Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

purple lounge ringer och vill att jag ska börja rakea på entraction. vad är en bra deal där nuförtiden? de klagar även på att jag redan har min email reggad där, victor chandlar som bannade mig för att jag plussade för mycket har ju bytt dit. min andra mail är redan besudlad av nordicbet som också bytt dit. gah!

 

Vet inte om det går att få över 60 men det borde man def kunna ha.

 

Nordic har inte bytt till Entraction.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asymco_q411_mobile_phone_profits.jpg

 

Det här är ett oehört intressant diagram. Undrar om det går för Apple som det gått för Nokia? Mycket talar ju för det i en så konkurrensutsatt bransch. Ericsson var ju marknadsledande i mobiltelefonernas barndom bl.a...

 

Någon som testat Nokias nya (Lumia?)? Ska var oerhört bra säger några kompisar (tekniker ofc...). Är den det eller är det bara tekniker som uppskattar den? Har inte sett ett enda exemplar på stan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3d printing är coolt. hittade en fin sida där man kan beställa:

http://www.shapeways.com/model/35112/hilbert_curve.html?gid=mg

http://www.shapeways.com/model/412172/theportrait_12inches.html?gid=mg

etc

 

marknaden för detta lär explodera kommande åren. något jag tror kan sälja riktigt bra är 3d-avbilder av folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet vore att ändra sig otroligt ofta. Bättre eller sämre?

 

ändra sig och be om ursäkt för att man hade fel ~ ha samma åsikt > byta åsikt och låtsas som att man alltid tyckte samma sak >> hålla händerna för öronen och skrika LALALA...

imo.

 

jag tycker att ett krav för att man ska vara lämplig att bestämma över andra är att man kan svara på enkla frågor. i båda youtubeklippen så har de väldiga problem att veta om de har svarat på frågan eller ej och väldigt svårt att vara rationella ens för en kort stund och är därmed diskvalificerade för att ha beslutsposition över våldsdelen av ett civiliserat samhälle.

 

Modeller av hur verkligen är är alltid grova förenklingar och dessutom oftast felaktiga så det är inte så konstigt att politikerna är veliga i sina svar. Med det menar jag att man inte ska utgå från att sin egen ideologi är sann och försöka tvinga in verkligheten i den.

oavsett om de är felaktiga eller ej bör man kunna svara utan att börja ta till med våld mot reportern(han dömdes till att böta $46k lol) efter några få enkla frågor. kan man inte det är man extremt olämplig att vara ledare.

 

mycket det som jag stör mig på med politik. ok det finns inget rätt och fel och oavsett blir det en hel del fula kompromisser. men idag är det så extremt smaklöst och fult. sahlin, juholt, weiderlich, folk som inte ens kan grunderna i filosofi och ekonomi bestämmer massa kontraproduktiva saker som fuckar upp länderna och sedan skyller misslyckandena på motståndarna som tyckte samma sak. de kunde väl iaf sköta det lite snyggt.

 

---

 

police_pig_prank_10394775_custom.jpg

Vermont Inmates Hide Image Of Pig On Police Decals

by Eyder Peralta

 

It took Vermont officials four years to notice a little creative editing by one or more inmates. Look at this police decal:

 

 

Look at the cow underneath the tree. Embedded within the cow's spots is an image of a pig, which as the Burlington Free Press reminds us is the '60s-era epithet used by protesters to refer to police.

 

Reuters reports that it was likely put there by inmates. The state, Reuters adds, "contracts with correctional facilities employing prisoners to make some print products, including the cruiser decals." One or more inmates somehow accessed the computer program holding the image and rejiggered it. The quality assurance department failed to notice it and as far as the state police know, the modified decal was used on as many as 30 Vermont State Police cruisers.

 

Some weren't laughing.

 

"It dishonors the memory of those past and present members, especially for those who have lost their lives in the line of duty," state police spokeswoman Stephanie Dasaro told Reuters.

 

But the Free Press reports that others took it in stride:

 

Quote:

"'This is not as offensive as it would have been years ago. We can see the humor,' said Public Safety Commissioner Keith Flynn, a former state trooper and state prosecutor who was named commissioner a year ago. 'If the person had used some of that creativeness, he or she would not have ended up inside.'"

It will cost police $780 to correct the decals. The money will come from the small profits made by the prison division that makes things like license plates and stationery for state offices.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara editera och påpeka att jag ju här nedan inte ens berört problematiken bakom en globaliserad debatt för att styra val av nationell politik.

ändra sig och be om ursäkt för att man hade fel ~ ha samma åsikt > byta åsikt och låtsas som att man alltid tyckte samma sak >> hålla händerna för öronen och skrika LALALA...

imo.

 

jag tycker att ett krav för att man ska vara lämplig att bestämma över andra är att man kan svara på enkla frågor. i båda youtubeklippen så har de väldiga problem att veta om de har svarat på frågan eller ej och väldigt svårt att vara rationella ens för en kort stund och är därmed diskvalificerade för att ha beslutsposition över våldsdelen av ett civiliserat samhälle.

Ja youtube-klippet var ju en massaker. Det var det ju såklart. Gubben har problem.

 

Men sen det där med civiliserat samhälle. Det är ju väldigt luddigt i sig, men jag har fått en känsla av att de flesta menar *ungefär* samma sak när de säger så. Och att den där saken man menar inte alls stämmer överens med hur verkligheten och mänskligheten ser ut - att det inte är nära att stämma. Om vi då istället säger att det är ju bedrövligt - vi måste utveckla detta till ett civiliserat samhälle! - tycker jag med min tolkning att det fortfarande blir fel, för vi är för långt borta.

