Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Trodde bara det var jag som åt den kombinationen (grädde + choklad + jordnötssmör + hallon) :)

 

Vet inte om du är lika noga med kolhydrater som jag som går på LCHF är. Men kan tipsa om att det finns en sjukt god choklad vid namn Galler Noir 70% / 85% som består av väldigt lite kolhydrater. Tror den ligger på 25 respektive 15% kolhydrater. Säljs av bland annat 4-gott i Göteborg.

 

Om du gillar att äta rent jordnötssmör som jag kan jag även tipsa om mandelsmör, är mindre kolhydrater än jordnötssmör och minst lika gott.

 

haha, kul att höra. sjukt god kombi, jordnötssmöret är som gräddkola fast nyttigt!

 

jag är lite svag för lindt(excellence). 85% är fin, havssalt(50%) är sjuukt god och chili(50%) är het! får ta en promenad till 4gott och kolla in den chokladen!

 

borde man inte kunna köpa choklad billigt på nätet? känns som en typisk grej matbutikerna har enormt påslag på och varan håller ju länge så borde vara optimalt att köpa på sig några kilo kvaliteschoklad online.

 

även hört man egen choklad ska vara nice men aldrig hittat bra recept.

 

snabb google gav denna länken:

http://www.marksdailyapple.com/the-5-best-dark-chocolate-bars-in-the-world/

annars är valhrona väldigt fin. säljs på ica focus. åt den på 28+, mycket fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, kul att höra. sjukt god kombi, jordnötssmöret är som gräddkola fast nyttigt!
Om du inte, som större delen av paleofolket, vill börja nojja om för mycket omega6. Resonemanget går typ obalans o3:06-ratio leder till inflammation leder till det mesta som är dåligt + superaids.

 

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=evolutionary+psychiatry+omega+6 tror jag är lite vettiga, spekulativa artiklar i ämnet.

 

Skulle man göra en ersättning så skulle det väl vara att mixa valnötter eller vad de där lyxnötterna heter. Tror Sisson gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte, som större delen av paleofolket, vill börja nojja om för mycket omega6. Resonemanget går typ obalans o3:06-ratio leder till inflammation leder till det mesta som är dåligt + superaids.

 

http://www.google.se/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=evolutionary+psychiatry+omega+6 tror jag är lite vettiga, spekulativa artiklar i ämnet.

 

Skulle man göra en ersättning så skulle det väl vara att mixa valnötter eller vad de där lyxnötterna heter. Tror Sisson gör det.

 

tror jag läste detta i nån svensk paleo-bok ... detta var för 6 år sen om jag inte minns fel. Idag tycker jag det verkar mest bs dock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag själv är inte så mycket för sakers historia. tycker förvisso det känns fel att betala för piratkapior, men har väldigt lite dyra klockor, smycken, tavlor etc. inget emot att ha samma tavla som någon annan.

 

känns som man kan spara mycket pengar om man bortser från historiska värden och bakgrund när man väljer konsumentvaror. däremot investeringar är det givetvis bra att köpa saker som andra irrationellt värderar högt.

 

vilka saker har ni betalat onödigt dyrt för?

 

hur ser ni på sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag själv är inte så mycket för sakers historia. tycker förvisso det känns fel att betala för piratkapior, men har väldigt lite dyra klockor, smycken, tavlor etc. inget emot att ha samma tavla som någon annan.

 

känns som man kan spara mycket pengar om man bortser från historiska värden och bakgrund när man väljer konsumentvaror. däremot investeringar är det givetvis bra att köpa saker som andra irrationellt värderar högt.

 

vilka saker har ni betalat onödigt dyrt för?

 

hur ser ni på sådant?

 

lägger ner kostsnacket för jag orkar inte grenomföra diskussionen så långt jag tänkt, kalla det ad hominemn lr halmgubbe lr whatever , helt enkelt ointresserad för tillfället.

 

e inte du en apple-man? btw, rimmar ganska illa ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägger ner kostsnacket för jag orkar inte grenomföra diskussionen så långt jag tänkt, kalla det ad hominemn lr halmgubbe lr whatever , helt enkelt ointresserad för tillfället.

 

e inte du en apple-man? btw, rimmar ganska illa ...

 

nej det gör det inte. se de 100tals diskussionerna om ämnet innan.

 

Fast jag måste påpeka igen att jag är förvånad över heltoks vassle mtp dess insulinpåslag.

 

även direkt efter träning?

 

men att HT äter laktos-grejer är bortom mitt förstånd ....

 

det också alltså...

 

0.2g laktos /100g, tar jag 50gram så blir det 0.1g laktos. åh nej...

 

som sagt, jag är inte jättestrikt och jag äter inte LCHF så förstår inte varför folk tror jag är övernitisk. primal blueprint säger att äter man 80% nyttigt så klarar kroppen att hantera det onyttiga.

 

bah, måste du spy ut så mycket galla i min wellbok, så rolig är du inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det gör det inte. se de 100tals diskussionerna om ämnet innan.

