Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vad anser ni om det som diskuteras i denna artikel?

http://www.expressen.se/sport/friidrott/victoria-dronsfield-kan-byta-till-storbritannien/

 

Själv tycker jag att så länge man är iaf till merparten en produkt av träningen i det land man vill tävla, alternativt anlänt i ung ålder, så är det ok. Detta fall förefaller inte falla inom dessa ramar. Likaså med Ludmila som lyckades bli så folkkär innan hon åkte dit för 2a gången, förstod aldrig hur man kunde värdera hennes medaljer. Tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

– Kul för fansen att se egenproducerade talanger i Storbritanniens landslag, säger Kilty sarkastiskt.

– Det känns en gnutta rasistiskt, svarar Dronsfield.

 

Skriker man rasism har man förlorat debatten. Rejält urvattnat begrepp om det ska gälla för sånt där... Lite lol hur alla våra idrottstjärnor vi är så stolta över är medborgare i Monaco så de slipper vår höga skatt, ännu mer LOL när vänsterpartiet vill sänka skatten för fotbollstjärnor. Eller sure, skatten borde sänkas, men lite konsekvent borde man allt vara...

 

---

 

cK2aaQz.jpg

 

---

 

http://www.dn.se/sthlm/grovt-kriminella-tar-over-svarthandeln-med-hyreskontrakt/

 

---

 

Annan skön deep learning, skriv ett ord i chatten och boten redigerar bilden åt det hållet:

http://www.twitch.tv/317070

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är väldigt random, men det har stört mig länge. Varför i själva helvetet rekommenderar Spotify och dylikt nationella grejer? Varför ska jag vara det minsta intresserad av vad som är populärt att lyssna på just i Sverige? Tvärt om är den typen av fasoner att aktivt sänka standarden på hela regionen eftersom det är en liten lokal punkt som då når väldigt snål och homogen information. Vi behöver egentligen inte ligga ett år efter USA på internet.

 

Jag blir även rätt sne över uppenbart internationella siter utan minsta lokala koppling som försöker navigera mig till versioner på svenska.

 

Stör detta fler? Har folk inte fattat att internet inte är nationsuppdelat? Handlar det om att utvecklarna inte brytt sig om mindre ställen och att algoritmerna därför inte fattar att tex Sverige gentemot övriga västvärlden inte riktigt är som Afrika jämfört med Kanada?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En nyfiken frågan, vad kostar det att köpa en hyreslägenhet svart i Stockholm?

En etta på 40 kvm? Östermalm, Södermalm, Vasastan, Kungsholmen, Söderort, Solna, Hässelby...? Någon med lite koll?

 

För länge sedan, typ 15 år sedan eller så, hörde jag att en 1'a innanför tullarna skulle ha kostat 100k, 2'a 200k osv. Mtp att kvadratmeterpriset att köpa en bostadsrätt kan ligga på 50-100k nu så måste priserna på hyresrätter ha skjutit i höjden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är numera övertygad om att han trollar när han gör sina inlägg kring bitcoin. Det sjuka är ju att han vägrar svara på (vettiga) kommentarer utan verkar bara ignorera dem.

 

Det är även jäkligt märkligt att han inte kommenterat att Avanzas podcast rekar bitcoin samtidigt som han själv varnar andra för att hålla sig borta.

 

Detta är väldigt random, men det har stört mig länge. Varför i själva helvetet rekommenderar Spotify och dylikt nationella grejer? Varför ska jag vara det minsta intresserad av vad som är populärt att lyssna på just i Sverige?

 

Den genomsnittliga svenske spotifylyssnaren har väl knappast samma preferenser som en genomsnittlig tysk spotifylyssnare? Vore väl bara konstigt om man inte gjorde selektiv reklamföring baserat på statistik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är numera övertygad om att han trollar när han gör sina inlägg kring bitcoin. Det sjuka är ju att han vägrar svara på (vettiga) kommentarer utan verkar bara ignorera dem.

