Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Min farsa slutade att äta potatis, pasta osv när han tyckte hans mage blev för stor. Han gick ner och magen blev mindre, dock tyckte han att han blev tröttare. Kanske har något med åldern att göra.

 

Jag märker själv ingen direkt skillnad sedan jag dragit ner mitt kolhydratintag, mår lika skit som för, kan dock bero på andra saker. :)

 

Gör det i.o.f.s. inte för att jag ska må bättre utan för att jag vill bli av med lite hull. Och det var ett enkelt sätt att bli av med massa kcal/dag genom att dra ner på framför allt Coca-Coladrickandet och intaget av snabbmat med mycket kollisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte exakt hur allt är kopplat men känns som mina gaser har minskat markant sedan jag bytte kost. hur upplever ni andra att det har funkar för er?

 

Jag är "diagnosticerad" med IBS sedan tidigare. Mina besvär är till 95 % borta sedan jag uteslöt kolhydratrik kost. Från sex år med konstant mycket dålig mage till helt bra på tre dagar ungefär.

 

Har experimenterat lite efter det och kommit fram till att det är glutenhaltiga saker jag inte tål. Ska gå vidare med utredning "någon gång" men är inte sådär hypersugen på att göra gastroskopi direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är "diagnosticerad" med IBS sedan tidigare. Mina besvär är till 95 % borta sedan jag uteslöt kolhydratrik kost. Från sex år med konstant mycket dålig mage till helt bra på tre dagar ungefär.

 

Har experimenterat lite efter det och kommit fram till att det är glutenhaltiga saker jag inte tål. Ska gå vidare med utredning "någon gång" men är inte sådär hypersugen på att göra gastroskopi direkt.

 

Har också IBS men är för bekväm för att ändra kostvanorna. Kör med Dimor istället... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Djokan slutade med något han var allergisk mot och började må bättre? Wow!

 

Missförstå mig inte, jag håller själv nere mitt kolhydratintag en del men vad vill du ha sagt med din post?

om det vore så väl att man bara kan säga att man är allergisk mot gluten och sedan låta bli att äta det, så enkelt är det bara för >1% av befolkningen. resterande 99% av befolkningen som inte är diagnostiserade glutenintoleranta men till varierande grader känsliga för gluten, dessa 99% löper troligen förhöjd risk att utveckla alla möjliga autoimmuna sjukdomar på en populationsbasis relativt till samma kost - spannmål. mat som är bra för människor finns det "ingen" som är allergiskt mot, riktig mat i form av kött, fisk, stärkelserika rotsaker och frukt och bär, vilket inte är farligt i mindre till måttliga mängder.

 

ur en hälsosynvinkel så skulle jag säga att det finns ingen som helst anledning att äta bröd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ur en hälsosynvinkel så skulle jag säga att det finns ingen som helst anledning att äta bröd.

 

Och hur ska man annars få i sig lignaner? Frukt- och grönsaker har som jag tidigare påpekat inte alls samma hälsoeffekt map kostfiber. Oprocessade fullkornsprodukter ger effektiva kostfiber med t.ex. just fytoöstrogener.

 

Visst kan man hävda att det föreligger negativa effekter av grovt bröd, men att påstå att det inte finns NÅGON anledning att äta grovt bröd är direkt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glöm inte de positiva hälsoeffekterna av cellulosa med..

minst 10% sågspån RDI imo.

 

Du verkar inte riktigt kunna föra en argumentation på ett sakligt sätt.

 

Fullkornsprodukter i bröd minskar risk för hjärt- kärlsjukdomar samt hämmar förekomst av vissa cancerformer. Fermenterbara kostfiber hjälper tarmsystemet.

 

Förutom lignaner innehåller fullkornsprodukter fytinsyra, tokoferoler, tokotrienoler, flavonoider samt ferulasyra.

 

Det finns alltså flera goda skäl att äta fullkornsprodukter, skäl som har stöd av vetenskapliga studier.

 

Visst kan det finnas skäl att undvika fullkornsprodukter också, problemet är att det saknas vetenskapligt stöd för en stor del av de teorier som förnärvarande florerar. Mycket till stor del på grund av att få studier faktiskt har utförts för att validera dessa slutsatser. Betyder det att dessa påståenden är felaktiga? Absolut inte.

 

Betyder det att man ska jämföra bröd med sågspån?

 

Nej.

 

Jag tror de flesta kan enas om att det är barnsligt att jämföra fullkornsbröd med sågspån. Kanske barkbröd. Men inte sågspån. Kamma till dig lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

casey%20abrams.jpg

 

Tog ju rygg på denna kille, visar sig ju nu att han är utslagen? wtf?

