Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hur känner du själv inför tanken att göra det, döda och äta en människa?

 

en annan fråga är vem man skulle välja. personligen skulle jag ju inte ta nån svettig turk som ST iaf, även om moralbetänkligheterna skulle bli avsevärt enklare, utan blir väl att rikta in sig på nån fräsch brud.

 

tror att själva dödandet är roligare än ätandet också, men jag har aldrig ätit någon så jag vet egentligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol på att äta halmgubbar.

 

Du kan väl inte vara allvarlig när du länkar till en wiki-sida som handlar om en snubbe som utförde expriment på katter för ett halvt sekel sen för att stärka din egen tes att rått är bäst? Vad e det jag missar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men åter till jakt. hur funkar det rent praktiskt? vart ska man ta kursen? hur lång tid tar det? vad kostar det? vad får man göra sen? jakt för pokerdummies plz.
Cliffs: snordyrt att få jaga nånstans i Göt-la-borgtrakten. I övrigt, fråga MikeTime och http://www.jagareforbundet.se/ Du får säkert hänga med MikeTime på älgpass nån helg för en provsmak.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte vara allvarlig när du länkar till en wiki-sida som handlar om en snubbe som utförde expriment på katter för ett halvt sekel sen för att stärka din egen tes att rått är bäst? Vad e det jag missar?

 

1. människan är evolverad för att äta rått kött och/eller dåligt tillagat kött

2. när man upphettar mat förstörs många ämnen

3. ämnen som förstörs vid upphettning har visat sig vara viktiga för djurs hälsa(se länk), vi känner inte till exakt alla ämnen och hur de påverkar oss

4. människan är ett djur

 

1+2+3+4 ger stöd för att rått kött skulle kunna vara hälsosammare. vilket var det som söktes

 

notera avsaknaden av påståenden att människan ska äta kattmat som du valde att göra narr av.

 

Cliffs: snordyrt att få jaga nånstans i Göt-la-borgtrakten. I övrigt, fråga MikeTime och http://www.jagareforbundet.se/ Du får säkert hänga med MikeTime på älgpass nån helg för en provsmak.

 

om man kan tänka sig resa bort någon vecka och gå på kurs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men åter till jakt. hur funkar det rent praktiskt? vart ska man ta kursen? hur lång tid tar det? vad kostar det? vad får man göra sen? jakt för pokerdummies plz

 

 

Börja med att skaffa en jägarexamen. På samma sätt som med uppkörning / körkort finns det flera sätt. Du kan t.ex. läsa på egen hand och sedan skriva upp teorin / skjutning eller delta i en studiekurs. Fördelen med att gå en kurs är att du a) får nya kompisar och b) automatiskt får hjälp att sätta upp tider för övningsskjutning uppskjutning / examen osv samt c) du får kontakter som hjälper dig med det praktiska kring vapenlicens / inköp av vapen osv. Nackdelen är att det blir lite dyrare och tar lite längre tid. Väljer du att göra det "privat" är det bara att ringa en examinator och sätta upp tid när du anser att du kan allt.

 

 

Prismässigt skulle jag tippa på att en kurs inklusive övningsskjutning + uppskjutning + teoriprov ligger runt 5000-6000 SEK.

 

Sedan tillkommer några k för vapenskåp et.c.

 

Vilka vapen du får ha avgörs i princip av vapenhandläggaren där du bor. du får ha upp till 4 vapen utan att begära särskilt undantag (+2 om du har rimliga skäl osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. människan är evolverad för att äta rått kött och/eller dåligt tillagat kött

2. när man upphettar mat förstörs många ämnen

3. ämnen som förstörs vid upphettning har visat sig vara viktiga för djurs hälsa(se länk), vi känner inte till exakt alla ämnen och hur de påverkar oss

4. människan är ett djur

 

1+2+3+4 ger stöd för att rått kött skulle kunna vara hälsosammare. vilket var det som söktes

 

notera avsaknaden av påståenden att människan ska äta kattmat som du valde att göra narr av.

 

 

 

om man kan tänka sig resa bort någon vecka och gå på kurs?

 

har inte gjort narr av att äta kattmat, jag sa lol på att äta en diet likt kattdjur; stor skillnad ... kommenterar mer sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv funderat att på att slaska ett sådant här.

 

http://www.liveit.se/upplevelser/upplevelsepresenter-j%C3%A4garexamen

 

ohh, intressant. men borde gå att göra utan att liveit ska få massa pengar. kan man ta jägarexamen utomlands och sedan jaga i sverige? gissar det finns en del fina skogar i östeuropa där man borde kunna få fälla rätt stora djur för en liten slant!?

