Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

LCHF har funkat jättebra med mig, min mage är hur bra som hellst nuförtiden. Är ju nästan alltid överkonsumtion av kolhydrater/socker som pajar ens mage.

 

Bär funkar ganska bra att äta när man går på LCHF, iaf hallon/blåbär, frukter ska man skippa helt pga. allt fruktsocker. Ett tag åt jag alltid ca 50-100g hallon/blåbär + en näve jordnötter + 100-150g vispad grädde till kvällsmat. Finns faktiskt hallon som bara är ca 5,5% kolhydrater och jordnötter kring 6%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korta cliffnotes på vad Paleo är? :-)
Cliffnotes: Skulle stenåldersmannen Sten kunnat äta det här utan problem? If not, ät ej.

 

Utveckling: Grundkonceptet är att människan biologiskt, med hänseende på energihantering, matsmältning och sånt, inte förändrats särskilt mycket sen innan jordbrukets inträde och att vi därför saknar ordentliga mekanismer att äta annat än sådant som förfäderna var selekterade att kunna hantera. Det är nästan tautologiskt sant, så utan annan data är det en av de bättre approacherna man kan ha till diet.

 

Exakt vad som är verboten och inte varierar en hel del och det finns ingen enhetlig paleotolkning. De flesta är överens om att man bör äta en hel del animaliska produkter och att i stort sett allt som behöver processas mer än lite grann går fetbort. I stort sett allt i din lokala Icabutik, utom grönsaks- och frukthyllorna samt chark och fisk, går bort i det synsättet.

 

Det är inte helt ovanligt att det används som en ursäkt för att äta massor av rött kött och skippa implikationerna om att man även bör äta lever, märg, hjärna, osv.

 

Lite relaterade är idéer som hygienhypotesen, kaloriebegränsning, intermittant fasting, barfotalöpning, crosstraining och säkert lite grejer till.

 

Det blir också visst överlapp gentemot LCHF rent funktionellt i dieten och rätt många LCHF:are för evolutionära resonemang. Det blir krockar mellan systemen gällande saker som vilka fetter som är ok (mejeriprodukter går bort i många paleosystem) och paleotänket går ofta långt utöver själva dieten och även in på saker som träning och livsstilsfrågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var och köpte chaps och hjälm idag. bilpoolen hade inga volvos lediga så jag valde en fiat fiesta för att få lite ombyte. förstår varför ford går så dåligt, så bisarrt fult bil unti. hur tänker de när de designar bilar?

2009_ford_fiesta_image012.jpg

 

så sjukt oanvändarvänligt och så ful plast överallt. ansträngde de sig för att göra den extra tattig för att bli svenssonbil eller vad var tanken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget emot att fuska lite i längden men har två primära mål just nu: 1) ned i vikt, 2) se om min mage blir bättre, den har hatar mig i ett par månader i sträck nu. Vill gärna köra så seriöst jag har möjlighet för att lösa de två.

 

för krånglande mage tror jag det är bra att käka syrade livsmedel, surkål, yoghurt, fisksås

surdegsbröd> konventionellt bröd. brukar inte ha trasig mage så ofta men fil med blåbär lagar vilken trasig mage som helst. andra tips är buljong, kött, fisk och mindre mängder vitt ris IMHO.

 

vad som inte funkar kanske är personligt men jag är lite känslig för kaffe och stora mängder alkohol. ganska vanligt antar jag. kaffe har jag lite hatkärlek för, svårt att bestämma mig för om det är gott eller hur onyttigt/nyttigt det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Heltok. Vad anser du om att statliga SvS numera är en betalande forumpartner här på pf? Bra eller anus?

 

något ska ju våra skattepengar gå till så varför inte till rikingarna som köpte upp pf. hela svs, systembolag och andra monopol är rätt lol. vi vill inte att folk ska spela för att spela är dåligt för folk så vi använder skattepengar för att göra reklam för det!

 

har inga problem med att svs gör reklam etc, sålänge skattepengarna var frivilligt betalda och de inte kränker någon(som vill starta pokersiter ed) ser jag inte problem alls. problemet är ju våldet bakom pengarna.

