Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Jag har faktiskt funderat på dig med många andra här på forumet. Väldigt många som har börjat posta här och varit trevliga och man har kunnat lära sig av dem. Sedan har det gått rakt utför. Ju mer pengar dessa människor verkar vinna desto mer drygare blir deras poster. Detta tycker jag stämmer in på min bild av dig. När du började posta här verkade du vara en riktig positiv kille, men nu vete fan vad som har hänt med dig. Allt som går att förlöjliga ska förlöjligas osv. Detta är inte ballt. Men det är extremt positivt att du själv ser denna sida av dig själv. Då kan du ändra dig :D Du har säkert sett i pokervärlden finns det väldigt många egotrippade och dryga personer. Så vill man inte vara. Känner själv att jag kan få sådan tendenser ibland, men det är verkligen dåligt för livet i stort. Dessutom när bättre spelare svarar ironiskt till någon spelare som inte riktigt befinner sig på samma nivå och skriver som dom tycker är helt uppenbart. Förstå att olika spelare har olika erfarenhet. Vi har alla varit nya någon gång och haft samma frågor och funderingar. Finns absolut inget positivt att förlöjliga någon. Dessutom när man tänker efter så är ju i princip alla här på forumet sämre än någon annan. Det finns ju alltid folk som är bättre än själv, och dom sitter ju och skrattar i sin tur åt oss.

 

Var snäll och ödmjuk, det är verkligen bra för livet i stort.

 

visst, men jag tycker man kan ha förståelse för folk som blir lite dryga och pissiga...

 

man kan jämföra pokerspelare med poliser:

 

visst, du kan ha tålamod med allt noobietugg (fyllesnack, skitsnack) i början, men efter ett par år blir 90% avtrubbade och orkar helt enkelt inte längre bry sej. då blir det som det blir. man utvecklar nån slags attityd... inte så konstigt i mina ögon. jag förstår att det blir så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, men jag tycker man kan ha förståelse för folk som blir lite dryga och pissiga...

 

man kan jämföra pokerspelare med poliser:

 

visst, du kan ha tålamod med allt noobietugg (fyllesnack, skitsnack) i början, men efter ett par år blir 90% avtrubbade och orkar helt enkelt inte längre bry sej. då blir det som det blir. man utvecklar nån slags attityd... inte så konstigt i mina ögon. jag förstår att det blir så.

 

Det är ju grejen man behöver inte skriva något drygt om man nu inte bryr sig. Är inte den naturliga responsen att helt enkelt låta bli att posta och ignorera dessa nybörjarfrågor om man inte orkar lyssna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, men jag tycker man kan ha förståelse för folk som blir lite dryga och pissiga...

 

man kan jämföra pokerspelare med poliser:

 

visst, du kan ha tålamod med allt noobietugg (fyllesnack, skitsnack) i början, men efter ett par år blir 90% avtrubbade och orkar helt enkelt inte längre bry sej. då blir det som det blir. man utvecklar nån slags attityd... inte så konstigt i mina ögon. jag förstår att det blir så.

 

okej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst, men jag tycker man kan ha förståelse för folk som blir lite dryga och pissiga...

 

man kan jämföra pokerspelare med poliser:

 

visst, du kan ha tålamod med allt noobietugg (fyllesnack, skitsnack) i början, men efter ett par år blir 90% avtrubbade och orkar helt enkelt inte längre bry sej. då blir det som det blir. man utvecklar nån slags attityd... inte så konstigt i mina ögon. jag förstår att det blir så.

 

Snarare är det en fas som alla verkar gå igenom här på pokerforum, inklusive mig själv. När man kommer över den nivå där man börjar inse att vissa saker verkar rätt dumma så är det kanske rätt skönt att få vara på rätt sida ett tag och verka lite självsäker.

 

Problemet blir när man inte lämnar den fasen och det säger kanske en del om vissa människor.

 

MEN: heltok är till viss del urskuldad eftersom han vad jag har sett främst läxar upp mer erfarna forumiter på ett område där han helt klart tillhör en av de främsta härinne.

 

Dock kan det ju fortfarande vara välbehövligt att fundera lite över hur man beter sig.

 

För att inte hamna helt off-topic bör jag väl ställa en fråga till heltok också.

