Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Lol på att kalla Apocalypse now och Gudfadernfilmerna "bajs". Självklart finns det drösvis med otroligt bra filmer som gjordes innan 80-talet och säger man något annat har man tyvärr ingen vidare koll :-(

eller gillar man inte loffig kamera, loffig bild, loffiga skådespelare och loffig dialog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan helt förstå att man inte gillar filmer före 80-90-whatever, sin egen smak får man förstås ha och visst är det mycket som tekniskt blivit bättre i filmskapandet.

 

Jag kan förstå att man översätter detta till "inga filmer före X är bra", tycker dock det är ett tecken på bristande mognad. I den mån det finns objektiva kriterier för "bra" är det ganska förmätet att tro att man kan definiera dem bättre än överväldigande majoriteten av filmvetarna.

 

Jag kan däremot inte alls förstå tankeprocessen hos någon som definierar Rockyfilmerna som "bra" och Gudfadern som "bajs", känner inte heller att jag vill försöka förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top 10 imdb fyi:

 

1994

1972

1974

1966

1994

1993

1957

1975

2008

1980

(#11: 1942)

 

Nu gissar jag att ni kontrar med "folk är idioter".

 

vem bryr sig om vad filmkritiker tycker? korrelationen mellan deras och mitt betyg för en film är typ ρ=-0.5

enda filmen de ger ett korrekt betyg för är typ:

http://www.imdb.com/title/tt0490668/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan helt förstå att man inte gillar filmer före 80-90-whatever, sin egen smak får man förstås ha och visst är det mycket som tekniskt blivit bättre i filmskapandet.

 

Jag kan förstå att man översätter detta till "inga filmer före X är bra", tycker dock det är ett tecken på bristande mognad. I den mån det finns objektiva kriterier för "bra" är det ganska förmätet att tro att man kan definiera dem bättre än överväldigande majoriteten av filmvetarna.

 

Jag kan däremot inte alls förstå tankeprocessen hos någon som definierar Rockyfilmerna som "bra" och Gudfadern som "bajs", känner inte heller att jag vill försöka förstå.

 

Bra sagt, Rocky (I) är faktiskt bra dock om du inte tycker det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem bryr sig om vad filmkritiker tycker? korrelationen mellan deras och mitt betyg för en film är typ ρ=-0.5

 

Det är inte filmkritiker som röstar utan filmintresserade öht, alla dessa filmer har minst 96000 röster och ofta mer än det dubbla.

 

Jag själv går nästan alltid på betyg när jag ser filmer, sen jag började med det har filmupplevelserna blivit mycket bättre. Smaken som baken dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top 10 imdb fyi:

 

Nu gissar jag att ni kontrar med "folk är idioter".

 

 

som jag skrev tidigare: "+1. Tror 99.99% av alla som gillar dom där gamla "klassikerna" gillar dom bara för att det är "klassiker". När dom egentligen dör lite på insidan varje gång dom tvingas sitta igenom bajset."

 

Det har såklart med att folk är idioter att göra.

 

Fast nu är ju faktiskt ett par av undantagen med på just top10, den onde den gode den fule och one flew over the cuckoos nest är båda riktigt bra filmer.

 

Till skolboken: Man kan säga att ena är bra och andra är bajs för att så är fallet. Ena filmen är en bra film. Andra filmen är skapad av en stor hög av bajs.

 

 

Nu är jag färdig med att hijacka din tråd heltok!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man översätter detta till "inga filmer före X är bra", tycker dock det är ett tecken på bristande mognad. I den mån det finns objektiva kriterier för "bra" är det ganska förmätet att tro att man kan definiera dem bättre än överväldigande majoriteten av filmvetarna.

det här är nåt av det mest efterblivna jag läst på forumet på länge och då har jag ändå plöjt en del sulla- och accessgrantedinlägg på sistone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade jag inte sett star wars filmerna back in the days hade jag nog upplevt det idag som ren dynga tyvärr.

 

edit; ännu värre kvalitetscheck är ju b-filmer back in the days o b-filmer idag.

