Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fredrik Colting 1h podcast:

http://coltingsnaknasanning.libsyn.com/14-vykort-frn-kolonin

 

Cliffs:

* Han har testat att dricka sitt eget kiss

* Han gillar bisonnjure

* Han känner sig så stark nu att han känner att han kan äta vanlig mat ibland, innan kände han inte det

* Han är inte lika törstig längre, tror det beror på att han äter mer fett nu

* Hans mamma gillar inte att han äter så mycket rå kyckling, tycker det är farligt, osocialt och äckligt

* Problemet är alltid andra människor...

* Han tycker det blir för mycket ibland när han äter mat ute, för mycket smaksensationer, nästan så han känner sig smutsig

* Det är hela tiden ett experiment

* Tillskott: fermenterad torskleverolja, ruttet kött, shilajit, jord/lera

* Han låter sin (råa) mjölk bli dålig ibland, så det blir som filmjölk?!

* Han kan inte äta ruttet kött på kvällen för han får för mycket energi av det

* Denna boken är hans främsta inspirationskälla:

http://www.amazon.com/Nutrition-Physical-Degeneration-Weston-Price/dp/0916764206

* Ekologisk kyckling = kyckling som ätit ekologiska sojaböner

 

Riktigt intressant!

 

Borde kanske prova äta mer fett, bränner mig ganska lätt.

Antar att han menar surt kött och inte ruttet kött?

 

---

 

Verkar bli ett *NEJ* från grekerna, tror ni svenska börsen påverkas?

http://www.svd.se/chefsekonom-ett-nej-ar-samsta-tankbara-scenariot/om/grexit-hotet

 

Bitcoin upp 5% iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grekerna verkar rösta nej:

https://bitcoinwisdom.com/markets/bitstamp/btcusd

 

Antar det blir åka av på börsen imon. Dax ner 4%? Ska vi gissa liknande på OMXS30? Hur är strategin för er som daytradear?

 

Also, wp Reinfeldt:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/imf-lan-ger-sverige-dalig-ranta

Kul att leka med andras pengar. :cry:

 

---

 

Slaskade en position på Hybricon, tycker de verkar ha ett intressant case:

http://aktiespararna.media.fnf.nu/33/aktiedagen_2015_stockholm_maj/10

 

Lite random clicking button och shameless promotion, men imo ge dem en titt. Så små och en enorm marknad där de verkar ha ett rejält försprång och en riktig produkt redan att det finns chans till rejäl uppsida men också stor risk för gul. Så gillar ni den typen av aktier kanske det är något för er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hjärtskärande historia. Men samtidigt känns det lite märkligt hur de kan offra så mycket tid, pengar och lidande på att försöka vara lagliga. Vore det inte lättare att bara flytta till Colorado, odla lite Charlotte's Web och dosera själva?

 

Goda nyheter att hon mamman i Sverige som medicinerade sin dotter som riskerade förlora vårdnaden frikändes:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/802228-socialstyrelsen-ja-mamman-barn-cannabisolja

 

Klass I klassningen är rätt lol, speciellt mtp på alla andra droger vi inte klassar och att de medicinska värdet vid det här laget bör vara rätt tydligt.

 

 

---

 

LOL svenska politiker. Vår vice statminister tror på el-allergi, hon som tog paus i föräldraledigheten för att få betald semester hade tydligen 0.3 på HP och har skämt ut sig i ett gäng debatter:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju inte min dagbok, plus lite jante, men minicliff över Island:

Gjorde klassisk Trillske-manöver i att som fullständig nybörjare ge mig ut på 4-5 dagars ridsemester i bergen. Red upp i isländska vulkaner och glaciärer.

 

- Fucking awesome

 

- Red ca 5 mil/dag upp och ner för berg etc, så är orimligt att göra det på samma häst i en stöt. Lösningen är fantastisk: vi drev med oss en stor flock hästar och bytte häst 2ggr/dag, det vill säga släppte den man hade innan till flocken. Så kör man ett gäng som rider bakom hela flocken och ser till att de springer åt rätt håll (blir en hel del kaos när de vill ut på något fält etc, men det blir en del av det roliga)

 

- Alla hästar är såklart unika så att man rider 3 hästar/dag är en extrem utmaning - vissa kan tölta mycket, vissa är studsiga så man får hålla sig till galopp, vissa måste känna att du har kontakt precis hela tiden och andra behöver tvärt om utrymme. Men det gör också att man lär sig oerhört snabbt, samt hittar favoriter som man lär sig sammarbeta med.

