Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

http://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-elever-samre-pa-matte-1.1010663

 

 

 

fick frågan av en polare:

 

era teorier?

 

Minskade resurser till skolan, för lätt att få bra betyg med litet arbete -> ingen anledning att anstränga sig för att klara skolan.

 

Att många lärare får alldeles för dåliga kunskaper från lärarhögskolan är också en anledning samt dålig lön/status för lärare vilket gör att de personer med bäst kunskaper i ämnena väljer att bli ingenjörer/annat istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tag var du väldigt pigg på att beskriva folks "debattfel" eller vad man ska kalla det. Typ att folk argumenterade på ett felaktigt sätt. Att på något sätt antyda att jag skrivit att staten vet bäst eller att jag på något sätt tycker att staten ska kvotera ut träd kanske faller in under ad hominem, eller något liknande? Att träd vissnar för att fjortonåringar i Stockholm inte kan ta hand om dom känns inte nära att vara relevant.

 

 

Dessutom har väl folk incitament som innebär att de kan förbruka bra mycket mer än vad som vore optimalt. Att som samhälle försöka styra dessa incitament mot att bättre spegla det som är bäst för sammhället som helhet vore nog vettigt.

 

sorry, ville håna staten, omfördelning av resurser etc inte dig. imo är det stöld(och därmed fel) och dessutom väldigt ineffektivt jämfört med fria marknader där man får information om vad saker är värda. fetmarkerade iaf varför jag tolkade ditt inlägg som att staten vet bäst.

 

Folk kommer inte alla gånger att investera och sälja till människorna i framtiden, eller ens till befintliga människor som vill köpa. Folk är inte så långsiktiga att dom kan vänta flera generationer på en vinst. Att själv ta en vinst på 5 istället för en vinst på 7 om 30 år, lär för många leda till vinst på 5 nu. Likväl som att vinst på 10 nu och förlust på 20 om 60 år lär innebära att man väljer vinst på 10 nu och inte bryr sig om förlusten som kommer senare. De som drabbas av den förlusten kan inte köpa något eller påverka marknaden nu på något sätt.

 

imo är folk långsiktiga på kort sikt. de köper för att i framtiden sälja till någon som köper för att ännu mer i framtiden sälja till någon annan. värdet är alltid någon form av framtida värda vs alternativkostnad.

 

Minskade resurser till skolan

Siffrorna visar anslagen för, som det heter i statbudgeten, Hälsovård, sjukvård och social omsorg samt Utbildning och universitetsforskning, siffran är antal miljarder kronor.

 

Kollumn 1:Hälsovård, sjukvård och social omsorg

Kollumn 2: Utbildning och universitetsforkning

 

1997: 23,7 25,4

1998: 22,5 27

1999: 24,0 29

2000: 25,3 32,5

2001: 29,3 34,8

2002: 31,1 41,3

2003: 33,1 42,3

2004: 37,6 43,9

2005: 39,8 43,8

2006: 41,6 47,1

2007: 46,9 44,2

2008: 51,3 46,3

2009: 54,8 50,1

 

(källa flashback)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje enskild människa har ett ev+ på att leva, MEN människan som ras är i mina ögon (som det är nu iaf) jävligt ev- för världen i helhet (djur, växter, miljö och andra organismer). Skulle inte välja att utplåna 2 miljarder människor om jag kunde, alla eller inget sas.

 

Öh, lol? Varför inte välja att utrota afrika + mellanöstern om möjligheten fanns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdet på kunskap minskar ju, så det är väl rimligt ur det perspektivet att inte anstränga sig lika mycket för att skaffa den? Att vara utbildad idag är mindre värt än förut och lär dessutom fortsätta minska i värde. Därmed borde också nivån på en svensk ungdoms kunskap/utbildning minska?

