Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Efter vad jag läst så levde väll din genomsnittstlige paleokille strax över 30 år? Dvs, ungefär hälften så lång tid som man gör idag. Visst, det fanns säkert enskilda personer som levde betydligt längre, men det är ju rätt irellevant. Skillnaden är dessutom gigantisk mellan ett liv fram till 40, och efter 40. Om dieten funkar skitbra tills du fyller 35, och sen rasar du inom 5 år? Logiken att det funkade för en helt annan typ av människa, i en helt annan värld, är rätt skev imo.<

 

Jag tror att det enda sättet att hitta idealdieten inte är att kolla på hur folk levde förr, eller idag, utan att kliniskt räkna ut vad som funkar bäst. Att gissa på luddiga teorier om ett folk vars diet man vet extremt lite om är ungefär lika smart som att utgå ifrån att livsmedelsverket alltid har sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror att det enda sättet att hitta idealdieten inte är att kolla på hur folk levde förr, eller idag, utan att kliniskt räkna ut vad som funkar bäst.

det vore att föredra, ja. i praktiken när vi har nått den sortens kunskap att vi kan vi kan säga med tillräckligt hög säkerhet vilken diet som är bäst så har vi nog kommit så långt att det inte längre handlar om att skräddarsy dieten för människor utan då handlar det nog lika mkt om att skräddarsy människan efter dieten. tills vidare gör man klokt i att ta lärdom från naturen som vi sam-evolverat med några miljoner år.

 

Att gissa på luddiga teorier om ett folk vars diet man vet extremt lite om är ungefär lika smart som att utgå ifrån att livsmedelsverket alltid har sanningen.
vi vet mycket mer om paleolitisk mat än om mat som uppfunnits de senaste 500,100 eller för 10 år sedan och dess effekter på människor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag läst så levde väll din genomsnittstlige paleokille strax över 30 år? Dvs, ungefär hälften så lång tid som man gör idag. Visst, det fanns säkert enskilda personer som levde betydligt längre, men det är ju rätt irellevant. Skillnaden är dessutom gigantisk mellan ett liv fram till 40, och efter 40. Om dieten funkar skitbra tills du fyller 35, och sen rasar du inom 5 år? Logiken att det funkade för en helt annan typ av människa, i en helt annan värld, är rätt skev imo.<

 

Jag tror att det enda sättet att hitta idealdieten inte är att kolla på hur folk levde förr, eller idag, utan att kliniskt räkna ut vad som funkar bäst. Att gissa på luddiga teorier om ett folk vars diet man vet extremt lite om är ungefär lika smart som att utgå ifrån att livsmedelsverket alltid har sanningen.

 

medellivslängd....

 

img00063.gif

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=5740&page=177#p200063c09960177001

 

förklaring av graf:

http://en.wikipedia.org/wiki/%C7%83Kung_people

http://en.wikipedia.org/wiki/Ach%C3%A9

http://en.wikipedia.org/wiki/Ya%CC%A7nomam%C3%B6

http://en.wikipedia.org/wiki/Hiwi_people

 

Aché demography has been extensively studied and analyzed in the framework of evolutionary life history theory.[35] Major causes of death in the forest period were in-group homicides (especially of infants and children), external warfare, respiratory disease, tropical fevers, and accidents. Over 40% of all adult deaths and more than 60% of all child deaths were due to violence by other Aché or outsiders. In the forest period about 65% of all children born survived to adulthood (age 15), and life expectancy for those young adults was an additional 40 years on average. Fertility was high with completed family sizes of post reproductive women just over 8 live births. Analyses indicate that high return hunters, and large bodied women had higher lifetime reproductive success than their peers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spelar inte så stor roll hur länge dom levde det som spelar roll är om det var maten som tog död på urmänniskorna. knappast och det är bara titta på dagens jägarkulturer och vilda djur så ser vi att välfärdssjukdomar existerar knappt där.

 

tama djur och domesticerade människor däremot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske är något för dig devalanteriel.

 

http://www.yorktest.com/en/our-tests/product-information/FoodScan113FoodIntoleranceTest.html?ProductID=2

 

Testar 113 olika produkter för att se om man är intolerant mot dem, en släkting provade detta och fick rätt höga utslag på jäst, han hade haft kronisk snuva i flera år men den försvann när han lade om kosten, kostar en del men kan vara rätt väl spenderade pengar.

 

Tack för tipset! Lite dyrt ja men det borde jag nog testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Förstår dock fortfarande inte vad nutida kvinnors mens har att göra med forntidens (?) människors livslängd.)

