Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Åsa Romson har inte afasi. Hon har inte svårt att prata, utan svårt att formulera sig. Om ni kikar på intervjuer med människor som har afasi så blir denna skillnad ganska tydlig:

Expressive aphasia - Sarah Scott - Teenage Stroke Survivor

Interview with aphasic person

 

Däremot tror jag att hon lider av något som kallas skenande tal. På engelska heter det cluttering. Dessa personer talar ofta snabbt och osammanhängande. När man transkriberar deras meningar noterar man att de innehåller många grammatiska fel och att meningar inte ens avslutas ibland. Här är ett bra exempel på en person som har det:

 

Om man tar och väljer ut ett klipp med Åsa Romson ser man dessa tecken relativt tydligt. Här är en intervju i ett ganska lugnt format där hon ändå uppvisar alla dessa tecken, vilket tyder på att det inte har så mycket att göra med nervositet:

 

Märk också hur hon ibörjan av en mening kan vara ganska tydlig och sammanhängande, men att hon i takt med att hon pratar hamnar längre och längre ifrån ämnet, och att hon ofta nämner någon sak som bara är ett stickspår men att hon när hon gör det glömmer bort vad hon pratade om från början.

 

Vidare diskussion på Löfvens språk nämns att Åsa Romson också har talfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många sorters afasier, och en del involverar problem med att formulera sig, även om de inte tillhör de vanligaste typerna. Termen är ett samlingsbegrepp, det går inte riktigt att ta en person med afasi och låta den vara representativ för afasier i allmänhet.

 

Nb att jag inte uttalar mig om Åsa Romson. Kan mycket väl vara så att Juhlin har rätt i den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken jäkla bra serie! Gav upp redan efter 2 avsnitt när den kom, tack till er som höll ut längre :-)

 

Den är härligt originell, älskar hur de halvt övergett huvudstoryn och berättar helt makalösa sidestories och totalt chockar en lite random. Och den är så grymt snyggt filmad.

 

Vet inte vilken story jag gillade mest denna säsongen. Tyckte första scenen var väldigt gripande, s02e08 var ju rätt jäkla grymt det med och finale var ju rätt gripande det med. Mycket fin säsong :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är härligt originell, älskar hur de halvt övergett huvudstoryn och berättar helt makalösa sidestories och totalt chockar en lite random. Och den är så grymt snyggt filmad.

 

Vet inte vilken story jag gillade mest denna säsongen. Tyckte första scenen var väldigt gripande, s02e08 var ju rätt jäkla grymt det med och finale var ju rätt gripande det med. Mycket fin säsong :)

 

 

Fin avslutning med, så som de har kört den här säsongen ser jag väl egentligen ingen anledning till att det skulle kunna gå helt crazy med en tredje säsong eller kanske bara hoppa tillbaka till att lösa main storyn. Å andra sidan kändes det lite väl mycket som ett slut också.

 

:h:

 

edit: och mer margaret qualley åt folket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin avslutning med, så som de har kört den här säsongen ser jag väl egentligen ingen anledning till att det skulle kunna gå helt crazy med en tredje säsong eller kanske bara hoppa tillbaka till att lösa main storyn. Å andra sidan kändes det lite väl mycket som ett slut också.

 

Enligt skaparna så verkar det inte direkt hugget i sten att de blir en säsong 3:

 

"We have some vague ideas, but we don't even know if there will be a Season 3. That's the question we're waiting to get answered"

 

'The Leftovers' Tom Perrotta on Season 2, Season 3 Renewa | Indiewire

 

Några frågetecken kvarstår

 

s02e10-spoiler

Spoiler!

Vad var grejen med stenåldersscenen?

Varför stal hon den svarta ungen?

Var försvinnandet slumpmässigt eller beroende på var man befann sig (rent geografiskt)

Vad skulle Megs mamma säga till henne precis innan hon dog?

 

--

 

BTC trade:as för $528 per BTC

GBTC Bitcoin Investment Trust: Summary, Stock Quote & Trades for Bitcoin Investment Trust - OTCMarkets.com

Redigerad av Luskan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt skaparna så verkar det inte direkt hugget i sten att de blir en säsong 3:

 

"We have some vague ideas, but we don't even know if there will be a Season 3. That's the question we're waiting to get answered"

 

'The Leftovers' Tom Perrotta on Season 2, Season 3 Renewa | Indiewire

 

Några frågetecken kvarstår

 

s02e10-spoiler

Spoiler!

