Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tack för länk och kvitto, greywolf. :)

 

Det stora problemet hemma är att vi är två och det bara är jag som äter LCHF. Dessutom är hon världens kräsnaste människa, så vi får krångla lite för att hitta något som inte kräver att vi lagar dubbelt med mat på trehällsspis.

 

enklaste lösningen är att göra samma mat som hon äter sen låter du bli att ta potatis/ris/pasta till. paleo eller lchf kan vara oerhört enkel matlagning , enkel men för den skull inte gastronomisk fattig. undvik pastagratänger o.l. ersätt vid behov potatis och liknande med tex blomkålsris, blandade grönsaker etc.

 

tex all fisk äts med fördel ensam eller kanske i soppa.

hon får pasta bolognese du får bolognese..

när ni äter kött så äter du bara kött+sallad

grytor går utmärkt att sleva i sig.

tacobuffe är given, bara låt bli tacoscalen

osv osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är precis det vi gör. Den här veckan är det älgfärsbiffar, chili con carne minus bönor, pizza (med lchf-botten för mig), mexikansk kycklinggryta, kålpudding (utan sirap för mig), stuvad vitkål och pepparbiff, sittande elof (flygande jakob utan banan) samt falukorv och sallad som gäller. Plus en massa feta såser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att ni är inne på det här med LCHF, har en vän som har kört LCHF i 2 år och han talar väldigt gott om det. Har själv smått börjat fundera på det eftersom jag har problem med hyn.

 

Men när jag går in för något vill jag inte göra något halvdant, så en fråga. Hur löser ni frukost? Problematiken är den att jag tyvärr inte har tid för att stå och steka egg och bacon varje morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det är precis det vi gör. Den här veckan är det älgfärsbiffar, chili con carne minus bönor, pizza (med lchf-botten för mig), mexikansk kycklinggryta, kålpudding (utan sirap för mig), stuvad vitkål och pepparbiff, sittande elof (flygande jakob utan banan) samt falukorv och sallad som gäller. Plus en massa feta såser.

 

2 Frågor;

 

Hur gör du din pizzabotten? En bas utav filmjölk & ost eller? :-)

 

Falukorv - innehåller väl massor utav kolhydrater?

 

Men när jag går in för något vill jag inte göra något halvdant, så en fråga. Hur löser ni frukost? Problematiken är den att jag tyvärr inte har tid för att stå och steka egg och bacon varje morgon.

 

Har du inte tid att steka ägg och bacon så föreslår jag att du dricker några deciliter av den fullfeta filmjölken. Har dock svårt att se någon så stressad att man inte hinner offra 4-5 minuter på att steka ägg och bacon?

 

Har du inte tid att spendera i köket så gör du så att du öppnar ett paket bacon och lägger alla skivorna på hushållspapper på en tallrik. Kör in i micron 7-8 minuter på full effekt(ger knaprigt bacon, lika gott som stekt). När du gjort detta smörjer du en stekpanna med lite flytande margarin och knäcker i 2-3 ägg. Ställ på plattan på full effekt.

 

Spring iväg och fixa håret eller vad du nu gör på morgonen som tar din tid. När micron plingar är både äggen och baconen färdig. Kasta i dig med en kopp kaffe med grädde, samt någon halvliter vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min frukost består just nu av ett par skivor bacon, ett par ägg, en avokado, samt några smörstekta champinjoner och körsbärstomater. Stiger ändå upp tidigt för att ordna frukost åt tjejen.

 

Du kan ju alltid förbereda flera frukostar och bara ta fram en när det behövs, göra LCHF-bröd, äta osockrad yoghurt, göra rullar på skinka, ost och philadelphiaost osv osv. Går att variera sig rätt lätt.

 

---

 

Cream cheese & ägg-botten eller omelett, eller köttfärs.

 

Falukorv ligger på 4-5 % kolhydrater i regel vad jag förstår. Lite på gränsen men funkar i undantagsfall iaf. Puristerna skulle väl hata det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

, sittande elof (flygande jakob utan banan)

 

alla förändringar i flygande jakob är förbättringar.

det kan vara den värsta kombon av salt,sött,fett som går att uppbringa.

speciellt banan som inte är gott för sig och förstör alla maträtter den kommer i närheten av. jag tappade tron på mänskligheten tidigt i min barndom och det var inte SO-kunskapen, det var lunchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, den där köttfärspizzan är nog inte dum. Oopsies har jag ätit, men inte som pizzabotten utan frukostbröd. Har för mig jag la det receptet på hyllan då äggsmaken var väldigt intensiv vilket inte uppskattades hos mig. Funkar säkert bättre som pizzabotten dock.