 

- Rekommenderar alla som är det minsta försiktiga att vara lite mer vana, det är sjukt läskigt att rida fritt med dålig balans och blir man skraj går det garanterat åt skogen. Men även detta fungerade om man verkligen vill/orkar ge sig fan på det. Jag var i stadiet att jag kunde sitta uppe ordentligt för skritt och hade någon form av aning om hur man får en (bra/lättriden) häst att tölta. Det var helt klart gränsfall, jättetuff första dag.

 

- Fucking awesome

 

Summering: islandshästar i isländska bergen är antagligen bland de bättre reseupplevelser som existerar, givet att man klarar av det så att det inte istället blir läskigt och obehagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länka! Låter awesome!

 

---

 

Rätt rejält ATH i transaktioner nu och lär fortsätta stiga...

https://blockchain.info/charts/n-transactions?timespan=all&showDataPoints=false&daysAverageString=1&show_header=true&scale=0&address=

 

Beror på en spam-attack, någon som slaskar rejält för att sega ner för alla andra. Så vill ni få era transaktioner bekräftade snåla inte på avgiften... Sikta på >0.0002BTC i avgift om ni har bråttom med confirmations.

 

---

 

Slaskade en position på Hybricon, tycker de verkar ha ett intressant case:

http://aktiespararna.media.fnf.nu/33/aktiedagen_2015_stockholm_maj/10

 

Lite random clicking button och shameless promotion, men imo ge dem en titt. Så små och en enorm marknad där de verkar ha ett rejält försprång och en riktig produkt redan att det finns chans till rejäl uppsida men också stor risk för gul. Så gillar ni den typen av aktier kanske det är något för er.

 

Öppnade fint idag:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/576231/hybricon-bus-systems

 

Fortfarande rätt kaosartad. Många får nyss reda på att aktien existerar och ingen har kunnat köpa den så det är en hel del nya pengar som vill in och få som säljer. Räkna med heltidssyssla om ni vill köpa större poster till bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Detta är en uppdragsanalys utförd av Börshandlat på förfrågan av Hybricon Bus Systems."

http://www.investerarbrevet.se/files/hybricon_analys.pdf

 

Spännande case :) jag gick in lite lätt imorse.

 

Fin rapport, posta mer sånt ni hittar!

 

gjorde detsamma.

mest för att jag ska orka läsa tokboken dock

 

Haha, bra motivering :) Enligt EMH så är det en fullgod strategi 8-)

 

Vad anser tokboken är bästa sättet för att hedgea sig mot en framtida börskrasch?

 

Bitcoin, guld, silver, hedgefonder, optioner, fiat?

 

Vilken typ av krasch är det du ser? Att kronan skulle bli jättestark? Isåfall köp kronor. Att företagen skulle sluta göra vinster, köpa hagelbössa och tält? Att börsen är övervärderad? Köp många riskabla företag som någon av dem kan vara undervärderad.

 

Imo om Bitcoin tar över så kommer börsen rusa (i kronor) och antagligen vara ungefär lika värd i köpkraft.

 

---

 

En sosse och moderat har en sansad debatt om invandring :shock:

http://avpixlat.info/2015/07/07/johan-westerholm-och-hanif-bali-debatterade-migrationspolitiken/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av krasch är det du ser? Att börsen är övervärderad?

 

Ja precis, många glädjeprognoser osv. Pressarna lär ju gå varma hos riksbanken så det borde inte vara någon höjdare att sitta på FIAT även om efterfrågan på SEK ökar...

 

 

De lär ju åka ut med huvudet före :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lär ju åka ut med huvudet före :lol:

 

Det vore rasistiskt och diskriminerande att kicka ut Hanif, men den vita hetrosexuella mannen däremot... :roll:

 

---

 

Alan Watts förklarar Bitcoin vs guld rätt fint här:

https://www.youtube.com/watch?v=ssDY74nLuLg#t=12m35s

 

---

 

Största Bitcoin-transaktionen någonsin:

Verkar som att nuvarande spam-attacken har visat att det finns en del svagheter i nuvarande systemet, t ex skulle Electrum få problem mot en koordinerad spam-attack vid 20MB blocks.

