Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Postad (redigerade)
Verkar som ETH passar på att rusa lite nu. Liten random gissning, tror kursen kommer stiga några timmar innan och falla några timmar efter.

 

Yay!

https://poloniex.com/exchange#btc_eth

 

Forken gick utmärkt, folk har fått sina ETH och kursen upp 10% idag. Var aldrig jätteorolig för det, tycker Ethereumgänget har skött det hela väldigt snyggt. Vitalik säger för övrigt att hardforks antagligen kommer sluta ske:

FYI I personally am not in favor of accepting a long-term commitment to activist forking norms. I also think that hard forks will become technologically riskier and riskier over time and at some point assuming sufficient institutional adoption they just won't be available as an option anymore; our job is to make sure that by that time contract safety features are easily implementable and usable as a layer on top of the protocol.

 

När väl världen fattar hur mycket bättre Ethereum skött det hela än Blockstream sköter Bitcoin lär Ethereum rusa. Som jag sa från början, antagligen kommer TheDAO skandalen i efterhand visa sig vara något positivt för Ethereum, antifragile osv.

 

---

 

Riktigt fin Ethereum-talk:

---

 

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad anser du sannolikheten ligga avseende att han själv hade ett finger med i spelet?

 

ja det går förstås rykten om det. Att han iscensatte det för att rensa i egna leden.

 

Jag tror inte det dock. Det var alldeles för stor risk med i spelet. Kuppen var ju bara ett par timmar från att lyckas. Hade folket inte lytt hans (och faktiskt framförallt imamernas uppmaning) att gå ut på gatorna hade han vart helt körd.

 

Verkar för övrigt som kuppen planerades i Whatsapp:

 

https://mobile.twitter.com/CAPAMAG/status/754231091733618688/video/1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Elon Musk släppte Master Plan 2.0. Min första reaktion var att den var rätt slarvigt skriven. Lite sugen på att citera mening för mening och dissa dem, men aja får väl försöka se meningen istället för meningarna. Iaf här är den:

 

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/master-plan-part-deux?redirect=no

 

Cliffs Muskversion:

  1. Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
  2. Expand the electric vehicle product line to address all major segments
  3. Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
  4. Enable your car to make money for you when you aren't using it

Cliffs Redditversion;

  • Complete home solar power package (battery + solar panels)
  • Compact SUV (model Y?)
  • Pickup truck
  • Semi truck
  • Bus without a centre aisle and seats where there are normally doorways
  • A fleet of self-driving cars anyone can summon on demand (that can earn you money if you loan your own Tesla car)
  • A much more efficient tesla factory

 

Lite lustiga notiser från debatten:

Intressant Teslaliknande buskoncept:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2045058/Super-bus-takes-23-passengers-travels-155mph.html

Concept Teslapickup:

tesla-model-p.jpg?quality=82&strip=all&w

 

Men iaf, jag gillar planen. Över förväntan. Det intressantaste är om de verkligen kan förbättra tillverkningen som han säger.

What really matters to accelerate a sustainable future is being able to scale up production volume as quickly as possible. That is why Tesla engineering has transitioned to focus heavily on designing the machine that makes the machine -- turning the factory itself into a product. A first principles physics analysis of automotive production suggests that somewhere between a 5 to 10 fold improvement is achievable by version 3 on a roughly 2 year iteration cycle. The first Model 3 factory machine should be thought of as version 0.5, with version 1.0 probably in 2018.

 

Detta är det jag tror kommer få kursen att stiga idag:

In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate.

 

Medan de har haft fullt upp med att utveckla Model 3, Gigafactory, Autopilot och fixa buggar i Model X har de alltså börjat utveckla en bus2.0 och el-lastbil.

 

 

Detta var också något helt nytt koncept:

You will also be able to add your car to the Tesla shared fleet just by tapping a button on the Tesla phone app and have it generate income for you while you're at work or on vacation, significantly offsetting and at times potentially exceeding the monthly loan or lease cost. This dramatically lowers the true cost of ownership to the point where almost anyone could own a Tesla. Since most cars are only in use by their owner for 5% to 10% of the day, the fundamental economic utility of a true self-driving car is likely to be several times that of a car which is not.