 

dagens människor är rätt genetiskt identiska med paleomänniskan så sannolikt menstruerade de likt kvinnor gör idag.

 

klimakteriet hade en viktig funktion:

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=5740&page=194

 

klart mensen är viktig för att avgöra förväntad livslängd, om honor får mens i 15årsåldern och föder en unge per kull och en kull om året är det rätt orimligt att tro att de bara blir 30år gamla.

 

img00066.gif

mtp på dödligheten(läs citatet ovan) så är det ju helt orimligt att folk ska dö unga som folk verkar tro. uppenbarligen tror de som tror att paleofolket dog i 25årsåldern att vi inte finns här idag varav deras diskussion blir rätt meningslös...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mtp hög barnadödlighet, faror, sjukdomar osv kan jag mkt väl - helt lekmannamässigt - tänka mig att snittlivslängden var väldigt låg. Men snittat på de som klarade sig över tio års ålder bör ha varit mycket högre än snittet.

 

Det finns rätt mycket forskning på mens och klimakterium som visar intet nytt under solen, särskilt ang. p-piller. Det är lite roligt faktiskt: många wannaberenlevnadsfetishister vägrar p-piller med hänvisning till att det är naturligt att få mens, när kvinnokroppen är gjort för att få mens väldigt sällan - det bästa rent biologiskt för kvinnan är att få barn tidigt (tonårsfödslar går nästan alltid problemfritt) och sedan gå igenom cykeln gravid-föda-amma för att sedan få max någon menstruation innan det börjar om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

han har en poäng, politisk debatt är rätt fuckat irl. om en grupp tror de förlorar mycket på ett förslag kommer de se till förslaget inte går igenom oavsett om en större grupp vinner mer på det. enda att göra är väl att göra smygändringar långsiktigt så de inte märker vad som händer. kanske borg o co har en poäng ändå.

 

era tankar?

 

 

--

Sverige har halkat ner från en tredjeplats i fjol till en sjätte i en välståndstabell som tankesmedjan Legatum Institute räknat fram. På toppen tronar Norge, femma i fjol. Tvåa är Danmark, förra årets fyra. Tredjeplatsen innehar tabellettan 2009, Finland.

 

Rangordningen visar att ekonomisk tillväxt inte räcker för att säkra ett vällyckat samhälle, säger Storbritanniens tidigare näringsministern Peter Mandelson

 

eh? länderna i topp där har ju haft högst tillväxt 1800-1950 typ, klart det har gett oss bra förutsättningar för välstånd...

 

---

 

http://www.kyrkanstidning.com/nyheter/elvaaring_far_inte_ga_ur_kyrkan__foraldrarna_oense_0_15233.news.aspx

 

visste ni att dopet är det enda ekonomiska kontrakt man får skriva med ickemyndiga? rätt sjukt hela grejjer, tydligen så har de som går i pension idag i genomsnitt betalat 600kkr inflationsjusteraat i kyrkoskatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy#Life_expectancy_variation_over_time

 

 

 

Men du menar inte förväntad livslängd va? Du menar hur gamla de blev om de inte dog innan de blev så gamla som du menar ;)

 

Medellivslängden kan väl mycket väl ha varit 25 utan att folket nödvändigtvis dog ut? Tänk t.ex. att hälften dör som nollåringar och resten som femtioåringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy#Life_expectancy_variation_over_time

 

 

 

Men du menar inte förväntad livslängd va? Du menar hur gamla de blev om de inte dog innan de blev så gamla som du menar ;)

 

Medellivslängden kan väl mycket väl ha varit 25 utan att folket nödvändigtvis dog ut? Tänk t.ex. att hälften dör som nollåringar och resten som femtioåringar.

 

Early 20th Century[16][17] 30-45

 

uppenbarligen hade vi på 1900talet överlägset bättre kost än de hade på stenåldern. qed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

era tankar?

 

 

Tycker han går för långt i slutet.

 

Men konceptuellt gällande att mindre grupper, där individerna per individ bryr sig mer men där gruppen som helhet bryr sig mindre jämfört med den andra sidan (som därmed inte finns i realiteten) känns igen och det tror jag stämmer.

 

Tim Harford beskriver väl just det bra i the Logic of Life.

 

 

Gällande det han i videon (ingen aning om vem det är förresten) säger om att vissa tror på orden så känns också det som om det stämmer. Har själv tänkt så många många gånger. Säger man att man står för ett rättvisare, bättre samhälle så lär många tro på det oavsett vilken politik man faktiskt för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionen kring livslängd historiskt har jag kommit lite snett in i. Jag var aldrig intresserad av att diskutera matens påverkan, har ingen uppfattning i frågan.