Jag såg nyligen en av mina absoluta b-films favorit som pre-pubertal tonåring.

"Kickboxer" och fightingscenerna är tamejfan sämre än de sköna klippen på youtube från turkiska rambo etc.

 

Van Damme för övrigt är fett med <3, han och Steven fiskmås har skänkt mycke nöje.

 

edit2; måste nog ändra mig om star wars, det går inte o tycka illa om filmjävlarna!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det i det närmaste inte finns en enda bra film som är gjorde före 80-talet är väl vida känt?

 

.

 

Jag kan förstå att man översätter detta till "inga filmer före X är bra", tycker dock det är ett tecken på bristande mognad. I den mån det finns objektiva kriterier för "bra" är det ganska förmätet att tro att man kan definiera dem bättre än överväldigande majoriteten av filmvetarna.

 

det här är nåt av det mest efterblivna jag läst på forumet på länge och då har jag ändå plöjt en del sulla- och accessgrantedinlägg på sistone.

 

Tror han argumenterade mot ert första uttalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast har man en hjärncell eller två så förstår man ju att det uttalandet är en så kallad generalisering, som i mångt och mycket kommer av det faktumet att den absoluta majoriteten gamla filmer saknar all form av aktualitet för dagens människor. och nej, det går öht inte att jämföra med musik och böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol på att kalla Apocalypse now och Gudfadernfilmerna "bajs". Självklart finns det drösvis med otroligt bra filmer som gjordes innan 80-talet och säger man något annat har man tyvärr ingen vidare koll :-(

Apocalypse Now är utan tvekan näst sämsta film jag sett, efter Apocalypse Now Redux så dra inte upp det skräpet. Titta på Chucky 2 istället.

 

Jag kan hålla med om att de bra filmerna gjorda före 80 är lätträknade, i princip bara ett par Clintanrullar, några Rocky etc.

 

Det är inte filmkritiker som röstar utan filmintresserade öht, alla dessa filmer har minst 96000 röster och ofta mer än det dubbla.

 

Jag själv går nästan alltid på betyg när jag ser filmer, sen jag började med det har filmupplevelserna blivit mycket bättre. Smaken som baken dock.

Du kanske skulle prova att skaffa dig en egen smak istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apocalypse Now är utan tvekan näst sämsta film jag sett, efter Apocalypse Now Redux så dra inte upp det skräpet. Titta på Chucky 2 istället.

 

Jag kan hålla med om att de bra filmerna gjorda före 80 är lätträknade, i princip bara ett par Clintanrullar, några Rocky etc.

 

 

Du kanske skulle prova att skaffa dig en egen smak istället.

 

Fact: din smak suger!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah den absoluta majoriteten! Procentuellt slår jag vad om att det görs minst lika många absoluta skitfilmer nu som då, thus är det inte så stor skillnad imo.

lol fin logik

 

skillnaden är ju förstås att en 0-5 år gammal "skitfilm" med större sannolikhet appellerar till våra preferenser än en 60 år gammal skitfilm. ska vi ta ett bet om vilken av dem du helst lider dig igenom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag färdig med att hijacka din tråd heltok!

 

du är välkommen att göra så igen! här multritrådar vi diskussionerna.

 

Okej, helt övertygad om att ett par härinne levlar iaf...

level?

 

Gissar på att det är en annan skola och att fler kom från teatern där man väl "spelar över" lite mer än i film. Dessutom gör musik och klippning och allt sånt nu att jag tror man upplever det som lite fetare.

 

äntligen någon som kom med icke annecdotal fallacy. kan säkert stämma

 

Inte lite skönt ställe. Låter övrigt som en galet skön tripp nu när hösten kliver på. Det är ju ett skämt att bo i Sverige

+1. diskuterade detta lite på msn, folk bor i stockholm och mår dåliga av inte ha råd med en lägenhet, när de skulle leva som kungar på gili ed. man har faktiskt det som alternativ vilket är lätt att glömma i pengahysterin när pokerboomen går mot sitt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...