Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Som vanligt får wellboken hjälpa mig här i livet!

 

Jag har legat och läst fram och tillbaka på massa forum och sidor ang vilken ryggsäck jag ska köpa.

I första hand ska jag tågluffa med den i sommar i västra europa (dvs mkt storstäder) men vill gärna att om jag köper en med lite kvalitet att den ska gå använda i framtiden för en eventuell asien backpack också.

 

Har kollat främst på: http://www.sportjohan.com/sv/product/1811/HIKER-RYGGSACK-45LITER

 

och http://www.guntia-militaria-shop.de/catalog/product_info.php?products_id=47325&language=en

 

Någon med koll som kan rekka? folk verkar i allmänhet var oense av de jag läst :-(

 

siktar iaf på hålla den relativt liten, ska resa light men vill gärna kunna slänga i en del saker jag köper på vägen osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa rygsacken och kop en liten vaska med hjul istallet. Forsta gangen jag var och backpackade i Asien kopte jag en stor ryggsack. Helt onodigt for att ta sig mellan hotell, bussar och flyg. Bara jobbigt och slappa pa grejorna pa ryggen. Plus allt blir knoligt. Battre och ha en nagot storre kabinvaska som du drar pa hjul efter dig. Smidigt och enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa rygsacken och kop en liten vaska med hjul istallet. Forsta gangen jag var och backpackade i Asien kopte jag en stor ryggsack. Helt onodigt for att ta sig mellan hotell, bussar och flyg. Bara jobbigt och slappa pa grejorna pa ryggen. Plus allt blir knoligt. Battre och ha en nagot storre kabinvaska som du drar pa hjul efter dig. Smidigt och enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt har det väl diskuterats tidigare i wellen, men vad har du för syn på skjutvapen heltok? Anser du att det ska vara mer lättillgängligt för allmänheten, som t ex i USA?

 

lurig fråga. hade själv föredragit att bo på en seasteading där vapnen inte var tillåtna förutom polis och militär, men ser inte riktigt hur man moraliskt skulle kunna motivera det hela på ett regionalt monopol. så rent praktiskt är jag väl emot det, men rent teoretiskt för det.

 

Som vanligt får wellboken hjälpa mig här i livet!

 

Jag har legat och läst fram och tillbaka på massa forum och sidor ang vilken ryggsäck jag ska köpa.

I första hand ska jag tågluffa med den i sommar i västra europa (dvs mkt storstäder) men vill gärna att om jag köper en med lite kvalitet att den ska gå använda i framtiden för en eventuell asien backpack också.

 

Har kollat främst på: http://www.sportjohan.com/sv/product/1811/HIKER-RYGGSACK-45LITER

 

och http://www.guntia-militaria-shop.de/catalog/product_info.php?products_id=47325&language=en

 

Någon med koll som kan rekka? folk verkar i allmänhet var oense av de jag läst :-(

 

siktar iaf på hålla den relativt liten, ska resa light men vill gärna kunna slänga i en del saker jag köper på vägen osv

 

imo är 45L väldigt lite för backpacking >1månad. 60L låter mer rimligt. själv gillade jag lundhags eller vad de hette, men everest etc är ju givetvis bättre värde.

 

---

 

läste domen:

http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2011/2011-04-06%20B%202760-09%20Dom.pdf

 

något som slår mig är att när de flesta läser texten så gör de det ur ett perspektiv att det är normalt och som det ska vara. om man däremot läser texten från en nollbas så blir det hela rätt sjukt. så mycket paragrafer antaganden och annat för att säga:

"vi tar oss friheten att initiera våld på folk efter denna mallen, vi motiverar det hela men en massa komplext skitsnack och paragrafer hit och dit som hävdar att vi har rätt att initiera våld"

 

vilket i princip är att likställa med att italienska maffian knackar på dörren och säger "vi har en lapp där det står att du ska betala pengar till oss. betala annars skjuter vi dig. btw detta är ett helt ok beteende, inget att höja ögonbrynen för"

 

typ såhär känns det:

 

cliffs:

om man bortser från allt bullshit är domstolsprotokoll fortfarande bara ett papper, sedan blir folk våldsamma och tror att pappret gör det moraliskt vilket är lika sjukt som jag om jag skriver på ett papper "jag ska döda dig" dödar dig och sedan hänvisar till pappret och tror att mitt beteende är okej.

