Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Jag tror inte valet att hacka ner på skrivregler hänger så mycket ihop med ointelligens som med viljan att konformera, inte sticka ut, vara som alla andra.

Jag skulle tro att en person som kräver att alla andra följer konventionella skrivregler har ett starkt behov av att vara som alla andra och oftast bryr sig speciellt mycket om vad andra tycker, eller t.o.m tycker det är skönt att att ingen noterar ens uppförande.

Vad gäller donken och doc så visar de även andra tecken som viljan att springa omkring i skadliga platåskor på samma egenskaper.

 

Oftast är den typen av personer högst kollektivistiska ideologier som avskyr att sticka ut, vill vara en kugge i maskineriet, avskyr akademiskt intellektuellt arbete och saknar förmåga att bedöma och analysera saker och företeelser och tycker det är sekundärt till behovet att anpassa sig till samhället och göra som alla andra.

 

Fördelen som dessa individer ofta stöter på är att deras beteende inte orsakar så mycket friktion i umgänge av likasinnande. Den person som konsekvent vägrar tänka själv, vägrar pröva nya saker, tvångsmässigt klipper sin gräsmatta i villaområdet, aldrig byter klädstil, kör samma gamla bil i rädsla för att bli utsatt för så mycket ifrågasättande är att han får en fin gräsmatta och sparar pengar. Han lider av en allvarlig störning då han istället oftast drivs ut i marginalen i samhället och snart blir omhändertagen av sociala skyddsnät.

 

Jag antar att det som gör att det fungerar för donken och doc, att följa konventionella skrivregler slaviskt och uppföra sig som ett litet barn i det avseendet, är att de redan jobbar i en offentlig miljö där man ser ner på entrepenörsanda. I ett vanligt jobb skulle det troligtvis bli alltför arbetsamt för chefen att ha en hjärndöd drone att bossa omkring hela dagarna.

 

Som det är nu får doclame och donken på forum och communities ytterligare en lite egen hörna att föra sin facistiska kamp mot oliktänkande. Allt ska motverkas om så folk klär av sig nakna och fläker ut sig på bloggar eller om andra hittar på egna skrivregler :-D

 

Anledningen till att jag tycker mig känna till personlighetstypen är att jag ser det i samhället överallt. (dvs vill gärna vara konform och inte sticka ut för mycket). Att välja smidighet framför för stora avvikelser och tycka att egna skrivregler skulle vara mycket upprörande t ex. Göra stort problem av minsta lilla avvikelse även om det är i folks dagböcker på internet.

Av samma orsak tror jag rätt snart kommer sluta springa runt i skadliga platåskor trots att det varje steg blir en belastning.

 

Ursäkta mitt långa försök till personlihetsanalys, men jag har lite långtråkigt på jobbet och sitter man i en well, ja då har lite grann bett om det /heltok

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rättigheterna till att profitera av oljan. tog detta som ett verkligt scenario av john lockes "labor theory of property" -> "blanda sitt arbete med jorden" för att äga den.

 

edit: hade irans regering någon rätt att förstatliga oljan när de utan bp eller annat oljebolag aldrig kunnat få upp oljan ur marken

 

en följdfråga är, när tycker du man har blandat sitt arbete med jorden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rättigheterna till att profitera av oljan. tog detta som ett verkligt scenario av john lockes "labor theory of property" -> "blanda sitt arbete med jorden" för att äga den.

 

en följdfråga är, när tycker du man har blandat sitt arbete med jorden?

 

antar att vi menar juridiska rättigheter då alltså. isåfall tror jag iran har det. inte så insatt i det.

 

jag tror väl inte riktigt på godtyckliga skalor när det gäller moral etc. tror våld är rätt starkt förknippat till ägande i vår värld. man äger det har våld bakom sig nog att ingen annan vill göra anspråk på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Kul :-D

Men din analys av min personlighet missade målet med ca 100% :shock:

Jag är akademiker/forskare OCH jobbar i uppstartsföretag (entreprenör) OCH tänker självständigt fritt och går min egen väg.

Men jag är gammal nog att välja mina strider och lägga kraft där det betyder något (undantaget är dessa diskussioner som bara roar och muntrar upp :lol: ) istället för att hitta på egna skrivregler. Men jag har varit i din ålder en gång för länge sen och vet hur lätt det är att gå fel i ungdomen ;-)

 

Keep up the good work och fortsätt bekämpa väderkvarnar och konformister. Då du sitter på hemmet kommer du känna dig stolt över din insats :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är osäker på hur det är. jag tror att bp äger oljan

 

äger oljan enligt irans lagar som iran kan valde att ändra godtyckligt. för iran var det väl någon form av ev-uträkning, bryta mot avtal och sno olja -> mer olja & sämre relationer för framtiden & minimal risk för vedergällning/våld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

poker suger. bestämde mig för att se om star trek filmerna. sett 1an och 2an och senaste. urk vad dåliga filmer var förr. musiken tiltande, dåliga skådespelare, överdrivet skådespel etc. varför var filmerna så dåliga? har skådespelarskolorna blivit bättre, har budgeten ökat eller vad har hänt. typ detta:

 

era tankar?

