Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

dessert: 10+/10, bästa efterrätt jag har ätit. slår NOMA, 28+ etc med hestlängder. sjukt gott allt, perfekt kombo och så sjukt bra smak på allt:

523228_10151182740372238_952779119_n.jpg

 

 

Vad var det för dessert?

 

kanske de har bytt upp sig, men bättre än det jag fick när jag var där. detta var det:

http://mejeriprodukt.se/tag/jean-yves-bordier/

360kr/kg

http://www.lebeurrebordier.com/jean-yves-bordier.php

 

vet inte var man köper det, men jag vill seriöst köpa sådant! nästan så jag överväger att börja äta bröd regelbundet bara för att kunna äta mer av smöret! mums!

 

någon som vet var man kan köpa det?

 

Det smöret hade jag köpt direkt om det gick att få tag på här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske de har bytt upp sig, men bättre än det jag fick när jag var där. detta var det:

http://mejeriprodukt.se/tag/jean-yves-bordier/

360kr/kg

http://www.lebeurrebordier.com/jean-yves-bordier.php

 

vet inte var man köper det, men jag vill seriöst köpa sådant! nästan så jag överväger att börja äta bröd regelbundet bara för att kunna äta mer av smöret! mums!

 

någon som vet var man kan köpa det?

 

Nomas smör levereras från nåt företag utanför Alingsås har jag hört ett par gånger...mer vet jag inte.

 

edit:

Det verkar stämma

 

http://www.gp.se/matdryck/1.882684-taljer-guld-med-smorkniv?m=print

 

" Victor Wågman har tillsammans med Patrik Johansson och Zandra Bring en ”hemlig” matklubb, som en helg i februari bjudit in gäster att boka in sig till Nääs Slott för en sju rätter lång smakresa. Efterlängtad och fulltecknad sedan länge."

 

edit2:

 

http://www.svd.se/mat-och-vin/svenskt-smor-pa-danska-noma_5286391.svd

 

"Glädjen var förstås stor på Vallmobackens smöreri i Alingsås – Sveriges minsta mejeri, endast tio kvadratmeter – vid beskedet från Danmark."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jungfrusmöret finns redan på Frantzén/Lindeberg, Mathias Dahlgrens Matsalen, Operakällaren och Sjömagasinet i Göteborg. Nästa steg blir att försöka erövra Londons lyxkrogar.

isåfall har jag redan ätit det smöret och kan säga att det franska var hestlängder bättre. mums!

 

 

Har du varit på Esperanto? Om så hur tycker du att den står sig i förhållande till övriga nordiska gourmet restauranger? Lust att göra en lista ex en för totalupplevelsen och en för enbart mat och vin?

 

inte vart där, varit på rätt få restauranger i stockholm. men som jag har förstått det är de inte i elitklass.

 

min topplista totalupplevelse:

1. Noma

2. Thörnströms

3. 28+

4. Kock och vin

5. F12

 

om man bara räknar mat+vin, är min topplista:

1. 28+

2. Noma

3. Magnus&Magnus(?!)

4. Sjömagasinet

5. Bloom in the Park(?!)

 

Men om jag även gissar på de jag inte har varit på är toppen i Norden

1. Noma

2. Frantzen Lindeberg

3. Matsalen

4. 28+

5. Delat massor

 

?!=wildcards

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloom alltså?

 

Kanske dags att ta sig i kragen och dra dit innan man gular

 

tycker jag allt. inte riktigt toppklass men har man tur där kan hitta guldkorn. motsvarar väl * om de hade legat i gbg/stockholm. inte riktigt samma kvalite på maten som 28+ etc men tycker de förtjänar ett utnämnande iaf.

 

men M^2 i Göteborg är verkligen budgetvalet över alla, så sjukt god mat för pengarna och chill/fest-stämning där. undvik söndagar när de har club androgyn, då serveras det för mycket söta roséviner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6iHuw.png

 

tror engelska översättningen är lite tattig

 

hur var det presenterat..det där såg ju ut som något som skulle kunna serveras på vilken kvarterskrog som helst.

lime, lite varianter på jordgubbe, basilika och mandelbiskvier typ

 

edit: nu ser jag, får inte upp bilder som postas av någon anledning.

coolt, kanske inte får några stående applåder för nytänket när det kommer till smakkombon men varför ändra ett vinnande recept som jag antar spelar ihop med övriga menyn.

