Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

vilka är de mest underskattade serierna enligt er?

Fått intrycket att hyfsat många inte sett dessa kanonserier:

 

Friday night lights

Firefly

Southland

Rescue me

Arrested development

The league

 

De 2 sista är komedier, övriga är dramaserier av olika slag. Allra mest underskattad är nog Friday night lights som nog många skippat eftersom det verkar va en vanlig highschoolserie och dessutom handlar om football. Sjukt bra dock, framförallt ett gäng extremt sköna och minnesvärda karaktärer.

 

Både FNL och firefly går nog in på min topp5 tillsammans med typ sopranos, 24 och rome, med reservation för att jag säkert glömt några andra grymma. Och jag lägger alldeles för mycket tid på att kolla serier^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ökade halter CO2 gör att det växer snabbare:

http://www.omafra.gov.on.ca/english/crops/facts/00-077.htm

00-077f1.jpg

 

om det växer snabbare innebär det mer mat vilket innebär diverse potentiella goda resultat som

-fler antal människor

-mindre svält

-högre livskvalite

 

Detta är nog definitivt sant i stora delar av världen. Regeringskansliet hade ngn balansräkning som visade att vi ekonomiskt skulle gynnas av en uppvärmning. Nu är det ju dock så att det inte gäller överallt och framförallt inte där det bor som mest och fattigast människor.

 

Köper till och med att om vi skulle bygga upp civilisationen från början att vi skulle välja att ha det vamare på jorden än vi har idag(om vi hade valet). Men det argumentet håller ju inte riktigt då vi redan har infrastruktur och bosättningar som kommer behövas flyttas på. Dessa människor som ska förflyttas har inte pengarna att betala det med, har inte skillsen som gör att vi vill ha hit dem. Folk är redan upprörda att vi tar in för mycket folk, hur blir det sen?

 

freakonomics håller inte med, enligt dem kan man lösa globala uppvärmningen med mindre budget än al gore hade på sina filmer.

 

Är detta superfreacanmoics eller? Minns inte ngt sånt kapitel nämligen.

 

håller inte med om att pengar=makt.

 

Tror du verklingen på det själv? Visst makten är mindre i dagens samhälle än i ett AK-samhälle t.ex. I vilket du i princip skulle kunna göra vad du vill om du var tillräckligt rik.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande har inte något med frågan i sak överhuvudtaget, men är ändå direkt applicerbart då parterna har i princip likadana åsikter, gällande något helt annat.

 

Shahin, det här är du: http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=24726363&postcount=221

 

Och det här är ett par bra svar på den kategori människa du representerar:

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=24736299&postcount=272

 

Behöver jag nämna att du står för varenda hjärndöd, icke-underbyggd, politiskt korrekt, vänsterretoriskt överanvänd och äckligt ologisk åsikt som någonsin framförts?

 

Sällan blir jag äcklad som när jag återigen ser det här satans tramset upprepat. Heltok gjorde ett ganska bra försök till att ännu en gång försöka trycka ner de här "idéerna" i rännstenen där hör hemma, men fegade ur katastrofalt i kritiken av åsikterna med nonsens som att du verkar grymt skön och det är helt okay med olika åsikter/det är roligt med olika infallsvinklar och andra fraser använda endast för att markera att man minsann inte har något emot någon som PERSON betraktad. Nej, ens åsikter är absolut inte förknippad med ens person. Ehrm.

 

Det verkar i allmänhet helt okay att ogilla någon när denne har politiskt inkorrekta åsikter, men absolut inte annars. Givetvis gör man som liberal skillnad på huruvida dessa för en själv väldigt främmande åsikter inkräktar på sitt eget etiska system eller inte (gör det inte det är det således fritt fram), men det innebär tamejfan inte att man inte får ogilla personen som står för åsikterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carl nica: Nu är jag förvisso själv väldigt fascinerad av strängteori, men var försiktig med att kalla det fysik. Än så länge är det endast matematik, och det finns en rad fysiker som vägrar kalla idén annat än filosofi då det (än så länge) är omöjligt att göra några som helst experiment. CERN ser dock lovande ut, drömmen vore väl att hitta en partiken som sannolikt skulle kunna vara vad strängteori förutspår, nämligen en graviton, men det är nog en bit bort fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Elegant_Universe

 

En bok om bl. a. supersträngteori. Om du vill förstå lite bättre hur fysikerna för "närvarande" ser på universum.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Road_to_reality

 

Här är Roger Penrose syn på hur saker fungerar. Jag har precis köpt den själv så har inte läst den ännu men man får på köpet lära sig all matte som behövs. Som jag förstått det är den väldigt högt ansedd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friday night lights är en fantastisk serie dom första 2 säsongerna, sen faller den något, men S01 och S02 är tokigt bra.