 

Mitt extremt aspiga saklig inlägg togs bort. Hade citerat typ 2-3st meningar av honom och var och en för sig hänvisat till varför dessa var totalt felaktiga eller sa emot andra saker han sa.

 

Gissar dock att han inte är troll. Han har bara otur när han tänker och för stort självförtroende, i pokervärlden hade han varit ett fd fotbollsproffs som numera bloggade poker typ. En fråga om honom, har han ens egna positioner?

 

Lite nya guldkorn:

B%C3%A4st-fondbetyg-i-olika-faser2.gif

 

:roll:

 

:roll:

 

 

 

---

 

SD över 20% nu:

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

 

De behöver inte ens göra något, de andra partierna är så extremt dåliga och deras "strategi" är kontraproduktiv. Och likt Hemberg, Cornucopia m fl har de totalt 0 självinsikt och oavsett hur det går kommer de tro att de haft rätt hela tiden och försöka med mer av samma sak. När tror ni SD tar 30% i partimodellen? 2017?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt extremt aspiga saklig inlägg togs bort. Hade citerat typ 2-3st meningar av honom och var och en för sig hänvisat till varför dessa var totalt felaktiga eller sa emot andra saker han sa.

 

Återigen ett inlägg där nån bara går igenom kort historia och lite fakta om btc utan felaktigheter och ni klagar. Alla som inte hyllar btc och förvrider fakta är troll eller idioter? (Nu råkar just den här snubben vara idiot av massa andra anledningar, ska tilläggas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den genomsnittliga svenske spotifylyssnaren har väl knappast samma preferenser som en genomsnittlig tysk spotifylyssnare? Vore väl bara konstigt om man inte gjorde selektiv reklamföring baserat på statistik?

"Statistik" vilken statistik som helst är bra underlag alltså? Väst vs afrikanskt är bra statistik, 'svenskt' är helt groteskt dåligt underlag.

 

Det skulle kunna användas som filter för låtar på svenska men thats it. Vill du rekommendera lyssnaren något internationellt den inte tänkt på att den gillar ännu är det ju snarare bara att kopiera det som rullar i Amerika (dvs typ "väst").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:roll:

 

Okej

 

Antingen trollar han med boken också eller så har han käkat svamp.

Bensin är alldeles för billig och måste bli dyrare

Till och med Keynes måste ju vrida på sig sig när han hör detta. Såvitt jag vet är det bara Marxisterna som fortfarande tror på arbetsvärdeteorin.

 

--

 

"Statistik" vilken statistik som helst är bra underlag alltså?

Jag tänker typ deras topplista (mest spelade senaste 30 dagar typ)?

 

 

Väst vs afrikanskt är bra statistik, 'svenskt' är helt groteskt dåligt underlag.

 

Räcker ju med att du jämför Svenska och Norska topplistan för att hitta olika låtar.

Norrmännen föredrar vissa norska låtar som vi inte gillar, behövs inga större samples för detta.

Tror dock att jag missar din poäng.

 

Du kan ju alltid använda amerikanska topplistan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sparande hos p2p-låneföretag varit uppe för diskussion i tokboken? Räntan blir väldigt bra (~10%), men det finns naturligtvis riskfaktorer.

 

Har precis börjat prova Savelend lite smått och en större aktör är Trustbuddy. Savelend har fördelen att grundaren finns här på forumet, vilket känns bra. Han får outa sig själv om han vill, även om jag inte tror att det är någon jättehemlis. Bortsett från att registreringsproceduren inte var fullständigt strömlinjeformad, har det gått smidigt att börja spara. Det är tydligen en ny plattform under utveckling.