 

jag googleade på ordet nollbasanalys, tydligen rätt ovanligt ord för träff nr 11 var min wellbok. läste igenom lite poster och hittade diskussionen om hur dåliga filmer var förr:

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/39733-heltok-pa-torsdag-svaelter-vi-79.html

 

så sjukt många guldkorn i diskussionerna som följde...

 

---

 

läste vidare. hittar så sjukt mycket guld alltså. man kanske borde renskriva allt och ge ut som interaktiv e-book med youtubelänkar och allt.

sån kung!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag googleade på ordet nollbasanalys, tydligen rätt ovanligt ord för träff nr 11 var min wellbok. läste igenom lite poster och hittade diskussionen om hur dåliga filmer var förr:

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/39733-heltok-pa-torsdag-svaelter-vi-79.html

 

så sjukt många guldkorn i diskussionerna som följde...

 

Klassiker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt får wellboken hjälpa mig här i livet!

 

Jag har legat och läst fram och tillbaka på massa forum och sidor ang vilken ryggsäck jag ska köpa.

I första hand ska jag tågluffa med den i sommar i västra europa (dvs mkt storstäder) men vill gärna att om jag köper en med lite kvalitet att den ska gå använda i framtiden för en eventuell asien backpack också.

 

Någon med koll som kan rekka? folk verkar i allmänhet var oense av de jag läst :-(

 

siktar iaf på hålla den relativt liten, ska resa light men vill gärna kunna slänga i en del saker jag köper på vägen osv

 

Jag kör på http://se.thenorthface.com/tnf-se-en/equipment/travel/base-camp-duffel-xl-10.html?colour=719#item=base_camp_duffel_-_xl_4

passar väll bäst i asien, är regntät och du öppnar den på ovansidan så du får en bra överblick över innehållet. Finns i olika storlekar jag länkade den största.

När jag reser i EU/US så förderar jag däremot en väska med hjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankar om TUF heltok? Tror själv att brock är en bättre coach än många tror, håller på honom. Sen hans förlust har han nog insett att han också är mänsklig och har därmed även skippat wrestringattityden och blivit mer ödmjuk. Finns några intressanta fighters, men blir lite less på UFC när brottare har så stor edge. Hoppas att de justerar reglerna lite och kräver mer action vid takedown/clinchningar för att inte gå in och splitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tankar om TUF heltok? Tror själv att brock är en bättre coach än många tror, håller på honom. Sen hans förlust har han nog insett att han också är mänsklig och har därmed även skippat wrestringattityden och blivit mer ödmjuk. Finns några intressanta fighters, men blir lite less på UFC när brottare har så stor edge. Hoppas att de justerar reglerna lite och kräver mer action vid takedown/clinchningar för att inte gå in och splitta.

 

förvisso bara sett första avsnittet men tycker denna säsongen änsålänge känns som en av de sämre. brock är en fantastisk atlet och är säkert lite underskattad, tror UFC vill framhäva honom som om han vore sämre rent tekniskt och strategiskt än vad han faktiskt är.

 

---

 

lolwtf på idol alltså. häftigt att en av de största favoriterna åkte så tidigt och oväntat. pia var för övrigt sjukt het ikväll!

 

---

 

inte så impad av borgias än. kul att vampire diary är tillbaka, många heta flickor i den, men känns som serien har spårat lite. borde man se breaking in? lol battle of LA, så sjukt kass.

 

---

 

läst en bit över halva wise mans fear och den är sjukt nice. lite filmer på temat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

läste vidare. hittar så sjukt mycket guld alltså. man kanske borde renskriva allt och ge ut som interaktiv e-book med youtubelänkar och allt.

sån kung!