 

 

rätt komiskt att norska visa-kort inte funkar på pressbyrån i sverige, någonstans borde ju folk fatta att all frihetskränkning kanske inte är jättebra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt ovanligt att det används som en ursäkt för att äta massor av rött kött och skippa implikationerna om att man även bör äta lever, märg, hjärna, osv.
Att stenålders människor skulle ha riklig tillgång på kött kontinuerligt ter sig åtminstone för mig som högst osannolikt. De åt nog precis allt de kunde komma över så länge de inte hade skäl att tro att det skulle göra dem sjuka. Rötter, bark, skott från träd osv var säkert en del av deras kost i knapra tider. Om man äter säg 300 gram kött/dag kan man knappast påstå att man följer paleo då det med största sannolikhet är mångdubbelt mer kött än vad stenåldersmänniskorna åt. De genomgick säkert perioder på veckor eller månader då de inte hade tillgång till kött eller andra proteinkällor öht. Att då baka en pizzabotten av kött är ju inte annat än vansinne i sammanhanget imo. Dessutom är vår djurhållning i världen på många håll mer eller mindre groteskt vilket talar emot att gå över till en mer köttbaserad diet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad för skor? mitt tips är att skaffa ett par vff, sedan börja gå i terräng, ju brantare ju bättre, småspringa några partier och sedan långsamt men säkert öka andelen meter du springer. tänk dig typ:

 

Tack. Var finns dessa att prova live? Känns ovärt att chansa på en storlek, då jag antar att dessa måste vara ganska exakta i måtten? Vågar man beställa online, eller är risken jättestor att man måste mecka med reklamation osv?

 

Cliffnotes: Skulle stenåldersmannen Sten kunnat äta det här utan problem? If not, ät ej.......

 

Stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Var finns dessa att prova live? Känns ovärt att chansa på en storlek, då jag antar att dessa måste vara ganska exakta i måtten? Vågar man beställa online, eller är risken jättestor att man måste mecka med reklamation osv?

 

naturkompaniet. finns en bra tabell på nätet, är oftast 1 storlek mindre än normalt:

30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stenålders människor skulle ha riklig tillgång på kött kontinuerligt ter sig åtminstone för mig som högst osannolikt.
vad har du för grund för detta egentligen annat än rena gissningar?

De åt nog precis allt de kunde komma över så länge de inte hade skäl att tro att det skulle göra dem sjuka. Rötter, bark, skott från träd osv var säkert en del av deras kost i knapra tider.

det är förstås miljöberoende, på sydligare breddgrader blir det lite annorlunda, men testa att bara gå ut i naturen för en dag och titta hur mycket som du kan utnyttja som energikälla, rätt övertygad att om man försökte leva en enkel stenålderslivsstil i sverige idag med tex tillgång till koja, eld, vapen och fiskeredskap men ingen tillgång till jordbruk så skulle man få i sig minst 90% av all näring från kött,fågel och fisk med resten i form av bär på hösten en del vilda rotsaker lite bark myror o.l när jaktlyckan är dålig och en del svamp. kött är förstavalsfödan i de flesta miljöer, vegetarisk kost är adaptivt om tillgången på kött krisar. kanske att jag har lite bias som nordbo det är möjligt att tillgången på frukt och rotsaker har varit större under andra förhållanden men lite tveksam är jag då vi kan överleva på bara kött men inte på bara vegatarisk kost. det handlar om att approximera en stenåldersdiet och då finns det lite som talar för att äta en väldigt hög del kött skulle vara dåligt eller ens ickeoptimalt, vi har ju lärt oss att överleva på enbart kött!

http://www.zerocarbage.com/library/FOTL.pdf

 

 

