Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

hej,

 

jag ville bara berätta att jag börjat ifrågasätta mig själv angående paleojakten där jag på sätt och vis ställde mig på din sida. nu när jag förstått hur bränd du är har jag börjat fundera om det är möjligt att du överhuvudtaget kan ha rätt om något ens på chans. problemet är att det samtidigt skulle betyda att jag hade fel, något som verkar lika otroligt. återkommer om jag finner svar. mvh.

 

återkom när du tagit din medicin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

angående att folk inte vill bo på havet så jaså, det var intressant. antar att du kan berätta det för folket som investerat miljoner dollar så de kan spara dem.

 

men jag tror det är betydligt fler.

 

jag skulle personligen inte ha något emot det. kan tänka mig många olika aktiviteter som blir lättare utan stater som vissa säkert skulle gilla, t ex sexköp, knark, doping, skytte, racing, fighting, abort, organhandel, gambling och en hel del som lämpar sig för seastading. om inte annat kanske folk kommer göra några besök på partyön en vecka eller två.

 

kanske inte bo såhär:

swimming_city.jpg

 

men något åt det hållet skulle ju vara kul. blir ju givetvis massa positiva externaliteter när det blir större så tills dess blir det väl mest entusiaster eller specialintressen.

 

här är en bok de har skrivit:

http://seasteading.org/seastead.org/book_beta/full_book_beta.html

http://seasteading.org/seastead.org/book_beta/full_book_beta.pdf

 

planen är väl första större seasteadingen 2015.

Hur försvarar de sig mot ett angrepp? Anta att någon stat känner för att attackera och ta över ön, vad kan seasteadarna göra åt saken?

 

hej,

 

jag ville bara berätta att jag börjat ifrågasätta mig själv angående paleojakten där jag på sätt och vis ställde mig på din sida. nu när jag förstått hur bränd du är har jag börjat fundera om det är möjligt att du överhuvudtaget kan ha rätt om något ens på chans. problemet är att det samtidigt skulle betyda att jag hade fel, något som verkar lika otroligt. återkommer om jag finner svar. mvh.

 

Gör inte det. Sluta posta istället. Försök få dina behov av uppmärksamhet och bekräftelse tillfredsställda på andra håll än här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är chansen att en kille i 27års åldern kan klara ett maraton lopp om en månad under 4.5h. Han har varit sjuk 2 veckor nu och börjar bli frisk nu och har inte tränat nåt alls. röker o dricker regelbundet.

 

Aldrig sprungit maraton så jag vet inte hur kroppen påverkas när man ska ut o jogga så mkt..vet att d finns folk här som gillar att springa så ni kanske kan hjälpa mig bedöma hans chanser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ger du för odds på hjärtattack :-D

jag skulle ge mig själv under 30% att klara det under 4.5h men då röker jag inte dricker måttligt har tränat förut och väger lätt.

 

edit: dessutom tenderar jag alltid att grovt övervärdera min egen förmåga och sätta för höga mål så dom riktiga oddsen är nog lite lägre än så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur försvarar de sig mot ett angrepp? Anta att någon stat känner för att attackera och ta över ön, vad kan seasteadarna göra åt saken?

 

+1

 

Och dessutom skulle jag vilja veta vad du har tänkt göra åt eventuellt fientligt inställda meteoriter eller vulkanutbrott?!

 

Här i sverige kan vi iallafall försvara oss om någon av kärnvapenmakterna utplånade oss för att sedan helt oväntat ockupera Kirunagruvan!?

 

va va, heltok va? vad säger du nudå va va?

 

btw, är du gbg snart? vi måste ta en fika och diskutera ladyboys med ST :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är chansen att en kille i 27års åldern kan klara ett maraton lopp om en månad under 4.5h. Han har varit sjuk 2 veckor nu och börjar bli frisk nu och har inte tränat nåt alls. röker o dricker regelbundet.

 

Aldrig sprungit maraton så jag vet inte hur kroppen påverkas när man ska ut o jogga så mkt..vet att d finns folk här som gillar att springa så ni kanske kan hjälpa mig bedöma hans chanser.

 

marathon är svårare än man tror. 21km är enkelt, som att springa 10.5km 2ggr typ, 42km är inte dubbelt så jobbigt som 21, snarare 10x så jobbigt imo. jag sprang ju 3mil i veckan i 1år och tog mig inte i mål på 4.5h. att din random vän klarar det(givet att din info stämmer) 1%, om han erbjuder betta pengar om det hela ändrar det ju infoläget, säger 5%.