 

Hur stor skillnad tror/tycker du att det är på det generella spelarklientelet kvalitetsmässigt sett mot för typ 3 år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt funderat på dig med många andra här på forumet. Väldigt många som har börjat posta här och varit trevliga och man har kunnat lära sig av dem. Sedan har det gått rakt utför. Ju mer pengar dessa människor verkar vinna desto mer drygare blir deras poster. Detta tycker jag stämmer in på min bild av dig. När du började posta här verkade du vara en riktig positiv kille, men nu vete fan vad som har hänt med dig. Allt som går att förlöjliga ska förlöjligas osv. Detta är inte ballt. Men det är extremt positivt att du själv ser denna sida av dig själv. Då kan du ändra dig :D Du har säkert sett i pokervärlden finns det väldigt många egotrippade och dryga personer. Så vill man inte vara. Känner själv att jag kan få sådan tendenser ibland, men det är verkligen dåligt för livet i stort. Dessutom när bättre spelare svarar ironiskt till någon spelare som inte riktigt befinner sig på samma nivå och skriver som dom tycker är helt uppenbart. Förstå att olika spelare har olika erfarenhet. Vi har alla varit nya någon gång och haft samma frågor och funderingar. Finns absolut inget positivt att förlöjliga någon. Dessutom när man tänker efter så är ju i princip alla här på forumet sämre än någon annan. Det finns ju alltid folk som är bättre än själv, och dom sitter ju och skrattar i sin tur åt oss.

 

Var snäll och ödmjuk, det är verkligen bra för livet i stort.

 

många av oss översittare postar rätt sällan för att lära oss något på detta forumet. mycket av våra dryga oneliners är mest för varandras skull, där vi roar oss på andras bekostnad. för att vi någon enstaka gång faktiskt skriver bra poster kanske vi känner att vi har rätt att roa oss lite. skulle kunna vara så iaf. tycker dock att många gånger är det just de dryga oneliners som gör trådarna läsvärda, ämnena kan vara så grymt tråkiga.

 

frågarna är ofta ställda på formen "lär mig hur jag ska göra"/"ge mig din range här" istället för "låt oss hålla en givande diskussion om"/"jag har räknat lite och kom fram till denna konstiga slutsatsen som skiljer sig från hur de flesta regularsen spelar, vad tror ni om mina resultat" så att även de som svarar på frågan iaf kan ha en liten chans att de lär sig något.

 

hade folk som faktiskt ville lära sig något lagt lite mer tid på att ställa bra frågor hade chansen att de fått något bra svar av oss dryga översittare varit mkt högre. ofta förstår man knappt vad frågan är och svaret på hans tänkta fråga är knappast något kommer göra spelaren till en bättre spelare. och om de får svar på sin fråga är det inte ens säkert de gillar svaret och tänker använda det för att bli en bättre spelare, de ville bara ha bekräftelse på att de är duktiga vilket de inte fick och blir därför tiltade och 3månader senare får man någon dryg oneliner från någon man glömt av vem det är som har gått och väntat på att hitta någon lösryckt mening att citera och hämnas på den som hånade honom.

 

dessutom har intresset att undervisa fallit väldigt mycket. man börjar märka att lönsamheten faller på borden och många börjar ana att den extremt lönsamma pokerboomen går mot sitt slut och för varje motståndare man förbättrar kommer slutet närmare. folk vill hålla nicks hemliga, inte berätta var fisken finns och inte berätta vilka läckor folk har. hemligheter är det som gör att man kan ha edge. förutom ibland när folk är tiltade som de avreagerar sig någon kass explodonkregular och kanske skriver något vettig dolt under en dryg översittarpost.

tips om ni verkligen vill förbättra er, läs de dryga posterna och leta efter underförstådda påståenden. håller ni inte med, räkna och se innan ni helt dissar posten, speciellt om det är folk som lirar flera nivåer över er och är vinnande där. inte för att de måste ha rätt, men finns chans att de gör något annorlunda som funkar bättre än det ni gör och 5min matematik är allt som krävs för att kolla, och även om de hade fel så lärde du dig säkert något under processen.

 

är väl lite trist att det blivit så, jag gillar inte att vara dryg. och väldigt många av de som är dryga översittare här är rätt ödmjuka och väldigt trevliga när man stöter på dem irl. tror ni skulle bli förvånade om ni gick ut och söp med oss hur lättsamma 90% av oss är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor skillnad tror/tycker du att det är på det generella spelarklientelet kvalitetsmässigt sett mot för typ 3 år sedan?

