Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Finns väl rätt svar om man kan uppskatta förväntad livslängd hyfsat. Men det är alltid ngn som hellre vill ha sina silikonbröst idag än om 2 år antar jag...

Jo precis, vilket man kan tycka är lite snett, men jag har ännu svårare för "mest pengar när den dör vinner"-mentaliteten.

 

Hört en del som påbörjar utbildningar lite sent (som jag) eller tänkt börja sent räkna på vad som är lönsamt osv, där man alltså går utbildningen om det ser ut att generera mer kronor vid runt 70 års ålder än om man låter bli och arbetar okvalificerat. Att läsa eller höra sådant är bara... :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle fucka upp allt. blir helt bisarra mängder pengar, efter 1år:

SaUwv.png

vilket är fler enkronor än atomer i universum:

 

sedan kommande år....

 

Jo, det fattar jag såklart men frågan var ju om Svenne tar det korrekta beslutet mellan "alla pengar i hela världen" eller "1 mkr". Dvs fattar han vad det handlar om.

 

Tror också på 90 % med en default på att 10 % är retards. Befarar dock att det kan vara lägre än 90 %...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle fucka upp allt. blir helt bisarra mängder pengar,

 

Precis, det hade väl vart oförändrad glädje första 20 dagarna, jävligt trevligt dag 20-40 och ett helvete efter det om man överlever speciellt länge. Vore inte så trevligt när stålarna är värda nada och det är me vs the world.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppades på någon twist med inflation och världsekonomikrasch som gjorde alla pengar värdelösa :(

 

minns att historian om schackbrädet och riskornet fascinerade mig när jag fick höra den i skolan.

 

senaste suits var förresten värt 12h nerladdningstid på hotell-wifit! var det kanske första gången i tv-seriehistorien ett tillbakablicks-avsnitt inte sög?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exponentiell tillväxt verkar enkelt, men ändå vill FN vill att USA ska sluta elda upp mat (majs --> miljövänligt bränsle). På grund av klimatförändringarna riskerar nämligen 75% av skörden torka sönder enligt USAs jordbruksdepartement.

 

Är det bättre att hjälpa idag? Eller är det bättre att maximera tillväxt och hjälpa imorgon? Kanske är det viktigare att hjälpa miljön på bekostnad av de svältande negrerna? En miljon idag, eller 0.01 öre i exponentiell tillväxt? Finns det rentav en mänsklig dimension någonstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exponentiell tillväxt verkar enkelt
Eller va? :shock: Jag antar att du kan debattera (bättre än mig) för en väldig massa saker och ting kring exponentiell tillväxt men att säga att det verkar enkelt åt det ena eller andra hållet låter främmande. Kan inte komma på mycket i området som är enkelt förutom historiskt graf-ritande.

Är det bättre att hjälpa idag? Eller är det bättre att maximera tillväxt och hjälpa imorgon? Kanske är det viktigare att hjälpa miljön på bekostnad av de svältande negrerna? En miljon idag, eller 0.01 öre i exponentiell tillväxt? Finns det rentav en mänsklig dimension någonstans?

Den mänskliga dimensionen finns alltid. I de mest cyniska av fall har du fortfarande det faktum att människor som räds sin överlevnad är farliga för andra människor, med andra ord får inte för många må för dåligt (i den mildare versionen blir det blodig strejk ala USA).

 

Jag är helt och hållet för isolerade samhällen och lite evolutionstänk kring samhällen, då en av få "domedags-profetior" jag verkligen köper är att om vi bygger ihop ett ömtåligt system är det typ naturlag att hela skiten går sönder. Det innebär ju alltså att man också måste få låta enskilda samhällen lida eller dö; lite av den horribla poängen, till och med. Men det finns ju alltså ändå incitament (även för den aggregerade massan) för att stoppa folk från att kasta atombomber innan de går under.

 

Min "individuella" åsikt är att alla ska hjälpas och ha det bra, men jag separerar den från min spekulativa top down-strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle fucka upp allt. blir helt bisarra mängder pengar, efter 1år:

SaUwv.png

vilket är fler enkronor än atomer i universum:

 

sedan kommande år....

 

90% baserat på att 1mille är rätt beslut? Vad är det som i ovanstående resonemang som ger att 1öre är fel val och/eller att om det fuckar upp enheten pengar, hur är det ett egentligt problem för dig (in the long run)? På vägen till uppfuckandet bör du kunna förvärva så mycket reella tillgångar att det fortfarande är ett bättre beslut än 1m nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns det wifi på öresundstågen 1klass?

 

inte wifi. ingen mat eller dryck. på många sträckor är det inte ens nån personal. <3 öresundstågen.

 

ska det verkligen va tyst i första klass? aldrig hört talas om. tyst kupé finns ju däremot. brukar välja den när jag ska sova, läsa eller bara inte vill att nån ska snacka med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering som jag hörde för många år sen och jag vet inte ur mannen tänkte men here it goes.

 

Om du har 3mille på banken/aktier, så ska du kunna leva på ränta och avkastningen ifrån det. (vart gränsen för "att kunna leva på" går har jag aldrig räknat på).

 

Har för mig att han utgick ifrån tex Ångpanneföreningen som har utdelning/avkastning på sina aktier (eller vafan det heter).

 

Nån som har räknat på vad det ger som årsinkomst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering som jag hörde för många år sen och jag vet inte ur mannen tänkte men here it goes.

 

Om du har 3mille på banken/aktier, så ska du kunna leva på ränta och avkastningen ifrån det. (vart gränsen för "att kunna leva på" går har jag aldrig räknat på).

 

Har för mig att han utgick ifrån tex Ångpanneföreningen som har utdelning/avkastning på sina aktier (eller vafan det heter).

 

Nån som har räknat på vad det ger som årsinkomst?

 

Efter lite snabbt googlande så fick jag fram att börsen har haft en real ökning på ca. 6% per år de senaste 110 åren. Säg att det fortsätter i samma takt och du kommer ha 180 000kr per år i vinst, sen ska det skattas på det och du får till slut ca. 120 000kr. Ingen höjdare att ha som enda inkomstkälla kanske, men låt de vara och lev som vanligt så kommer det till slut bli mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...