Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Metaboliskt fördel har inget med huvudargumentet för lchf-kost att göra. Resonemanget är att en människa vars kropp strävar mot fetma (ie har kroniskt höga insulinnivåer vilket kan orsakas av högt kolhydratintag) blir fet vare sig han äter 2000 eller 5000 kcal medan en människa vars kropp strävar mot att göra fett tillgängligt som energi bränner fett vare sig han äter 2000 eller 5000 kcal.

 

Den föreslagna mekanismen är att fettometabolismen prioriterar fettinlagring innan energin blir tillgänglig för exempelvis en rask promenad vilket då gör att tjockisar vars kropp lagrar in energi som fett helt enkelt inte kan skapa ett energiunderskott som börjar tära på fettreserverna med mindre än ren svält. Vilket då dels först går på mager vävnad och dels är något som i stort sett ingen klarar att upprätthålla.

 

Alltså, i stort sett är argumentet att fettinlagring fungerar på samma sätt muskeltillväxt, bentillväxt osv. Byggnadsmaterial (aka mat) är en nödvändig förutsättning för tillväxt men inte tvingande.

 

Resonemanget må vara så men det gör det inte mindre sjukt. Sen tar du såklart i med ditt exempel och jag betvivlar nog att du själv tror att en människa med vikt X går ned i vikt på 5000kcal medan en annan människa med samma vikt går upp på 2000kcal. Förutsatt att ingen av dem har någon sjukdom typ mask i magen. Men om du faktiskt tror att det är så respekterar jag din åsikt endast pga din status som PF-legend och nöjer mig med att vi tror väldigt olika ;)

 

Finns ett väldigt seriöst experiment (tyvärr kan jag pinsamt nog inte komma ihåg var jag läste om det så jag kan inte ta fram det) där en grupp fick LCHF-mat och en annan "vanlig" mat (kommer inte ens heller ihåg detta exakt men jag tror det var hög kolhydratandel). Samma kcal i båda. Båda grupperna gick ner i vikt och det fanns ingen signifikant skillnad i hur mycket. Däremot fanns det andra hälsomarkörer som mättes där LCHF-gruppen hade bättre siffror. Det sammanfattar väldigt bra var jag själv står. Att även om det är kalorier som styr själva vikten så kan det def. finnas andra anledningar att äta en viss typ av kost. Så att jag själv äter kakor, godis, och dricker typ 5 burkar cola i veckan är inte alls hälsosamt men min vikt hålls nere ändå pga att jag äter mindre måltider än tidigare.

 

Läste hela artikeln du postade. Sista 7-8 sidorna var ju bara ett långt försvarstal för Atkins! :mrgreen:

 

Lite humor att jag skrev om min påstådda hunger och du sen postade den länken faktiskt :)

 

"We ate more fat-free carbohydrates, which, in turn, made us hungrier and then heavier."

 

"The answer provided by Endocrinology 101 is that we are simply hungrier than we were in the 70's"

 

"As Ludwig explains, your body effectively thinks it has run out of fuel, but the insulin is still high enough to prevent you from burning your own fat. The result is hunger and a craving for more carbohydrates. It's another vicious circle, and another situation ripe for obesity."

 

Sen känns ju minst sagt vissa saker en aning överdrivna. T.ex. :"If you work out the numbers, you come to the surreal conclusion that you can eat lard straight from the can and conceivably reduce your risk of heart disease."

 

Mmmmmmmmmmmm lard, som Homer Simpson (och möjligen Cartman) skulle ha sagt. Ingen kan väl påstå att det exemplet är hälsosamt?

 

Dock fanns det en mening som var lite smått åt huvudet på spiken-hållet.

 

"What's more, the number of misconceptions propagated about the most basic research can be staggering. Researchers will be suitably scientific describing the limitations of their own experiments, and then will cite something as gospel truth because they read it in a magazine. The classic example is the statement heard repeatedly that 95 percent of all dieters never lose weight, and 95 percent of those who do will not keep it off. This will be correctly attributed to the University of Pennsylvania psychiatrist Albert Stunkard, but it will go unmentioned that this statement is based on 100 patients who passed through Stunkard's obesity clinic during the Eisenhower administration."