Kanske faller den något, men betydligt mindre än de flesta serier imo. Tycker faktiskt de lyckats riktigt bra med att slussa ut vissa karaktärer och introducera in andra. Går inte å jämföra med tex lost och prisonbreak som började jättebra men gick över i seg utragen misär rätt snabbt imo.

Jaja, kanske gillar jag den lite extra då jag gick ett år på highschool i en liten stad som inte var helt olik Dillon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här är säsongsrangordningen för fnl: 3, 1, 4, 5, 2. 2an blev totalförstörd av strejken och hur man ens kan tycka att den är sevärd i jämförelse med övriga är en stor gåta (mordploten, 50 lösa trådar som aldrig tas upp igen, etc).

 

fnl som helhet är bland det bästa som gjorts i serieväg de senaste 10 åren.

 

för övrigt beundrar jag heltok som orkar bemöta shahins förredravel. att pengar och egoism är roten till ondska är den utan tvekan mest utvecklingsstörda åsikten man kan ha.

 

vill även poängtera att månlandning/pyramider må vara finansierat genom slavarbete, men ingenjörskonsten tillhör ju det absolut mest beundransvärda människor har åstadkommit och jag tycker det är det viktigaste att betona i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så här är säsongsrangordningen för fnl: 3, 1, 4, 5, 2. 2an blev totalförstörd av strejken och hur man ens kan tycka att den är sevärd i jämförelse med övriga är en stor gåta (mordploten, 50 lösa trådar som aldrig tas upp igen, etc).

 

fnl som helhet är bland det bästa som gjorts i serieväg de senaste 10 åren.

Haha! Den grejen hade jag helt förträngt. Du har helt rätt i att den storylinen var knäpp. Yäyä, nu ska jag sluta spamma om fnl, men hoppas nån börjar kolla på den nu iaf^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

carl nica: Nu är jag förvisso själv väldigt fascinerad av strängteori, men var försiktig med att kalla det fysik. Än så länge är det endast matematik, och det finns en rad fysiker som vägrar kalla idén annat än filosofi då det (än så länge) är omöjligt att göra några som helst experiment. CERN ser dock lovande ut, drömmen vore väl att hitta en partiken som sannolikt skulle kunna vara vad strängteori förutspår, nämligen en graviton, men det är nog en bit bort fortfarande.

 

Jo, är medveten om det. Kanske uttryckte mig lite slarvigt. Det påpekas för övrigt i boken också, även fast Brian Greene är lite biased, då han själv forskar på strängteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Road_to_reality

 

Här är Roger Penrose syn på hur saker fungerar. Jag har precis köpt den själv så har inte läst den ännu men man får på köpet lära sig all matte som behövs. Som jag förstått det är den väldigt högt ansedd.

 

Verkar intressant! Dock lite för tung för mig för tillfället ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Road_to_reality

 

Här är Roger Penrose syn på hur saker fungerar. Jag har precis köpt den själv så har inte läst den ännu men man får på köpet lära sig all matte som behövs. Som jag förstått det är den väldigt högt ansedd.

 

rekar denna också, bra för dom som är nybörjare och ännu har svårigheter med riemannytor, manifolds i n dimensioner, olika storlekar av oändlighet, twistorteori, mm, eller om man fortfarande är en av dom som tänker sig att bosoner är kvarkar för att få matten gå ihop. :roll:

 

mvh,

slaktavfall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite diskussion på msn.

 

du går och lägger dig. när du sover som djupast går en forskare in och bedövar dig, gör en perfekt klon och har ihjäl orginalet. klonen vaknar upp och får se en film på vad som har hänt. tänk dig hur klonen ser på världen...

 

1. hur tror ni familjen hade reagerat på klonen? accepterat som en i familjen? (orginalet begravs, de får se filmen)

2. orginalet hade massa skulder/rikedomar, ska klonen ärva dem?

3. som klon kommer man minnas att man gick och la sig och vara helt övertygad om att det var en själv. har detta någon konsekvens för vem vi är i framtiden, ie dör jaget hela tiden?

 

får lite känsla att exemplet visar att det unika medvetandet dör konstant(ie nästa vecka är jag död, något annat medvetande lever i min kropp) men att jag inte är smart nog att förstå om så är fallet. någon som är bra på att tänka abstrakt som kan berätta hur ni tänker om det hela.

 

4. får det några konsekvenser för pensionssparande?

 

5. om forskaren gör två kloner, ska de dela på skulder/rikedomar? bra sätt att skuldsanera?

 

6. hur reagerar orginalets fru på att hon numera är gift med två kloner?

 

7. vem får bilnycklarna och bilen? måste man sälja allt och dela mellan dem?

 

får känslan att detta visar att alla avtal man har som ska gälla i framtiden inte fungerar. någon smart som kan tänka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...