Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Om dom enda bevisen på att han skulle var skyldig var att han var där så ska dom självklart dömas. Att man är arg är ingen ursäkt att frihetsberöva någon...
Ja, jag förstår alltså juridiken och att domen är helt enligt reglerna. Det jag reagerar på är att regler och ordningsväsende i allmänhet börjar bli rejält dåligt anpassat till rådande omständigheter.

 

Vilket jämviktstillstånd ser du att obefintlig polisdensitet samt stenhårt paragrafrytteri leder till och tror du det är bättre än att leva med den relativt låga nivån av korruption att låta några lantisar som tuffsat till en tjuv, utan att ha ordentligt på fötterna, komma undan med en varning?

 

Imo så är det baseballsträrättvisa som är nästa steg i utvecklingen om ordningsväsendet dels inte förmår skydda människors person och egendom samtidigt som rättsväsendet slår ned på människor som försöker värja sig men ändå vara hederliga och sanningsenliga. Och i mina ögon är det ett bra mycket sämre samhällstillstånd än om man kör lite flexibilitet i lagtillämpningen och tillåter lite rättsosäkerhet. Särskilt då om den rättsosäkerheten främst drabbar suspekta lösdrivare och kända bråkstakar.

 

Edit:

 

Lite annorlunda formulerat, hade gubbarna haft bättre koll på juridiken så hade de insett att deras rationella respons hade varit att låta bli polacken helt eller att spöa skiten ur honom pour encourager les autres och inte sagt ett knyst till någon.

 

Har vi ett bra rättssystem där det blir vanligt med situationer där även vanliga människors bästa val relativt ofta innefattar våld och att ljuga för polisen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och skapar man då normer där defaultbeteendet är att ljuga för polisen, främst vända sig till de egna för skydd, osv så har man inte lyckats särskilt väl med det syftet.

 

Den troliga effekten av det här fallet är ju inte att man lärt folk att det är fel att ta rättvisan i egna händer, utan att det är dumt att berätta att man gjort det för polisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordnat från mest till minst lyckat:

 

* Adekvat polisskydd och hårda straff för hobbypoliser.

 

* Adekvat polisskydd och slapp strafftillämpning för hobbypoliser.

 

* Dåligt polisskydd och slapp strafftillämpning för hobbypoliser (som ju då faktiskt fyller en viktig funktion).

 

* Dåligt polisskydd och hård strafftillämpning för hobbypoliser.

 

Vad gäller bondhålor skulle jag säga att vi för det mesta är i fall fyra, vilket som sagt inte verkar leda till något bra jämviktstillstånd för vare sig skurkar, hederligt folk eller snuten.

 

EDIT: Also, kul med lite juridik i wellboken för en blivande juriststuderande.
Du kommer passa in bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt en ganska kvalificerad bedömning snarare än hån. Du torde väl passa bättre in bland den ganska högljudda minoriteten som "brinner" för rättvisa och mindre bra bland de vattenkammade karriäristerna med konstant halvstånd över allt som luktar affärsjuridik.

 

Att svenska juridiska institutioner mestadels är kommunistnästen ideologiskt torde väl inte komma som någon överraskning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din tankegång, och jag håller delvis med, men bara om det faktiskt är bevisat att mannen är en tjuv. Om du har samma situation och där tjuven blir tagen på bar gärning, så tycker jag att det är ok att ge en varning eller småböter om han får ett par kängor extra. Det är när det inte finns några bevis som jag anser att man bör vara rätt strikt med nödvärnsrätten och envarsgripanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din tankegång, och jag håller delvis med, men bara om det faktiskt är bevisat att mannen är en tjuv. Om du har samma situation och där tjuven blir tagen på bar gärning, så tycker jag att det är ok att ge en varning eller småböter om han får ett par kängor extra. Det är när det inte finns några bevis som jag anser att man bör vara rätt strikt med nödvärnsrätten och envarsgripanden.