 

Dvs vi vet inte riktigt egentligen, men alla högt uppsatta har sin egen "gospel truth". Och inställningen att alla som inte tycker exakt likadant har fel, punkt slut. Jag menar som sagt att det inte är så lätt. Och tycker den åsikten är den enda rätta :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följer min Findus-diet och väger 66 kg nu. Jag vet inte riktigt vilken sida det hamnar på men jag gissar att det varken är sidan som lever efter sjukgymnastbloggen du följer eller barfotalöparförfattaren utan högskolepoäng heltok följer. Jag skulle tro att det går mer i hand med vad forskning säger men sånt känns ganska oväsentligt i sammanhanget när man läst ett par poster på kolozzeum. Och sålänge som United inte vinner några NBA- eller NFL-titlar så får de vinna hur mycket de vlll. Men jag ska erkänna att det vore finare om de inte ens gjorde det.

 

Följer du eller har du följt findus-dieten? Den låter väldigt baserad på forskning hursomhelst. 66 kilo var inte mycket iaf, du måste vara en ganska kort person?

 

Om du egentligen hade brytt dig om själva diskussionen hade du sedan länge fattat att sidan du försöker förlöjliga genom att kalla "sjukgymnastbloggen" tvärtemot vad du försöker hinta är väldigt forsknings-inriktad. Dem skriver i princip ingenting som är inte är underbyggt av seriösa studier, dessutom alltid med prydliga fotnoter till hela studierna.

Men men, klockan är nu runt midnatt däröver, du har säkert sänkt några whiskeys framför datorn och jag sitter bara här och matar trollet som vanligt :) Shame on me! Smilie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resonemanget må vara så men det gör det inte mindre sjukt.
Hur tycker du att du har underlag att alls bedöma det?

 

Sen tar du såklart i med ditt exempel och jag betvivlar nog att du själv tror att en människa med vikt X går ned i vikt på 5000kcal medan en annan människa med samma vikt går upp på 2000kcal.
Jag tycker det är en tillräckligt troligt för att det ska vara värt att testa teorin.

 

Det var också en mainstreamuppfattning ganska länge och av resonemangen jag sett så är det en betydligt solidare story än nuvarande konsensus.

 

Alltså, jag tror det är en betydande sannolikhet att två olika människor, som är ungefär lika stora och har liknande kroppskomposition, som utför samma arbete, utan parasiter, där den ene äter 1500 kcal och går upp i fettvikt medan den andre äter 5000 kcal och går ned i eller bibehåller fettvikt på samma nivå som tidigare.

 

Och jag tror att ungefär samma sak kan ske med med exempelvis muskler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer du eller har du följt findus-dieten? Den låter väldigt baserad på forskning hursomhelst. 66 kilo var inte mycket iaf, du måste vara en ganska kort person?

 

Om du egentligen hade brytt dig om själva diskussionen hade du sedan länge fattat att sidan du försöker förlöjliga genom att kalla "sjukgymnastbloggen" tvärtemot vad du försöker hinta är väldigt forsknings-inriktad. Dem skriver i princip ingenting som är inte är underbyggt av seriösa studier, dessutom alltid med prydliga fotnoter till hela studierna.

Men men, klockan är nu runt midnatt däröver, du har säkert sänkt några whiskeys framför datorn och jag sitter bara här och matar trollet som vanligt :) Shame on me! Smilie!

Japp, riktigt underbyggt. Av sjukgymnaster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"We ate more fat-free carbohydrates, which, in turn, made us hungrier and then heavier."

 

"The answer provided by Endocrinology 101 is that we are simply hungrier than we were in the 70's"

 

vad är det roliga?

 

Sen känns ju minst sagt vissa saker en aning överdrivna. T.ex. :"If you work out the numbers, you come to the surreal conclusion that you can eat lard straight from the can and conceivably reduce your risk of heart disease."

Mmmmmmmmmmmm lard, som Homer Simpson (och möjligen Cartman) skulle ha sagt. Ingen kan väl påstå att det exemplet är hälsosamt?