 

väldigt mycket. jag ser mina gamla filmer för 2år sedan på NL800 och gråter nästan en skvätt. visst det finns fiskar idag, men det är mycket svårare att få spela mot dem. regularsen har blivit mycket jobbigare och mindre förlåtande. har man en läcka kan man ge sig fan på att de upptäcker den i HMHUDen. viker man mot cbet på floppen lite för mycket så skjuter regularsen extra mycket mot en, de upptäcker det direkt.

 

standardbordet nu är 1fisk, 5st regulars. fisken limpar, man isoraisar fisken och blir nästan garanterat 3bettad. så var det inte förr, då limpade 2 fiskar, 1-2regulars limpade också med i bara farten och man kunde i lugn och ro raisa och veta att man i värsta fall fick se en flopp.

 

skulle gissa att dagens NL400-bord motsvarar NL1000 för 2år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du lirade nl800 för två år sen och inte tagit dig upp till NL5k idag? Är det så mycket tuffare där än på nl2k? Går det att bli en riktigt duktig pokerspelare även fast man suger på matte, enligt dig?

Coachar du?

 

Du får det att låta som ett misslyckande. Är inte så att bara spela vidare är en garanti för att man kommer vandra uppåt i nivåer. Speciellt inte mtp att borden blir svårare och att världsekonomi går som den går. Finns ju en växande skara som tvingats gå ner en eller två nivåer och tyvärr det nog bara en tidsfråga innan man själv också tvingas göra det.

 

Svårt att jämföra sig också, inte överdrivet många av oss som kring våren 2006 spelade våra första händer NL400 som idag lirar NL5k. Några stycken gör det men majoriteten gör det inte. Är rätt nöjd med min pokerkarriär änsålänge, har väl turat en del men grinden har gått okej också.

 

Ska man spekulera i vad som skiljer mig från de som lyckats etablera sig på NL5k är några ickebiologiska faktorer att jag:

-Cashat ut mycket från onlinerullen(csn, lägenhet, resor, prylbögeri, bögeri)

-Hade inte som mål att lira högt, målet var att tjäna pengar och jag har ofta bedömt det som att lira kvar på lägre nivå har haft högre direkt timlön än att gå upp i nivå

-Obekväm med att förlora pengar, fegat inför varje ny nivå

-Varit lite feg med strategiska val, borde väl hakat på HU tidigare t ex

-Ganska lat, inte fått in så många timmar per månad som vissa andra

-Viss varians i vilken spelstil man luckboxat sig till

 

 

 

Vet inte vad du menar med riktigt duktig och vet inte vad du menar med att suga på matte. Tror förvisso det finns några stycken som lyckas tableselecta sig till vinnaren på NL5k utan att kunna överdrivet mycket pokermatte, men av de som idag kan lira 4-6bord NL5k 6max dagligen har nog nästan samtliga lekt i pokerstove några gånger, gjort ett antal ev-uträkningar och kan på under 30sekunder huvudräkna om de får odds att syna turnshoven med färgdraget eller ej och gissa rätt i 95% av fallen.

Skulle gissa att av de som 2008 lirade 100k+ händer nl1k+ och plussade $100k+har säkert 95% kunskaper för att klara VG på matte C och kanske 90% skulle kunna lösa frågan "fi degar top 10% ur sb för 15bb, vilken HD kan vi syna" inom 5min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får det att låta som ett misslyckande. Är inte så att bara spela vidare är en garanti för att man kommer vandra uppåt i nivåer. Speciellt inte mtp att borden blir svårare och att världsekonomi går som den går. Finns ju en växande skara som tvingats gå ner en eller två nivåer och tyvärr det nog bara en tidsfråga innan man själv också tvingas göra det.

 

Svårt att jämföra sig också, inte överdrivet många av oss som kring våren 2006 spelade våra första händer NL400 som idag lirar NL5k. Några stycken gör det men majoriteten gör det inte. Är rätt nöjd med min pokerkarriär änsålänge, har väl turat en del men grinden har gått okej också.