 

Tyckte bara att vissa saker ni skrev, gällande förväntad livslängd historiskt, gick emot vad jag själv trodde så ville ifrågasätta lite, i syfte att få er att utveckla.

 

Min poäng var aldrig att ifrågasätte eventuell effekt av vad folk åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tankar? http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.476486-over-100-bud-fick-sparken

 

själv ser jag inte det jättestora problemet i det... faktiskt ganska sjukt att de kan få det till att bli omoraliskt

 

Det var i mars i år som tidningen Transportarbetaren avslöjade att bland andra papperslösa flyktingar utnyttjas som svarta tidningsbud.

 

borde skrivit "avslöjats att de fått möjligheten att arbeta svart". sjuka är ju att man med våld hindras göra denna typen av arbete, inte att folk trots hotet om våld väljer att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om företaget ogillar praxisen är det i deras fulla rätt att avsluta kontrakten. Om de kontrakterade vill outsourca borde de få det. Om illegala flyktingar är villiga att ta de jobben till halva priset borde de få det.

 

Att det sedan är förjävligt att människor tvingas till såna skitjobb på grund av hur korkad världen är i övrigt är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tankar? http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.476486-over-100-bud-fick-sparken

 

själv ser jag inte det jättestora problemet i det... faktiskt ganska sjukt att de kan få det till att bli omoraliskt

 

Det omoraliska ligger väl inte hos de som faktiskt delat ut tidningarna. Det omoraliska ligger väl hos de som står på kontrakten och som skor sig på detta mot uppdragsgivarens vilja. De har alltså brurit sina kontrakt genom att bedra motparten. Det är rimligen inte okej.

 

borde skrivit "avslöjats att de fått möjligheten att arbeta svart". sjuka är ju att man med våld hindras göra denna typen av arbete, inte att folk trots hotet om våld väljer att göra det.

 

GP vill inte att deras tidningar delas ut på detta sätt. Tycker du inte att GP borde få välja hur deras tidningar ska delas ut? Vill du hota GP med våld för att de ska göra som du vill?

 

Om företaget ogillar praxisen är det i deras fulla rätt att avsluta kontrakten. Om de kontrakterade vill outsourca borde de få det. Om illegala flyktingar är villiga att ta de jobben till halva priset borde de få det.

 

Att det sedan är förjävligt att människor tvingas till såna skitjobb på grund av hur korkad världen är i övrigt är en helt annan sak.

 

Håller med i stort, men med tillägget att det är att göra det för enkelt för sig att säga att flyktingarna vill detta och att det därför är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag vet vad du menar och det är givetvis vidrigt att de "tvingas" till det, men det är inte ett faktiskt tvång. Att de hellre vill något annat är en annan sak.

 

De tvingas inte, det håller jag helt med om.

 

Frågan är väl om de luras till det?

 

Handlar denna typ av svartjobb alltid om folk som verkligen inte har något annat alternativ eller handlar det ibland om folk som inte tror att de har något annat alternativ trots att de egentligen har det?

 

Om det är så att det ibland är så att folk inte tror att de har något alternativ trots att de kanske har det lär det ligga i de som tjänar pengar på dessa människors intresse att lura i dom att de verkligen inte har något alternativ.

 

Det enda jag försöker säga är att man kanske ska vara öppen för att dessa människor ibland luras att ta jobb som är sämre än vad de kunde få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GP vill inte att deras tidningar delas ut på detta sätt. Tycker du inte att GP borde få välja hur deras tidningar ska delas ut? Vill du hota GP med våld för att de ska göra som du vill?

 

nej, det vill jag inte, men vill GP dela ut sina tidningar med utländsk arbetskraft ska de få göra det. vill de göra det med enbart svensk arbetskraft ska detta också vara tillåtet precis som det är idag. jag är ju emot våld inte för som du med flera är.

 

ser inte riktigt problemet för gp, visst om de får låg kvalite på servicen så ska de givetvis ha rätt att avskeda de som outsourcear det. men om de får samma kvalite så varför inte, vilken iblandad part förlorar på det hela? bästa vore ju om de fick anställa samma personer direkt istället för att ha mellanhänder. att det finns pengar att tjäna på att vara mellanhand i sådana här lägen visar lite på hur fuckat systemet är...

 

Håller med i stort, men med tillägget att det är att göra det för enkelt för sig att säga att flyktingarna vill detta och att det därför är okej.

varför? känns mycket enkelt för mig, de vet vad de ger sig in på, har goda möjligheter att avbryta, de vill göra det, därmed bör det givetvis vara okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...