 

Citerar mig själv från reddit angående attacken:

Nah, it's an interesting test to see what happens and likely Bitcoin will come out stronger after this attack. Imo bring it on, the sooner the better. Also the transactions should be neutral, we should not care if they are from Obama, /r/bitcoin[1] -er, a cat, a fridge or a spammer.

 

---

 

http://www.sydsvenskan.se/asikter/cannabis-splittrar-och-dodar/

De unga tonåringarna är ofta av uppfattningen att ingen har dött av enbart cannabis samt att drogen borde vara laglig eftersom den används i medicinskt syfte.

 

Två felaktiga påståenden.

 

Enligt Folkhälsoinstitutets statistik över dödsorsaker (Tox-reg) omkommer ett sextiotal personer i Sverige varje år med cannabis – men inga andra droger – i blodet. Inte i något land i världen är cannabis för rökning godkänt som läkemedel, och även om det vore det innebär det inte per automatik att drogen skulle legaliseras som rusmedel eller för självmedicinering.

 

Undrar hur många som dött utan droger i kroppen. Med samma resonemang är det livsfarligt att inte droga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tog sin tid att ställa iordning datorn för försäljning, skriva över 4st HDD massa gånger tog brutalt lång tid med disc utility så fick bli yes asdf1234 > stor.fil några gånger i flera terminaler, hur osäkert är det?

 

 

Förmodligen ett för sent svar.

 

Det beror på:

  1. Hur har du förberett dig?
  2. Vem vill du skydda dig mot?
  3. Vad är informationen värd?

Om du alltid kört med full-disk kryptering så räcker det att skriva över en gång. Om du inte kört krypterat så kan du vara rökt oavsett hur många överskrivningar du gör.

 

Om överskrivningen inte sker på devicenivå så bör du skriva flera filer (med långa namn).

Genom att använda ett fast mönster "asdf1234" så underlättar du för en forensiker, det blir uppenbart att disken är överskriven och man kan rikta in sig på sektorer som missats vid överskrivningen.

Istället för yes hade jag loopat runt "dd if=/dev/urandom count=1 bs=8192 of=outfile" eller liknade och räknat upp outfile och eventuellt varierat count.

 

Sen finns det ju alltid sätt att minska värdet på informationen. Om det kan ha funnits sparade lösenord så är det läge att byta, om det funnits bitcoinnycklar så är dert läge att skeppa till en ny adress osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mm, det är en potentiell uppsida. Tror dock Ubers uttalande övertolkades lite, var nog snarare att de anser att det är väldigt svårt snarare än en köporder. Vad jag vet bygger Tesla sina Model 3 för att ha ratt etc och snarare som ADAS/autopilot än som autonomt fordon. Tesla har för övrigt försenat sin autopilot rätt länge, så de kunderna som betalade 40kkr extra för den featuren har inte haft jättemycket glädje av den senaste 9månaderna... Tror Tesla underskattade hur svårt det var.

 

Å andra sidan har Google gjort enorma framsteg. Google har anställt väldigt många erfarna och duktiga professorer, phd och ingenjörer, de har andra i organisationen som kan ta hand om data, databaser, machine learning och framförallt de har en enorm budget så de behöver inte snåla med inköp av test-sensorer, förare etc. Imo är Googles försprång idag väldigt stort jämfört med biltillverkarna. Säg att Google anser att deras produkt funkar tillräckligt väl så kan de lägga en order hos Magna-Steyr på 100 000 av deras lustiga småbilar v2 och sätta ut dem i några utvalda storstäder med tacksamt klimat. Google som för övrigt lanserade en ride-sharing-app i Israel nyss.

 

De andra snackar om att förhoppningvis kunna göra något i framtiden, Google gjorde det redan för några år sedan. Och däremellan skiljer det en hel del investeringar och timmar med kompetent personal.

 

Som vanligt med TED-talks, skippa första 7min ish.

 

Förmodligen ett för sent svar.