 

Ska man spekulera i vad som skiljer mig från de som lyckats etablera sig på NL5k är några ickebiologiska faktorer att jag:

-Cashat ut mycket från onlinerullen(csn, lägenhet, resor, prylbögeri, bögeri)

-Hade inte som mål att lira högt, målet var att tjäna pengar och jag har ofta bedömt det som att lira kvar på lägre nivå har haft högre direkt timlön än att gå upp i nivå

-Obekväm med att förlora pengar, fegat inför varje ny nivå

-Varit lite feg med strategiska val, borde väl hakat på HU tidigare t ex

-Ganska lat, inte fått in så många timmar per månad som vissa andra

-Viss varians i vilken spelstil man luckboxat sig till

 

 

 

Vet inte vad du menar med riktigt duktig och vet inte vad du menar med att suga på matte. Tror förvisso det finns några stycken som lyckas tableselecta sig till vinnaren på NL5k utan att kunna överdrivet mycket pokermatte, men av de som idag kan lira 4-6bord NL5k 6max dagligen har nog nästan samtliga lekt i pokerstove några gånger, gjort ett antal ev-uträkningar och kan på under 30sekunder huvudräkna om de får odds att syna turnshoven med färgdraget eller ej och gissa rätt i 95% av fallen.

Skulle gissa att av de som 2008 lirade 100k+ händer nl1k+ och plussade $100k+har säkert 95% kunskaper för att klara VG på matte C och kanske 90% skulle kunna lösa frågan "fi degar top 10% ur sb för 15bb, vilken HD kan vi syna" inom 5min.

 

Vad som är intressant är ju dock att spelarantalet växer. Men antar att snittspelaren idag är extremt mycket bättre än den var för 3 år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som inte kan någon "pokermatte", kan du inte förklara vad du menar med att räkna ur diverse problem?

Menar du att stova lite range vs range och hand vs range på olika brädor eller sitter du i excel och andra program som vi dödliga inte förstår oss på?

 

 

För övrigt:

Har du flickvän?

Hur brukar du fira dina födelsedagar?

Har du någonsin haft umgänge med en prostituerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev lite intresserad när du säger att sbrugby är överskattad och att du ser luckor i hans spel. Kan du utveckla lite mer eller ge ett specifikt exempel?

Syftar du på hans Omaha game (är väl upp runt 1 milj usd på 25/50 hittills i år) eller NL game?

 

ingen koll på vad han har gjort senaste tiden, inte medlem på någon filmsite längre. men för några år sedan eller när det nu var jag skrev det i wellen så var han typ gud. spelade högst och alla såg upp till honom. visst han var duktig och seriös men inte så duktig som många trodde, därmed överskattad. la för mycket vikt vid osäkra reads och gjorde väldigt optimistiska antaganden om sina reads för att rationalisera sina beslut. se t ex filmen när han spelar mot mig, där jag bluffar i någon pott där han checkar bakom någon flop som pfr och därefter säger han "super aggro wont fold anything... will hang himself" om mig och checkfoldar en hand till.

 

han hade en ju rejäl downswing efter det vilket bekräftade mitt påstående. kul för honom att han hittat tillbaka, antagligen har han blivit en bättre spelare sedan dess...

 

tror du att du någon gång i framtiden kommer känna vemod eller ånger över att du valde bort en akademisk karriär?

tror faktiskt inte det. kanske vemod för att man offrade en del av livet i jakten på rikedom istället för att njuta av livet.

 

Verkligen!

 

När du säger att pokerboomen snart är över, menar du att du inte tror att asienmarknaden kommer bidra med mer fisk eller att asienmarknaden inte kommer vakna?

tror största hotet är att antalet hajar ökar som slåss om samma kaka. är helt enkelt fler regulars/fisk nu än det var förr i tiden.

 

vore ju kul om asien kom igång, men skulle asien komma igång borde asien kommit igång för längesedan. har ju funnits ekonomiska incentiv och kapital tillgängligt rätt länge, så uppenbart är det något fundamentalt som hindrar det.

 

 

var och badade idag, första badet för iår(om man bortser från isvak, men det räknas väl inte). riktigt nice...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som inte kan någon "pokermatte", kan du inte förklara vad du menar med att räkna ur diverse problem?