 

Känns som ett bra alternativ till börsen och annat ränte(lol)sparande i dagsläget. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.theverge.com/2015/6/25/8844649/french-taxi-driver-protest-uber-pop-paris

French taxi drivers today blocked roads to airports and train stations in Paris, as part of a nationwide protest against Uber. Thousands of drivers are expected to participate in today's strike in the French capital and other major cities, where tensions between taxi unions and private car services are running high. Protestors burned tires and turned over cars along major thoroughfares, and there have been reported scuffles between taxi drivers and other chauffeurs. Police in riot gear intervened at one point with tear gas, Reuters reports.
Following today's protest, France's interior minister ordered the Paris police to implement a ban on UberPop in the capital. "I have given instructions, considering the grave problems with public order and the development of this illegal activity, to the police prefecture in Paris to ban UberPop activities," Interior Minister Bernard Cazeneuve told reporters.
In Strasbourg last week, taxi drivers reportedly posed as Uber customers and led drivers to isolated locations to assault them.

 

Ja det borde lära befolkningen att inte använda konkurrenten! :roll:

 

---

 

Bara jag som tycker detta låter ungefär som när våra ledande politiker talar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det borde lära befolkningen att inte använda konkurrenten!

Kunde varit sverige, fått för mig att "fria marknaden" (=anarkism) tillåts så länge det är aktioner för att bibehålla ordningen. Som tex den där svarta marknaden för hyreskontrakt. Naturligt hade ju varit att för många, många år sedan bryta upp hela regleringen eller i minsta fall tänka om den.

 

Har istället faktiskt aldrig hört talas om någon som råkat illa ut med lagen när de köpt eller sålt kontrakt. Det är som att det tillhört lösningen (folk hittar sätt att bo ändå -> behöver inte ta bort reglerna).

Räcker ju med att du jämför Svenska och Norska topplistan för att hitta olika låtar.

Norrmännen föredrar vissa norska låtar som vi inte gillar, behövs inga större samples för detta.

Tror dock att jag missar din poäng.

Ja men det är ju bara för bristande information (dvs exakt det Spotify egentligen ska bidra med) i den lokala delen, dålig transparens mellan de systemgränser som inte existerar naturligt på internet. Spotify styr alltså efter en ren marknadsimperfekt som vi egentligen fixat. :roll: Vi har ju precis samma smak vad gäller instrument, tonföljder etc. Som sagt så länge inte språket är nationellt. Det som är inne i USA idag är inne här imorgon, det ska bara snappas upp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sparande hos p2p-låneföretag varit uppe för diskussion i tokboken? Räntan blir väldigt bra (~10%), men det finns naturligtvis riskfaktorer.

 

Har precis börjat prova Savelend lite smått och en större aktör är Trustbuddy. Savelend har fördelen att grundaren finns här på forumet, vilket känns bra. Han får outa sig själv om han vill, även om jag inte tror att det är någon jättehemlis. Bortsett från att registreringsproceduren inte var fullständigt strömlinjeformad, har det gått smidigt att börja spara. Det är tydligen en ny plattform under utveckling.

 

Känns som ett bra alternativ till börsen och annat ränte(lol)sparande i dagsläget. Vad tror ni?

 

Vad har detta för fördelar kontra att köpa (junk) bonds, svenska preferensaktier etc? En direkt nackdel jag kan se är att du har att göra med en mellanhand som dels utgör en motpartsrisk och dels ska ha en andel av förtjänsten.

 

Har du bra underlag för dina antaganden om default rates? Här krävs antagligen flera ekonomiska cykler och kunskap om vilka standarder respektive företag har. Vet inte om det riktigt finns på en så ung marknad.

 

Dessutom anar jag utan att veta allt för mycket att det finns en del oseriösa aktörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har detta för fördelar kontra att köpa (junk) bonds, svenska preferensaktier etc? En direkt nackdel jag kan se är att du har att göra med en mellanhand som dels utgör en motpartsrisk och dels ska ha en andel av förtjänsten.

Än så länge är det bara utlåning till privatpersoner som jag förstår, och med tanke på att det görs till ganska hög ränta är jag ganska osugen på att _inte_ ha en mellanhand... Så jag vet inte om det går att jämföra med instrumenten du talar om.