 

är väl i princip det LCHF påstår. jag åt smör direkt från smörpaket på planet då jag var hungrig och resten av maten kändes onyttig. ingen kan väl påstå att det du postade ovan inte var en logical fallacy.

 

 

Dvs vi vet inte riktigt egentligen, men alla högt uppsatta har sin egen "gospel truth". Och inställningen att alla som inte tycker exakt likadant har fel, punkt slut. Jag menar som sagt att det inte är så lätt. Och tycker den åsikten är den enda rätta :mrgreen:

jag roade mig med att läsa wikipedia om LCHF:

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_research_related_to_low-carbohydrate_diets#PNAS.2C_2009

börja där och jobba dig uppåt. tycker det är skrämmande många positiva resultat vilket gör avsaknaden av intresse bland hälsoverken rätt märklig.

 

Resonemanget må vara så men det gör det inte mindre sjukt. Sen tar du såklart i med ditt exempel och jag betvivlar nog att du själv tror att en människa med vikt X går ned i vikt på 5000kcal medan en annan människa med samma vikt går upp på 2000kcal. Förutsatt att ingen av dem har någon sjukdom typ mask i magen. Men om du faktiskt tror att det är så respekterar jag din åsikt endast pga din status som PF-legend och nöjer mig med att vi tror väldigt olika

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_research_related_to_low-carbohydrate_diets#Harvard_University:_2003

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_research_related_to_low-carbohydrate_diets#Nutrition_Journal:_2004

 

Däremot tycker jag det är mycket konstigt att heltok gör påståenden om hur exakt alla som äter mer kolhydrater än honom mår och känner sig.

kanske slarvat lite, om jag skrivit så menade jag inte det. men tycker mig se många som mår dåligt pga det och funderar för mig själv om det kan vara så att alla gör det mer eller mindre.

 

Och konstigt att ingen annan ens märker det.

är det? jag märkte ju inte det innan jag prövade alternativet.

 

Klart jag reagerar när han återigen i princip säger att jag går omkring och är hungrig konstant för att jag äter vitt ris till middag ibland.

bah, det säger jag inte. jag bad om ursäkt för påståendet innan där jag troligtvis hade blandat ihop dig med sorken och fått för mig att du deffade rejält ibland. sluta ta enkla poäng.

 

Jag vet ju att det inte är så. Jag vet också att jag själv gått ner fem kilo på 6 veckor där jag ätit större andel kolhydrater än tidigare, och def. mer kakor och godis, men mindre mat totalt (hint: kalorier).

wp, men du är inte representativ för de jag tror skulle vinna mest på en mer primal blueprint diet.

 

Jag är den sista som påstår att alla ska äta som jag, annars gör dem fel. Jag har också redan skrivit här att jag absolut inte menar att heltok, eller folk som följer LCHF slaviskt (heltok är inte en sån för då hade han såklart aldrig druckit öl) inte mår precis lika bra av sin kost som dem säger. Eller att dem inte har lyckats gå ner i vikt/hålla sin vikt på det sättet. Ändå tycker somliga här att JAG är den som påstår mig vara expert för att jag vänder mig mot fat=good, carbs=bad. Hemska mig som menar att det inte är så svart/vitt...

låter ungefär som någon som påstår att raise/syn/fold inte är svart eller vitt. jag tror att något av alternativen är rätt och de andra är fel. kanske vissa enskilda alternativ har liknande väntevärden, men sannolikt skiljer de sig.

 

vi människor är extremt lika och antagligen är vår reaktion på olika koster väldigt lika och sannolikt är de flesta dieter väldigt dåliga för oss, några få som påminner mer eller mindre om vad vi är evolverade för oss är mindre skadliga och någon mindre grupp av dessa är minst skadliga. men sannolikt är de flesta dieter åt skogen, äta hö t ex är en av dem, bara för att hestar mår bra av det finns det inget skäl att tro att det inte är åt skogen för människor. min egen uppfattning är att LFHC är en av de mer skadliga och LCHF en av de mindre skadliga dieterna, baserar det lite löst på vad jag har läst på nätet både i studier och på anekdoter.