 

vet inte exakt vilket citat du eventuellt syftar på. men gissar lite. det jag menar är att man funderar över någon problemställning som kanske är relevant eller iaf hjälper en få en intuitivt bättre känsla för poker och sedan tar man och försöker göra en lösning som ger ett hyfsat svar. sedan tolkar man svaret och försöker använda sig av det. när de flesta spelar så gör de ofta enkla uträkning om man får implicita eller ej.

 

det jag menar är att göra lite mer allmäna frågor typ. exempelvis shortstack 20bb öppnar 3bb på co, kan vi dega QJo lönsamt ur bb? om vi synar och checkraisar alla floppar vi parar är det mer lönsamt? inte för att handen uppstår utan mest för att liknande händer uppstår och det är skönt att iaf ha ett litet hum om vilka händer som kanske skulle visa sig vara lönsamma och ej.

 

Menar du att stova lite range vs range och hand vs range på olika brädor eller sitter du i excel och andra program som vi dödliga inte förstår oss på?

brukar personligen använda http://www.google.se för mina uträkningar. uppskattar bredd på ranger i pokerstove. tror inte det är så noga, oftast är resultaten så entydiga att man kan unna sig att slarva lite, är de inte det är besluten marginella och skit samma hur man spelar i marginella beslut.

 

tror ett vanligt fel som många här gör att de räknar på om de är favoriter mot motståndarens range, inte på om de är favoriter mot motståndarens range efter vårt beslut.

 

Har du flickvän?

nej

 

Hur brukar du fira dina födelsedagar?

lite olika. förra året köprte jag en tårtbotten, smetade på lite grädde, vaniljvisp och jordgubbar och bjöd över lite polare och snacka skit.

 

Har du någonsin haft umgänge med en prostituerad?

bara din mamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte last igenom hela wellen sa jag vet inte om denna fraga redan ar besvarad, men:

 

Om jag inte missminner har du nagon gang skrivit att du tror att du/kanske har nagon form av mental avvikelse som en psykiatriker skulle kunna satta en bokstavskombination pa. Stammer detta och hur isf tycker du att det visar sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte last igenom hela wellen sa jag vet inte om denna fraga redan ar besvarad, men:

 

Om jag inte missminner har du nagon gang skrivit att du tror att du/kanske har nagon form av mental avvikelse som en psykiatriker skulle kunna satta en bokstavskombination pa. Stammer detta och hur isf tycker du att det visar sig?

 

tror jag har en mildare form av aspergers ja. http://sv.wikipedia.org/wiki/Aspergers_syndrom

fick iaf känslan av det när jag gjorde test för det. http://www.rdos.net/Aspie-quiz/

och resultat pekat åt det hållet. lite wikipedia om det så känns en del beteenden igen.

 

visar väl sig främst att jag har svårt för att fatta ironi, förutsätter oftast att folk menar det de säger. börjar bli bättre på det, men kommer inte naturligt. har nog lite mindre socialt behov än andra.

 

kanske texten ovan tolkas som att jag är jätteannorlunda, men är bara småsaker jag valt att förstora upp för att svara på din fråga. asperger är inget större problem i mitt liv, tror det är EV+ för pokern, men kanske formar mitt liv på ett negativt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem är pf.nu:s bästa pokerspelare enligt dig?

 

Är det sant att du sträcklyssnar på "The Roots - Game Theory" för att maximera medrigg under spelsessionen?

 

bäst på texas no limit holdem: nebbis

bästa pokerspelare skulle jag säga TLK är. hans pokerkarriär är ett föredöme för oss alla.

 

inte hört låtan innan(tror jag). inte så mycket för hiphop. när jay-z kom till bangkok gick jag dit för att lyssna på rihanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du en dryg person IRL?

 

Är du narcissistisk?

 

tror rätt få uppfattar mig som dryg irl. är nog mest när jag forumar jag kan vara dryg. tror de flesta uppfattar mig som lite halvblyg.

 

har väl vissa narcissistiska drag. lite självhävdelsebehov har jag fått höra och det stämmer säkert, men insåg väl det när stackbrat sågade mig och tror jag minskat på det lite.

 

Kom till Hultsfred och lyssna på metallica med mig och gretko istället för att lyssna på bajs

 

hoho, metallica är bra. för att ge ett ansikte åt tråden och för din skull lmaonade får du metallica på piano av mig(varning för känsliga öron):

http://sv.tinypic.com/r/os511c/5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...