Har du bra underlag för dina antaganden om default rates? Här krävs antagligen flera ekonomiska cykler och kunskap om vilka standarder respektive företag har. Vet inte om det riktigt finns på en så ung marknad.

Nej, det har jag inte, utan det är taget från en beräkning av Savelend, som jag tror är gjord med antagandena 75 % utlåning och 5 % kreditförluster. Hur hållbar den modellen är på sikt har jag ingen aning om.

 

P2p-utlåning är tydligen sjukt mycket större i andra länder, t.ex. UK, och det går säkert att göra efterforskningar om hur det funkat där. Men det har jag inte orkat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det bara utlåning till privatpersoner som jag förstår, och med tanke på att det görs till ganska hög ränta är jag ganska osugen på att _inte_ ha en mellanhand... Så jag vet inte om det går att jämföra med instrumenten du talar om.

 

Håller med om det men det hindrar ju inte att det tillförs ett lager kostnader och en extra motpartsrisk om man jämför med alternativen. Min poäng var en riskmässig jämförelse. Där tycker jag inte P2PL verkar stå sig så där särskilt bra mot de övriga alternativen (som ligger närmare än till exempel aktier och bankkonto i profil). Därmed inte sagt att jag rekommenderar preferensaktier eller junk bonds rent generellt, för det gör jag definitivt inte.

 

Hur hållbar den modellen är på sikt har jag ingen aning om.

 

Det tycker jag är ett avgörande problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det bara utlåning till privatpersoner som jag förstår, och med tanke på att det görs till ganska hög ränta är jag ganska osugen på att _inte_ ha en mellanhand... Så jag vet inte om det går att jämföra med instrumenten du talar om.

 

Nej, det har jag inte, utan det är taget från en beräkning av Savelend, som jag tror är gjord med antagandena 75 % utlåning och 5 % kreditförluster. Hur hållbar den modellen är på sikt har jag ingen aning om.

 

P2p-utlåning är tydligen sjukt mycket större i andra länder, t.ex. UK, och det går säkert att göra efterforskningar om hur det funkat där. Men det har jag inte orkat. :)

 

Kollade på detta en gång för längesen och misstänker kanske att detta är samma modell, är ej säker däremot då du nu har en mellanpart. Det viktiga är att det finns två sorters skulder, enkla eller löpande skulder. I det tidigare fallet då det skapades en sådan här tjänst var det specifikt bara utlån som Enkla skulder, dessa är relativt osäkra, går att undvika och man kan förhållandevis enkelt undvika att betala av dessa skulder. Löpande skulder däremot, är relativt säkra och extremt svåra att undvika att betala tillbaks. Om du någonsin lånar till någon bör du alltid se till att den är löpande. Minns inte alla detaljer då det va längesedan jag läste om detta men det ska ju finnas en jurist här som kan vara mer ingående.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skuldebrev

 

Kontentan är, om de lånar ut pengar såsom löpande skuldebrev kan det vara en ok och hyffsat säker affär, om det är enkla skuldebrev skulle jag nog inte vilja riskera mina pengar på detta sätt. Så kolla upp detta innan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sparande hos p2p-låneföretag varit uppe för diskussion i tokboken? Räntan blir väldigt bra (~10%), men det finns naturligtvis riskfaktorer.

 

Har precis börjat prova Savelend lite smått och en större aktör är Trustbuddy. Savelend har fördelen att grundaren finns här på forumet, vilket känns bra. Han får outa sig själv om han vill, även om jag inte tror att det är någon jättehemlis. Bortsett från att registreringsproceduren inte var fullständigt strömlinjeformad, har det gått smidigt att börja spara. Det är tydligen en ny plattform under utveckling.

 

Känns som ett bra alternativ till börsen och annat ränte(lol)sparande i dagsläget. Vad tror ni?

 

Jag har sparat hos Savelend i ganska precis 16 månader. Den genomsnittliga (årliga) räntan har legat på 10.2%. Jag gissar dock på att den som börjar spara nu får en något högre ränta eftersom det gavs ut en hel del dåliga lån i början.