 

tycker det här var intressant. stämmer ju faktiskt, värdet på kunskap har minskat enligt Hären etc etc. men värdet på nyskap har ju ökat, något dagens ungdomar väl inte blivit mkt bättre på? dessutom vad är alternativet till att inte skaffa kunskap? fastna i bidrag? på något sätt måste man ju försörja sig, när man ändå ska tillbringa 12år i skolan borde man ju iaf försöka lära sig något, kanske inte fysik och svensk litteraturhistoria, men matte har man ju faktiskt nytta av oavsett vad man ska göra.

 

tycker frågan bör diskuteras mer. varför blir vi sämre på matte? jämför man min mormors generation med min mammas generation så var ju skillnaden i matematikprovsskillz rätt stor vilket man får tacka förbättrad pedagogik, effektivare jordbruk etc för. men vad har hänt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Siffrorna visar anslagen för, som det heter i statbudgeten, Hälsovård, sjukvård och social omsorg samt Utbildning och universitetsforskning, siffran är antal miljarder kronor.

 

Kollumn 1:Hälsovård, sjukvård och social omsorg

Kollumn 2: Utbildning och universitetsforkning

 

1997: 23,7 25,4

1998: 22,5 27

1999: 24,0 29

2000: 25,3 32,5

2001: 29,3 34,8

2002: 31,1 41,3

2003: 33,1 42,3

2004: 37,6 43,9

2005: 39,8 43,8

2006: 41,6 47,1

2007: 46,9 44,2

2008: 51,3 46,3

2009: 54,8 50,1

 

(källa flashback)

 

Intressant att se antalet elever på de där pengarna och hur pengarna är fördelade på olika delar av skolan.

 

Edit: Samt hur priser gått upp på mat/lokaler/material.

 

Rätt ointressant lista mao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se antalet elever på de där pengarna och hur pengarna är fördelade på olika delar av skolan.

 

Edit: Samt hur priser gått upp på mat/lokaler/material.

 

Rätt ointressant lista mao

 

citerar flashback

 

Om inflationen varit 2% exakt under dessa tolv år så motsvarar 23,7*(1,02^12)=ca:30

Samma sak med utbildning då: 25,4*(1,02^12)=32,2

Dvs: anslagen har ökat med 54,8-30=24,8 respektive: 50,1-32,2=17,8

 

tråden:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=1056741

 

tror iaf det är fel att skylla försämringen på minskade resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citerar flashback

 

Om inflationen varit 2% exakt under dessa tolv år så motsvarar 23,7*(1,02^12)=ca:30

Samma sak med utbildning då: 25,4*(1,02^12)=32,2

Dvs: anslagen har ökat med 54,8-30=24,8 respektive: 50,1-32,2=17,8

 

tråden:

https://www.flashback.info/showthread.php?t=1056741

 

tror iaf det är fel att skylla försämringen på minskade resurser.

 

Fast inflationen behöver inte likställas med det jag skrev även om det är rätt troligt. Antalet elever och lärarens lön är ju som sagt också intressant.

 

Däremot inte sagt att du har fel! Mina källor på "minskade resurser" är ju bara att man hört att det är så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förresten, jag har fått min moneybookers-rsa-dosa. den var grå och trist, man trycker på en knapp och den visar 8 siffror. hade inte så mkt pengar där, mesta ligger på pokersiterna men får väl bli att jag har lite mer pengar på moneybookers i framtiden, typ 10inköp på varje site och resten på moneybookers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spam-varning på mig. men iaf, ansökte visa platinum kort för jag blev tipsad om deras concergie service, priority pass, försäkringar etc. verkar som jag får grönt ljus, de ville träffa mig nästa vecka.

 

men så läser jag på priserna:

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=privat&navid=Z2_Privattjanster&sa=/shb/inet/icentsv.nsf/Default/q2C556E14BE3645DCC1256AAB0040C23B

 

Kontantuttag i Bankomat och andra uttagsautomater i Sverige 2 %, min 20 kr. Du kan ta ut upp till 5 000 kr vid varje uttag, dock högst 15 000 kr inom 4 dagar.