 

sedan vill jag påpeka igen att vikt bara är ett av många mått på hälsa, många av fördelarna jag ser med primal blueprints diet är winrate, livslängd, sjukdagar, epilepsianfall, cancerrisk etc etc. se wikipedialänken ovan t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att även folk i den "avsedda populationen" skiljer sig åt och att det är ett konstigt sätt att bara köra en matteformel rakt av som grund för om folk är överviktiga eller ej. Även folk som inte är "gymråttor" kanske tränar ibland. Men jaaa, klart det indikerar en hel del om man har 15 eller 40 i BMI.

 

Jag är inte expert och du får gärna leta upp något ställe där jag skrivit att jag är expert, eller ens skrivit att jag vet mycket. Däremot har jag påstått att det inte finns ett enda "rätt" sätt att äta på och det står jag för. Förstår inte vad det konstiga med det är.

 

Däremot tycker jag det är mycket konstigt att heltok gör påståenden om hur exakt alla som äter mer kolhydrater än honom mår och känner sig. Och konstigt att ingen annan ens märker det. Klart jag reagerar när han återigen i princip säger att jag går omkring och är hungrig konstant för att jag äter vitt ris till middag ibland. Jag vet ju att det inte är så. Jag vet också att jag själv gått ner fem kilo på 6 veckor där jag ätit större andel kolhydrater än tidigare, och def. mer kakor och godis, men mindre mat totalt (hint: kalorier). Utan att jag är hungrigare. Påstår jag att alla ska göra som mig för det? Tvärtom har jag inga problem med att säga att jag äter jävligt dåligt just nu, men kooonstigt nog går jag inte upp i vikt för det.

 

Jag är den sista som påstår att alla ska äta som jag, annars gör dem fel. Jag har också redan skrivit här att jag absolut inte menar att heltok, eller folk som följer LCHF slaviskt (heltok är inte en sån för då hade han såklart aldrig druckit öl) inte mår precis lika bra av sin kost som dem säger. Eller att dem inte har lyckats gå ner i vikt/hålla sin vikt på det sättet. Ändå tycker somliga här att JAG är den som påstår mig vara expert för att jag vänder mig mot fat=good, carbs=bad. Hemska mig som menar att det inte är så svart/vitt...

 

Längtar faktiskt tills den dagen kommer då någon verkligen bevisar den såkallade metaboliska fördelen. Just idag tror jag inte att det kommer hända men vem vet.

 

eller för att översätta från heltoks snälla aspiska:

 

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter ungefär som någon som påstår att raise/syn/fold inte är svart eller vitt. jag tror att något av alternativen är rätt och de andra är fel. kanske vissa enskilda alternativ har liknande väntevärden, men sannolikt skiljer de sig.

 

fast människan är inte så svart eller vit. människan kan vara allergisk, människan kan behöva operera sin tarmar, människan har olika dna, människan kan ha medfödda fel, människan har smaklökar etc etc.

 

det krävs varken en länk till någon studie eller wikipedia artikel för att hävda människor bryter ner sitt intag av kolhydrater på olika sätt. det är imo ett ganska rationellt argument för att du har tokfel när du påstår att det skulle vara så svart eller vitt.

 

man skulle mycket väl kunna sätta människor på samma diet och jag garanterar att alla kommer reagera olika på dieten trotts att mängden intag utav mat är den samma.

 

helt övertygad om att min unge som käkar det här till middag inte mår mycket sämre än johanssons unge över gatan som äter strikt enligt lchf.

ikea-mat_21941334.jpg

 

Och hör och häpna, min unge får ibland unna sig denna goa kohydratsbomb till frokust.

6130535989415.png

 

Men det är klart, kanske borde sluta ge honom sådana mackor så slipper han åka på förkylningen som går på dagis varje vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Dagboksägaren är helt fel ute när det gäller kost av många skäl.En av de få som har rätt om kost här på forumet är Metaddict(med reservation att jag ej läst allt).Ej ironisk.

 

kul du bidrog i debatten.