 

har du käkat på bastard eller vollmers i malmö?

"nytt" hett tips för er malmöiter: saltimporten som lunchkantin. gänget bakom trio som står bakom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Token, kan du rekommendera några bra mat ställen i Singapore utan att man behöver boka och kan dyka upp i jeans och mockasin skor. Orchard eller Clark Quay för hotell? Känns mycket mer prisvärt att bo Clark Quay, hittills har jag varit en gång på Pan Pacific i Marina Bay och resten av gånger olika hotell vid Orchard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur var det presenterat..det där såg ju ut som något som skulle kunna serveras på vilken kvarterskrog som helst.

lime, lite varianter på jordgubbe, basilika och mandelbiskvier typ

 

edit: nu ser jag, får inte upp bilder som postas av någon anledning.

coolt, kanske inte får några stående applåder för nytänket när det kommer till smakkombon men varför ändra ett vinnande recept som jag antar spelar ihop med övriga menyn.

 

har du käkat på bastard eller vollmers i malmö?

"nytt" hett tips för er malmöiter: saltimporten som lunchkantin. gänget bakom trio som står bakom.

 

försökt få bord 2ggr på bastard men har alltid varit i sista minuten. sjukt sugen på att gå dit. mm, kalvmule:

 

 

Var på F12 i Juli, det var sådär. Sjukt överprisat?

god mat kostar :)

 

Token, kan du rekommendera några bra mat ställen i Singapore utan att man behöver boka och kan dyka upp i jeans och mockasin skor. Orchard eller Clark Quay för hotell? Känns mycket mer prisvärt att bo Clark Quay, hittills har jag varit en gång på Pan Pacific i Marina Bay och resten av gånger olika hotell vid Orchard.

Copthorne Kings ligger ganska nära Clark Quay och är hyfsat prisvärt. kanske inte guldläget, är väl 500m gångväg till food court etc, men ska man knappt vara vid hotellet och enda man avser göra vid hotellet är chilla vid poolen funkar det utmärkt. tycker även du bör försöka få in 1 natt på marina bay sands.

 

bodde också på pan paficic en gång, snygga hissar men urk vilken överprisad japansk mat, där kan vi verkligen tala om överprisat, F12 är inget emot det där.

 

---

 

http://online.wsj.com/article/SB10000872396390444772404577589270444059332.html

imo är livsmedelvärket värre än fukushima för antalet cancer-fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He is not living in the real world, but when online poker dies a death (and it will), when his gambling addiction breaks him and he has no route back, when he is sat in his worn out Pokerstars hoodie rereading archived 15 year old poker forums discussing what a "degen" he was, and all he has left are his rapidly fading boyish looks and some memories, he will look back at the money he frittered away and want to find a hole somewhere to crawl into and die.

 

:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oaxen det absolut bästa jag varit på, dock stängt nu. Fäviken är annars riktigt bra.

 

 

Kan även rekommendera Con Gracia i Barcelona. Ta "överraskningsmenyn"!

 

Eftersom jag inte har någon pokerbudget utan studentbudget är min enda avsmakningsmeny hittils på Con Gracia, tycker det var riktigt bra. Prisvärt då det gick på 80€/pp med mat och vin tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har någon pokerbudget utan studentbudget är min enda avsmakningsmeny hittils på Con Gracia, tycker det var riktigt bra. Prisvärt då det gick på 80€/pp med mat och vin tror jag.

 

Fick du också den där madagaskiska blomman ? :)

 

Vinpaketet höll riktigt högklass. Jag jobbar inom vin och det var helt sjukt bra Prioratviner. Fattar inte hur de klarar nån marginal med 30€.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinpaketet höll riktigt högklass. Jag jobbar inom vin och det var helt sjukt bra Prioratviner. Fattar inte hur de klarar nån marginal med 30€.

 

många ställen går typ back på maten och gör alla pengarna på vinpaketen.