Vad var grejen med stenåldersscenen?

Varför stal hon den svarta ungen?

Var försvinnandet slumpmässigt eller beroende på var man befann sig (rent geografiskt)

Vad skulle Megs mamma säga till henne precis innan hon dog?

 

--

 

 

Spoiler!

kommer inte riktigt ihåg scenen med bebisen (stenåldersscenen) eller ja, allt jag kommer ihåg är den jordbävningen som gör att mamman föder ungen ensam utanför. sedan varje gång kevin "dör" för att sedan återuppstå så sker en jordbävning. jag vill ha ett svar på jordbävningarna :D

 

sedan har de ju under säsongen planterat ganska många grejer som vi inte fått svar på. som hon som ville sno bebisen, megs mamma, är meg gravid?, kommer Mary gå in i en ny apatisk period osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preventiv mödravård har kollapsat i Blekinge - inga cellprovskontroller | Cornucopia?

Asylkrisen har fått den preventiva och mycket kostnadseffektiva mödravården i Blekinge att kollapsa. Man tar inte längre cellprovskontroller på grund av det stora antalet asylsökande och ca 1 000 kvinnor har inte kallats in för kontroll.

 

Ca 1 300 kvinnor i Blekinge kommer totalt sett inte få sina kontroller i år enligt SR. Blekinge län (och därmed landsting) omfattar ca 155 000 personer, varav ungefär hälften kan förmodas vara kvinnor. Som exempel var antalet 39-åriga1. kvinnor i Blekinge län 1 839 förra året och med 1 300 kvinnor som inte får sina cellprover handlar det om större delen av en hel årskull. Än så länge - problemen riskerar kvarstå så ytterligare årskullar inte får sina prover.

 

På Södermalm och Hornstull uttalar sig dock män om att det inte finns några problem, som inte kan lösas genom att man säger upp Netflix. Trots allt drabbas inte män av livmoderhalscancer eller cancer i slidan.

 

Förenklat kan man säga att preventiv sjukvård, provtagning och friskvård till kanske 5% av priset kan spara 95% av kostnaderna, som uppstår om man missar att upptäcka cellförändringar i tid. Då är de där fem procenten den totala kostnaden för alla provtagningar, och de där nittiofem procenten är kostnaden för de enskilda missade fallen. Kort sagt kommer det här leda till ännu mer pressat landsting i Blekinge.

 

Tillägg: Enligt uppgift är nu även väntetiderna vid akuta smärtor orsakade av cystor på äggstockar 6 - 8 åtta veckor i Blekinge landsting.

Nu ska jag köpa billigt rödvin och säga upp Netflix.

 

Vad är då en kollaps. En kollaps är när grundläggande och självklara samhällstjänster upphör att fungera som önskat. En självförstärkande kollaps, likt ovanstående situation riskerar att orsaka, gör att själva kollapsen, i detta fall preventiv sjukvård, gör problemen ännu större, vilket gör att man måste dra ner ännu mer och så är den självförstärkande kollapsen igång.

Nej till nya patienter hos Folktandvården - Västerås - www.vlt.se

Hårt tryck gör att väntetiden nu är över ett år.

 

– Just nu som jag har förstått är det ingen klinik i Västmanland som kan ta emot nya patienter, berättar Anna-Karin Wagner, utvecklingschef på Folktandvården i Västmanland.Vi får sätta upp dig på kö.

 

På Adelsö-kliniken i Västerås är väntetiden 1 till 1,5 år för en ny patient. Kötiden var lång redan innan flyktingboomen, men har nu blivit ännu längre.

 

– Det är ett högt tryck på framförallt akuttiderna, bekräftar klinikchefen och tandläkaren Helena Björnström. Vi har öppnat upp ytterligare tider för att kunna ta emot asylsökande.

 

Varje onsdag har kliniken jour för akutpatienterna i Västerås och förra gången var 9 av 14 patienter asylsökande. Andra dagar är det färre.

 

– För två veckor sedan var vi tvungna att avboka inte lika akuta patienter för att hinna med. Det var första gången som vi behövde göra det.

