Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

sämsta som finns är gfx kort som har prestanda men sämst kylning eller lever om. Har knäpptyst burk i övrigt o de enda som spinner upp någonsin om jag drar igång nåt tungt e gfx kortet... önskar de kunde va tyst också. Varmt blir de också. :(

 

Ska sätta ihop en burk till snart, intresserad av bästa alternativen just nu är... lite inne på 2x5770 eller något... kan inte produktsiffrorna riktigt men tyckte mig läsa att de är bästa prestanda/krona men hur är det med svalheten bör ju vara rätt tysta då de delar på efforten så att säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sämsta som finns är gfx kort som har prestanda men sämst kylning eller lever om. Har knäpptyst burk i övrigt o de enda som spinner upp någonsin om jag drar igång nåt tungt e gfx kortet... önskar de kunde va tyst också. Varmt blir de också. :(

 

Ska sätta ihop en burk till snart, intresserad av bästa alternativen just nu är... lite inne på 2x5770 eller något... kan inte produktsiffrorna riktigt men tyckte mig läsa att de är bästa prestanda/krona men hur är det med svalheten bör ju vara rätt tysta då de delar på efforten så att säga?

 

1851-stromforbrukning

1846-battlefield-bad-company-2

 

 

6850 imo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo verkar så... 5770 kostar ~1300-1400 medan 6850 kostar ~1800.

 

6850 i crossfire levererade riktigt jävla bra dessutom. medan 5770 CF > 6850 obv.

 

 

6850cf >>> 5770cf >> 6850 > 5770.

 

Strömbelastning låg de likvärdigt.

 

Vad som e stora pluset med 6850 är att om man tycker krutet e lite för klent på ett tag så kan man köpa ett till likadant kort för antagligen ännu mindre då och kräma upp det rätt bra....

 

Är fortfarande nyfiken på temp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo verkar så... 5770 kostar ~1300-1400 medan 6850 kostar ~1800.

 

6850 i crossfire levererade riktigt jävla bra dessutom. medan 5770 CF > 6850 obv.

 

 

6850cf >>> 5770cf >> 6850 > 5770.

 

Strömbelastning låg de likvärdigt.

 

Vad som e stora pluset med 6850 är att om man tycker krutet e lite för klent på ett tag så kan man köpa ett till likadant kort för antagligen ännu mindre då och kräma upp det rätt bra....

 

Är fortfarande nyfiken på temp...

 

1850-temperaturer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/21/IMG_5675.jpg?t=original&k=9950aa91

 

Där har vi kortet som verkar smida imo :) ska tydligen ha mkt låga ljudnivåer också.

 

edit; läst upp mig lite... hur korten skalar sig med crossfire nu är mycket bättre än tidigare. Har kommit kapp SLI tekniken en hel del. mkt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/21/IMG_5675.jpg?t=original&k=9950aa91

 

Där har vi kortet som verkar smida imo :) ska tydligen ha mkt låga ljudnivåer också.

 

någon källa på ljudnivåer? kollar man detta kortet med samma kylning:

http://www.tweaktown.com/reviews/3393/gigabyte_geforce_gtx_460_1gb_oc_video_card/index17.html

 

verkar det inte jättetyst. se mina länkar ovan om kylning på powercolor... min gissning är att powercolor är tystare för 6850, men återstår att kolla tester när de kommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uhm heltok, det ligger ju väldigt bra till? slagna av 2-3 andra gigabyte kort och några randos(5db från bästa), är ju också ett GTX kort som allmänt har haft mkt högre strömförsörjning än radeon tekniken vilket som regel brukar innebära högre temp vanligen.

 

 

Stod i sweclockers testet att :

 

"Vår subjektiva bedömning av de nya korten är dock att de är snäppet tystare än både sina föregångare och konkurrerande modeller från Nvidia. Det bör dock nämnas att partnertillverkarnas kort, där en egen kylarlösning har använts, i vanlig ordning både är tystare och svalare än referenskorten."

