Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Det sägs att man överlever drygt 2timmar i 10 gradigt vatten, alltså gott om tid för öns allra mest oerfarna simmare att ta sig över 400 meter till fastlandet. och för dom icke simkunniga hade jag hellre drunknat än låta mig skjutas ihjäl av en äcklig psykopat.

 

känns som att gömma sig är dumt, ungefär som att bluffa utan eq, blir man upptäckt drar man dött.

 

varför simmade inte fler?

 

långt ifrån vattnet? snubbe i polisuniform som lovade dom säkerhet(gissar bara men antar han fick ihjäl ett gäng godtrogna ungdomar bara där)? folk i panik agerar irrationellt? folk har ingen aning vad som egentligen händer och därav lamslagna av situationen? osv osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som man instinktivt hade rört sig ganska exakt 4->5->6. man hade ju inte gärna korsat den öppna gårdsplanen på vägen.

 

varför han rörde sig tillbaka i sina egna spår? genom att gå tillbaka den centrala vägen så blir det lättare att lokalisera "bytet", istället för att riskera hamna på en strandkant och resten på den motsatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att man överlever drygt 2timmar i 10 gradigt vatten, alltså gott om tid för öns allra mest oerfarna simmare att ta sig över 400 meter till fastlandet. och för dom icke simkunniga hade jag hellre drunknat än låta mig skjutas ihjäl av en äcklig psykopat.

 

känns som att gömma sig är dumt, ungefär som att bluffa utan eq, blir man upptäckt drar man dött.

 

varför simmade inte fler?

 

Nu har jag varken drunknat eller blivit ihjälskjuten, men tror nog jag hade föredragit det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkerligen många bra ställen att gömma sig på men det är inte troligt att man agerar rationellt, om man inte är tränad i situationen (eller liknande), så det blir troligen i bästa fall att man försöker lägga så mycket avstånd mellan förövaren och sig själv som det är möjligt.

 

Problemet med att gömma sig är också att man inte har någon anning om a) hur många förövarna är b) hur lång tid måste man hålla sig gömd c) osv faktorer som påverkar ett lyckat gömsle.

 

also, http://www.dn.se/nyheter/varlden/slottet-var-ocksa-terrormal :

 

Ledaren för socialdemokratiska ungdomsorganisationen AUF, 27-årige Eskil Pedersen, säger till VG att många trodde att militären och polisen var inblandade i skottlossningen på Utöya.

 

– Vi trodde att det var ett maktövertagande där polis och försvar var inblandade. Jag vet att många på Utöya tänkte så.

 

lol, what?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkerligen många bra ställen att gömma sig på men det är inte troligt att man agerar rationellt, om man inte är tränad i situationen (eller liknande), så det blir troligen i bästa fall att man försöker lägga så mycket avstånd mellan förövaren och sig själv som det är möjligt.

 

Problemet med att gömma sig är också att man inte har någon anning om a) hur många förövarna är b) hur lång tid måste man hålla sig gömd c) osv faktorer som påverkar ett lyckat gömsle.

 

also, http://www.dn.se/nyheter/varlden/slottet-var-ocksa-terrormal :

 

 

 

lol, what?

 

han var ju utklädd till polis... Man kanske får lite panik och tänker lite konspiratoriskt om man blir beskjuten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

änsålänge kör jag försiktigt med kettlebellträningen så blir väl mer teknik och mest core, inte så mycket ren styrka. men jo, har ersatt mina långpass löpning med intervallträning och försökt öka mängden cykling, simning, promenader, ridning etc. upplever bra resultat änsålänge så tror på det sisson säger.

 

säger inte att det är enda sättet, men tycker det verkar vara ett mycket bra sätt. rekommenderar att pröva det en månad och se hur det känns.

 

Tycker du ska testa tung styrka i form av basövningarna:

 

knäböj

marklyft

bänkpress

stångrodd

militärpress

 

Räkna med ruggig träningsvärk av knäböjen dvs på samma nivå som efter första barfotapasset (vaderna).

 

Sisson nämner ju inget specifikt om intervallträning utan skriver ju bara om sprints vilket ju inte är samma sak. Jag gillar det. Roligare att springa fort än långsamt! Dock så ökar ju skaderisken om man inte är försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att man överlever drygt 2timmar i 10 gradigt vatten, alltså gott om tid för öns allra mest oerfarna simmare att ta sig över 400 meter till fastlandet. och för dom icke simkunniga hade jag hellre drunknat än låta mig skjutas ihjäl av en äcklig psykopat.

