Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

http://svt.se/2.128748/1.2320054/orgryte_forlorade_mot_polisen

 

Vad säger folk om detta? Tycker det är helt rätt!

 

Det tycker inte jag. Med tanke på att 51 % regeln existerar så är inte svenska fotbollsklubbar vinstdrivande på samma sätt som vilken annan affärsverksamhet som helst. Vidare så var hela syftet med bolagiseringsutredningen 1999 att grenar inom idrottsrörelsen rörde sig med så stora summor i verksamheten att den ideella föreningen helt enkelt inte var lämpad som organisationsform. Det existerar redan idag väldigt få idrottsaktiebolag och blir detta verklighet kommer det knappt existera ett enda. Precis som någon säger i artikeln så tror jag inte lagstiftaren tänkte på detta vid utformandet av regeln, eftersom bolag inom idrottens område blev verklighet först senare. Visst kan man tycka att det är rätt att kostnadsföra klubbarna för bl.a. Polisinsatser, men då bör de rimligtvis erhålla alla fördelar som andra aktiebolag ges, vilket inte är fallet i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två domar från dagens nyheter. 8 år för att mörda någon med kniv, 12 år för att smuggla knark. Är sådana pinsamt snedvridna straff vanliga runtom i världen eller är det bara här i Sverige?

 

Straffpåföljden 8 års fängelse för mord är absolut inte praxis. Alltså föreligger omständigheter. Det vanligaste och mest sannolika är att man tagit hänsyn till förövarens ålder. Uppskattningsvis är förövarens ålder runt 18 år. Annars hade han fått 14 år vilket är vår nya praxis. Förr i tiden fick man livstid för mord (och släpptes ut efter 8 år).

 

Ett tips till er som går i tankar. Se till att det blir ett dråp eller vållande till annans död. Mord är onödigt mycket fängelse imo.

 

mvh

 

Villkorlig grov vårdslöshet i trafik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har apor bättre korttidsminne än människor

 

 

 

häftigt. vi människor är så kassa på det mesta förutom långdistanslöpning och utbyte av varor/tjänster.

 

Två domar från dagens nyheter. 8 år för att mörda någon med kniv, 12 år för att smuggla knark. Är sådana pinsamt snedvridna straff vanliga runtom i världen eller är det bara här i Sverige?

 

ordet smuggla låter så negativt. den som transporterar hit knark ökar utbudet av knark vilket driver ner priserna på knarket vilket gör att de som är beroende av knark får billigare knark, tillräckligt låga priser så slipper de kanske begå brott för att ha råd med det. de som transporterar lagligt knark typ etanol gör ju enligt samma moral ett ännu värre brott än de som kör hit ectasy etc.

 

självklart är det helt idiotiskt straffskala där alkohol är tillåtet, andra former av mildare knark är otillåtet.

 

hänvisar till drogkapitlet här:

http://mises.org/books/defending.pdf

 

---

 

klockan är 12 och jag är klar med dagsmålet, finns chans att jag tjuvstartar på morgondagen om några timmar. iaf, riktigt kortdöd idag men fick bra kort mot fiskar mot slutet iaf.

9feb.png

 

HM ljuger lite med AI ev pga shortstack

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $10(BB) Replayer

SB ($1,516)

BB ($1,905)

UTG ($747)

UTG+1 ($1,673)

CO ($1,000)

Hero ($335)

 

Dealt to Hero J:diamond: J:club:

 

fold, UTG+1 raises to $30, fold, Hero calls $30, SB raises to $140, fold, UTG+1 calls $110, Hero raises to $335 (AI), SB calls $195, UTG+1 calls $195

 

FLOP ($1,015) K:diamond: 2:spade: 9:spade:

 

SB checks, UTG+1 checks

 

TURN ($1,015) K:diamond: 2:spade: 9:spade: 3:spade:

 

SB bets $290, UTG+1 folds

 

RIVER ($1,015) K:diamond: 2:spade: 9:spade: 3:spade: J:heart:

 

Hero shows J:diamond: J:club:

(Pre 54%, Flop 5.1%, Turn 0.0%)

 

SB shows K:spade: Q:spade:

(Pre 46%, Flop 94.9%, Turn 100.0%)

 

SB wins $1,012

 

(jag shortstackar förvisso ibland, men inte primärt, att jag var short i denna handen berodde på att jag inte hade hunnit reloada från handen innan)

 

check for value:

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($806)

Hero ($1,027)

UTG ($722)

UTG+1 ($485)

CO ($665)

BTN ($701)

 

Dealt to Hero 5:club: 2:club:

 

UTG raises to $8, fold, fold, BTN calls $8, fold, Hero calls $4

 

FLOP ($26) 5:heart: 5:spade: K:heart:

 

Hero checks, UTG bets $24.70, BTN folds, Hero calls $24.70

 

TURN ($75.40) 5:heart: 5:spade: K:heart: 6:spade:

 

Hero checks, UTG bets $72.40, Hero calls $72.40

 

RIVER ($220) 5:heart: 5:spade: K:heart: 6:spade: 8:diamond:

 

Hero checks, UTG bets $217, Hero calls $217

 

Hero shows 5:club: 2:club:

(Pre 36%, Flop 97.6%, Turn 100.0%)

 

UTG shows T:spade: 9:club:

(Pre 64%, Flop 2.4%, Turn 0.0%)

 

Hero wins $651

 

aja, 17% av kenyamålet avklarat! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare fått veta att jag bör hålla lejonparten av mitt tänkande för mig själv då jag visat oförmåga att argumentera med rationella bevekelsegrunder.