Om man äter säg 300 gram kött/dag kan man knappast påstå att man följer paleo då det med största sannolikhet är mångdubbelt mer kött än vad stenåldersmänniskorna åt. De genomgick säkert perioder på veckor eller månader då de inte hade tillgång till kött eller andra proteinkällor öht. .
medvetna fasteperioder trots att vi lever i ett överflöd är kanske mer evolutionsmässigt korrekt men overkill IMO. det är ok att göra om kosten så att den bättre passar vår kultur och tid om det förenklar. tex så är det många som föredrar att få i sig fett från grädde och smör istället för fettreserver i hjärnan, fläsk eller märgben. så får det gärna vara om du frågar mig. märgben är en sällsynt underskattad delikatess.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för krånglande mage tror jag det är bra att käka syrade livsmedel, surkål, yoghurt, fisksås

surdegsbröd> konventionellt bröd. brukar inte ha trasig mage så ofta men fil med blåbär lagar vilken trasig mage som helst. andra tips är buljong, kött, fisk och mindre mängder vitt ris IMHO.

 

vad som inte funkar kanske är personligt men jag är lite känslig för kaffe och stora mängder alkohol. ganska vanligt antar jag. kaffe har jag lite hatkärlek för, svårt att bestämma mig för om det är gott eller hur onyttigt/nyttigt det är.

 

Tack tack. Kaffe har jag uteslutit sedan länge, alkohol blir jag alltid dålig av så det drickar jag också sällan.

 

Mitt grundproblem påstår läkare är IBS. Det är inte orimligt; jag är inte glutenintolerant och jag har testat att utesluta alla möjliga och omöjliga saker senaste åren utan resultat. Laktos tål jag inte men det är gammalt och går i släkten. Stress över några dagar dödar magen totalt. I dag är jag väldigt ostressad i allmänhet så det tycks inte vara helt IBS-relaterat - det är därför jag övergår till LCHF nu.

 

Det mesta du tipsar om är de konventionella antiskräpmagelivsmedlen. Och de är bra i grunden. Kan lägga till ett halvdussin eller till saker, men inget som i dagsläget ger effekt tyvärr. :(

 

 

Att då baka en pizzabotten av kött är ju inte annat än vansinne i sammanhanget imo.

 

Det receptet hade iofs inte med paleo att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa att bara gå ut i naturen för en dag och titta hur mycket som du kan utnyttja som energikälla, rätt övertygad att om man försökte leva en enkel stenåldersstil livsstil i sverige idag med tex tillgång till koja, eld, vapen och fiskeredskap men ingen tillgång till jordbruk så skulle man få i sig minst 90% av all näring från kött,fågel och fisk med resten i form av bär på hösten en del vilda rotsaker lite bark myror o.l när jaktlyckan är dålig och en del svamp. kött är förstavalsfödan i de flesta miljöer, vegetarisk kost är adaptivt om tillgången på kött krisar.

 

finns en som gjort just detta:

http://www.envillmann.no

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad har du för grund för detta egentligen annat än rena gissningar?
Det är klart det är gissningar men om du går ut och tittar i skogen ser du inte direkt ett framdukat smörgåsbord av kotletter, köttfärs och kycklingfiléer. Du ser snarare nån enstaka kråka och kanske en skogsmus om du har tur. Mest ser du ris, snår, träd, rötter, lite bär och en jävla massa sten. Dessutom var det nog en rejäl utmaning att jaga de vilda djuren med de enkla redskap de hade i form av spjut, påkar och liknande tillhyggen. Det är svårare, farligare och mer tidskrävande att jaga än att leta vegetarisk föda. Att de var tvungna att överleva på en rejält varierad kost verkar självklart med tanke på hur karg och hård naturen ofta är.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i sibirien, alaska, norra kanada och grönland så är det ännu mindre smörgåsbord men eskimåerna klarade sig gott på en kost som består av över 90% kött. perioder med matbrist eller svält var relativt sällsynta.

 

från evolutionär synpunkt kanske man kan hävda att vi härstammar från afrika och om vi tittar på den kost som till exempel kalahari bushmen eller kitavans äter så är den mycket mer blandad med rotsaker, bär, frukt och nötter som tillägg till fisk och kött. sanningen är väl att människor kan trivas på mycket som kommer från naturen (och går att äta rått) men jag har svårt att tänka mig att en högkolhydratkost skulle vara överlägsen en lågkolhydratkost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske är något för dig devalanteriel.