 

känns som att gömma sig är dumt, ungefär som att bluffa utan eq, blir man upptäckt drar man dött.

 

varför simmade inte fler?

Detta...

http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/vattenkunskap/sls_simskolor/vuxna-som-inte-kan-simma.aspx

 

Tillsammans med att man är i panik, att man inte vet om det väntar en skjutglad utklädd polis med vapen på andra sidan med eller massvis med andra faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sisson nämner ju inget specifikt om intervallträning utan skriver ju bara om sprints vilket ju inte är samma sak. Jag gillar det. Roligare att springa fort än långsamt! Dock så ökar ju skaderisken om man inte är försiktig.

 

han kanske inte kallar det intervallträning, men är korta rusher, flera i följd. det är mao intervallträning. det jag gör, har sprungit en del i trappor, blir väl ungefär samma effekt fast lite mer mjölksyra kanske. men pulsen stiger väldigt mycket, är väl det man är ute efter, att komma över 90% av maxpuls en hyfsad stund så kroppen utsöndrar lite mer testo och gh.

 

Är Kettlebell någon TV Shop-grej?

typ

 

inte samma muskler som jobbar jö!

 

fast den är fin.

 

kettlebelt ska vara ganska vettig träning om man är ute efter corestyrka och jobbar in fin teknik. Känns som de passar i tokens träningstänk

 

mm, många som kör samma grejjer. skippa kolisar, använda vff, kettlebell, leka i skogen etc etc. t ex:

http://liljeros.blogspot.com/

http://levstarkt.areaventyr.se/

http://www.marksdailyapple.com/kettlebellin-for-strength/

http://www.fightermag.se/blogg/tommy-blom/2009-06-11/fivefinger-running-and-pistols-new-product/?date=&sidabm=2

etc etc

 

antingen är vi lättlurade groupthink som letar nya saker att slösa våra pengar på eller så är hela paketet faktiskt rätt vettigt. välj själv.

 

orPPu.png

http://www.aptiquant.com/IQ-Browser-AptiQuant-2011.pdf

 

camino <3 saknar den, även omniweb, den var grymt fin för sin tid. brukade köra opera rätt länge, nu är det chrome för min del :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hantelrodd>stångrodd

 

Varför är det bättre?

 

han kanske inte kallar det intervallträning, men är korta rusher, flera i följd. det är mao intervallträning. det jag gör, har sprungit en del i trappor, blir väl ungefär samma effekt fast lite mer mjölksyra kanske. men pulsen stiger väldigt mycket, är väl det man är ute efter, att komma över 90% av maxpuls en hyfsad stund så kroppen utsöndrar lite mer testo och gh.

 

Korta sprints enligt hans upplägg och intervallträning ger helt olika träningseffekt. Hans korta sprints är ju maxlopp med lång vila mellan tex 8 s med 1 minuts vila. Man ska vara helt utvilad när man börjar nästa sprint dvs ingen mjölksyra får finnas i musklerna.

 

Det närmaste du kommer detta i intervallträning är ju 15/15 eller tabatasprints som ju är 20/10 8 ggr. Sisson gillar ju inte riktigt tabatasprints eftersom det inte går att köra max på varje sprint. Testa så får ni se...

 

Om du gillar intervall så ska du testa 4 x 4 min med 3 minuters vila. Den ger bäst effekt för Vo2-max enligt norska forskningsrön. Anledningen till att detta är den optimala intervallträningen är att det tar ett tag (c:a 2 min) att komma upp i 90 % av maxpuls på varje intervall. Ungefär 8 min med 90 % av maxpuls alltså. Längre tid är svårt att klara av tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det bättre?

 

 

 

Korta sprints enligt hans upplägg och intervallträning ger helt olika träningseffekt. Hans korta sprints är ju maxlopp med lång vila mellan tex 8 s med 1 minuts vila. Man ska vara helt utvilad när man börjar nästa sprint dvs ingen mjölksyra får finnas i musklerna.

 

Det närmaste du kommer detta i intervallträning är ju 15/15 eller tabatasprints som ju är 20/10 8 ggr. Sisson gillar ju inte riktigt tabatasprints eftersom det inte går att köra max på varje sprint. Testa så får ni se...

 

Om du gillar intervall så ska du testa 4 x 4 min med 3 minuters vila. Den ger bäst effekt för Vo2-max enligt norska forskningsrön.

 

källa på 4+3x4? ska ut och testa nu, återkommer med blodsmak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...