 

 

 

även direkt efter träning?

 

 

 

det också alltså...

 

0.2g laktos /100g, tar jag 20gram så blir det 0.04g laktos. åh nej...

 

som sagt, jag är inte jättestrikt och jag äter inte LCHF så förstår inte varför folk tror jag är övernitisk. primal blueprint säger att äter man 80% nyttigt så klarar kroppen att hantera det onyttiga.

 

bah, måste du spy ut så mycket galla i min wellbok, så rolig är du inte...

 

bah, färdig med mitt spyande ... rolig e jag def inte inte om det var mig du syftade på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilka saker har ni betalat onödigt dyrt för?

 

jag har köpt en klocka som inte håller tiden för 6k. det är en omega tillverkad för RAF-piloter under WW2. jag hade givetvis kunnat köpa en tekniskt bättre klocka för en tiondel av priset men jag gillar historian och patinan den fått.

 

jag ångrar inget de luxe-köp jag gjort. däremot lever tv-bänken och besticken från IKEA farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah, usa är mer fuckade än jag trodde...

 

 

jag som trodde guld var i en bubbla. vad ska man investera i om man tror på en rejäl valutakatastrof? AZ? kommer nog flytta en hel del från räntebärande till något med faktiskt värde...

 

---

 

min kettlebellsinstruktörs kost:

http://www.tommyblom.com/warrior-diet-peroiodisk-fasta/

 

tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah, usa är mer fuckade än jag trodde...

 

 

jag som trodde guld var i en bubbla. vad ska man investera i om man tror på en rejäl valutakatastrof? AZ? kommer nog flytta en hel del från räntebärande till något med faktiskt värde...

 

---

 

min kettlebellsinstruktörs kost:

http://www.tommyblom.com/warrior-diet-peroiodisk-fasta/

 

tankar?

 

USA-situationen skrämmer mig faktiskt.

 

 

 

Måste säga att jag har löjligt svårt att ta Bloms inlägg på allvar.

 

"Jag börjar dagen med en proteinshake på vatten och pulver för att ge kroppen proteiner för dagen". Proteiner för dagen i en pulvershake? Vet inte om han menar något annat än han skriver, annars är kommentar rätt överflödig.

 

Han hänvisar till Berkhan och IF men går och småäter hela dagen om han "känner att det behövs". Hade det faktiskt handlat om en riktig variant av IF med halverad tid på näringsfönstret hade det varit lite intressant iaf.

 

Han påstår sig lägga på muskler samtidigt som han bränner fett (l-o-l). Kommentar överfödig igen.

 

Han verkar vara emot kolhydrater men äter "mängder med frukt". Ack hemska och dödliga stärkelse (som man också blir tjock av):roll:

 

Jag tycker han timar sina träningsshakes lite skumt men det är nog rätt irrelevant.

 

Sen att "dieten" kallas "Warrior Diet" är rätt kul :mrgreen:

 

För övrigt tycker jag han såg tunn ut på bilden för någon som säger sig vara 1.86 och väga 90 kilo.

 

Slutligen var det föga överraskade att han drog samma gamla vanliga klyschor om urmänniska, naturmänniska och fan och hans moster. Och självklart en massa helt egenpåhittade antaganden att "man" mår si och så (positivt) om man äter på hans vis och "man" mår si och så (negativt) på andras vis.

 

Men visst, han fick mig att skriva ner ett svar fast jag skulle hålla mig borta härifrån så han vann väl då. För nu kommer snart samma 3-4 pers som vanligt skriva här att det visst är som han säger. Och du heltok kommer eventuellt med ett "men det funkar ju för honom, han är jättestark" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle få problem med att äta så mycket mat i ett mål. jag tycker att jag blir mätt efter ungefär samma mängd mat i en måltid oavsett hur mycket jag ätit tidigare på dagen. nån som funkar likadant? tips för att kunna äta mer utan att tvinga i sig maten så att man nästan kräks?

 

För mig är det stor skillnad beroende på vad jag ätit tidigare under dagen ja och det känns nog som de flesta är likadana.

 

Finns inga tips annars, det är bara att trycka i sig maten så vänjer du dig mer och mer efterhand. Exemplet med 800 gram nötfärs + lite nätta tillbehör var dock rätt jävla overkill IMO :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska man investera i om man tror på en rejäl valutakatastrof? AZ?

 

Ingen aning om dina tillgångar, men fastigheter där du kan hyra ut 6-12 lägenheter. Folk kommer alltid behöva någonstans att bo, vid en eventuell valutakris kommer vi inte bygga nya fastigheter och överlag befinner sig väl de flesta städer i någon form av bostadsbrist.

 

AZ = Avanza Zero? Försök även hitta andra index fonder typ borta i Asien.

 

Ang. USA, själv hoppas jag på green card så jag kan lägga min röst på Ron Paul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grekland är ett större problem än USA imo. Och vad menar du med valutakatastrof?