 

tror hjorts ståndpunkt är nog mer att ingen lag alls är bättre än en lag som fungerar på detta sätt. att man först nödgas betala dyrt för en tjänst som inte fungerar eller fungerar väldigt dåligt, för att sedan bryskt bli kastad i finkan när man känner sig tvungen att göra en frivillig, om än något amatörmässig, insats för samhällets bästa det är ju inte helt optimalt om man säger så...

 

men att lagen någonsin skulle stanna upp säga, hey vi har misslyckats, det här är nog faktiskt bättre för alla inblandade om ni sköter själva. det är en utopi som aldrig någonsin kommer ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wtf avanza? skulle inte AZ följa OMXS30?

 

https://www.avanza.se/aza/avanzafonder/innehav.jsp

jämför med:

Företag GICS Sector Ticker symbol Index vikt (%)[2]

Hennes & Mauritz Kläder och mode HM B 12.35

Ericsson Telekom ERIC B 10.31

Nordea Bank NDA SEK 10.29

TeliaSonera Telekomoperatör TLSN 8.87

Volvo Group Lastbilar, maskiner och motorer VOLV B 4.97

Svenska Handelsbanken Bank SHB A 4.61

Sandvik Industri SAND 4.47

AstraZeneca Läkemedel AZN 3.83

Atlas Copco A Industri ATCO A 3.79

SEB Bank SEB A 3.56

ABB Industri ABB 2.94

Swedbank Bank SWED A 2.71

Investor Investmentbolag INVE B 2.27

SKF Industri SKF B 2.27

SCA Pappers- och hygienprodukter SCA B 2.18

Assa Abloy Industri, lås ASSA B 2.14

Electrolux Vitvaror ELUX B 2.12

Tele2 Telekomoperatör TEL2 B 1.93

Scania Lastbilar, motorer SCV B 1.88

Skanska Bygg SKA B 1.78

Alfa Laval Industri ALFA 1.69

Atlas Copco B Industri ATCO B 1.59

Swedish Match Tobak SWMA 1.55

Getinge Hälsovård GETI B 1.32

Modern Times Group Media MTG B 1.00

SSAB Stål SSAB A 1.00

Securitas Säkerhetstjänster och produkter SECU B 0.97

Boliden Råvaror, gruvdrift BOL 0.94

Lundin Petroleum Olja- och gasutvinning LUPE 0.43

Nokia Telekom NOKI SEK 0.22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett annat sätt att se det är att det kanske är dags att vi slutar slösa 40% av polisernas resurser på offerlösa brott och samtidigt slår två flugor med en smäll och gör oss av med majoriten av resten. så kanske de kan göra något åt deras 1% uppklarande av anmälda villainbrott etc. men nänä, det är väl ett pris vi får betala för att våra ungar inte ska börja röka cannabis...

 

 

http://www.latimes.com/business/money/la-fi-mo-soros-engaged-20120813,0,1034819.story

600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+

 

Har inte insikt mer än i Lund men när du entrar juridikum är de knappast några röda vibbar du får.

 

(Självklart några % semi-alternativa individer som vill jobba med naturen/mänskliga rättigheter)

 

Tror Hjort mer menar de som undervisar/"forskar" på juridikum. Och jag skulle gissa att genomsnittsdoktoranden/professorn etc. är hyfsat mycket mer vänster än genomsnittssvensken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoho, isildur syns knappt, blir av med sin pro-status och direkt efter drar han igång 8k händer sessionen, spelar upp sina 20k till 300k och sätter sig på NL40k. säkert därför han valde att bryta med stars, för att de hindrade honom från att spela högre 8-)

 

ser fram emot en skön highstakes-höst, speciellt när FTP-pengarna kommer loss också. på tal om rail, IEM går nu:

http://day9.tv/d/Day9/iem-gamescom-day-1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min värld snurrar. ni minns väl den exellenta enprocentarn på facebook?

tydligen har för första gången i historien någon skapat en vänsterinriktad humorsite på facebook som faktiskt är lite rolig.

http://www.facebook.com/pages/The-only-person-to-enter-parliament-with-honest-intentions-was-Guy-Fawkes/112911495433496?ref=stream

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...