 

Därtill får administrationen stå tillbaka vissa jourdagar. Att ringa patienter och ta fram terapiplaner är två exempel på detta.

 

 

Inte så att läget lär förbättras kommande tiden, derivatan är ju väldigt negativ för vårdcentralerna fortfarande.

 

Så snart kommer man inte få någon sjukvård värd namnet för de enorma skatterna vi betalar. Misstänker visst missnöje i takt med att folk möter vårdkaoset som håller på att uppstå. Ser dock en ljus framtid för privata vårdcentraler vid sidan, dessa lär dränera de offentliga på personal ännu mer och skynda på förfallet. Har en polare vars fruga jobbade med SFI, hon sa upp sig efter att det varit totalt kaos senaste året. Inte så att varken hon eller hennes elever hon haft blev jätteglada när Löfven ändrades sig och sa att de inte kommer få stanna.

 

Vem vet, kanske det blir ett hyfsat kontrollerat avskaffande av välfärdsstaten trots allt :)

 

---

 

Bitcoin fortsätter växa:

https://blockchain.info/charts/n-transactions?showDataPoints=false&timespan=all&show_header=true&daysAverageString=7&scale=0&address=

 

Knarkhandeln i Sverige:

https://coin.dance/charts/SEK

https://coin.dance/charts/USD

https://coin.dance/charts/RUB

(friktionen här är så hög att bara folk som köper och säljer knark och några andra småsparare som faktiskt använder Bitcoin till annat än spekulation är de enda som är villiga att betala avgifterna)

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon ELI5 varför högfrekvenshandel är EV+ eller varför det borde vara förbjudet/reglerat? Hur kan man manipulera börsen? Är detta ett statligt påhitt att detta ska regleras eller är det någonting börsen hittat på själv?

 

Miljonböter för olaglig robothandel i Paris | SvD

 

Själva handeln är inget problem utan att de drar tillbaka så många köporder (63 %). Det ses som en form av marknadsmanipulation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva handeln är inget problem utan att de drar tillbaka så många köporder (63 %). Det ses som en form av marknadsmanipulation.

 

Jo så långt hänger jag med. Förstår dock inte hur marknaden kan manipuleras av detta.

 

Om man nu kan manipulera aktiemarknaden genom att lägga massa ordar som man sen drar tillbaks så borde detta även gå på andra marknader?

 

Kan jag t.ex: höja/sänka mjölkpriset genom att lägga enorma ordar som jag fort drar tillbaks? Känns som att min trovärdighet skulle gå i botten väldigt fort?

 

Kan man göra detta på guld-marknaden? Bitcoin?

 

Jag kan förstår att bottar som köper och säljer på signaler från orderdjupet kan luras av detta men det känns verkligen som att de borde skylla sig själva. Man kan ju inte anpassa reglerna till dåliga programmerare/börsanalytiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så långt hänger jag med. Förstår dock inte hur marknaden kan manipuleras av detta.

 

Om man nu kan manipulera aktiemarknaden genom att lägga massa ordar som man sen drar tillbaks så borde detta även gå på andra marknader?

 

Kan jag t.ex: höja/sänka mjölkpriset genom att lägga enorma ordar som jag fort drar tillbaks? Känns som att min trovärdighet skulle gå i botten väldigt fort?

 

Kan man göra detta på guld-marknaden? Bitcoin?

 

Jag kan förstår att bottar som köper och säljer på signaler från orderdjupet kan luras av detta men det känns verkligen som att de borde skylla sig själva. Man kan ju inte anpassa reglerna till dåliga programmerare/börsanalytiker.

Problemet ligger i att ordrarna dras tillbaka/ändras efter att andra ordrar lagts, det vill säga att robotarna agerar i praktiken på information före den är känd. Det är till exempel fullt möjligt att jag vill köpa MSFT på $55 och ser att det ligger säljorder ute på det priset, men när jag klickar på köp så ändras sälj mellan mitt klick och genomförandet av ordern så att det ligger på $55.05 istället. Detta beror på ett informationsläckage till robotarna på grund av en mismatch mellan olika handelsplatser i tid när min order inkommer (lite överkurs men börja med att läsa Flash Boys om du är mer intresserad).

 

Man kan alltså säga att de här spökordrarna, som försvinner eller ändras så fort någon annan aktör agerar, fiskar efter information som algoritmerna sedan kan agera på före någon annan kan, vilket resulterar i ett slags front running.

