Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Samtliga moraliska system, inklusive libertarianism, leder till absurda, superdestruktiva konsekvenser om man applicerar principerna konsistent och är därmed betydligt mindre lämpliga än Svenssonmoral, inklusive en rejäl dos hycklande, att använda som vägledning för vad som är riktigt att göra.

 

edit: orkar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det för kött? Ser gott ut ivf! :) well done -_-!

 

well done... ;)

 

fläskkarre benfri. trevligt med karre, tjocka bitar som med stor potential för att göra det rare.

 

var lite småjobbigt att äta mitten på det, blev lite för mycket rått kött för mig, inte helt bekväm med det råa än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/

 

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/trikinos/

 

Så länge man inte är gravid och äter svenskt fläskkött verkar det inte vara någon realistisk fara vad jag kan se, den gamla rädslan för rött fläskkött tycks vara en av alla de rädslor som lever kvar utan att det finns anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yummy... trikiner ftw

 

trikinmaskar-hoguppl.jpg

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trikiner

 

ur länk ovan

 

Trikiner är vanliga i Sverige hos vilda djur, till exempel räv och björn, men ur livsmedelshygienisk synpunkt är förekomsten hos svin viktigast. Grisar smittas när de äter infekterade smågnagare eller avfall från infekterade djur. Förekomst av trikiner hos svenska tamsvin är utomordentligt sällsynt, däremot påvisas trikiner ibland hos vildsvin. Samtliga grisar som slaktas i Sverige kontrolleras avseende förekomst av trikiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Samtliga moraliska system, inklusive libertarianism, leder till absurda, superdestruktiva konsekvenser om man applicerar principerna konsistent och är därmed betydligt mindre lämpliga än Svenssonmoral, inklusive en rejäl dos hycklande, att använda som vägledning för vad som är riktigt att göra.

 

 

Håller med här,om jag nu fattat rätt d.v.s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iofs svårt att se de enorma fördelarna med att äta rått kött, särskilt som du verkar kämpa lite med smakupplevelsen / nöjet av att äta det.

 

Måste ju till ganska stora säkerställda hälsofördelar typ extremt ökad livslängd eller något för att väga upp de nackdelar du upplever vid måltiderna.

 

Förövrigt tycker jag att du ska fixa en jaktlicens och gå med i något av våra jaktlag. Finns inget som smakar så gott som något man jagat och dödat själv, särskilt om man äter det rått direkt på slaktplatsen.

 

Om du skulle vara tvungen att äta en människa som du dödat själv, skulle du då tillaga den eller äta den rå? Hur skulle du anrätta måltiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att andra djur kan äta det är väl ett ganska kasst argument? Katter överlever en massa skit vi människor inte klarar av men kan dö av några vindruvor, bara för att ta ett extremt exempel.

 

Det ska inte ses som ett argument för eller mot att äta rått kött. Jag hade gärna käkat det på (första) bilden. :)

 

och hundarna på bilden ovan äter rå gris, men stendör om dom får i sig lök, choklad eller nötter.

 

nu får vi sluta jämföra oss med djur som har helt andra förutsättningar =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen relevant apropå den politiska diskussionen, etc:

 

http://scienceblog.com/46622/minority-rules-scientists-discover-tipping-point-for-the-spread-of-ideas/

 

"Minority Rules: Scientists Discover Tipping Point for the Spread of Ideas

 

JULY 25, 2011

Scientists at Rensselaer Polytechnic Institute have found that when just 10 percent of the population holds an unshakable belief, their belief will always be adopted by the majority of the society"

 

"When the number of committed opinion holders is below 10 percent, there is no visible progress in the spread of ideas. It would literally take the amount of time comparable to the age of the universe for this size group to reach the majority,” "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har iofs svårt att se de enorma fördelarna med att äta rått kött, särskilt som du verkar kämpa lite med smakupplevelsen / nöjet av att äta det.

 

har inga större problem med det, men när det blir för stora bitar och fläsk är det semijobbigt. tar väl lite övning liksom det tog att lära sig tillaga tillagat kött. angående fördelar etc:

http://en.wikipedia.org/wiki/Francis_M._Pottenger,_Jr.#Pottenger.27s_cats

 

Förövrigt tycker jag att du ska fixa en jaktlicens och gå med i något av våra jaktlag. Finns inget som smakar så gott som något man jagat och dödat själv, särskilt om man äter det rått direkt på slaktplatsen.

vart lite sugen på sånt, funderade på att skaffa vapenlicens etc. mtp på ABB etc känns det lite risky, jag är väl högriskprofil enligt SÄPO att bli nya ABB.

 

men åter till jakt. hur funkar det rent praktiskt? vart ska man ta kursen? hur lång tid tar det? vad kostar det? vad får man göra sen? jakt för pokerdummies plz.

 

Om du skulle vara tvungen att äta en människa som du dödat själv, skulle du då tillaga den eller äta den rå? Hur skulle du anrätta måltiden?

tillaga den som fan ldo. filip och fredrik provade att äta människa

 

om vi antar att jag bara fill få ner den hade jag väl gjort någon form av stark gryta. om man skulle göra ett försök att få lite människofile att smaka gott hade det väl blivit lite som bilden ovan, stekt den, in i ungen på 65grader, servera med potatisgratäng och grönpepparsås. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen relevant apropå den politiska diskussionen, etc:

 

http://scienceblog.com/46622/minority-rules-scientists-discover-tipping-point-for-the-spread-of-ideas/

 

"Minority Rules: Scientists Discover Tipping Point for the Spread of Ideas

 

JULY 25, 2011

Scientists at Rensselaer Polytechnic Institute have found that when just 10 percent of the population holds an unshakable belief, their belief will always be adopted by the majority of the society"

 

"When the number of committed opinion holders is below 10 percent, there is no visible progress in the spread of ideas. It would literally take the amount of time comparable to the age of the universe for this size group to reach the majority,” "

 

happ men motsatta sidan är ju 90% och då skulle dom enligt teorin adopta över resterande 10%. metodiken som står att läsa om verkar ju rätt shabby men jag vet inte, kan vara en dålig artikel.

 

antagligen har vi evolverat en bias mot gamla synsätt, makthavare, etc för det är till gagn för "oss". jag menar, kolla bara på opinionen när ett parti haft makten "för länge", det är bara för den andra sidan att lova förändring utan att definiera det närmare än så för att ta makten ifrån dom i ett demokratiskt samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...