 

In cities where demand exceeds the supply of customer-owned cars, Tesla will operate its own fleet, ensuring you can always hail a ride from us no matter where you are.

 

Dvs Tesla kommer bli ridesharing, men de kommer bli det med sina kunders bilar, inte sina egna. Har någon annan pratat om det konceptet? Det är alltså för att ge bilarna ett mervärde mot andra bilar. Uber borde vara lite skrajja när det läser det. Oklart om de kommer ha en chans att konkurrera ut Uber, kanske på att de hinner före.

 

 

Era tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musk är en tonåring som lyckades bli rik. Hans första "Master Plan" grävde ett hål som var $4,2 miljarder dollar djupt. Det här kommer sträcka sig hela vägen till Kina och Musk kommer bli avslöjad som den charlatan han är.

 

Oavsett om du har rätt eller ej måste man ju älska hans excentriskhet. Orka se snikna miljardärer som sitter och ruvar på pengarna eller Bill Gates-typer som skänker massa. Jag vill se miljardärer som förändrar världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte brytt mig så mycket om detaljerna, men jag har för mig att Musk slängde ut whitepaper/prints för en hyperloop ett par år sedan? Typ: suck, nej ni tänker fel. Aja, jag skriver ihop något. Här, kör på.

 

Kommer ihåg att jag snackade med några om konceptet då, eftersom det lät coolt. Ingen fatta någonting. Några år senare har det gått från WTF till att man snackar hyperloop Sverige-Finland. Som sagt rätta mig gärna om jag minns det hela fel, men jag har för mig att det var Musk som släppte det i princip på egen hand(?) och startade hela grejen.

 

Jag har varit inne på det förut, det är en komplimang att Lyndon blir kognitivt nervös och gnällig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag följde hyperloop från början. Läste hela whitepaper, läste kommentarer etc. Min uppfattning var att i princip alla ingenjörer sa "antagandena verka rimliga" men att massa andra sa "det är omöjligt" utan att direkt vara experter på de olika invändningarna de kom med.

 

Var liten debatt om Musk hade underdrivit kostnaden och hur politiskt möjligt det, men det är är ju så Musk funkar, han säger att han ska bygga en elbil för $30k och alla hånar honom och 5år senare släpper han en för $35k. Sure han hade lite fel, men spela roll, det är fortfarande inget ekonomiskt problem. Samma slutsats verkar gälla för kostnadskalkylerna för hyperloop några år senare, även med lite pessimism verkar det billigare än höghastighetståg. Exakta kostnaderna får vi kanske se framöver, borde väl finnas någon som är villig att ta risken och ta reda på det hela.

 

Och funkar det tekniskt? Elon bygger ju en testbana och första testerna verkar lovande. Och massa saker har simulerats och verkar funka i teorin.

 

Så då är sista från hur det funkar politiskt. Tydligen verkar massa regeringar kåta på att verka framåtsträvande och miljövänliga så Sverige, Ryssland, Kina m fl kanske hinner för Kalifornien och Texas. Så det verkar inte heller vara ett problem.

 

Vet inte vilka mer invändningarna som fortfarande är relevanta. Säga att något är omöjligt är ju ett väldigt starkt påstående och ett enda exempel totalsågar ju den typen av "argument".

 

Det var ett whitepaper, ett draft, inte en färdig lösning. Folk kritiserade det som att det vore en färdig lösning.

 

Enda tråkiga är att det lär ta ett gäng år till innan vi får se något :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Sverige en klar fördel här med sin svaga äganderätt? Staten borde väl inte ha några problem med att ta för sig lite mark för att göra dessa banor?

 

"Allmänhetens bästa"

 

Inte för att jag tror det skulle vara något problem för en privat aktör heller. Värdet marken producerar lär ju vara extremt mycket högre för en hyperloop än något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ens läst om vad Gates olika projekt åstadkommit i världen?