 

Börja med att skaffa en jägarexamen. På samma sätt som med uppkörning / körkort finns det flera sätt. Du kan t.ex. läsa på egen hand och sedan skriva upp teorin / skjutning eller delta i en studiekurs. Fördelen med att gå en kurs är att du a) får nya kompisar och b) automatiskt får hjälp att sätta upp tider för övningsskjutning uppskjutning / examen osv samt c) du får kontakter som hjälper dig med det praktiska kring vapenlicens / inköp av vapen osv. Nackdelen är att det blir lite dyrare och tar lite längre tid. Väljer du att göra det "privat" är det bara att ringa en examinator och sätta upp tid när du anser att du kan allt.

 

 

Prismässigt skulle jag tippa på att en kurs inklusive övningsskjutning + uppskjutning + teoriprov ligger runt 5000-6000 SEK.

 

Sedan tillkommer några k för vapenskåp et.c.

 

Vilka vapen du får ha avgörs i princip av vapenhandläggaren där du bor. du får ha upp till 4 vapen utan att begära särskilt undantag (+2 om du har rimliga skäl osv).

 

jag blir förvånad över ditt stora kunnande inom så många discipliner!

 

så vapen måste förvaras i deras skåp? rent allmänt hur funkar det med vapen, vapenlincens etc etc? om jag vill få tag på en glock, vilka steg måste jag göra, ungefärliga kostnader? (allt lagligt)

 

 

Först ett terrordåd i Norge och sen en hel tok som börjar med proteinpulver. Vart är världen på väg? :shock:

börjat igen, käkade ett antal kilo whey80 som student.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så vapen måste förvaras i deras skåp?

 

Skåpet är ditt eget, det finns vissa bestämmelser om hur det ska vara utformat. Om du köper ett litet skåp för t.ex. en glock ska skåpet bultas fast i golv eller bärande vägg. Detta gäller alla skåp under 150 kg. Alternativt kan man lägga in vikter i skåpet så att vikten når 150kg.

 

rent allmänt hur funkar det med vapen, vapenlincens etc etc? om jag vill få tag på en glock, vilka steg måste jag göra, ungefärliga kostnader? (allt lagligt)

 

Vapenlicens får du av polisen. Din ansökan behandlas av en vapenhandläggare. Det är en fördel om du inte förekommer i några utredningar / förspaningsregister och / eller är straffad. Vid ansökan får du bland annat ange fabrikat och typbeteckning på vapenskåpet i ovanstående stycke samt ändamålet med vapentillståndet. Du får också styrka vapnets ändamål med diverse intyg osv (det är här en jägarexamen är bra att ha). Det är stor skillnad mellan olika vapenhandläggares bedömningar. Du kan ha tur/otur beroende på var du bor.

 

Det kan bli lite problem för dig att ange ett bra ändamål för en glock, någon som kan något om jakt förstår att det inte är optimalt att använda en glock vid grytjakt t.ex. Vidare finns det förordningar om att vapnet inte får ha militärliknande utseende / utpräglat militärt användningsområde. Det beror alltså också på vilken glock du hade i åtanke.

 

Det är dock fullt möjligt att gå runt det mesta om du nu verkligen vill ha en glock (gå med i en skytteförening, skjut guldserier, få aktivitetsintyg ifrån din klubb osv). Jag har dock svårt att se något användningsområde för en glock där du har nytta av att polisen har den registrerad på ditt namn. Tvärtom.

 

btw, vapenlicenser är i sverige behovsprövade. Har man inget behov har man inte rätt till licens. De två vanligaste behoven är "jakt" och "sportskytte". För rimliga vapen räcker "jakt" som motivering, för sportskytte måste man ofta ha intyg för varje vapen / vapendel. Vidare måste klubben bedriva målskytte med det vapen ansökan gäller, du måste ha varit medlem en viss tid, vara aktiv osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För grytjakt har jag för mig att magasinet endast får innehålla ett skott, så typ pluggad revolver gäller väl där. kan ha fel.

 

Jägarexamen är kul om man inte springer in i det ökända "fågelprovet". finns roligare saker än att hålla koll på siluetten av 200 svenska fåglar. usch

 

Annars kan du ju göra som Lasermannen gjorde och dra till Afrika på jakt. Jaga lejon med revolver är nog en upplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. människan är evolverad för att äta rått kött och/eller dåligt tillagat kött

2. när man upphettar mat förstörs många ämnen

3. ämnen som förstörs vid upphettning har visat sig vara viktiga för djurs hälsa(se länk), vi känner inte till exakt alla ämnen och hur de påverkar oss

4. människan är ett djur

 

sökte på "tarmsystem katt" och hittade en hel del länkar, finns säkert nåt du kan hitta som passar dina livsval men i stort verkar det vara en hel del skillnad på oss som djur ... finns många djur som äter rått kött; hur många av dom kan göra upp en eld och befolka hela jorden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sökte på "tarmsystem katt" och hittade en hel del länkar, finns säkert nåt du kan hitta som passar dina livsval men i stort verkar det vara en hel del skillnad på oss som djur ... finns många djur som äter rått kött; hur många av dom kan göra upp en eld och befolka hela jorden?