 

största problemen är skaderisken(fötter, knän) vid träningen och att han inte hinner få in tillräckligt många pass över 20km för att vänja musklerna vid att arbeta under så lång tid. hållla <6min/km går utmärkt för de flesta i 21km men väl framme vid 30km får man kämpa för att hålla <8min/km.

 

Hur försvarar de sig mot ett angrepp? Anta att någon stat känner för att attackera och ta över ön, vad kan seasteadarna göra åt saken?

 

sök på defense här:

http://seasteading.org/seastead.org/book_beta/full_book_beta.html

ger 18 träffar

 

+1

 

Och dessutom skulle jag vilja veta vad du har tänkt göra åt eventuellt fientligt inställda meteoriter eller vulkanutbrott?!

 

Här i sverige kan vi iallafall försvara oss om någon av kärnvapenmakterna utplånade oss för att sedan helt oväntat ockupera Kirunagruvan!?

 

va va, heltok va? vad säger du nudå va va?

 

btw, är du gbg snart? vi måste ta en fika och diskutera ladyboys med ST :)

 

UFO-argument :heart:

 

men det är iaf en teknisk fråga och inte "lol din hippie, det där går aldrig", visar att jag har halva inne på ag.

 

kommer hem 7e feb, vågar du fika med ST kan jag bjuda på lite smaskiga ladyboyanekdoter!

 

 

---

 

grindade igår, började vända 400backet till +1500. gick och sov mitt på dagen. vaknade och fortsatte grinda vidare, backade rakt ut ner till -1500 och blev påmind om hur tråkigt poker kan vara :(

 

deppad tog jag ett mad men marathon, såg typ 10avsnitt på rad, är en bit in på sista säsongen. gillar serien!

 

vilken av tjejerna don sexar tycker ni han borde hållt kvar?

 

kanske lite otippad, men jag tyckte joy verkade grymt soft:

madmens02e1102zv3.jpg

 

läraren var en keeper också imo:

miss_farrell_green.jpg

 

---

 

bor i en 2bedroom på fraser, deras studios var slut så fick free upgrade(klonk!). lite för stor imo, ACna(3st) räcker inte för att värma upp hela vardagsrummet så kring balkongen/fönstrena blir det lite bastu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marathon är svårare än man tror. 21km är enkelt, som att springa 10.5km 2ggr typ, 42km är inte dubbelt så jobbigt som 21, snarare 10x så jobbigt imo. jag sprang ju 3mil i veckan i 1år och tog mig inte i mål på 4.5h. att din random vän klarar det(givet att din info stämmer) 1%, om han erbjuder betta pengar om det hela ändrar det ju infoläget, säger 5%.

 

största problemen är skaderisken(fötter, knän) vid träningen och att han inte hinner få in tillräckligt många pass över 20km för att vänja musklerna vid att arbeta under så lång tid. hållla <6min/km går utmärkt för de flesta i 21km men väl framme vid 30km får man kämpa för att hålla <8min/km.

 

 

han kommer inte träna något typ..inge seriöst iaf. maraton e den 27e nu och man kan betta..5 ggr pengarna på att han inte klarar det. +ev bet?

 

han e en sjuk jävel dock...paddlade runt malta på 22h han fick 36h på sig. inte lika hårt på kroppen men sjukt jobbigt ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marathon är svårare än man tror. 21km är enkelt, som att springa 10.5km 2ggr typ, 42km är inte dubbelt så jobbigt som 21, snarare 10x så jobbigt imo. jag sprang ju 3mil i veckan i 1år och tog mig inte i mål på 4.5h. att din random vän klarar det(givet att din info stämmer) 1%, om han erbjuder betta pengar om det hela ändrar det ju infoläget, säger 5%.

 

största problemen är skaderisken(fötter, knän) vid träningen och att han inte hinner få in tillräckligt många pass över 20km för att vänja musklerna vid att arbeta under så lång tid. hållla <6min/km går utmärkt för de flesta i 21km men väl framme vid 30km får man kämpa för att hålla <8min/km.

 

 

han kommer inte träna något typ..inge seriöst iaf. maraton e den 27e nu och man kan betta..5 ggr pengarna på att han inte klarar det. +ev bet?