 

http://www.yorktest.com/en/our-tests/product-information/FoodScan113FoodIntoleranceTest.html?ProductID=2

 

Testar 113 olika produkter för att se om man är intolerant mot dem, en släkting provade detta och fick rätt höga utslag på jäst, han hade haft kronisk snuva i flera år men den försvann när han lade om kosten, kostar en del men kan vara rätt väl spenderade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stenålders människor skulle ha riklig tillgång på kött kontinuerligt ter sig åtminstone för mig som högst osannolikt.
Precis som för alla andra djur så hade stenåldersmänniskor och förmänniskor inte kontinuerlig, riklig tillgång på någonting. Ett rejält mått slumpmässighet och ojämnhet av födointag är en naturlig implikation av paleotänk.

 

Jag tror inte det är väl utforskat, men det finns i vart fall studier som tyder på att det är bra att svälta lite då och då och att man lever längre om man har ett lågt kalorieintag. Martin Berkhan brukar spamma länkar till studier om hur bra det är med tillfällig fasta.

 

Dessutom är vår djurhållning i världen på många håll mer eller mindre groteskt vilket talar emot att gå över till en mer köttbaserad diet.
Inte direkt. Paleo är visserligen en lyxdiet som aldrig skulle gå att genomföra på global nivå, men för en rik svensk finns det inget som hindrar att man köper kött från lite humanare gårdar eller äter vilt. Som sagt så är det ju inga monstermängder kött man får i sig.

 

Dessutom så rör det sig ju inte om att försöka få en perfekt matchning mot stenåldersdiet utan att använda tankesättet som en enkel heuristik för att hitta troliga problemområden i sin livsstil.

 

Men visst, du har helt rätt i att en stenåldersdiet inte innefattar att man grisar i sig stora mängder kött varje dag. Dessutom så rör det ju sig som sagt om lite mer ohippa bitar av djuren som prioriteras först både av jägarfolk och rovdjur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bemöter ni som tror på paleo att paleomänniskorna aldrig levde länge nog för att kunna jämföras med en modern människa? En diet kan vara fantastisk om medelåldern är 25, men om medelåldern är 50 horribel.

 

efter att vi har korrigerat för alla faktorer än just kosten och träningsmängden så skiljer sig knappast livslängden överdrivet mycket från nutidens så tycker det resonemanget att samma kost idag skulle leda till att vi hinner utveckla fler sjukdomar och att en annan magisk kost ala http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/pigg-och-frisk-med-annorlunda-mat-1.1189316 skulle vara lösningen ställer jag mig mkt tveksam till. det är lite på samma nivå som rött-kött-skapar-cancer myten.

 

kvinnor får mens vid 40-50 så där någonstans ligger trolig undre gräns för hur länge många av våra förfäder minst levde. kombinationen dagens teknik och forntidens matvanor skulle jag säga är en synnerlig bra utgångspunkt för att leva ett långt och hälsosamt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bemöter ni som tror på paleo att paleomänniskorna aldrig levde länge nog för att kunna jämföras med en modern människa? En diet kan vara fantastisk om medelåldern är 25, men om medelåldern är 50 horribel.

 

svarar okej, vi finns visst inte här. gör matten själv om en mamma ska hinna lära sin dotter ta hand om sina barn, minst 2barn ska överleva med rätt hög barnadödlighet och annat svinn så vips inser man att vi inte finns här om folk dog i 25årsåldern...

 

dels är det en myt(paleofolk som väl överlevde barndomen och födseln levde ofta lika länge som vi gör, mormor hade en viktig uppgift i samhällena) och dels måste man ju inte leva lika hårt som de gjorde. bara för att man kör paleo är man inte förbjuden att gå till sjukhus ibland...

 

Någon anledningen att du inte beställde kortet från pixmania?

Billiga och verkar vara de enda som har kortet i lager.

 

fanns inte när jag köpte. litar inte på dem riktigt, kanske läst något negativt av dem förut. webhallen däremot har jag köpt på förut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...