 

det fetstilta tolkar jag som att de kort som är moddade från referensramens kylning (dvs när de ser mongo ut och inte standard boxen med olika grafik på plastskalet) så brukar de vanligtvis prestera bättre.

 

Anyway, hittar inga tester på det då de inte verkar ha gjorts annat än iakttagelser atm.

 

edit; Iom att det hade "lägst" strömslukning i testet dessutom så kan jag gissa mig till att det kan vara rätt schysst på hålla sig kallt med den där kylflänsen o dubbla flärrar.... har inte läst eller sett något om powercolor ännu dock så skall inte säga om det är bättre eller sämre, men att kortet i sig verkar riktigt stabilt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uhm heltok, det ligger ju väldigt bra till? slagna av 2-3 andra gigabyte kort och några randos(5db från bästa), är ju också ett GTX kort som allmänt har haft mkt högre strömförsörjning än radeon tekniken vilket som regel brukar innebära högre temp vanligen.

 

 

Stod i sweclockers testet att :

 

"Vår subjektiva bedömning av de nya korten är dock att de är snäppet tystare än både sina föregångare och konkurrerande modeller från Nvidia. Det bör dock nämnas att partnertillverkarnas kort, där en egen kylarlösning har använts, i vanlig ordning både är tystare och svalare än referenskorten."

 

det fetstilta tolkar jag som att de kort som är moddade från referensramens kylning (dvs när de ser mongo ut och inte standard boxen med olika grafik på plastskalet) så brukar de vanligtvis prestera bättre.

 

Anyway, hittar inga tester på det då de inte verkar ha gjorts annat än iakttagelser atm.

 

jojo, bättre än referens är det säkert, men frågan är om det är bättre än sapphire eller powercolor vilket jag betvivlar. se t ex:

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_5870_PCS_Plus/28.html

jag tycker insidan av kylningen ser likadan ut, dessutom mycket mindre strömförbrukning så borde ju vara ännu tystare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reserverar mig här nu för det finns en risk jag framstår som korkad, men är lite frågor som poppar upp i huvudet nu kring det testet du länkade nu, jag kan väldigt lite om grafikkort i överlag, är bara ett aktuellt ämne för mig då jag söker kandidat till min nya dator, ok here goes:

 

 

powercolors 5870 kylning krossar vad där? Varför sätter de inte ut brands på de andra korten? Varför är det en massa oldie bullshit kort , något monsterkort samt rando kortx2? borde väl jämföra pc's 5870 med alla andra brands 5870, t.ex gigabytes 5870 med windforce tekniken om något skall bevisas(om det fanns ens), nu ser det ju lagom vinklat ut bara=/

 

Får väl helt enkelt vänta på att PC 6850 jämförs med alla 6850 kort för det där sa mig inget om att det skall vara bättre, för jag tänker lite grann.. kylningen dög fint till 5870 kortet där, men tekniken e annan på 6850, kanske inte är direkt uberlämpad att bara kasta på, och om pc orkar utforma en ny anpassad eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brocktober is soon upon us... predictions anyone? Hoppas själv att Velasquez vinner över Lesnar. Ska nog grinda igenom hans senaste 4-5 matcher för att bli uppdaterad på hans stil, styrkor/svagheter m.m. Blir nog mer dynamik och rörelse i hela tungviktsklassen om Brock torskar och vi får Velasquez som mästare.

 

Jake Shields vs Martin Kampmann då? Hmm, är lite ambivalent inför den matchen. Känner inte överdrivet stark sympati med någon av dem, kul för båda om de vinner osv. Alltid lite speciellt med nordiskt med i matchen så att säga, så får väl hålla på Kampmann men Shields verkar vara Dana's nya gullegris och han är ju favorit också så vi får se vad som händer. Shields kör väl mycket lay n' pray stilen (dvs brottarstil) vilket kan bli ruskigt långtråkigt och matchförstörande i många fall så hoppas på en match med schysst tempo och action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brocktober is soon upon us... predictions anyone? Hoppas själv att Velasquez vinner över Lesnar. Ska nog grinda igenom hans senaste 4-5 matcher för att bli uppdaterad på hans stil, styrkor/svagheter m.m. Blir nog mer dynamik och rörelse i hela tungviktsklassen om Brock torskar och vi får Velasquez som mästare.