 

han e en sjuk jävel dock...paddlade runt malta på 22h han fick 36h på sig. inte lika hårt på kroppen men sjukt jobbigt ändå :)

 

banklån och lasta på 5x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur nära vän är du, hur garanterad är du att han inte tränat i smyg inför detta. Hur ser hans kroppsbyggnad ut, har han idrottat tidigare i sitt liv?

 

inte så bra kompis..han e kanske 170 o väger kanske 65? har inte tränat på länge men tror han idrottat tidigare men det e många år sen. e väl inte 100 på att han har smygtränat heller, d e väl en av anledningarna till att ja itne vill lasta här annars vore d snaplast :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hemma i sverige igen. så grymt skönt med stationär datorn, laptopgrind suger verkligen. slaskade en 2TB hd sedan rensade jag SSDn och insåg att jag hade 80gb ledigt, så det var kanske overkill, aja en sak mindre att oroa sig för iaf.

 

jetlaggad somnade jag kring 8 och vaknade kring 4. drar igång grinden och ser fram emot att få pumpa in lite händer så kommer 5h maintenance doh!

 

iaf, planen är att lira tidseffektivt och mycket i sverige och göra en hel del galna utflykter. kanske tar och rapporterar här för att peppa mig själv att hålla igång grinden. siktar på 2k händer 5dagar i veckan, bra ursäkter för misslyckande kan diskuteras. har lite projekt på g också får se hur det blir med dem.

 

iaf, mål för veckan är att boka ucpa(ge mig mer tips!), kolla upp datum för spanienresa(när är girona varmt?), konfa klart allt pokerrelaterat(tilt på licensserverar), acklimatisera mig så att jag lyckas springa 1gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dag 1 i mitt nya liv börjar bra. hade flyt med besluten förutom 3st potter mot samma 70/40/3 fisk på ett nl600 bord där jag backade 3bi mitt på sessionen, men höll uppe humöret och fortsatte. tyckte jag spelade bra poker och hittade mycket edge och feltänk hos mina motståndare. grymt skönt att vara tillbaka på stationära datorn, laptopgrind suger verkligen.

 

dagens graf:

 

8feb.png

 

random hand:

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $6(BB) Replayer

SB ($1,548)

BB ($2,465)

UTG ($636)

UTG+1 ($600)

CO ($558)

Hero ($717)

 

Dealt to Hero J:club: 7:club:

 

fold, fold, CO calls $6, Hero raises to $28, fold, fold, CO raises to $71.25, Hero calls $43.25

 

FLOP ($151) J:diamond: 7:diamond: 9:heart:

 

CO bets $75.75, Hero raises to $220, CO calls $144

 

TURN ($591) J:diamond: 7:diamond: 9:heart: T:diamond:

 

CO bets $266 (AI), Hero calls $266

 

RIVER ($1,125) J:diamond: 7:diamond: 9:heart: T:diamond: K:heart:

 

CO shows A:diamond: Q:club:

(Pre 64%, Flop 10.8%, Turn 34.1%)

 

Hero shows J:club: 7:club:

(Pre 36%, Flop 89.2%, Turn 65.9%)

 

CO wins $1,121

 

dagens wtf:

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($76)

BB ($80)

UTG ($492)

Hero ($210)

CO ($374)

BTN ($318)

 

Dealt to Hero A:spade: K:spade:

 

UTG calls $4, Hero raises to $20, fold, BTN calls $20, fold, BB raises to $36, UTG calls $32, Hero raises to $210 (AI), fold, fold, fold

 

Hero shows A:spade: K:spade:

 

Hero wins $130

 

---

 

lite belöningar jag lovar mig själv:

 

plussa 1k dollar -> boka UCPA (done idag)

plussa 5k dollar -> boka spanienresa

plussa 10k dollar -> boka azorerna

plussa 20k dollar -> boka kenya

 

---

 

kan verkligen reka inet.se för datorer. beställer igår, runt 16igår får jag ett sms om att min HD packas. idag runt 12 får jag ett sms om att den ligger på posten. gratis frakt över 500kr med sweclockers också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

plockade hem en större vinst idag och funderar också på att dra till spanien nu i vår.

 

jag belönade mig med en pizza idag, måste nog bli bättre på det där.

 

girona är väldigt vackert, närheten till barca är inte helt fel heller.

 

grattis till vinsten! tror på belöningssystem, blir enklare att pressa sig att få in händer när man får någon form av mer direkt feedback, bara se siffror på kontoutdrag någon gång i månaden ger ju föga efter ett tag om man inte lever på gränsen.