 

 

haha fan vad Zappa är grym, killen från New york times var ju sjukt jobbig. Vore intressant att höra hur diskussionerna hade gått när de fick höra att hits 2011 kunde låta såhär:

 

 

Samtidigt är det sjukt att det går sån här musik på radio nuförtiden, gapade rätt stort när jag hörde låten första gången och jag är 23 bast. Man undrar ju vad en stackars ovetande 12årig flicka eller pojke tänker om sex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frank Zappa var ett musikaliskt geni men blev nästan enbart ihågkommen för Bobby Brown och saker som klippet ovan. Det var verkligen tragiskt att han dog för tidigt :( Och att han inte har fått en promille av den respekt han förtjänade.

 

Han var helt vansinnigt produktiv dessutom och har gjort mängder av fantastiska låtar/skivor. En hel del som kan vara rätt jobbigt att lyssna på också ska sägas. Men det är nog oundvikligt när man släpper så mycket material.

 

 

Finns så löjligt många klipp jag kunde ha postat men kör på en lite mindre känd låt från plattan Joe's Garage. Fruktansvärt vackert.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket läsvärd artikelserie om den svenska skolans förfall.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/den-glomda-lararen

 

bra för att vara svensk. artikeln missar ju rätt mycket analysen generisk läsare här kan dra.

 

Ett mer effektivt och destruktivt sätt att skapa både klyftor och framtida samhällsproblem är svårt att tänka sig.

mja, klyftor i all ära, men känns som att svenska skolan är typiskt bra på att eliminera potential att höja sin produktivitet så om något minskar den ju klyftorna. kanske ökar klyftorna till andra länder, men inte internt.

 

Men även om decentraliseringen för 20 år sedan har misslyckats i flera avseenden, och aldrig borde ha genomförts, kommer ett återförstatligande knappast att fungera som en mirakelkur. Att backa bandet är ytterst komplicerat, och det är tvivelaktigt om svensk skola än en gång behöver genomgå en stor institutionell reformering.

vilken decentralisering? :P

 

lätt att säga "vi behöver reformering, ännu mer av samma sak som tidigare försämrade så blir det bra"

 

Fjolårets debatt om geografiämnet, där ett antal skolforskare kritiserade utbildningsminister Jan Björklund för att han hävdade värdet av att lära sig namn på älvar, städer och sjöar, visade med övertydlighet hur delar av den pedagogiska forskningen havererat.

en debatt visar att den pedagogiska forskningen havererat? obv logisk falsarie.

 

Hur vänder man skolans systematiska försvagning? Det finns inte ett svar på den frågan, och heller inga alexanderhugg som våra politiker kan göra, men om de ska söka vägledning i vår omvärld så finns framgångsexempel i vår närhet.

finns även i fjärran imo. och rent allmänt, vill man ha en lösning på ett problem så brukar marknaden vara väldigt bra på att hitta den. får folk välja själva kommer de givetvis välja skolor som är bra på att lösa denna typen av problem, dvs de kommer gå med vinst och uttöka sin verksamhet medan skolor som är dåliga på det kommer gå i konkurs. iterera några gånger så vips har vi en skolpark med bra skolor. problemet är väl att politikerna inte ens vet vad iterera betyder...

 

Om det är något vi bör lära av Finland så är det detta: en bra skola börjar och slutar med lärarna.

det var en kort historia. finns nog x antal andra faktorer också. gah, svensk blaskmedia.

 

tycker en bra jämförelse är svenska matematikundervisningen med singapore math method. de är verkligen totalt olika, det ena ger jättebra resultat, det andra ger allt sämre resultat. andra länder kopierar singapore, de kopierar inte sverige.

 

fråga generisk person som är påläst om båda vad han tror ger bäst resultat och jag är övertygad om att de säger singapore.

