Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tyvärr ett problem som inte bara drabbar särbegåvade barn.

Sedan skolreformen gjordes om på 90-talet har undervisningen, där ingen skulle behöva (få) extra hjälp, alla var lika, alla skulle ha samma förutsättningar, inga läxor och där ingen skulle kunna bli underkänd (Nåja lite generaliserat) så har takten på lektionerna styrts av den "svagaste" eleven.

Det innebär att även "normal" begåvade barn i "svaga" klasser får problem och blir uttråkade.

Svensk kommunal grundskola är katastrof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chateau Fuisse:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Fussé&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=564773&varuNr=71512&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dFuss%25c3%25a9%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

 

Domaine de la Janasse:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Janasse&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=652363&varuNr=92100&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dJanasse%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

 

 

 

& Chateau Rieussec

 

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sauternes&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=409818&varuNr=92201&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dsauternes%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

 

 

 

Lite mer än 600pix men Fantastiska viner med mycket bra lagringspotential! Har själv ett par flaskor Rieussec som ska drickas om 20år. Helt klart i klass med Château d'Yquem.

Stort tack! Har du något annat förslag på ett bra vitt? Fuissén verkar vara 8 dagars leveranstid på och presenten skall ges bort i helgen, så det blir lite tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjuka priser på bostäder där jag bor. inte nog med att min granne med identisk lägenhet fick såld sin för 800k mer än jag betalade för min, nu fick jag brev om liknande lägenheter som sålts på förhand för 46kkr/m^2 vilket är 50% mer än jag betalade för min(och jag har väldigt stor balkong som inte räknas med), och jag tycker min är mycket bättre(bättre läge, förening, nyare och mer praktisk). dessutom har ju kronan stigit i värde sedan jag köpte min.

 

och de som säljer lägenheterna är inte ens smarta, säljer när gigantiska byggen pågår som när de är klara antagligen snygga till området och husen massor vilket jag inte tror köparna förstår lika bra som vi som bor här.

 

får någon intuitiv tanke om att jag kanske borde sälja lägenheten, hade inte köpt den för de pengarna folk verkar vara beredda att betala för den... :shock:

 

men jag trivs i den och en annan intuition säger att dess faktiska värde är vad andra är beredda att betala för den och när jag köpte den var min uppskattning av vad jag var beredd att betala för den baserat på vad jag trodde marknaden värderade den till.

 

hur ska man egentligen se på värdet av tillgångar man äger? om du har en porsche som du älskar och värderar till 500 000kr, vilket pris säljer du den för? anta att du är god för ytterligare 500kkr och har en årsinkomst på 240kkr/år efter skatt, är 50år och har 2st 20åriga barn som har stabila jobb och en omgift exfru.

 

A448k.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur ska man egentligen se på värdet av tillgångar man äger? om du har en porsche som du älskar och värderar till 500 000kr, vilket pris säljer du den för?

Vad som helst över 500kkr!

anta att du är god för ytterligare 500kkr och har en årsinkomst på 240kkr/år efter skatt, är 50år och har 2st 20åriga barn som har stabila jobb och en omgift exfru.

Spelar extrainformationen någon roll? Är inte de omständigheterna redan inbakade i din värdering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt sätt att attackera troende är att peka ut felaktigheter eller motsägelser exempelvis i bibeln. Det visar inte bara att man inte förstår religion, det visar dessutom att man inte begriper sin egen tro.

 

Om vi specificerar "troende" till kristna så är det väl ett ypperligt sätt att bemöta deras tro. För oss ateister räcker det med att påvisa ett falskt påstående i bibeln för att visa att hela bibeln inte är sann.

 

Jag har stött på kristna som slänger sig med bibelcitat som även jag kan tycka är behjärtansvärda och som därmed hävdar att kristendom är bra tack vare "russinen i kakan". Jag brukar då fråga om de är nazister eftersom autobahn är ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Exempel:

 

"GG - Heyz baby, howd you like to be a lucky lady 2nite and get some of this fine fella? Shhh. Don't respond just yet, savor the feeling of this golden opportunity a moment longer then get back to me. Big daddy is waiting.

 

Bish - I hope your joking.

 

GG - I'm in a generous mood baby, you should capitalize on it.

 

Bish - Oh how lucky I am to be given such an amazing opportunity

 

GG - I would equate this opportunity to the golden tickets from charlie and the chocolate factory. Whilst it may not be immediately known, I'm actually a qualified masseuse. And when my calloused hands are doused in the sensual oils of my choice, then applied to the body of a client it's been rumored they evoke quantum leaps in peoples preconceived notions of their own pleasure threshold.