 

Eftersom Usa är större än Grekland kan man nog påstå att även ett mindre problem blir större än det större problemet som påverkar mindre.

 

Det finns flera scenarion som blir intressanta gällande "valutakatastrof", t.ex. usa bestämmer sig för att trycka upp fler dollarsedlar, kina börjar konstra och plötsligt börjar FED nynna på följande text angående de nya dollarsedlarna:

 

Brinn pengar brinn

Jag lovar du betyder nånting

Du orkar ta dig igenom det här

Du räcker till, så var den du är

 

Brinn pengar brinn

Jag vet att du är värd någonting

Du är hoppet i ett IQ-fritt land

Du är drömmarna jag drömmer ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah, usa är mer fuckade än jag trodde...

 

 

jag som trodde guld var i en bubbla. vad ska man investera i om man tror på en rejäl valutakatastrof? AZ? kommer nog flytta en hel del från räntebärande till något med faktiskt värde...

 

---

 

min kettlebellsinstruktörs kost:

http://www.tommyblom.com/warrior-diet-peroiodisk-fasta/

 

tankar?

 

Jag tror inte guld är i en bubbla, guldet speglar bara osäkerheten som råder just nu. Man ska nog se guldet som en slags försäkring.

 

Vill man t.ex skydda sig mot vår tids bostadsbubbla här i Sverige kan det funka med guld. Om/när bubblan spricker kommer det drabba vår ekonomi väldigt hårt, blir säkert många räddningspaket och ökat stadsskuld vilket skulle slakta kronan och eftersom Guld handlas internationellt kommer det då stiga räknat i SEK.

 

Sen får man också tänka på att värdet av guldet byggs på förtroende, om ingen vill betala för ditt guld är det inte värt något.. Men vid en stor kris när folk börjar fly valutor kommer definitivt mycket pengar hamna i ädelmetaller pga. sin smidighet, tradition och avsaknad av motpartsrisk.

 

Tror det är smart att alltid ha 10-20% av sina tillgångar i guld.

 

Annars just nu skulle jag nog säga att man bör ligga så likvid som möjligt. Betala av alla sina lån och lägga pengarna på högräntekonto. Tror krisen i EU och USA kommer leda till en kraftig deflation=brist på riktiga pengar och då vill man nog sitta med pengar kvar och sedan köpa billiga hyresfastigheter, energibolag, skog och mark. Sånt som alltid behövs och är långsiktigt.

 

Är alltid svårt att veta exakt vad som kommer hända, men är alltid bra att sprida sina risker mot ett par olika typer av möjliga händelser. Tråkigt men stabilt.

 

Läget i USA är extremt dåligt, men kommande året kommer nog nästan bara handla om Europas problemländer. Något som bara för något år sen var en total omöjlighet har nu hänt, att Grekland måste ställa in betalningar. Är bara en tidsfråga innan dominobrickorna i EU kommer falla.

 

Grekland i sig är ingen större fara då deras ekonomi är så liten. Men vad händer när Irland, Portugal, Italien och Spanien behöver räddas. Räntan och premien för att försäkra sig mot en default för dessa länder slår nästan dagligen nya rekord. Räddningsfonden som satts upp för att rädda problemländerna garanteras ungefär till 50% av PIIGS länder själva, hur den ekvationen ska gå ihop blir intressant att se.

 

Skuldberget har sedan finanskrisen bara förflyttats från privatpersoner -> banker -> länder/stater -> EU -> IMF/ECB. Vem ska baila ut världen i framtiden, Gud? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle få problem med att äta så mycket mat i ett mål. jag tycker att jag blir mätt efter ungefär samma mängd mat i en måltid oavsett hur mycket jag ätit tidigare på dagen. nån som funkar likadant? tips för att kunna äta mer utan att tvinga i sig maten så att man nästan kräks?

 

ät snabbt.

 

mvh

Gunde Svan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meta, jag får intrycket av att du egentligen inte alls kan något relevant om biologi utan bara upprepar påståenden du snappat upp under din träningskarriär utan att ha något annat stöd för att det verkligen förhåller sig på det viset, annat än för att "det funkar för mig" eller "Arnold sa det". Stämmer det?

 

Med andra ord, din kunskap ligger helt på lekmansnivå och din kunskap vilar helt på antingen vardagsresonemang du finner rimliga eller att experter har rätt utan att du själv har någon möjlighet att verifiera om så är fallet eller inte. Du ligger alltså på samma sorts kunskapsnivå som exempelvis Tommy Blom, men med betydligt sämre träningsresultat.

 

I så fall så framstår du som rätt löjlig när du om och om igen hävdar att saker och ting är uppenbara men att du inte orkar utveckla. Är det snarare inte så att du helt enkelt inte kan utveckla för att du saknar djupare förståelse för frågorna?

 

För övrigt så finner jag det underhållande att du tror att någon som går proffsmatcher i mma överdriver sin vikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...