 

Jake Shields vs Martin Kampmann då? Hmm, är lite ambivalent inför den matchen. Känner inte överdrivet stark sympati med någon av dem, kul för båda om de vinner osv. Alltid lite speciellt med nordiskt med i matchen så att säga, så får väl hålla på Kampmann men Shields verkar vara Dana's nya gullegris och han är ju favorit också så vi får se vad som händer. Shields kör väl mycket lay n' pray stilen (dvs brottarstil) vilket kan bli ruskigt långtråkigt och matchförstörande i många fall så hoppas på en match med schysst tempo och action.

 

Men tilt, jag skulle skriva att jag ska in och betta på Cain men oddset var ända nere på 2.10 nu!! Sjukt. Men jag tror inte det är jättelångt ifrån rätt. Def inte spelvärt iaf. Men jag tror på Cain av lite samma anledning som jag trodde på Carwin. Cain kommer inte göra samma misstag eftersom han är känd för sjuk cardio. Ogillar honom skarpt iaf så jag bryr mig inte vem som vinner egentligen.

 

Kampmann är riktigt grym. Men det är Shields också. Visst är Dan Henderson på nedgång troligen men ingen har varit i närheten av att ta ner honom så lätt och dominera honom på marken tidigare. Jag tror väl Shields har lite edge men 2.75 gånger pengarna på Kampmann känns ändå hyfsat.

 

Thiago mot Sanches kan bli en riktigt bra match med!

 

Sen hoppas jag Yvel knockar fettobrottaren Jon Madsen. Yvels brottning är tyvärr världssämst bara. Iofs är Yvel ett riktigt äckligt svin med så han hade gärna fått förlora men jag tänkte nog spela en liten slant på honom till oddset 3.07.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tilt, jag skulle skriva att jag ska in och betta på Cain men oddset var ända nere på 2.10 nu!! Sjukt. Men jag tror inte det är jättelångt ifrån rätt. Def inte spelvärt iaf. Men jag tror på Cain av lite samma anledning som jag trodde på Carwin. Cain kommer inte göra samma misstag eftersom han är känd för sjuk cardio. Ogillar honom skarpt iaf så jag bryr mig inte vem som vinner egentligen.

 

Kampmann är riktigt grym. Men det är Shields också. Visst är Dan Henderson på nedgång troligen men ingen har varit i närheten av att ta ner honom så lätt och dominera honom på marken tidigare. Jag tror väl Shields har lite edge men 2.75 gånger pengarna på Kampmann känns ändå hyfsat.

 

Thiago mot Sanches kan bli en riktigt bra match med!

 

Sen hoppas jag Yxel knockar fettobrottaren Jon Madsen. Yxels brottning är tyvärr världssämst bara. Iofs är Yxel ett riktigt äckligt svin med så han hade gärna fått förlora men jag tänkte nog spela en liten slant på honom till oddset 3.07.

 

 

fyp

 

 

heheh rastlös

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det ändå snackas grafikkort...FINNS DET NÅGON SOM HAR EN LÖSNING PÅ DETTA ENORMT TILTANDE PROBLEM??????????!!!!!!

 

"display driver nvlddmkm has stopped working and successfully recovered"

 

Skärmen blir regelbundet svart några sekunder när jag tittar på videofiler eller bilder. Ovanstående felmeddelande kommer sen upp när bilden är tillbaka.

 

Går jag istället in på internetsidor som har videoklipp på blir det bluescreen och datorkrach istället. Sen måste jag dessutom logga in igen på alla sidor jag har inloggad profil på, PF, facebook osv. Av någon anledning finns det ett fåtal sidor jag kan se videoklipp på utan att datorn kraschar. Men ibland kraschar den av dessa sidor med.