 

Kontantuttag i automat utomlands, övriga valutor 2 %, min 35 kr. Valutaväxlingsavgift tillkommer. Du kan ta ut belopp motsvarande högst 15 000 kr inom 4 dagar. Maximibeloppet per uttag kan variera mellan olika banker och olika länder.

 

Valutaväxlingsavgift 1,5 % på köp och uttag utomlands.

Årsavgift 1 900 kr

Årsavgift extrakort 500 kr

Ersättningskort 75 kr (ingen avgift via Internettjänsten)

Förtida utbyte kort 75 kr (ingen avgift via Internettjänsten)

Påminnelseavgift 45 kr

Förseningsavgift 100 kr

Överskriden köpgräns/övertrassering 100 kr samt ränta på övertrasserat belopp

Kopia av köpnota 90 kr

Kopia av kontoutdrag 35 kr per kopia

 

det sög ju?

 

får väl bli att jag skaffar ica-kort istället, inte lika baller :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo är folk långsiktiga på kort sikt. de köper för att i framtiden sälja till någon som köper för att ännu mer i framtiden sälja till någon annan. värdet är alltid någon form av framtida värda vs alternativkostnad.

 

 

Det vore väldigt intressant om du kunde presentera något som stödjer detta. Jag tror definitivt inte att det är så.

 

Folk är logiska och rationella i sina beslut, men de kan inte värdera rätt när det handlar om sådant som i nutid ska vägas mot något i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fria marknader är oftast rätt så effektiva. Vad som kan debatteras och det som är extremt komplicerat är väl hur (vem?,vad?)vi ska göra marknaden mer effektiv i områden där jämvikt inte råder och lösa flerspelarproblem. Fri marknad är inget problem om ex Olle går till marknaden och köper äpplen av Sara för 11 kr/kg. Det svåra är om transaktionen drabbar 3 part eller om Sara bildar kartell och säljer äpplena för 20kr/kg helt plötsligt.

 

finns ju massor av problem med att låta marknaden agera fritt varav många skadar extern tredje part det finns säkert fina namn för dessa problem. miljöförstöring,trafikproblem av olika slag, förfulning av stadsbild och minskad tillgång till vildmarksliv och ökad exploatering av strandnära tomter, ökad offentlig reklam , tycker vi har mer än tilläckligt mycket reklam i sverige vore IMO dålig utveckling om vi började sätta upp billboards efter motorvägar och vägtullar.

 

kartellbildning och monopol( är det bra eller dåligt att EU hindrar M$ från att inkludera IE i windows?)

 

edit: Intressant nog så kan det vara så att vissa marknader är mer kostnadseffektiva på en reglerad marknad/monopol!

 

edit2: http://hubpages.com/hub/The-Problem-with-Free-Market-Health-Care

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin är fria marknader effektiva. I verkligheten är dock inte alltid så.

 

Jämför t.ex. med kvalitén på på pokerspelare på olika nätverk, eller på olika bord inom samma nätverk för den delen. Det råder fri rörlighet mellan nätverk och bord, därmed kan det enligt teorin om effektiva marknader aldrig vara värt att jämföra kvalité på spelare på olika nätverk eller olika bord inom samma nätverk. Om något nätverk eller bord är bättre eller sämre än något annat så kommer denna skillnad att försvinna i samma sekund som den uppstår och det blir därmed lönlöst att försöka hitta nätverk med dåliga spelare eller bord med dåliga spelare. Är det verkligen så i verkligheten? Vem berättar i så fall för CDS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin är fria marknader effektiva. I verkligheten är dock inte alltid så.

 

Jämför t.ex. med kvalitén på på pokerspelare på olika nätverk, eller på olika bord inom samma nätverk för den delen. Det råder fri rörlighet mellan nätverk och bord, därmed kan det enligt teorin om effektiva marknader aldrig vara värt att jämföra kvalité på spelare på olika nätverk eller olika bord inom samma nätverk. Om något nätverk eller bord är bättre eller sämre än något annat så kommer denna skillnad att försvinna i samma sekund som den uppstår och det blir därmed lönlöst att försöka hitta nätverk med dåliga spelare eller bord med dåliga spelare. Är det verkligen så i verkligheten? Vem berättar i så fall för CDS?