 

Bish - Hahaha, are you sure your a masseuse and not in sales? You definitely have the sales personality.

 

GG - Nah, I've tried sales but its never really worked out for me. Even in 3rd grade it was tough. Back then I really wanted this plastic lightsabre toy and needed extra money. My mom told me I should make a lemonade stand and sell it to all our neighbors, sounded like a cool idea. At the start some people bought lemonade off me out of pity, the senior citizens did it cos I was cute. After a while people stopped buying, I finally got around to asking someone why and they said it was because my lemonade was too damn sour. I was almost in tears at the news! So I rushed back inside and grabbed the first bag of sugar I could find then dumped it in there and stirred it back up. Sh*t sold like liquor on new years eve. I couldn't believe it, there I was with a handful of 10's. I was going to buy out the entire toy store!!!

 

That was, of course, until the cops came over. Turns out I had accidentally grabbed a bag of my piece of sh*t dad's cocaine and mixed up about 300g into the lemonade. What a f***ing low-life he was. They confiscated the cash and I never got my lightsabre.

 

Since that fateful day I knew I'd never return to sales.

 

Bish - Im getting some good laughs this morning. Your funny.

 

GG - Well they say laughter is the key to a girls pants. And I'd love to smite your erogenous zones with my phallic rod of divine potency.

 

Bish - Lol it would take you a lot more then a few good laughs to get there

 

GG - Why what's so special about your snatch? Is it guarding a treasure? After reading harry potter I wouldn't be surprised if you had one of voldemorts horcruxes down there.....In that case I better get my wand out

 

Bish - Its made of gold.

 

Bish - You have to earn your way in

 

GG - So what are you trying to say? That your pussy is some kind of prize at the end of the rainbow? Because thats where gold is? F*ck that. There's pretty much a rainbow after every time I piss, I'm that spectacular. Yet I've never seen your pussy there before. You know why? Because your pussy isn't made of gold, its made of pyrite, and you use that subtle difference to trick gullible fish merchents and potato farmers into indulging in your dank, rubbery vaginal flaps. Not me though, I'm wise to your gypsy tricks. F***ing b*tch."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns säkert en del intressanta religioner, den Bard håller på med t ex, inte jätteinsatt i dem.

 

Bard began to study Zoroastrianism in 1983, and was inducted to the faith in Gothenburg in 1997 where he had his navjote performed by a priest (mobed) named Kamran Jamshidi.[7] His close friend Trita Parsi, who later went on to become the founder and President of the National Iranian American Council, was inducted in the same ceremony. In 2012, Bard was announced as one of the co-founders of an international initiative called the The Syntheist Movement. While originally an idea authored by the French surrealist philosopher Georges Bataille in the 1950s, the 2012 church launch was inspired by the simultaneous release of the book Religion for Atheists by Swiss philosopher Alain de Botton. Bard has declared his involvement in the new religious movement as a logical consequence of the fact that he regards Zarathushtra, the founder of the Zoroastrian faith, as the original syntheist, thereby categorizing The Syntheist Movement as an attempt to package Zarathushtra's ideas for a contemporary, global audience.

 

Zoroastrianism /ˌzɒroʊˈæstriənɪzəm/, also called Mazdaism and Magianism, is a religion and philosophy based on the teachings of prophet Zoroaster (also known as Zarathustra, in Avestan) and was formerly among the world's largest religions.[1] It was probably founded some time before the 6th century BCE in the eastern part of ancient Greater Iran.

 

Yepp... Iran sas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, den fanns bara i typ Askim. Fick bli en sancerre les baronnes istället på inrådan av systemetgubben. Blir kanske bra.

 

I övrigt enligt dina förslag och jag köpte en uppsättning till mig själv också, måste ju kolla att du har rätt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi specificerar "troende" till kristna så är det väl ett ypperligt sätt att bemöta deras tro. För oss ateister räcker det med att påvisa ett falskt påstående i bibeln för att visa att hela bibeln inte är sann.
Nej, det räcker inte. Av två anledningar. För det första för att du inte kan påvisa ett "falskt påstående" för en troende, för du gissar bara. Även när det är en riktigt avancerad och underbyggd gissning är det en gissning. Hur många gånger per år gissar vi fel när vi presenterar fakta? Antagligen rätt många. Den troende accepterar en högre makt vi inte begriper. Med andra ord hjälper det inte heller att ifrågasätta logiken; hur det som ser ut som ett falskt påstående är möjligt. För den troende kan lugnt svara "jag vet inte". Din uppfattning av sannolikhet är irrelevant i den debatten.