 

fast människan är inte så svart eller vit. människan kan vara allergisk, människan kan behöva operera sin tarmar, människan har olika dna, människan kan ha medfödda fel, människan har smaklökar etc etc.

så olika är inte våra DNA och Mitokondrie-DNA. visst vi formas av vår uppväxt och råkar ut för olika komplikationer men det är väl mest skiljda intoleranser typ laktostålighet som skiljer oss inte, inte att pelle kan äta bensin medan lisa inte kan det. vi har väldigt lika nyans av grått allihopa. men visst vissa små skillnader finns det, men frågan är om de påverkar till den grad att person x mår bra av mycket kolh medan person y inte gör det. min tes är att så inte är fallet.

 

det krävs varken en länk till någon studie eller wikipedia artikel för att hävda människor bryter ner sitt intag av kolhydrater på olika sätt.

jag tar gärna någon studie där man jämför barn som fått samma kost. min tes är att det tar ca 1månad, säg max 6månader att ställa om sig, har du någon länk som motbevisar detta?

 

det är imo ett ganska rationellt argument för att du har tokfel när du påstår att det skulle vara så svart eller vitt.

bah meningen betyder ju inget om man inte definierar så. du har tokfel när du påstår att det är så svart och vitt.

 

man skulle mycket väl kunna sätta människor på samma diet och jag garanterar att alla kommer reagera olika på dieten trotts att mängden intag utav mat är den samma.

vågar du uttala dig om ungefär hur många som reagerar olika? säg att en grupp av 100st 20åringar får atkinsdiet och 100st åringar får en LF-diet (inga kalorirestriktioner i någon av dem, samtliga äter enligt RDI idag), ungefär hur många tror du reagerar negativt på de båda alternativen? min gissning är att det är rätt få som reagerar negativt på aktins säg <10 medan rätt många skulle reagera mer eller mindre negativt på en LF-diet säg >50. hur ser dina siffror ut? göm dig inte bakom massa löst snack, sätt siffror på det hela.

 

 

helt övertygad om att min unge som käkar det här till middag inte mår mycket sämre än johanssons unge över gatan som äter strikt enligt lchf.

ikea-mat_21941334.jpg

det där ser hyfsat LCHF ut jämfört med vad medelsvensson äter. fint.

 

Och hör och häpna, min unge får ibland unna sig denna goa kohydratsbomb till frokust.

6130535989415.png

din unge dina val, min uppfattning är att han inte mår bra av det där.

 

Men det är klart, kanske borde sluta ge honom sådana mackor så slipper han åka på förkylningen som går på dagis varje vinter.

och så får han högre winrate!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 bra boktips angående detta är Matrevolutionen samt The Paleo Solution.

 

Har själv ätit en kombination av paleo och lchf några månader nu och aldrig mått bättre. Gått ner från 74 kg till 66.5(är 1.80 lång). Ätit mig proppmätt varje måltid men ändå gått ner så pass mkt på relativt kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett välmående och humör som direkt styrs av hur nyttigt jag äter. Efter ett rejält restaurangbesök kvällen innan med en stor köttbit, fet sås efterrätt osv känner jag av det i hela kroppen dagen efter typ, oavsett om jag druckit någon alkohol eller ej. Ungefär som en bakfylla fast av käk. Samma sak efter säg en big mac med tillbehör till middag. Slår aldrig fel att jag vaknar dagen efter sur och utmärglad på energi.

 

Mådde asbra i princip hela tiden i asien när jag var där under en längre period och åt lätt och nyttig mat, men när jag kom hem o käkade just kötbullar, potatis och gräddsås det första jag gjorde kände jag bara hur allt la sig som en klump i magen och energinivån i kroppen påverkades direkt. Magen började strejka (antar pga mjölkprodukterna) och det tog ett rätt bra tag att få ordning på den.

 

Är också ganska känslig för socker och känner väl redan efter en halvliter läsk av hur fullpumpad jag är på sockret. Den där mackan är väl min värsta mardröm till frukost typ. Känner framförallt av det i hur jag blir "skör" i munnen av allt socker. Försökt förklara känslan för några men aldrig fått medhåll, mkt märkligt. Det sätter också hela systemet med hungerskänslor ur balans och det blir ingen ordning på mattiderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hör och häpna, min unge får ibland unna sig denna goa kohydratsbomb till frokust.