 

Fan, trodde falukorven skulle vara bra mycket värre. Allt under 5% ska väl vara "ok" om man äter lagom mängder.

 

Kör oftast en smoothie till frulle. Ca 2 dl youghurt plus 1-1,5 dl frusna bär som tinas en minut i micron och köttas samman. Snabbt och lätt.

 

Bär är väl allt annat än ok ur ett LCHF-perspektiv?

 

alla förändringar i flygande jakob är förbättringar.

det kan vara den värsta kombon av salt,sött,fett som går att uppbringa.

speciellt banan som inte är gott för sig och förstör alla maträtter den kommer i närheten av. jag tappade tron på mänskligheten tidigt i min barndom och det var inte SO-kunskapen, det var lunchen.

 

Haha, kan inte annat än att instämma. Minns med fasa när man som liten pojk skulle hem till pappa vartannan helg. Det skulle tillagas fredagsmys, och flygande jakob var specialitén. Horribelt! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet hemma är att vi är två och det bara är jag som äter LCHF. Dessutom är hon världens kräsnaste människa, så vi får krångla lite för att hitta något som inte kräver att vi lagar dubbelt med mat på trehällsspis.

 

nu kör jag inte LCHF, men försöker köra åt det hållet iaf. tycker det funkar bra att slarva lite, försök skippa det värsta bara. om det lagas onyttigt ät lite mindre av det onyttiga och lite mer av det nyttiga. halvera mängden ris och smygät lite beef jerky efteråt istället t ex.

 

Kul att ni är inne på det här med LCHF, har en vän som har kört LCHF i 2 år och han talar väldigt gott om det. Har själv smått börjat fundera på det eftersom jag har problem med hyn.

 

Men när jag går in för något vill jag inte göra något halvdant, så en fråga. Hur löser ni frukost? Problematiken är den att jag tyvärr inte har tid för att stå och steka egg och bacon varje morgon.

 

jag kokar ägg, 6-12st i taget, skivspill är nice.

 

Wow, den där köttfärspizzan är nog inte dum.

http://callerobertsson.blogspot.com/2010/07/meatzza-time.html

 

Bär är väl allt annat än ok ur ett LCHF-perspektiv?

mm, för LCHF går bärt bort, fast jag också många andra kör mer paleo än LCHF och vi mumsar i oss bär :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu kör jag inte LCHF, men försöker köra åt det hållet iaf. tycker det funkar bra att slarva lite, försök skippa det värsta bara. om det lagas onyttigt ät lite mindre av det onyttiga och lite mer av det nyttiga. halvera mängden ris och smygät lite beef jerky efteråt istället t ex.

 

Har inget emot att fuska lite i längden men har två primära mål just nu: 1) ned i vikt, 2) se om min mage blir bättre, den har hatar mig i ett par månader i sträck nu. Vill gärna köra så seriöst jag har möjlighet för att lösa de två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget emot att fuska lite i längden men har två primära mål just nu: 1) ned i vikt, 2) se om min mage blir bättre, den har hatar mig i ett par månader i sträck nu. Vill gärna köra så seriöst jag har möjlighet för att lösa de två.

 

paleo är fint för magen, men kanske ta det lite lugnt med helt rått kött. LCHF är lite halvjobbigt i en övergångsperiod för många.

 

ta det lite lugnt, gör lite mindre fel och lite mer rätt så kommer resultaten.

 

lite tips:

-innan varje måltid drick ett glas vatten

-ät aldrig en hel måltid snabbare än 10min, helst 20min

-drick vatten när du är törstig

-motionera långa pass gärna på hyfsat hög intensitet, gör något du tycker är kul. jag föreslår fivefingerlöpning, tyckte man inte löpning var kul innan vff tycker man det är kul med vff säger studier med data på >20 pokerspelare.

-minska näringsintag på flytande kalorier, ät dig mätt på fet mat och inte på söt mat.