 

Det beror på:

  1. Hur har du förberett dig?
  2. Vem vill du skydda dig mot?
  3. Vad är informationen värd?

Om du alltid kört med full-disk kryptering så räcker det att skriva över en gång. Om du inte kört krypterat så kan du vara rökt oavsett hur många överskrivningar du gör.

 

Om överskrivningen inte sker på devicenivå så bör du skriva flera filer (med långa namn).

Genom att använda ett fast mönster "asdf1234" så underlättar du för en forensiker, det blir uppenbart att disken är överskriven och man kan rikta in sig på sektorer som missats vid överskrivningen.

Istället för yes hade jag loopat runt "dd if=/dev/urandom count=1 bs=8192 of=outfile" eller liknade och räknat upp outfile och eventuellt varierat count.

 

Sen finns det ju alltid sätt att minska värdet på informationen. Om det kan ha funnits sparade lösenord så är det läge att byta, om det funnits bitcoinnycklar så är dert läge att skeppa till en ny adress osv.

 

Hade en hot storage wallet på en true-crypt SSD-disk förvisso, var mest att jag inte ville att framtida köpare inte skulle se bilder, filmer, spel etc. Eller hitta något lösenord som går till någon mail som är backup för en annan mail etc etc. Göra det lite dyrt iaf, så dyrt att det hade varit lättare att bara göra inbrott ed.

 

Bytte iaf filsystem, påbörjade formatering som avbröts och skrev över med yes. Antar att detta borde göra det rätt dyrt, svårt och meningslöst att försöka knäcka för mig. Hade jag varit typ alexandrus hade det givetvis varit en annan sak :P

 

---

 

Angående attacken mot Bitcoin, som fortfarande pågår från den här snubben. Det är en rätt jäkla billig attack. Typ 1.5BTC*~*$450/dag. Bra mycket mindre än vad vissa donerar på twitch och de retar upp bra många fler och många pratar om dem. Hade man haft tid, pengar och illviljan kan jag helt klart se nöjet i att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sålt en dator och kommer kanske inte heller göra det nu när det låter så här...

 

Men kom att tänka på en sak, finns det kriminella som köper billiga datorer på blocket för att sen leta gammal info, borde ju vara rätt lätt att selektera rika områden mm och det går ju ofta att säga exakt vem som ägt datorn så man slipper slösa energi på att komma åt nån fjortis snapchat.

 

Eller håller de som kan återskapa info på hårddiskar på med lönsammare saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sålt en dator och kommer kanske inte heller göra det nu när det låter så här...

Jag har heller aldrig haft för avsikt att sälja något begagnat lagringsmedia men de kan ju komma på villovägar av andra anledningar (stöld etc).

Men kom att tänka på en sak, finns det kriminella som köper billiga datorer på blocket för att sen leta gammal info, borde ju vara rätt lätt att selektera rika områden mm och det går ju ofta att säga exakt vem som ägt datorn så man slipper slösa energi på att komma åt nån fjortis snapchat.

 

Eller håller de som kan återskapa info på hårddiskar på med lönsammare saker?

Det finns en del publicerat där säkerhetsforskare återskapat känslig information från begagnade diskar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fd chef till mig var lätt hyperparanoid med det där. Strax innan jag började på det företaget hade de gjort sig av med några gamla hårddiskar genom att först applicera en rejäl slägga, och sedan mala ned det i någon industrimaskin till flis. Chefen var inte nöjd. Hans första fråga var "vad gjorde ni av fliset då?" Det slutade med att de fick fördela småbitarna på olika sopinsamlingar över halva Stockholm för att han skulle gå med på att ingen kunde återskapa datan längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fd chef till mig var lätt hyperparanoid med det där. Strax innan jag började på det företaget hade de gjort sig av med några gamla hårddiskar genom att först applicera en rejäl slägga, och sedan mala ned det i någon industrimaskin till flis. Chefen var inte nöjd. Hans första fråga var "vad gjorde ni av fliset då?" Det slutade med att de fick fördela småbitarna på olika sopinsamlingar över halva Stockholm för att han skulle gå med på att ingen kunde återskapa datan längre.