 

HJÄLP, hade varit trevligt att slippa köpa nytt grafikkort. Jag har läst på massa olika sidor men det verkar vara ett sjukt jobbigt problem. Det drabbar dessutom massa olika grafikkort så det är inte bara en tillverkare.

 

Obv har jag provat massa olika drivrutiner redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det ändå snackas grafikkort...FINNS DET NÅGON SOM HAR EN LÖSNING PÅ DETTA ENORMT TILTANDE PROBLEM??????????!!!!!!

 

"display driver nvlddmkm has stopped working and successfully recovered"

 

Skärmen blir regelbundet svart några sekunder när jag tittar på videofiler eller bilder. Ovanstående felmeddelande kommer sen upp när bilden är tillbaka.

 

Går jag istället in på internetsidor som har videoklipp på blir det bluescreen och datorkrach istället. Sen måste jag dessutom logga in igen på alla sidor jag har inloggad profil på, PF, facebook osv. Av någon anledning finns det ett fåtal sidor jag kan se videoklipp på utan att datorn kraschar. Men ibland kraschar den av dessa sidor med.

 

HJÄLP, hade varit trevligt att slippa köpa nytt grafikkort. Jag har läst på massa olika sidor men det verkar vara ett sjukt jobbigt problem. Det drabbar dessutom massa olika grafikkort så det är inte bara en tillverkare.

 

Obv har jag provat massa olika drivrutiner redan.

 

Verkar vara ett hårdvarufel och inte drivisar. Hittade en del matnyttigt i:

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/270505-15-display-driver-stopped-responding-recovered-over-over

 

Se vad tex vad "daedalus685" har att säga om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå debatthörna :) :

 

http://www.dn.se/ekonomi/storst-inkomstokning-for-de-rikaste-1.1193114

 

Jag började läsa kommentarerna på denna artikel och blev rent ut sagt mörkrädd.

Finns det någon möjlighet att i exempelvis skolan att få folk att åtminstone se djupet i ett lands ekonomi? Att det finns inte svart och vitt, att man som vanlig medborgare oftast inte ser vad som påverkar vad när det gäller statens ekonomi?

 

Är det för mycket begärt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå debatthörna :) :

 

http://www.dn.se/ekonomi/storst-inkomstokning-for-de-rikaste-1.1193114

 

Jag började läsa kommentarerna på denna artikel och blev rent ut sagt mörkrädd.

Finns det någon möjlighet att i exempelvis skolan att få folk att åtminstone se djupet i ett lands ekonomi? Att det finns inte svart och vitt, att man som vanlig medborgare oftast inte ser vad som påverkar vad när det gäller statens ekonomi?

 

Är det för mycket begärt?

 

inte konstigt alls, ska man investera sitt kapital för avkastning eller i sig själv krävs det att man har kapital, rika har givetvis bäst förutsättningar att göra så.

 

bör också påpekas att sverige har väldigt hög skatt även för mindre rika så det få mindre möjlighet att investera sitt kapital för avkastning eller i sig själv.

 

Den tiondel av den svenska befolkningen som tjänar mest pengar hade en inkomstökning på 47 procent under perioden 1999—2009.

 

Motsvarande ökning för tiondelen med lägst inkomster var 17 procent, enligt siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

 

världens högsta skatter gav en väldigt låg inkomstökning för fattiga -> dumma kapitalister!

 

 

 

kan berätta något jag lärde mig på azorerna. azorerna är mycket fattigt och det bor inte så många där, men de har jävligt fina motorvägar med knappt en enda bil på dem. detta eftersom de är ett litet område som kan lobbya väldigt effektivt har de lyckats få EU att finansiera 80% av kostnaden för motorvägarna 8-)

 

uppe vid tvillingsjöarna står ett spökhotell. jättestort, 5stjärnigt och riktigt lyxigt de 9månader det var öppet innan det gick i konkurs då de knappt hade några kunder, sedan dess har det varit övergivet 10 eller 20år(minns inte exakta siffran). nu är det totalförstört och kommer aldrig gå att använda till något. inte ens uteliggare får bo där... ni kan ju gissa vem som betalade?