6130535989415.png

 

Kötbullarna vart awesome! Fortsätt ge sådan föda till ungen. "Frukosten" ska du fan inte servera till en unge oavsett hur mycket denna tjatar efter syltmacka till frukost. Det känns dumt att redan i låg ålder pränta in en felaktig inställning till frukost och kost i allmänhet, och en rostad ljus skiva bröd med massa smaksatt socker på är fel väg att gå.

 

Jag blir upprörd när jag ser hur många familjer och framförallt barnfamiljer äter i Sverige år 2011. Läsk är måltidsdryck n01, flingor skall smaka choklad, mjölken skall sötas, McDonalds skall intagas minst en gång i veckan osv. Min familj var precis likadan, sen gick jag runt i 17 år som inneboende hos mina föräldrar och mådde sämre än vad jag behövt mått om folk bara hade kunskap om vad och hur man ska äta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men visst vissa små skillnader finns det, men frågan är om de påverkar till den grad att person x mår bra av mycket kolh medan person y inte gör det. min tes är att så inte är fallet.

 

det är väl här det skiljer sig. jag är tyvärr varken läkare eller för den delen pokerspelare som har tid för leta studier som visar på att man har rätt.

 

men vissa personer har svarthår, vissa har brunt. vissa personer föds med 12 tår, vissa med 8 men de flesta med 10. vissa föds med en kromoson för mycket och vissa har sex med samma kön.

 

antagligen finns det dem som mår bra utav kolhydrater, medan vissa andra inte gör det.

 

jag kanske tänker jättefel, men snälla visa mig i så fall en studie som visar på att långsiktigt låg kolh-diet är så bra så att alla människor skulle må bra utav det. finns det ens några studier som visar på att låg koh-diet är bättre än andra bara kortsiktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast människan är inte så svart eller vit. människan kan vara allergisk, människan kan behöva operera sin tarmar, människan har olika dna, människan kan ha medfödda fel, människan har smaklökar etc etc.

 

det krävs varken en länk till någon studie eller wikipedia artikel för att hävda människor bryter ner sitt intag av kolhydrater på olika sätt. det är imo ett ganska rationellt argument för att du har tokfel när du påstår att det skulle vara så svart eller vitt.

 

man skulle mycket väl kunna sätta människor på samma diet och jag garanterar att alla kommer reagera olika på dieten trotts att mängden intag utav mat är den samma.

 

helt övertygad om att min unge som käkar det här till middag inte mår mycket sämre än johanssons unge över gatan som äter strikt enligt lchf.

ikea-mat_21941334.jpg

 

Och hör och häpna, min unge får ibland unna sig denna goa kohydratsbomb till frokust.

6130535989415.png

 

Men det är klart, kanske borde sluta ge honom sådana mackor så slipper han åka på förkylningen som går på dagis varje vinter.

 

det är inte förkylningen i vinter som är Problemet. det är den påstådda kopplingen mellan evolutionärt ny mat och en hel radda sjukdomar från fetma och autoimmuna sjudomar till degnerativa sjukdomar. dessa sjukdomar tar ofta lång tid på sig att utvecklas och vissa människor kan leva ett långt friskt liv trots dålig kost, i vissa fall är kopplingen inte särskilt tydlig i andra fall är kopplingen mellan ny mat och nya sjukdomar tydlig. insulinresistens tex.

 

men varför inte lära dina barn att äta yoghurt/fil och bär istället för bröd med marmelad till frukost?

eller om man ska lära sina barn att äta bröd, kanske för att man tycker det är så himla gott vad vet jagm varför inte surdegsbröd med leverpastej och saltgurka på? måltidsdryck mjölk eller vatten :)

 

.

 

antagligen finns det dem som mår bra utav kolhydrater, medan vissa andra inte gör det.

 

att någon människa skulle må dåligt av kolhydrater är smått orealistiskt, om vi inte talar långsiktigt och då främst fruktos i större mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...