 

Jag har inte gjort några större undersökningar om hur de är att spara hos andra P2P-företag, men surfar man runt lite så verkar Savelend vara helt OK i jämförelse.

 

Hurvida 10% är en bra siffra är svårt att säga, men de slår sparkontot och många fonder iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen större skillnad mellan enkla och löpande skuldebrev såvitt avser "säkerhetsavseendet". Den enda skillnaden är att ett enkelt skuldebrev inte kan överlåtas (vilket man kanske vill ibland som borgenär, exempelvis då gäldenären är insolvent).

 

EDIT: Eller, jo, det går att överlåta det också, men krångligare, denuntiation osv.

 

Är du helt säker? Av det lilla jag kan minnas så kan enkla skulder preskriberas med tid om man inte påminner osv, så löpande klarar sig i några av fallen där inte enkla "överlever"? Ett exempel...

 

(2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.)

 

Eller är detta bara varor och inte lån? Minns att det bara fanns ganska markanta fördelar med just säkerhet med löpande gentemot enkelt från mina studier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.youtube.com/watch?v=2vPphWJmBsE

 

Det är bra med partiledare som inte vet hur systemet fungerar.

 

Vad exakt är det han inte förstår. Tyckte han som intervjuade sa flest felaktigheter. Typ var och vartannat påstående är imo objektivt felaktigt.

 

"Det krävs"

För vaddå? Hade vi haft Bitcoin som valuta hade det varit teoretiskt omöjligt. Som systemet ser ut idag skapar väl bankerna inte pengar, det är riksbanken som skapar dem. Iaf om man med pengar menar "riktiga" pengar i en plånbok och inte siffror i ett konto. Dvs Mtgox ökade inte mängden pengar i Bitcoinnätverket när lurade kunder att de hade bitcoin i konton som Mtgox inte hade täckning för. Sure det finns andra betydelser för pengar i clusterfuck-valutor, men imo är det lite slarvig semantik. Man kan inte prata om enheter i M0 och M3 som om de vore identiska saker så man bör vara lite tydligare. Imo är det intellektuellt trist att vi har ett valutasystem som är så svårt att diskutera. Hade varit mycket enklare om alla hade samma vana av att använda Bitcoin som de har av att använda fiat.

 

"inneboende matematisk funktion"

För bitcoin kan vi prata om inneboende matematiska funktioner, för fiatvaluta vetefan.

 

"skuldmängden måste öka för att försörja den ökande räntekostnaden"

"det är ett absolut förhållande att penningmängden måste öka för att försörja räntekostnaden" löst citerat

 

Måste den? Om jag lånar 100kr av dig och ska betala tillbaka 105kr, så arbetar jag för 105kr hos dig genom att klippa din gräsmatta och penningmängden har inte ökat för att "försörja den ökande räntekostnaden". Imo bevisade det hyptetiska exemplet att ordvalet måste är direkt felaktigt. Det kanske blir ökade skulder ändå med vår negativa ränta, ökade välstånd och enorma monetära inflation, men inget säger att det måste vara så.

 

Nu har jag säkert något slarvig påstående ovan som någon kommer älska i att hugga på så jag säger som Taleb:

THE ETHICS OF DEBATING.

You can attack what a person *said* or what the person *meant*. The former is more sensational. The mark of a charlatan (say the journalist Sam Harris) is to defend his position or attack a critic by focusing on *some* of his/her specific statement ("look at what he said") rather than attacking his position ("look at what he means"), the latter of which requires a broader knowledge of the proposed idea.

 

---

 

http://www.vocativ.com/world/isis-2/isis-escalating-brutality-in-videos-is-terrorist-clickbait/

Han hävdar att grymma avrättningar kan minska antalet som joinar ISIS. För det blir uncool att joina dem då de obv är de onda. Säger inte att han fel, men en varningsklocka går upp, kanske de som överväger att joina inte har riktigt samma värderingar som oss andra?