 

men ibland hittar man vinpaket som man undrar hur de får ihop. typ som på 28+, tar man exklusiva vinpaketet för 1700kr eller vad det kostar får man sjukt bra värde för pengarna. kollade upp ett av vinerna, kostade 2800dkr per 70cl flaska från webshop i danmark och de snålade inte direkt och man fick säkert 8x10+cl för pengarna. sjukt goda viner i deras vinpaket.

 

 

"Gav 50euro till en svensk tant i Nice som blivit rånad och fått tänderna utslagna på tåget och som inte hade pengar till mat eller boende tills svenska konsultatet öppnade imon. Kändes som 50/50 att jag blev blåst, men om var sant hälften av gångerna var det ändå rätt beslut."

 

era tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl sanning 9,9/10 om "svenskan" pratar svenska och är blodig i mun/saknar tänder liksom. Ska kvinnan vara en knarkare av rang så syns det ju på kläderna, utseendet i övrigt och beteendet. Kolla bara på det där London-paret som var miljardärer som knarkade sönder sig, såg ju ut som fan trots såna pengar.

 

Eller funderas det över om det är nån idé ge nån pengar som är i nöd? Hoppas jag inte.. Jag ser det som så att jag kunde lika gärna ha kunnat vara i samma situation och då hoppas jag att nån snäll själ ger mig lite matpengar/alvedonslantar och därför är det ju för mig givet i den beskrivna situationen. What comes around goes around.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

underlaget att fatta beslut var typ

1. hon hade typ 2-3st tänder där nere, fler där uppe, kanske alla

2. hon höll en näsduk mot läppen, men såg inget blod

3. gissar 70+ år

4. ca 1.50lång, smal

5. verkade lite skärrad, men mindre skärrad än jag hade förväntat mig

6. hennes svenska lät som finsk brytning, hon sa hon var finlandssvensk, från torsby vilket hon iaf visste vilket län det låg i.

 

det som gjorde mig mer misstänksam var att

6. hon envisades med att skriva ner sin address för att jag skulle tro på henne(detta efter att jag gav henne pengar och min adress)

 

jag är väl inte experten på att läsa lögner men upplevde ingen känsla att hon ljög, men kändes som en lätt scam att dra om vill få pengar så givetvis blir man fundersam. men kändes ändå rätt att ge pengar även om jag guesstimerade det till 50/50 att jag blev scammad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80%+ scam imo.

 

Tant som blir uppspöad* hamnar på sjukhus till och med i Frankrike, och därefter får hon hjälp av antingen släkt, vänner, polis, socialtjänst eller ambassad/konsulat.

 

 

* Och redan där torde väl ration mellan tandlösa scammers och damer som dels utsätts för brutalt våld och dels faktiskt är i tillstånd att be om pengar vara rätt dålig.

 

Extra edit: Skulle man kunna tänka sig att det var romsk brytning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80%+ scam imo.

 

Tant som blir uppspöad hamnar på sjukhus till och med i Italien, och därefter får hon hjälp av antingen släkt, vänner, polis, socialtjänst eller ambassad/konsulat.

 

hon hade varit på sjukhus. men när hon blev rånad tog de hennes pengar och pass så hon hade inga pengar och ingenstans att bo och behövde kanske pengar till mat till morgonen. hon fick uppmaningen att kontakta konsulat men de hade telefonsvarare och öppnar först imon bitti.

 

hade svenskt polis gett pengar etc om en utlänning drog motsvarande historia? gäller detta verkligen i andra länder? hon blev rånad på tåget från spanien till nice. efter att ha hängt på flashback har jag sett många bli misshandlade på franska tåg, hon kändes som ett typiskt lätt byte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man blir rånad på allt är man nog ofta väldigt mycket mer utelämnad än vad man tidigare gått runt och trott. det är inte alls säkert att det är så lätt att få hjälp från de ställen som egentligen ska hjälpa en. typ svenska konsulatet. åtminstone är det mitt intryck jag fått från när bekanta/närstående råkat ut för liknande.

 

sen kan man fråga sig hur troligt det är att några rånare besvärar sig med att slå ut tänderna på henne när dom ändå är igång, det låter faktiskt väldigt långsökt och ovanligt med sådan brutalitet mot en 70 årig tant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...