 

krävs inte så mycket eftertänksamhet imo, släng ut det gamla ersätt med det nya. börja i små skala och se hur det går, går det bra accelerera.

 

bah, statism...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

hade läst om minerva och kommunaliseringen. men återigen artiklar missar de ju helheten.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/sa-vandaliserade-kommunen-en-skola

om skolan är så dålig varför går då elever där? problemet är ju just tvångsfinansieringen, regleringen och skoltvånget. låt folk betala själva och låt skolor konkurrera så skulle ingen betala för att ha sina barn där. skolan skulle kursa, en bättre skola uttöka sin verksamhet och ta över alternativt riskkapitalister skapat en ny skola.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/maciej-zaremba-en-forolampning-mot-barnen-sa-sankte-skolan-kraven-pa-laskunnighe

mest ordbajseri om hur dåligt det är. ingen analys om vad felet är och hur man åtgärdar det.

 

http://www.dn.se/kultur-noje/man-maste-lata-ratt-ga-fore-galet-en-skolas-kamp-mot-overheten

så en friskola gör det bra. det var oväntat. det är ju så de får kunder genom att vara bra. en massa ordbajs om allt inte måste vara förjävligt, vem har påstått det? man är bra dum om man tror att skolan redan är optimal och inte skulle bli bättre genom evolution på en fri marknad. så vad exakt ger artikeln?

 

visst det är fascinerande att svensk skola är så dålig men det är väl välkänt? resultaten i jämförelser har varit katastrofala så något måste ju uppenbarligen vara fel.

 

vi österrikare förutspådde ju detta från början så vi är inte förvånade. vi har också en metod för hur det ska åtgärdas men antar den kommer ignoreras i fortsättningen också.

 

artiklarna däremot är ju varken skriva om folk som gjorde korrekta förutsägelser(tänk peter schiff som kommenterar usas ekonomi), gör inga förutsägelser(tänk peter schiff) så den känns inte så en vidare bra analys. den kommer inte heller med förslag. dock belyser den iaf problemet så det är väl bra, men kändes inte som något nytt, kanske blir mer konkret för vissa men de flesta borde väl redan ha koll på att det är så illa som det är?

 

Not-Impressed-We-stone-you-now.jpg

 

---

 

här har vi bra exempel på hur stater slösar bort resurser istället för att låta folket behålla dem och förbättra sina liv för dem:

staten ska inte syssla med något förutom att eventuellt upprätthålla folks negativa rättigheter. vad de än gör blir det slöseri för de har helt andra incitament än folket har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15.00 börjar det:

http://rakaka.se/?newsID=16540

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/

(sändning från 14.00, men 15.00 spelar morrow)

 

äh, whatever, här är hela schemat:

15:00 – Match 1: Round of 8 (BO3): MC vs. MorroW

15:30 – Fan meeting with HuK, SjoW, Jinro & White-Ra

16:00 – Match 2: Round of 8 (BO3): IdrA vs. TLO

17:00 – Match 3: Round of 8 (BO3): HuK vs. SjoW

17:30 – Fan meeting with MC, MorroW, IdrA & TLO

18:00 – Match 4: Round of 8 (BO3): Jinro vs. White-Ra

19:00 – Match 5: Semfinal #1 (BO3)

20:00 – Match 6: Semfinal #2 (BO3)

21:00 – Match 7: Grand Final (BO5)

22:45 – Prize ceremony

 

jag håller på morrow men tror jinro vinner.

 

annat roligt TLO ska flytta till sverige för att bo med proffsen:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=211697

 

hade en grymt skön session på 1400händer nyss, backade rakt ut, både setups och allins, kämpar vidare och slutar tillslut +-0 med ett ev på +1300. såååå skööönt. :)

 

 

köpte en massa kuddar på ikea och la i ena hörnet på balkongen:

216479_10150214561247238_525842237_8378507_6491182_n.jpg

 

lite inspirerad av crepes i bangkok. måste få tag på några triangelkuddar, var hittar man det bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...