 

Var ju typ det jag skrev. Vem fan bryr sig om utbildning och forskning och hjälp till tredje världen. Jag vill ha en miljardär som bygger hyperloops och självkörande bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monsterkuk, sätter tior i tvåan på löpande band, blir spammad med jobberbjudanden från Wall Street och en av upphovsmännen till hyperloop. Det är vår Trillske det.

Nåja, du själv tror tydligen att folk vill jobba på Wall Street. Men du kan väl själv söka random säljartjänst där, kanske trycka lite på dina djupa kunskaper i JavaScript? Och angler eller vad det heter.

 

Samma slutsats verkar gälla för kostnadskalkylerna för hyperloop några år senare, även med lite pessimism verkar det billigare än höghastighetståg.

Det är ju inte exklusivt Musk det blir så för. Vilket annat substitut som helst kommer kosta mer än det gör i kalkylen. Ibland en faktor >10.

 

Grejen är att kostnadskalkyler utgår ifrån saker vi dels vet, dels kort sagt kan räkna på. Typ allt annat är en kostnad i princip > 0. Helt naturligt, vi räknar på det vi vet, inte det vi inte vet. Det är svårt att finansiera gånger 2 på grund av att "aja vi känner inte till fler kostnadsposter, men det kostar säkert dubbelt ändå så ge oss dubbelt så mycket pengar som det ser ut att kosta, och vi behöver även dubbelt så lång tid som det vi här räknat ut är rimligt, tjänsten kommer kosta dubbelt så mycket som vi här räknat ut är marknadsmässigt och vi räknar med att nå breakeven mycket senare än vårt pessimistiska scenario".

Redigerad av Trillske
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Sverige en klar fördel här med sin svaga äganderätt? Staten borde väl inte ha några problem med att ta för sig lite mark för att göra dessa banor?

 

"Allmänhetens bästa"

 

Inte för att jag tror det skulle vara något problem för en privat aktör heller. Värdet marken producerar lär ju vara extremt mycket högre för en hyperloop än något annat.

http://www.trafikverket.se/contentassets/0eedbb42720742278a9e59945860638e/vag_jarnvag_pa_min_mark_ersattning.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan inte vara en skön upplevelse att åka i en sån där asså. Kmr nog aldrig sätta mig i en. Jämförbart med tanken på djup gruva/ubåt/rymdfarkost för mig (tre saker jag aldrig kommer göra). mina klaustrofobinivåer är nog lite över snittet men nej tvi :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är som med flygplan och hiss. Vi vänjer oss. Gissar jag kommer ha ett rejält :-D när jag sitter i den första gången och känner g-krafterna.

 

ETH uppe och snuddar vid 0.02BTC igen, var nere kring 0.016BTC i början av veckan. Tycker mig se en hel del momentum bakom uppgången och Bitcoin-communityn faller sönder i debatten om Ethereums lyckade hardfork. Imo passa på att fynda på Coinbase nu:

buyselleth.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, före The DAO var Ethereum på väg till månen så det är en väldigt bra placering just nu. Vad gäller spontana rallys är det ju hypade "potentiella killer-apps" som sticker, och med Ethereum köper man höstacken, inte nålen.

 

Vad gäller annat kommer jag göra lite försök via realtids datamining, men mitt H0 är att det är rätt lönlöst att investera i små spontanhypade altcoins som NEM och Steem eller vad som nu sticker nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SD har lite färre ess i rockärmen nu när hela riksdagen blivit national-rasister och vill stänga gränserna. De har dessutom satt skämskudden så djupt i halsen att de inte kan kritisera ("motarbeta") SD på samma sätt.

 

Samma gäller media överlag. De tvärvände och gillar att skriva om "flyktingkris" och dylikt. Eftersom vi har en kultur som inte gillar att bekänna misstag är det bäst att tysta ned alltihop och låtsas att det aldrig hände, ingen har kallat SDs politik rasistisk osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...