 

Därför håller jag nu mina irrationellt naiva tankar inom mig och ber istället er med starkare processorer att diskutera fängelse.

Hjälper det? Är det inte kontraproduktivt, framförallt för kortare straff och för personer som inte har kriminell bakgrund? Någon som har länkar med statistik på hur vanligt det är att man begår brott efter att man kommit ut, gärna i förhållande till hur länge man suttit. Statistik från andra metoder?

 

Har en känsla av att fängelse framförallt ökar antalet rabbattridare och är en av de kriminella gängens bästa värvningskällor. Har jag sett för mycket på fängelsefilm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meh, jurist-noob.

 

Anstiftan har lika högt straffvärde som om du utför det själv. Svårare att bevisa dock.

 

Straffvärdet för anstiftan / stämpling är mycket högre än vållande. Dessutom vill man ju gärna göra det själv eftersom det är mer känslomässigt tillfredsställande oavsett om man är i affekt eller bara känner att andan faller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meh, jurist-noob.

 

Anstiftan har lika högt straffvärde som om du utför det själv. Svårare att bevisa dock.

 

Meh IRL-noob. Extremt mkt svårare att åka fast för anstiftan, särskilt om man vidtar superenkla försiktighetsåtgärder såsom alibi, inga dokument, samt anlita professionella kriminella gäng som inte golar i första taget om de skulle åka fast, alternativt anlita utländsk hitman som sticker tillbaks till kosovo direkt när jobbet är gjort.

 

Straffvärdet för anstiftan / stämpling är mycket högre än vållande. Dessutom vill man ju gärna göra det själv eftersom det är mer känslomässigt tillfredsställande oavsett om man är i affekt eller bara känner att andan faller på.

 

risk vs reward ration är inte GTO.

 

 

 

För övrigt borde jag räknas som sakkunnig här eftersom jag går omkring i tofflor från Kriminalvården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Straffvärdet för anstiftan / stämpling är mycket högre än vållande. Dessutom vill man ju gärna göra det själv eftersom det är mer känslomässigt tillfredsställande oavsett om man är i affekt eller bara känner att andan faller på.

 

Ja, fast jag påpekade bara att anstiftan inte är en bra väg att gå, straffvärdeswise.

 

Alltså ja på första meningen. Den andra har jag ingen uppfattning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag var i chaweng hittade jag "jan gillou - tjuvarnas marknad" i receptionen och snabbläste om den. efter att ha surfat om kenya lite kom jag in på big five och vips satt jag och såg lite filmer från youtube.

 

tyckte det var lite obehagligt att se vissa av filmerna speciellt när de hade ihjäl stora djur, t ex denna som dök upp som förslag tyckte jag var obehaglig:

 

hur reagerar ni när ni ser den? är väl något våra förfäder har gjort liknande under mycket lång tid så är väl rätt naturligt egentligen. är det bara att man är ovan vid att se det?

 

här är en där vita skjuter en elefant:

http://www.youtube.com/watch?v=0m23rM2WYl8

 

den senare kändes inte lika obehaglig att se. eller vad tycker ni?

 

---

 

4 senaste månaderna:

hsdb1.png

 

förvånade mig lite, tycker alla bara snackar om att gus är fisk :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att i takt med att man blivit mer civiliserad har man även blivit "softare" och mer empatisk.

 

Har en tydlig minnesbild som barn då jag var på en gård och lekte med kycklingar och så såg jag bonden slakta ett par som vi skulle få äta senare på kvällen. Kunde fan inte äta maten för jag hade lekt med den innan.

 

Hade däremot inga problem med att äta får som slaktats framför mig då jag var mer van då rituell slakt av får sker relativt ofta i Iran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga större problem med någon av filmerna, den första är mer köttig men samtidigt känns den mer befogad än den andra om man ser till djungelns lag, döda bara det du ska äta (eller nåt sånt).

 

Sen är jag uppväxt på landet och har sett både det ena o det andra slaktas så jag är nog mer härdad än genomsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att någon i ett arabland fick 3 års fängelse för att skapa en falsk Facebook-identitet åt landets prins. Han hade inte utnyttjat den utan bara skapat den och låtit personer bli vän med "honom".