 

Edit:

The Event är helt okej nu. Lite 24/Lost känsla över det hela. Undra om och undra i så fall hur de lägger upp det för en säsong 2. Vill inte ha en sjuk cliffhanger och så blir det ingen säsong 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta möjligen någon man känner till?

 

http://www.liberalapartiet.se/content/ambjorn-hedblom-ledare-rattighets-och-rattsskipningsgruppen

 

Vidare riskerar jag att bli en av Sveriges mest överutbildade pokerspelare.

 

Jag har försörjt mig själv genom spelande sedan jag flyttade hemifrån efter gymnasiet och även haft tillfälle att åka omkring i Europa på diverse pokerturneringar under några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forumet har ju en outningspolicy så nöjer mig med att säga att han är ganska aktiv i pokerdelen på flashback...

 

inte jättebra koll på dem, men snackar vi en mid/highstakes primareg? för mig han postat liberala tankar...

 

tror dock han är några poäng mindre överutbildad än stålet, hjort, slaktis med flera.

 

---

 

era tankar?

http://svtplay.se/t/129797/dox__maratonpojken

 

Tog ju rygg på denna kille, visar sig ju nu att han är utslagen? wtf?

 

Edit:

The Event är helt okej nu. Lite 24/Lost känsla över det hela. Undra om och undra i så fall hur de lägger upp det för en säsong 2. Vill inte ha en sjuk cliffhanger och så blir det ingen säsong 2.

 

blev kanske lite mycket för publiken när han tog alla brudarna :P

 

håller med om event, hoppas fan inte den läggs ner nu...

 

borgias börjar bli bra igen också, riktigt fin scen när de red ut till varandra.

 

se till att hålla koll på releaserna av GoT, tydligen ska HBO släppa ett avsnitt en vecka tidigare på iPad(för jänkare) men räkna med visst spoilande kan förekomma under perioden.

 

---

 

rip östersjön:

http://svtplay.se/v/2419654/vart_grisiga_hav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

!!!american idol spoiler i vitt!!!

 

mm, var min favorit av de som var kvar också. riktigt snygg är hon också.

 

rent allmänt denna säsongen har varit väldigt jämn utan några riktiga guldkorn, saknas en lambert. gissar de andra showerna som har mer prispengar och simon börjat ta över redan.

 

nu lär väl baby lock them doors-parveln ta hem allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick Göteborgsvarvet?

 

"Första milen gick kanon, låg i 5min tempo trots att det var trångt, sedan kring 1mil vid en vätskestation sprang jag på en typ 5x5x5cm sten så började blöda och gjorde ont. Såg nog rätt illa ut, men sprang på. Runt 15km började fötterna bli riktigt möra och tappade massa tid och gjorde ont men lyckades iaf ta mig imål på under 2h. Hade en ca 2x2cm blodblåsa på vänster ringtå och höger häl hade en ca 3x3cm vattenblåsa. Kände mig väldigt fräsch rent fysiskt men väldigt öm i fötterna efteråt men blev ompysslad av sjukvårdare. Nu ser det inte så farligt ut men känns när jag går... :)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Första milen gick kanon, låg i 5min tempo trots att det var trångt, sedan kring 1mil vid en vätskestation sprang jag på en typ 5x5x5cm sten så började blöda och gjorde ont. Såg nog rätt illa ut, men sprang på. Runt 15km började fötterna bli riktigt möra och tappade massa tid och gjorde ont men lyckades iaf ta mig imål på under 2h. Hade en ca 2x2cm blodblåsa på vänster ringtå och höger häl hade en ca 3x3cm vattenblåsa. Kände mig väldigt fräsch rent fysiskt men väldigt öm i fötterna efteråt men blev ompysslad av sjukvårdare. Nu ser det inte så farligt ut men känns när jag går... :)"

 

yep så gick det. 1.58 blev tiden, inte alls nöjd med tiden givetvis men lyckades iaf med mitt mål att ta mig runt helt barfota. gissar jag hade klarat 1.45 i mina skor med den formen jag hade.

 

lite bilder:

227389_10150255632072238_525842237_8739150_6243215_n.jpg

250898_10150255632157238_525842237_8739153_4917048_n.jpg

249457_10150255632802238_525842237_8739163_4195188_n.jpg

228724_10150255632897238_525842237_8739164_6037317_n.jpg

225529_10150255632942238_525842237_8739165_2612336_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...