Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Själv tycker jag det är uppfriskande med en miljardär som inte låtsas bry sig om massa välgörenhetstrams. Det är inte direkt så att ett par miljarder till mer eller mindre ineffektiva dogooders skulle ha särskilt stor effekt på världens välmående jämfört med effekten hans företagande redan haft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag det är uppfriskande med en miljardär som inte låtsas bry sig om massa välgörenhetstrams. Det är inte direkt så att ett par miljarder till mer eller mindre ineffektiva dogooders skulle ha särskilt stor effekt på världens välmående jämfört med effekten hans företagande redan haft.

 

Menade inte välgörenhetsdelen utan det faktum att arbetarna i Kina i länken jag postade har så dåliga arbetsförhållanden att flertalet anställda tagit livet av sig.

 

(Och ja, jag är fullt medveten om att Apple inte direkt är det enda företaget som är uppbyggt på det viset)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade inte välgörenhetsdelen utan det faktum att arbetarna i Kina i länken jag postade har så dåliga arbetsförhållanden att flertalet anställda tagit livet av sig.

 

(Och ja, jag är fullt medveten om att Apple inte direkt är det enda företaget som är uppbyggt på det viset)

 

Exat Foxconn inte apple, finns ju fler än bara apple som köper in Foxconns tjänster. Så varför bär Apple ansvaret?

 

Har dessa lika stort ansvar?

 

Acer

Amazon.com

Asus

ASRock

Intel

Cisco

Hewlett-Packard

Dell

Nintendo

Nokia

Microsoft

MSI

Motorola

Sony Ericsson

Vizio

 

Eller kanske det är så att ansvaret kanske ligger på Foxconn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade inte välgörenhetsdelen utan det faktum att arbetarna i Kina i länken jag postade har så dåliga arbetsförhållanden att flertalet anställda tagit livet av sig.
Standardresponsen är att självmordsraten var under avg för exempelvis usa. Även om det skulle vara vinklat så var det i vart fall inte jättemånga över förväntan som tog livet av sig på företaget. Har man 100k, eller vad det nu var, anställda så är det inte skitkonstigt att ett par tar livet av sig.

 

För övrigt så tror jag att förtvivlade unga män i Kina antagligen är mer förtvivlade över att bo i ett samhälle där de är överflödiga och har ganska taskiga utsikter snarare än att de faktiskt lyckas få ett jobb. Jag påminner mig om att ha sett en referens till en kinesisk forskare som var glad över att så stor del av kinesiska män inte kan bilda familj då det skulle rensa ut lite losergener ur poolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exat Foxconn inte apple, finns ju fler än bara apple som köper in Foxconns tjänster. Så varför bär Apple ansvaret?

 

Har dessa lika stort ansvar?

 

Acer

Amazon.com

Asus

ASRock

Intel

Cisco

Hewlett-Packard

Dell

Nintendo

Nokia

Microsoft

MSI

Motorola

Sony Ericsson

Vizio

 

Eller kanske det är så att ansvaret kanske ligger på Foxconn?

 

Eller så kanske ansvaret ligger på alla som någonsin köpt produkter/tjänster från dessa bolag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kastar ut en OT fråga

 

Någon som är insatt i energi?

 

Vad skulle 600m2 Solceller ge i effekt (EL) och om man kan få bidrag till det fortfarande? Funderar på det som ett komplement till ett nybygge, takets lutning är ca 27grader, privat eller offentligt ägande, någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så är det bara helt efterblivet att ens tycka sådär.

 

 

/Nöjd ägare av massvis med onödig elektronik. Ej mördare

 

Håller jag med om försökte bara dra ansvarsfrågan ett steg till, lite löjligt men finns ju trots allt en del som tycker så.

 

Vi är överens i denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som fan konsumenten har ett ansvar.

 

Beror lite på hur man definierar ansvar.

 

Är man egoist som mig och de allra flesta andra vare sig de erkänner det eller inte så känner jag inget ansvar för beslut många steg ifrån mig själv.

 

Finns gränser för de flesta dock, t ex skulle jag personligen ha makt att påverka om någon dog eller blev skadad för att jag skulle få min telefon skulle jag välja bort telefonen. Då pratar vi 1 död vs 1 telefon som jag direkt kan påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur man definierar ansvar.

 

Är man egoist som mig och de allra flesta andra vare sig de erkänner det eller inte så känner jag inget ansvar för beslut många steg ifrån mig själv.

 

Finns gränser för de flesta dock, t ex skulle jag personligen ha makt att påverka om någon dog eller blev skadad för att jag skulle få min telefon skulle jag välja bort telefonen. Då pratar vi 1 död vs 1 telefon som jag direkt kan påverka.

 

antar du inte äger en telefon då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gyllene regeln: Behandla andra såsom du vill bli behandlad själv.

 

(Ett gäng variationer på regeln från olika religioner: http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_gyllene_regeln)

 

Den kan ju vid första anblick verka väldigt altruistisk men är i själva verket helt i linje med egoism. Jag behandlar andra väl för att det kommer gynna mig själv i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

individuellt rationella beslut och kollektivt rationella beslut. Austin m.fl utgick från människan är för kortsiktig i sina tankegångar, effekterna blir således inte altruistiska genom egoism på individnivå då man alltid kan exploatera andra på kort sikt.

 

mao existerar inte altruism, sett teoretiskt från ett naturstadie iaf.

 

 

KEKEKEKEKEKEKEEKEKEEEEEEEEEX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, nej?

 

Men om man nu kan tvinga upp självmordsfrekvensen genom jobbstress i ett så rikt och välmående land som tyskland måste väl även kinesiska arbetare kunna drabbas utan att de för den sakens skull inte väljer att hoppa av jobbet?

 

Jag menar, tröskeln för att sluta jobba i Tyskland måste ju vara lägre än i Kina givet sociala skyddsnät osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...