 

De ger helt enkelt en falsk bild av hur marknaden ser ut för att inhämta gratis information av andra aktörer som de sedan tjänar pengar på. Problemet är inte att robotar lurar varandra utan att robotar lurar mänskliga aktörer, framförallt i form av fondförvaltare som förlorar väldigt mycket pengar på det här sättet, vilket förstås drabbar vanligt folks sparande och pensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spoiler!
Problemet ligger i att ordrarna dras tillbaka/ändras efter att andra ordrar lagts, det vill säga att robotarna agerar i praktiken på information före den är känd. Det är till exempel fullt möjligt att jag vill köpa MSFT på $55 och ser att det ligger säljorder ute på det priset, men när jag klickar på köp så ändras sälj mellan mitt klick och genomförandet av ordern så att det ligger på $55.05 istället. Detta beror på ett informationsläckage till robotarna på grund av en mismatch mellan olika handelsplatser i tid när min order inkommer (lite överkurs men börja med att läsa Flash Boys om du är mer intresserad).

 

Man kan alltså säga att de här spökordrarna, som försvinner eller ändras så fort någon annan aktör agerar, fiskar efter information som algoritmerna sedan kan agera på före någon annan kan, vilket resulterar i ett slags front running.

 

De ger helt enkelt en falsk bild av hur marknaden ser ut för att inhämta gratis information av andra aktörer som de sedan tjänar pengar på. Problemet är inte att robotar lurar varandra utan att robotar lurar mänskliga aktörer, framförallt i form av fondförvaltare som förlorar väldigt mycket pengar på det här sättet, vilket förstås drabbar vanligt folks sparande och pensioner.

 

Tackar!

 

Flash Boys ska definitivt läsas :-)

 

Det är till exempel fullt möjligt att jag vill köpa MSFT på $55 och ser att det ligger säljorder ute på det priset, men när jag klickar på köp så ändras sälj mellan mitt klick och genomförandet av ordern så att det ligger på $55.05 istället.

 

Menar du här att köpet faktiskt genomförs för $55.05 eller att boten enbart får information om att du är villig att köpa en viss volym till $55.00 och därmed vet mer än resten av marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Flash Boys ska definitivt läsas :-)

 

 

 

Menar du här att köpet faktiskt genomförs för $55.05 eller att boten enbart får information om att du är villig att köpa en viss volym till $55.00 och därmed vet mer än resten av marknaden?

 

Bara om det är vad som kallas en market order (enkelt uttryckt ett köp till marknadens bästa säljpris oavsett vad det priset är), vilket är något som används i stor utsträckning av osofistikerade aktörer, aktiva fonder och indexfonder eftersom dessa inte är priskänsliga. Med en market order kan jag alltså tro i förväg att jag får köpa till $55 att döma av orderboken men bli fylld på $55.05 på grund av algoaktiviteten.

 

Om det är en så kallad limit order (det vill säga att jag vill köpa på ett fast pris på $55) förflyttas helt enkelt spreaden mellan köp och sälj bara uppåt med några cent i vårt hypotetiska fall och vår order på $55 blir högsta bud på köpsidan.

 

Om du till exempel köper Avanza Zero så leder det alltid till ett gäng market orders eftersom ju den fonden ska just följa marknadens priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger i att ordrarna dras tillbaka/ändras efter att andra ordrar lagts, det vill säga att robotarna agerar i praktiken på information före den är känd.

 

Isåfall ligger väl problemet i att informationen är känd innan den borde vara känd? Kryptera bättre så är problemet löst?

 

Kan man göra detta på guld-marknaden? Bitcoin?

 

Jag kan förstår att bottar som köper och säljer på signaler från orderdjupet kan luras av detta men det känns verkligen som att de borde skylla sig själva. Man kan ju inte anpassa reglerna till dåliga programmerare/börsanalytiker.

 

Klart man kan försöka på Bitcoin och det har många gjort, men Bitcoin är antifragile så det har bara gjort Bitcoin starkare...

 

Har själv råkat i fällan några gånger när jag försökte exploatera vad jag trodde var köpordrar.