 

Den andra anledningen är att religion och tro som inte är forcerad inte heller står och faller med enstaka ordagranna tolkningar, det är vetenskapens regler som fungerar så. Om en "troende" behöver bevis för påståenden är den inte övertygad, och därmed heller inte troende.

 

Och detta har jag alltid tyckt varit helt vansinnigt flummigt. Har sett det som ignorance is bliss och inte ett dyft mer än så. Det är därför jag är så fachinerad över att plötsligt inse hur mycket som ändå träffar rätt i den troendes syn på livet, punkter där vetenskapen har problem. I takt med att jag även inser hur mycket som träffar fel i den vetenskapapliga världen (något jag förövrigt antagligen aldrig kommer nämna utanför denna dagbok). Inte tillräckligt för att själv bli religiös, men däremot för att snegla lite.

 

Sen finns det en vansinnig mängd stollar som står på torget och skriker om jesus återfödelse. Motsvarigheten hittar du även på universitetet, det är bara inte lika uppenbart där. Jag tycker mer det handlar om psykisk ohälsa än om val av institution.

Jag har stött på kristna som slänger sig med bibelcitat som även jag kan tycka är behjärtansvärda och som därmed hävdar att kristendom är bra tack vare "russinen i kakan". Jag brukar då fråga om de är nazister eftersom autobahn är ganska bra.

Det finns bra och dåliga människor, bra och dåliga reliösa, bra och dålig vetenskap, bra och dåliga tyskar med mustasch. Omvända gäller ju också, att bara för att det finns mycket skit inom religionen betyder inte det att allt som har med religion att göra är skit.

 

Har dock inget emot att generalisera när tillfället kräver det. Och vid generalisering får man väl säga att religiösa är tokstollar i större utsträckning än vetenskapsmän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekade Heltoks favvosmör för en av våra kunder, kändiskocken Robert Maglia, som öppnat ny restaurang i Majorna, Enoteca Maglia http://www.maglia.se/enoteca-maglia/ .

 

Får se om han tar in den. Funderar själv på att ta hem en förpackning o testa. Undra om de skickar.

 

:D

 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/249241.php

http://www.marksdailyapple.com/gender-differences-in-fat-metabolism/

http://www.marksdailyapple.com/body-composition-how-diet-and-exercise-affect-muscle-mass-and-body-fat/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske de har bytt upp sig, men bättre än det jag fick när jag var där. detta var det:

http://mejeriprodukt.se/tag/jean-yves-bordier/

360kr/kg

http://www.lebeurrebordier.com/jean-yves-bordier.php

 

vet inte var man köper det, men jag vill seriöst köpa sådant! nästan så jag överväger att börja äta bröd regelbundet bara för att kunna äta mer av smöret! mums!

 

någon som vet var man kan köpa det?

 

Rekade Heltoks favvosmör för en av våra kunder, kändiskocken Robert Maglia, som öppnat ny restaurang i Majorna, Enoteca Maglia http://www.maglia.se/enoteca-maglia/ .

 

Får se om han tar in den. Funderar själv på att ta hem en förpackning o testa. Undra om de skickar.

 

I bloggen som Heltoken länkade till ovan så skrev bloggaren att han köpt det via importör från Danmark men jag hittade det inte där.

 

http://www.loegismose.dk/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ang bostad

 

Ptja, jag ser ingen direkt vits med att sälja lägenheten om du ändå vill bo någonstans i närområdet där du bor idag och är nöjd med det du redan sitter i.

 

Det är ett ganska rimligt antagande att övriga lägenheter i din stad/närliggande städer/övriga storstäder har haft en likadan prisutveckling, så du drar ju egentligen bara på dig transaktionskostnader och meck genom att hoppa mellan bostäder. Samma övervärderade marknad osv

 

EDIT: Ovanstående gäller såklart bara om du sedan ska söka efter en liknande bostad. På dagens marknad är det ju ingen omöjlighet att folk kan tänka sig att flytta från en trea till en etta för de pengarna man får loss vid en sådan transaktion. Beror bara på ens egna preferenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sisson har verkligen en imponerande fysik för att vara 55 år!

 

Kudos

 

och hans fru!

 

man går med sin hund i en park bland muslimer. muslimer blir kränkta, polis griper mannen:

http://blazingcatfur.blogspot.ca/2012/08/arrested-for-walking-my-dog.html

 

Alltid när jag är utomlands och sover med AC får jag sjukt ont i halsen. Några tips på att råda bot på detta? Förutom att ställa in högre gradtal(23) eller att stänga av den helt.

testa lägg en sarong/sjal liknande på halsen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...