 

Du måste även beakta rakeback-deals och bonusar. Då kan man ju genast se att de som har högst rakeback har en enormt stor del av nötgrinders. Medans det på andra sidor inte är så. Det beror på att marknaden är effektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste även beakta rakeback-deals och bonusar. Då kan man ju genast se att de som har högst rakeback har en enormt stor del av nötgrinders. Medans det på andra sidor inte är så. Det beror på att marknaden är effektiv.

 

folk är helt värdelösa på att tänka. jag vet inte hur många grinders som spelar där dom får rejk tillbaka varje månad utan att dom egentligen har gjort en jämförelse antingen i spelarkvalitete och/eller hur mycket rejk dom faktiskt betalar jmf med ex svenska spel. Alla former av lojalitetsprogram är massivt +EV för företag. Alla (poker)företag borde ha det men eftersom svenska spel inte konkurrerar på samma villkor så kan dom inte ha det och alltså kommer det alltid vara mer värde att spela på svenska spel givet att rejken inte skiljer för mycket.

 

Jag kan gå med på att marknaden är hyffsat effektiv och att den strävar mot jämvikt även om det går trögt ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker det här var intressant. stämmer ju faktiskt, värdet på kunskap har minskat enligt Hären etc etc. men värdet på nyskap har ju ökat, något dagens ungdomar väl inte blivit mkt bättre på? dessutom vad är alternativet till att inte skaffa kunskap? fastna i bidrag? på något sätt måste man ju försörja sig, när man ändå ska tillbringa 12år i skolan borde man ju iaf försöka lära sig något, kanske inte fysik och svensk litteraturhistoria, men matte har man ju faktiskt nytta av oavsett vad man ska göra.

 

tycker frågan bör diskuteras mer. varför blir vi sämre på matte? jämför man min mormors generation med min mammas generation så var ju skillnaden i matematikprovsskillz rätt stor vilket man får tacka förbättrad pedagogik, effektivare jordbruk etc för. men vad har hänt nu?

 

Värdet på nyskapande kan ha ökat, men inte i sådan utsträckning att det vägar upp minskningen i värde av utbildning/kunskap.

 

Sen tror jag inte att alternativet till mycket kunskap är bidrag. Det finns massor av jobb som inte kräver någon direkt utbildning men som i dagens Sverige i innebär ett riktigt bra liv (jättejättejättebra jämfört med för bara 50 år sen säkert). Folk klarar sig faktiskt rätt bra utan att behöva konkurrera med de smartaste inom ämnen som de smartaste gillar. Gillar man inte matte behöver man inte lära sig matte. (Håller inte riktigt med om det själv men tror att många medvetet eller omedvetet resonerar ungefär så, om än kanske inte lika hårddraget). Jag tror att värdet av kunskap inom matematik har minskat. Delvis beroende på att det nu finns många fler i världen som lär sig matematik (ty asien), men också för att samhället har byggt in såpass mycket skyddsmekanismer och regleringar att man faktiskt kan gå ett liv och bara fatta beslut på felaktiga grunder och feltänk men ändå inte råka speciellt illa ut.

 

Att man borde försöka lära sig något under de tolv åren i skolan stämmer väl delvis. Men, gemene man klarar sig, iaf enligt sin egen uppfattning och det är den som styr, förmodligen rätt bra utan att kunna speciellt mycket matte. Framförallt den sortens matte man lär sig i skolan. Det finns så mycket skydd och kontroller att man nog kan klara sig rätt bra utan att bry själv. Dessutom handlar väl skolan minst lika mycket om förvaring av barn/ungdomar som om utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...