 

Imo är det inget problem med HFT på börsen sålänge vi har ett modernt system. Så när overstock m fl går över till att handlas på blockchain kommer eventuella HFT-problem lösa sig själva för dem. Enklaste är ju att exchanges bara processar order i ordning och om någon börjar göra säg 1000+ orders per dag börja ta betalat en satoshi per order.

 

Har varit ett gäng walls som flyttas genom åren, skumma igenom denna tråden om ni orkar:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=178336.0

 

Ofta har 10k+ walls dykt upp en bit ifrån marknadspriset som sedan ändrats och det har spekulerats i att den med ordern gjorde detta för att kunna köpa/sälja ännu mer snarare än att ordern är riktig. Men ibland har ju sådana order ätits upp också. När man lägger en order öppnar man upp sig för exploatering, desto större order desto större påverkan men också desto större risk för exploatering. Sålänge marknaden är hyfsat effektiv som t ex Bitcoin utjämnar skillnaderna sig oftast väldigt fort. Eventuella kvarstående skillnader beror oftast på extern friktion, t ex CNY/USD.

 

 

---

 

M ångrar mild invandringslinje | SvD

Kommentar till artikeln:

Fast hur stort förtroende kan M få i sakfrågan? Efter att ha spenderat 8+ år med att kasta "rasist" på alla som ville ha minskad invandring, efter den extremt generösa uppgörelsen med MP i invandringsfrågan, efter Reinfeldts idiotuttalanden om att vi minsann har plats och att vi ska öppna våra hjärtan, efter att man gått så långt att man till och med gick med på att göra vänsterpartiet till vågmästare och MP till regeringsparti bara för att inte behöva kompromissa med SD och då genomföra mer eller mindre exakt samma politik som de själva nu står och förordar...

Hur trovärdiga är M egentligen? Speciellt med tanke på att Alliansen när som helst kan fälla regeringen bara de pratar med SD, vars invandringspolitik M numera som sagt inte står speciellt långt borta från?

Saken är ju dessutom att Alliansen egentligen redan fått precis vad de velat, detta har ju nu gått så långt att det mer eller mindre är oundvikligt att vi kommer få se en kraftigt nedskärd välfärd och återskapandet av en ny, lågavlönad arbetarklass som kommer exploateras och tvingas leva under villkor som vi förut ansåg vara ovärdiga för svenska medborgare.

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har påstått att det är svårt att lösa rent praktiskt. Men nej, det har ingenting med kryptering att göra.

 

Så det handlar egentligen om att HFTn har möjlighet att dra tillbaks ordern efter att någon tagit den?

 

Tex:

 

HFT: Säljorder X @ $50.0

Jag: Köp X @ $50.0

HFT: hehe skoja bara (tar bort säljorder på $50.0), Köpet avbryts

HFT: Säljorder @ $50.5

 

HFT vet nu att jag vill köpa för $50.0 vilket inte resten av marknaden vet. Har jag fattat det rätt? Detta borde väl gå att lösas ganska enkelt genom att man inte får dra tillbaks ordern?

 

Rätta mig :-)

 

edit: Kryptolösningen består av att varje order är ett kontrakt redan signerat av parten som utfärdar ordern och köparen signerar helt enkelt genom att betala. På så vis borde problemet vara ute ur världen.

Men jag ser inte att krypto-lösningen är nödvändig i detta fall. Även en centraliserad lösningen borde klara av det.

Redigerad av Luskan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har påstått att det är svårt att lösa rent praktiskt. Men nej, det har ingenting med kryptering att göra.

 

inte för att vara sådan men det är i mitt tycke ett väldigt intressant förslag att kryptera köp och säljordrar; vad löser det? och hur kommer det att te sig i det praktiska livet?

 

*min fråga var riktad till Heltok btw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är någon mer än jag som har köpt AppleTV 4, så tänkte tipsa om appen Infuse. Typ som Plex fast man slipper media servern och transcoding. Den läser direkt från någon källa i nätverket dator/nas/hdd etc. och presenterar det snyggt och enkelt. Och appen kan ladda ner undertexter direkt under uppspelning.

 

Inget direkt nytt om man ser till funktionen att streama film men gör upplevelsen så mycket bättre när det är ett snyggt interface.

Appen är ny så några buggar finns men dessa kommer förhoppningsvis åtgärdas inom kort.

 

Infuse - The Beautiful Way to Watch Videos | FireCore

 

infuse.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...