 

rent allmänt, köra så seriöst som möjligt gör ofta att folk är seriös i någon vecka eller två, sedan eftersom det är jobbigt slutar man med det. min filosofi är att blanda bra beteenden med positiv stimuli. efter varje träningspass ska man se fram emot nästa, en nyttig måltid ska vara god och trevlig! pina sig och äta äcklig mat är nono när det gäller bra livslång hälsa, iaf om man inte redan vet att man har bra psyke, men då är man inte fet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ditt bästa tips för en som skulle vilja löpa/jogga lite, men som inte sprungit någonting överhuvudtaget senaste 5-6 åren? Testade lite lätt löpning på morgonens promenad - sprang/joggade 2 lycktstolpar/gick 2, vilket resulterade i smärta i benhinnor samt knän. Är det bara fortsätta med denna form av lågintensiv löpning för att succesivt trappa upp eller gör det mer skada än nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ditt bästa tips för en som skulle vilja löpa/jogga lite, men som inte sprungit någonting överhuvudtaget senaste 5-6 åren? Testade lite lätt löpning på morgonens promenad - sprang/joggade 2 lycktstolpar/gick 2, vilket resulterade i smärta i benhinnor samt knän. Är det bara fortsätta med denna form av lågintensiv löpning för att succesivt trappa upp eller gör det mer skada än nytta?

 

vad för skor? mitt tips är att skaffa ett par vff, sedan börja gå i terräng, ju brantare ju bättre, småspringa några partier och sedan långsamt men säkert öka andelen meter du springer. tänk dig typ:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rent allmänt, köra så seriöst som möjligt gör ofta att folk är seriös i någon vecka eller två, sedan eftersom det är jobbigt slutar man med det. min filosofi är att blanda bra beteenden med positiv stimuli. efter varje träningspass ska man se fram emot nästa, en nyttig måltid ska vara god och trevlig! pina sig och äta äcklig mat är nono när det gäller bra livslång hälsa, iaf om man inte redan vet att man har bra psyke, men då är man inte fet heller.
This.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paleo är fint för magen, men kanske ta det lite lugnt med helt rått kött. 1) LCHF är lite halvjobbigt i en övergångsperiod för många.

 

ta det lite lugnt, gör lite mindre fel och lite mer rätt så kommer resultaten.

 

2) lite tips:

-innan varje måltid drick ett glas vatten

-ät aldrig en hel måltid snabbare än 10min, helst 20min

-drick vatten när du är törstig

-motionera långa pass gärna på hyfsat hög intensitet, gör något du tycker är kul. jag föreslår fivefingerlöpning, tyckte man inte löpning var kul innan vff tycker man det är kul med vff säger studier med data på >20 pokerspelare.

-minska näringsintag på flytande kalorier, ät dig mätt på fet mat och inte på söt mat.

 

rent allmänt, 3) köra så seriöst som möjligt gör ofta att folk är seriös i någon vecka eller två, sedan eftersom det är jobbigt slutar man med det. min filosofi är att blanda bra beteenden med positiv stimuli. efter varje träningspass ska man se fram emot nästa, en nyttig måltid ska vara god och trevlig! pina sig och äta äcklig mat är nono när det gäller bra livslång hälsa, iaf om man inte redan vet att man har bra psyke, men då är man inte fet heller.

 

Tack för tipsen, alltid uppskattat.

 

1. Jo, har hört det. Jag byter till LCHF just för att magen är kass, det är alltså inte att magen är kass som ett resultat av LCHF. Tvärtom har den redan börjat bli bättre. Det lär hur som helst inte bli sämre än det är nu.

 

2. Gör redan allt det där, minus träningen som fick ett ofrivilligt uppehåll men som är igång igen sedan i fredags. Problemet med löpning är fortfarande olika skostorlekar, har inte fått svar av Vibram på mail än, kör spinning 3-5 gånger i veckan tills vidare. Kan inte springa med konventionella skor. Går dessutom i snitt 7-8 km per dag.

 

3. Är medveten om det. Ingående studier visar i mitt fall att jag fungerar tvärtom. :) Jag har gått vägen jävligt vältränad > sjukdoms- och skadeproblem > fet > tagit mig i kragen > gått ned 37 kg på ~15 månader > blivit sambo > tagit till mig hennes matvanor, bakat mkt osv > gått upp 15 kg igen. Min disciplin är det inga problem med, däremot att inte fuska för hennes skull. Dessutom älskar jag att träna och ser till att maten jag lagar är god oavsett diet. Skulle jag däremot göra det halvhjärtat skulle det kännas meningslöst och jag skulle fortsätta med dåliga vanor efter två veckor igen. Så här är mycket enklare att följa. Men jag är helt med dig vad gäller positiv stimuli. Borde anställa klickertränare. :)

 

Men som sagt, viktnedgång är en trevlig bieffekt. Jag vill framför allt se om det ger effekt på magen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...