 

---

 

“Inequality has gotten much worse in the United Kingdom,” declared the Nobel laureate Joe Stiglitz when he was on Andrew Marr’s Start the Week last month (clip below). It’s one of those things that ‘everyone knows’ which is (to put it politely) not supported by the data.

http://blogs.spectator.co.uk/fraser-nelson/2015/06/official-income-inequality-has-fallen-under-david-cameron/

Rätt obv att vi har ett metagame när de som styr eller vill styra vill förmedla en bild av att problemen ökar för att få mer resurser att styra med. Och de som rapporterar älskar att rapportera om problemen. Så man bör alltid vara lite vaksam på problemrapportering.

 

---

Våldsspiralen är alldeles för brant säger Stefan Sintéus, polismästare i Malmö, och försöker förklara varför situationen är som den är.

 

– Tyvärr är det så att en förnedring mot någon kan sluta med en handgranat. Det är de tendenserna som vi måste jobba med långsiktigt, säger Stefan Sintéus.

– De har blivit lagförda många gånger sedan de blev straffmyndiga. Men eftersom det är så mycket pengar i den kriminella verksamhet de driver ser vi dem om och om igen.

Och vad skulle vi kunna göra för att lösa problemet? :roll:

 

---

 

Nya andreasma?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken andel av förtjänsten som tas är inte den viktigaste parametern, utan om det som är kvar, din avkastning, är god jämfört med andra investeringsslag och i förhållande till risken.

Självfallet. Det ändrar inte att avgifterna är en högst relevant parameter att titta på. Alla individuella hedgefonder hävdar att att de gör skäl för sina "2 and 20" men som grupp gör de absolut inte det.

 

Avgifter äter avkastning. I synnerhet för folk som inte är särskilt bevandrade inom finans är det en extremt viktig reality check att kolla på friktionskostnader. Här har er produkt en nackdel mot andra något liknande finansiella tillgångsslag, alldeles oavsett vilka andra eventuella fördelar det än må finnas.

 

Vilket osökt föranleder frågan: varför har du ett företag som sysslar med P2PL istället för ett företag som sysslar med högrisklån ifall detta är ett så enkelt sätt att generera alfa? Verkar oerhört altruistiskt att erbjuda detta till privatpersoner istället för att ta hela kakan själv.

 

Motpartsrisken får jag förmoda antas bestå i motsatta intressen?

Motpartsrisk är risken att andra parter inte kan fullgöra sina åtaganden, så jag klipper delarna som relaterar till ditt missförstånd av begreppet.

 

Ska man titta på risk och ta Savelend som exempel, så säljs dåliga fordringar efter 6 månader. Man kan alltid ta ut 90% av sitt kapital direkt, och de resterande 10% är garanterat tillbaka inom 6 månader, minus eventuella kreditförluster, som enligt Savelend uppgår till mellan 3-5% på årsbasis.

 

Vad garanterar att ni i framtiden kan sälja dåliga fordringar till x öre per krona eller vad ni nu har för riktmärke? Vad baserar ni 3-5% i kreditförluster per år på? Hur lång tidsserie av kreditförluster i den häraden har ni? Vad är snittavbetalningstiden på lånen? Lika relevant som de villkor du redovisar här är underlaget för era antaganden och i förlängningen hur väl investerare kan bedöma er långsiktiga överlevnadsförmåga.

 

Just därför verkar det här som en väldigt olämplig investering för medelsvensken. Ja, just DU som läser detta ingår i denna grupp, alldeles i synnerhet om du äger starbreezeaktier och/eller bitcoin. Inte för att faktumet att jag säger det kommer att hindra någon, men nu var det ändå sagt.

 

Jag kommer inte att skriva mer om det här nu, men de frågorna som jag tog upp är relevanta att besvara för de som eventuellt är intresserade av produkten ifall det hela ska kunna övergå från ren spekulation till investering eller sparande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...