 

Jag ser framför mig att man bland annat menar rationalitet. En rationalitet bland folket som ibland sammanfogas för dåligt från toppen. Hur rationellt röstar individerna i demokratin? En politiker får inte vara inkonsekvent och får därför inte ändra sig ett par gånger per år. Möjligen en enstaka gång under karriären. Inkonsekvens betyder förslagsvis osäkerhet, antingen hos personen eller kring lämpligheten att personen ska styra politiskt, eller både och. Den selekteringen sker helt automatiskt, psykologiskt. Det betyder i min mening, inte speciellt indirekt, att vi helst väljer politiker som antingen helt slutade utvecklas vid 20 års ålder eller som vrider argument för att passa det de inte tror på längre. Oavsett, hur rationellt är det att välja en sådan vid 50 års ålder?

 

Nu spårar jag som vanligt, men det här med irrationalitet och det ociviliserade demokratiska samhället får i min mening sitt stora test de kommande åren. Som jag ser det har saker och ting fungerat just tack vare det folk klagar över - de väljer mellan att stå kvar på samma punkt eller att luta kroppen lite. De levereras debatter av folk som inte kan - inte lyckas - sticka ut och vara revolutionerande, eftersom de är systematiskt uppvaktade av motståndare. En ganska tydlig dragkamps-politik levererar något som fungerar, och eventuellt faktiskt utvecklas lite i taget och blir bättre och bättre med små små steg. Eventuellt. I värsta fall blir det sällan sämre, på lite sikt.

 

Lugn, jag har en poäng.

 

Debatterna har följts på TV och letts av folkvalda eller indirekt folkvalda. Det har möjligen skett en bra selektering där - de kanske inte är helt tappade. Men viktigaste, enligt mig: det är deras jobb att stå där. Det är deras jobb att tänka igenom vad de vill göra, och det är inte minst deras jobb att tänka ut hur de ska krossa den debattmotståndare som rör sig med rena felaktigheter. Någon släpper vridna siffror - motståndaren lägger sina arbetstimmar på att analysera dem. Någon drar förhastade slutsatser - motståndaren spenderar en arbetsdag med att fundera ut hur man förmedlar detta pedagogiskt till allmänheten.

 

=> Året är 2012. Någon skriver att statlig interventionism inte har i ett fritt land att göra och därmed basta. Han får 212 likes. Någon svarar "typ". Någon undrar retoriskt "varför?". Ursprungsrostaren menar att, det är ju självklart: avtal ska ske under frihet i ett fritt land, underförstått är vi klara där. Någon undrar om det är så enkelt, någon annan kommer till undsättning och citerar Adam Smith från 1700-talet, som vore det akademikerns senaste, mest bländande rön.

 

Och det biter. Det gör ju det. Någon läste 6hp ekonomi och kom tillbaka med ett olyckligt perspektiv. Grafer postas där utbud i y-axeln möter efterfrågan i x-axeln.

 

Vi är bredvid, under, bakom den egentliga debatten och vi är långt bortom någon form av relevans, men - viktigt - vi är fortfarande strax över huvudet på gemene man. Så visst biter det. Gemene man vill också agera under frihet, så klart jag vill - jag är en individ av värde!, och grafer postar man ju inte om man inte tillhör de lärde.

 

Vi sitter inte längre på bussen och diskuterar med en vän, vi sitter med en spotlight i ansiktet som bara stannar om vi formulerar en bitande slogan.

 

Politiker i TV gör sådär också. Men deras varje ord analyseras, de förföljs i varje steg. Allt kommer inte igenom - ärligt talat kommer väldigt lite igenom, därav dragkamps-politiken med en liten stump i vardera hand på armslängds avstånd.

 

Debatter på för låg nivå får respons och mothugg i TV och utanför. Den samhällsomspännande debatten hålls relativt sluten och går att överblicka. Någon tokfan skriker i megafon på stan, förstås - men ni vet, det går ju inte riktigt fram.

 

På nätet går det fram. Vad vi kommer få uppleva och redan sett början av är en mer utbredd demokrati - där den obildade i större utsträckning väljer åt den bildade. Jag tycker det är spännande. Fast det är mest för att jag inte är rädd för sådana här saker. Jag är mer rädd för att mina nära blir äldre, rädd för att min senaste kärlek var min sista, eller att jag aldrig skriver den där boken jag skriver fiktivt. Jag är inte så rädd för att mänskligheten utvecklas i en konstig riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i bidragsfusk så måste man ju ta med HELA summan. inte den summan som regelrätt fuskas. poängen bakom privatisering av ex "arbetsförsäkringen" är att det skulle drivas mycket effektivare i privat regi. ex skulle arbetsförmedlingen som institution förmodligen inte alls existera i en fri marknad och då kan man ju spekulera i varför- men det klart det är väl snyggare att rita upp det som bidrag vs försäkring :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ex skulle arbetsförmedlingen som institution förmodligen inte alls existera i en fri marknad och då kan man ju spekulera i varför-
Primär målgrupp: de som varken har jobb eller pengar. Klart någon skulle hugga, det är ju genialt.

 

Grejen är att folk är rätt evolutionära så såtillvida att det är ganska naturligt att bortförklara ('de är lata') eller inte ens märka om 10-20% faller ihop och dör så länge det sker långsamt och utspritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...