 

väldigt enkelt att spendera andras pengar... patri sa det bra i filmen för någon sida sedan, om en lag kostar 300M människor $1 och ger 100personer $1M var kommer den röstas igenom varje gång. inte värt besväret för någon av de där 300M att göra något åt det, de där 100 däremot kan lägga många timmar och många dollar på att få igenom förslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett hårdvarufel och inte drivisar. Hittade en del matnyttigt i:

 

http://www.tomshardware.co.uk/forum/270505-15-display-driver-stopped-responding-recovered-over-over

 

Se vad tex vad "daedalus685" har att säga om saken.

 

Tack för försöket. Står tyvärr ungefär samma sak jag läst innan. Det sjuka är att det är massa olika grafikkort det sker med och att vissa lösningar funkar hos en person men inte hos en annan. Många av sakerna folk säger funkar för dem har jag provat utan att det blir någon skillnad alls. Provade t.ex. nyss att gå in på youtube med Chrome istället men samma sak så fort en video ska gå igång. Datorn kraschar.

 

Har väl i princip insett nu att jag är fucked. Får se om jag kan hitta ett annat grafikkort att prova med. För vissa kvarstår problemet trots att de byter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, dom flesta fattar inte ens grundläggande saker om makroekonomi, jag snackar inte såna grejer där det finns olika åsikter. Snackade med en polare som sitter i kommunfullmäktige i en top 5 svensk stad, som på allvar tror att rikedom är ett nollsummespel. Att om Person A tjänar pengar, så kommer Person B automatiskt att förlora pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade en konversation med en polare, misslyckades övertala honom att sänkta arbetsgivaravgifter var bra.

 

han hävdade att om man sänker arbetsgivaravgifterna kommer inte arbetstagarna få högre löner utan arbetsgivarna kommer bara behålla pengarna själva.

 

era tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade en konversation med en polare, misslyckades övertala honom att sänkta arbetsgivaravgifter var bra.

 

han hävdade att om man sänker arbetsgivaravgifterna kommer inte arbetstagarna få högre löner utan arbetsgivarna kommer bara behålla pengarna själva.

 

era tankar?

 

Känns som att det inte borde stämma. Om arbetsgivarna får mer utrymme att höja löner så kommer arbetare att gå till de som erbjuder löneökningar medan de arbetsgivare som behåller allt kommer att tappa kompetent personal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade en konversation med en polare, misslyckades övertala honom att sänkta arbetsgivaravgifter var bra.

 

han hävdade att om man sänker arbetsgivaravgifterna kommer inte arbetstagarna få högre löner utan arbetsgivarna kommer bara behålla pengarna själva.

 

era tankar?

 

Tänker som din polare ungefär.

Men tror på lite högre löner men inte lika mycket så att det motsvarar arbetsgivaravgifterna.

Glöm inte att arbetsgivaravgifter egentligen är lön som arbetarna har avstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att det inte borde stämma. Om arbetsgivarna får mer utrymme att höja löner så kommer arbetare att gå till de som erbjuder löneökningar medan de arbetsgivare som behåller allt kommer att tappa kompetent personal.

 

ungefär det ja sa, han köpte inte det argumentet. sedan försökte jag visa att om så nu var fallet så borde man enligt samma logik kunna höja arbetsgivaravgiften utan att folk får sänkta löner, då svarade han att isåfall hade arbetslösheten ökat men lönerna varit desamma. så han kanske håller med om att arbetsgivaravgift minskar antalet jobb men han köper inte kopplingen att detta påverkar lönerna.

 

detta är en ~130 iq civing som resonerar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...