 

är just girona jag kollar på. ryan air dit, sedan 1vecka på

http://en.canjou.com/horsetrails/horse-trails/mountains-to-the-sea-trail-2.html

sedan hem igen. inte så baller direkt, men verkar häftigt. frågan är bara när det är varmt nog att åka dit.

 

surfar ucpa, funderar på vart man ska åka. är inte jättebra på snowboard, har väl åkt kanske 5veckor totalt utspritt över 12år. lutar åt val thorens, men funderar på alternativen.

 

antar att jag måste slaska lite utrustning också, opteron tipsade om komperdell, låter bra, funkar säkert till hest också. btw, ctrl+shift+t i chrome är nöten(öppnar senast stängda tab), ni som inte sett den pröva! sedan ett par byxor och någon jacka. har ingen koll alls på vad man ska ha eller vad som är snyggt, tänkte gå ner till skistore och se vad de vill lura på mig, men vore ju bra om om man vet något... har en hjälm och ett par orange glasögon, antar det finns bättre glasögon?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit i Val thorens, chamonix och verbier av de större alpskidorterna och jag skulle säga att skidåkningen i sig inte är jätte stor skillnad. Ifall du ska åka en vecka kan du i princip åka nya åk varje dag, men det är väl inte det man vill åt iaf inte jag.

 

 

Det nedan för är väl inte statistiskt säkerställt :) men hört liknande från annat håll:

 

Chamonix har den jättestora nackdelen att de är typ 98% skibums, vilket gör att du får mycket svårare att hitta offpist för allt är uppåkt 1h efter skidliftens öppning efter snöfall.

 

Val thorens har väldigt mycket dåliga åkare vilket gör att de snällare pisterna är lite drygare att ta sig ner i än i chamonix för att du behöver zickzacka ner men å andra sidan är det mycket färre offpiståkare och du kan hitta något åk 1 vecka efter snöfall som jag förstått det.

 

Verbier är väl lite utav en blandning av det jag skrivit, mer åt chamonix hållet. Generellt tror jag Schweiz är dyrare.

 

Men vad gör det jag skrivit, jag antar att du slaskar en offpistguide och lite helikopter lyft, då kvittar det nog vart i alperna du åker ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två domar från dagens nyheter. 8 år för att mörda någon med kniv, 12 år för att smuggla knark. Är sådana pinsamt snedvridna straff vanliga runtom i världen eller är det bara här i Sverige?

 

Jag minns att någon i ett arabland fick 3 års fängelse för att skapa en falsk Facebook-identitet åt landets prins. Han hade inte utnyttjat den utan bara skapat den och låtit personer bli vän med "honom".

Svårt att se att man skulle få 3 års fängelse för det i Sverige. Vi lär ha bättre regelsystem än de flesta.

 

För att diskutera de olika straffen så går det ju att hitta viss logik i det.

12 år för knarksmuggling - då har man smugglat en hel del antar jag? Det knarket kommer sedan troligtvis förstöra flertalet liv och i säkerligen döda en eller flera, om inte direkt så sannolikt indirekt. Den här typen av brottslighet är ju ofta väldigt organiserad av personer som medvetet under en längre tid bryter mot lagen, sätter andra människor hälsa på spel för att tjäna pengar.

 

8 år för knivmord. Utan att gå djupare in i det och utan att ha läst statistik känner jag mig relativt säker på att det är ganska vanligt med "förmildrande omständigheter" när det gäller mord. Motivet är sällan egenvinning utan ett resultat av att mördaren blivit upptryckt i ett hörn, kännt sig hotad eller varit påverkad av droger och inte varit medveten om sitt handlande. Även organiserat gängvåld lär ofta vara "under förmildrande omständigheter", då morden ofta är bestälda från högre ort och utförs av personer som känner att de inte har något val. I "Svensk Maffia" finns det ett flertal exempel på vad som händer dem som "ordervägrar" inom de kriminella gängen om jag inte minns fel.

 

Nu säger jag inte att jag tycker att man bör få längre straff för knarksmuggling än mord. Jag är själv väldigt drogliberal, men jag tycker ändå att logiken finns där.

 

Skulle det nu vara så att någon random dude fick 12år för att smuggla 50gram hasch och knivmördaren - som högg ihjäl en 20åring för att han flyttade möbler i lägenheten över - fick 8år är det naturligtvis bara sorgligt etc. Hoppas dock inte att så var fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...