 

Du kanske väljer fel filmer? Star Trek filmerna är ju inte direkt representativa för filmerna från "förr". Det fanns dålig och det fanns bra film. Varav de bra filmerna är bättre i snitt än dagens bra filmer.

 

Kameraarbetet i den här filmen är bättre än det mesta som görs idag trots att man har extremt mycket bättre möjligheter idag:

 

 

T.o.m i Gudfadern finns det en riktigt usel scen... :(.

 

edit: När Sonny bråkar med Connies (?) pojkvän på gatan.

 

edit2:

 

 

Gudfadern är ju överskattad och förvånar mig inte att det finns en så dålig scen i den.

 

Problemet med dagens filmer är ju att de fuskar med sin mtv-estetik. De är inte bättre på att göra fighting-scener men fejkar det genom 1 klipp/sek. Här är ett bevis på att fighting-scener kunde vara fantastiska på 70-talet:

 

Börjar vid 3.30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min dator började sacka ihop igår så jag purgeade ut 6M händer ur databasen och har vacuumpumpat den rätt lång tid nu. så istället för att grinda har jag letat resor.

 

min plan ser ut ungefär såhär:

20-22sep malmö (hälsa på mamma)

22sep köpenhamn->bangkok med thai air

23sep-1okt bangkok för shopping, träffa forumrävar, supa, vela med ex etc. blir så lång flygning så pallar inte flyga hela vägen direkt.

1okt bangkok->bali med airasia och sedan bali->lombok. indonesiska flygbolags hemsidor suger så jag köper nog biljett på plats om jag inte listar ut hur jag bokar resan till lombok(mataram). någon som har koll?

1okt-14okt surfing på http://www.surfcamp.se

14okt-28okt bestiga vulkanen rinjani och dyka från gili trawanga

 

sedan funderar jag på att dra hem och grinda november och sedan ta 1-2månader till semester alternativt stanna kvar och chilla runt någon månad till innan jag drar hem. lite fel årstid för strandliv i SOA kanske. men borde nog ha en hemresa bokad iaf, kan bli jobbigt vid immigration annars..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trångsynt värre imo och inte logiskt alls, tycker du samma om musik?

 

enligt mig är skillnaden mellan skådespelarinsatser förr och nu bra mycket större än musik förr och nu. vi snackar flera magnituder. speciellt star trek, se gärna senaste och första star trek, verkligen komiskt stor skillnad mellan skådespelarna. istället för massa anecdotal fallacies kom med lite teser om varför!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt mig är skillnaden mellan skådespelarinsatser förr och nu bra mycket större än musik förr och nu. vi snackar flera magnituder. speciellt star trek, se gärna senaste och första star trek, verkligen komiskt stor skillnad mellan skådespelarna. istället för massa anecdotal fallacies kom med lite teser om varför!

 

Gissar på att det är en annan skola och att fler kom från teatern där man väl "spelar över" lite mer än i film. Dessutom gör musik och klippning och allt sånt nu att jag tror man upplever det som lite fetare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt mig är skillnaden mellan skådespelarinsatser förr och nu bra mycket större än musik förr och nu. vi snackar flera magnituder. speciellt star trek, se gärna senaste och första star trek, verkligen komiskt stor skillnad mellan skådespelarna. istället för massa anecdotal fallacies kom med lite teser om varför!

 

 

Star Trek som måttstock? Finns fantastiskt många filmer som görs idag där insatserna från skådisarna är extremt dåliga. Pearl Harbour.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på att det är en annan skola och att fler kom från teatern där man väl "spelar över" lite mer än i film. Dessutom gör musik och klippning och allt sånt nu att jag tror man upplever det som lite fetare.

 

Varför ska man överhuvudtaget uppleva det lite fetare? När DVD-spelarna kom skulle idioterna hem och lyssna på film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske väljer fel filmer? Star Trek filmerna är ju inte direkt representativa för filmerna från "förr". Det fanns dålig och det fanns bra film. Varav de bra filmerna är bättre i snitt än dagens bra filmer.

 

Kameraarbetet i den här filmen är bättre än det mesta som görs idag trots att man har extremt mycket bättre möjligheter idag:

 

 

 

 

Gudfadern är ju överskattad och förvånar mig inte att det finns en så dålig scen i den.

 

Problemet med dagens filmer är ju att de fuskar med sin mtv-estetik. De är inte bättre på att göra fighting-scener men fejkar det genom 1 klipp/sek. Här är ett bevis på att fighting-scener kunde vara fantastiska på 70-talet:

 

Börjar vid 3.30

 

 

 

Mean Streets är fantastisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...