 

lol och mitt i allt glömde dom bada det i badkar eller better up syra på skiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plussar fint på tradera, skulle sälja en pryl, köparen kunde tyvärr inte hämta den så han sa jag kunde behålla mina klarna-pengar och prylen så nu säljer jag den igen 8-)

 

Jag har massa böcker jag antagligen aldrig kommer läsa jag vill bli av med. Böcker som är rätt nya och hyfsat poppis. Kan man få något för sådana på något smidigt sätt utan massa tidsåtgång? Typ någon secondhandbutik som ger någon tjuga per bok ed? Alternativet är att dumpa dem på någon välgörenhet eller i föreningens rum och inte få ett öre på dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller håller de som kan återskapa info på hårddiskar på med lönsammare saker?

 

Det är inte supersvårt att återskapa saker, många parametrar som spelar roll dock, men man kan absolut hitta intressanta saker om man går igenom disken i exempelvis encase.

 

Bytte iaf filsystem, påbörjade formatering som avbröts och skrev över med yes. Antar att detta borde göra det rätt dyrt, svårt och meningslöst att försöka knäcka för mig. Hade jag varit typ alexandrus hade det givetvis varit en annan sak :P

 

 

Beror väl lite på vem som vill åt dig som alltid men man vet aldrig vad folk kan lyckas med, ibas har ju gjort några riktigt imponerande restores. Skulle personligen köra dban på alla medier eller gå in själv med dd som hubbabubba skrev. Gällande fallet med alexandrus så var det ju slamdunk när det kom till forensik eftersom datorn var igång och var mountad med truecryptcontainern och de kom över pgp nycklar + inlogg och kunde matcha på alla siter som han varit aktiv på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort recension på MTAILOR:

 

Mätproceduren:

Kändes lite märklig, typ "gör jag verkligen rätt nu?". Kan vara idé att dra för gardinerna iaf.

 

Val av skjorta:

Väldigt straight forward, inga konstigheter.

 

 

 

h_1436444828_9097635_2e5132e047.png

 

 

Leveranstid:

~4 veckor. Vet ej vad konkurrenterna ligger på men det var ungefär vad jag väntade mig.

 

Resultat:

Är långt ifrån expert på hur skjortor egentligen ska sitta, jag kan bara jämföra med mina andra "one-size fit all"-skjortor.

 

Pro: Det tre största skillnaderna är ärmlängden, halsen och midjan. Alla mina andra skjortor har lite för långa ärmar. Skjortan satt betydligt tajtare kring halsen än mina andra som varit för lösa. Mina andra skjortor har även varit lite för breda/lösa över midjan, denna följde min kroppsform betydligt bättre.

 

Kvalitén på tyget kändes riktigt bra (100% cotton Broadcloth 100's 2-Ply).

Con: Tyckte att den var lite lång i ryggen. Det är något jag noterat på de flesta andra skjortor jag provat. Det kanske är jag som har missuppfattat hur lång en skjorta ska vara?. Se mått 4 här:

 

 

size-guide-howtomeasure-back_1.png

 

 

Pris:

Skjorta: $69.00

Frakt: $30.00

Tull/moms: 162 SEK

Postens Avgifter: 125 SEK

Totalt: 1119.59 SEK

 

De skjortor jag jämfört med har kostat kring 600 - 900kr.

 

edit: Hur varmt strykjärn törs man ha? Begrep inte riktigt tvättlappen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pris:

Skjorta: $69.00

Frakt: $30.00

Tull/moms: 162 SEK

Postens Avgifter: 125 SEK

Totalt: 1119.59 SEK

 

De skjortor jag jämfört med har kostat kring 600 - 900kr.

 

edit: Hur varmt strykjärn törs man ha? Begrep inte riktigt tvättlappen :D

 

Fin recension. Du kunde fått $20 rabatt om du använde min kod: "yzjilzbj" :cry:

 

Angående ryggen, du tog short va eller vad de kallar det när man inte ska ha den innanför byxorna? Du kan ju testa och maila dem och fråga, kanske de uppdaterar sin AI med din input.

 

Tullen+post har jag klarat 2/3 gånger nu. Leveranstiden blir längre de gånger sjörövarna utpressar en.

 

Tycker fler av er borde testa dessa skjortor. Kvalitén är förvisso inte Zegna, men många av oss är mer bekväma i lagom fina skjortor än i finskjortor.

 

1436368143563168.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...