 

eller så får man 18 månader i fängelse för något som många gör på krogen hemma i sverige :shock: rape by deception är ganska sick

 

http://www.guardian.co.uk/world/2010/jul/21/arab-guilty-rape-consensual-sex-jew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska standard:

Elsewhere in Java a Muslim mob burned down three Christian churches, all the while calling for the death penalty to be brought against a Christian man whom they accused of blaspheming against Islam. They were apparently unsatisfied by the judgment of a court, which had already given him the harshest sentence available (five years in jail) for distributing leaflets that insulted Islam.

Källa: http://www.economist.com/blogs/asiaview/2011/02/religious_persecution_indonesia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

herr heltok och ni andra intelligenta människor som hänger i den här tråden.

 

en dödlig person vill gärna höra er åsikt gällande "the venus project" (http://www.thevenusproject.com) och den här dokumentären. ni är ju även grisrika, så det vore tom ännu mer intressant att höra er åsikt!

 

jag vill även tacka dig heltok som promotat five finger shoes. jag har slitna knän efter fotbollen och har alltid fått ont i knän och rygg så fort jag börjat löpa en period. men med five finger shoesen så är inte bara det problemet borta, utan jag kan springa längre, snabbare, smidigare och tycker otroligt nog att det är kul nu. när jag drar till närmsta gym för en spontant joggrunda.. ja då vet man :mrgreen:

 

här är dokumentären. enjooy :-)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker köpa en ny grind dator och behöver lite input. Jag skulle vilja ha en så snabb laptop som möjligt upp till säg 40K SEK. Vad är den bästa laptop jag kan köpa för pokern? Just nu så har jag en Macbook Pro men jag undrar om jag kanske borde byta till en ThinkPad eller Dell Precision då jag ändå bara kör Windows? All input uppskattas. Det enda kravet jag har annars är att den ska kunna driva en 30" skärm.

 

Just nu har jag en 15" Macbook Pro 2.66 GHz från 2009 som jag tryckte in lite SSD-minne i. Kör bootcamp + Windows XP. Ungefär hur mycket snabbare har laptops blivit sista två åren sedan jag köpte min? (Är sjukt noobig på teknikutveckling)

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fuck bryter redan mitt löfte, grym laptop e enkelt. Det som kostar är om du vill den skall vara liten och samtidigt grym :) dvs 13" med monsterspeccs eller en 18" ankare i rent bly ?

 

 

En tanke kan vara om du inte skall ha två , en 12" lr 13" enklare speccs för resor och ett monster som du tar mellan plats a och b men som blir stående i länge perioder, t.ex kontor och hem , bara fixa skärmar på respektive plats så blire smidigt.

 

 

Edit: macbooken lär dock va övernöten för resorna kom jag på. Aja TRoRoLooLOL var de ju

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fuck bryter redan mitt löfte, grym laptop e enkelt. Det som kostar är om du vill den skall vara liten och samtidigt grym :) dvs 13" med monsterspeccs eller en 18" ankare i rent bly ?

 

Killerwolf - Det är inte så viktigt att den är liten då jag redan reser med en 30" skärm. Jag har faktiskt funderat på att skaffa en 17" laptop då man kanske kan grinda 6 bord om man åker i väg någonstans över helgen. På det hela taget så är det dock viktigare att den är snabb än vilken skärmstorlek den har. Jag reser oftast till samma ställe 2-3 månader i stöten så jag behöver inte bära omkring på den så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ge er en rätt kuslig historia som hände under julen i Danmark.

 

En präst på västkusten som har en kyrka i utkanten av stan hängde upp en leksakstomte i naturlig storlek i en snara på husknuten. Det hela fick stor uppmärksamhet efter ett tag och tv gjorde en intervju med honom. Han menade då att tomtar och troll mm var sända av djävulen och att det skulle tas död på. Det hela togs ganska lätt på och gjorde sig i tv som en rolig grej. -Vilken tokig präst liksom.

 

Hur som helst fick någon för sig att ta ner tomten en natt, de sände en video till tv liknande de Usama skickade för några år sen, maskerade framför tomten som de hävdade att de räddat undan döden. Det var helt uppenbart ett skämt och de lovade att ge tomten tillbaka efter julen är slut och tomten kan vara trygg.

 

TV åkte såklart hem till prästen för att höra hans kommentar kring det hela och alla förväntade sig att han skulle ta relativt lätt på det hela. Problemet var att det uttalandet han gjorde där och då helt svart i ögonen med hot om att det kommer gå illa för de som gjort detta och att de kommer brinna i helvetet gjorde att intervjun blev ganska kort med en bitter eftersmak.

 

Sensmoralen i denna sanna historia är att religion förblindar, vare sig det är kristendom, islam eller något annat så kan det göra folk till extremister som inte drar sig för att göra andra personer som inte tror som dem illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...