 

ja hur många av råttorna kan bygga rymdraketer, spela roll om råtter dör av arsenik, vi människor är annorlunda. hur resonerar du egentligen?

 

människan har använt eld för upphettning av kött i ca 200.000år. hur stor del av vår evolutionära historia är det? tror du verkligen vårt tarmsystem evolutionärt har ställt om sig så mycket på den tiden?

 

 

hur lång är en generation för människor? hur många generationer hinner man med på 200000år? hur lång är en generation för katter? katter har levt bland människor i 15000år, hur många generationer blir det? borde inte de har ställt om sig så de kan leva på tillagat kött?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja hur många av råttorna kan bygga rymdraketer, spela roll om råtter dör av arsenik, vi människor är annorlunda. hur resonerar du egentligen?

 

människan har använt eld för upphettning av kött i ca 200.000år. hur stor del av vår evolutionära historia är det? tror du verkligen vårt tarmsystem evolutionärt har ställt om sig så mycket på den tiden?

 

 

hur lång är en generation för människor? hur många generationer hinner man med på 200000år? hur lång är en generation för katter? katter har levt bland människor i 15000år, hur många generationer blir det? borde inte de har ställt om sig så de kan leva på tillagat kött?

 

Varför skulle ursprungligt folk ge katter tillagat kött? Första frågan går inte att svara på ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja hur många av råttorna kan bygga rymdraketer, spela roll om råtter dör av arsenik, vi människor är annorlunda. hur resonerar du egentligen?

 

människan har använt eld för upphettning av kött i ca 200.000år. hur stor del av vår evolutionära historia är det? tror du verkligen vårt tarmsystem evolutionärt har ställt om sig så mycket på den tiden?

 

 

hur lång är en generation för människor? hur många generationer hinner man med på 200000år? hur lång är en generation för katter? katter har levt bland människor i 15000år, hur många generationer blir det? borde inte de har ställt om sig så de kan leva på tillagat kött?

 

200 000 år av generationer av människor borde väl bli cirka 8000-12000 generationer, personligen tror jag att det går mkt snabbare än så att ställa om sin kost. Det om katter är jag osäker på men visst finns det katter som äter "lagad mat"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle ursprungligt folk ge katter tillagat kött? Första frågan går inte att svara på ...

 

ja, varför skulle de ge restena av sin mat till katterna. verkar helt orimligt.

 

vet du vad BARF är?

 

200 000 år av generationer av människor borde väl bli cirka 8000-12000 generationer, personligen tror jag att det går mkt snabbare än så att ställa om sin kost. Det om katter är jag osäker på men visst finns det katter som äter "lagad mat"

 

och hur mår de?

 

http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

 

http://www.kostdoktorn.se/hur-man-botar-diabetes-hos-katter#comments

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äter väldigt mycket fett, unnar mig efterrätt efter nästan varje middag. hallon, vispgrädde+choklad+jordnötssmör. mums!

284757_10150317416077238_525842237_9326391_7345993_n.jpg

 

jämfört med vanlig efterätt gör denna att man håller sig mätt mycket längre.

 

 

Trodde bara det var jag som åt den kombinationen (grädde + choklad + jordnötssmör + hallon) :)

 

Vet inte om du är lika noga med kolhydrater som jag som går på LCHF är. Men kan tipsa om att det finns en sjukt god choklad vid namn Galler Noir 70% / 85% som består av väldigt lite kolhydrater. Tror den ligger på 25 respektive 15% kolhydrater. Säljs av bland annat 4-gott i Göteborg.

 

Om du gillar att äta rent jordnötssmör som jag kan jag även tipsa om mandelsmör, är mindre kolhydrater än jordnötssmör och minst lika gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker du det känns bra att länka kostdoktorn? :rolleyes:

japp. är övertygad om att han har mer rätt än livsmedelsverket etc. äter inte som han rekommenderar, men tror helt klart han har många poänger.

 

Tips, ge upp, det är inte lönt att du försöker.

antingen har jag fel, du fel, eller vi båda fel. imo inget märkvärdigt, så brukar det vara med allt. förstår inte poängen med att bli dömande om oliktänkande. du vet själv att jag äter kolisar och skrattar och kostdoktorn regelbundet, förstår inte varför du måste försöka trycka ner mig fortfarande, jag bad ju om ursäkt för att jag blandade ihop din deff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...