Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Carl Force, a former U.S. Drug Enforcement Administration Agent, was charged with taking Bitcoins during the investigation of the illegal Silk Road Internet drug emporium, which led to the conviction of the site’s founder Ross Ulbricht. Force agreed to plead guilty to charges including money laundering and extortion, according to a court filing Monday.

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-23/second-u-s-agent-agrees-to-plead-guilty-to-bitcoin-theft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bubb.la är det nya apple
Är tacksamt klimat att göra en nyhetskälla som är extrempartisk åt "andra hållet", det är ju bara gammelmedia och en minoritet som håller med om status quo-vinkeln och bubbla slipper SD/rasist-förankring.

 

Själv tål jag tyvärr inte naiv propaganda-liberalism heller. Har en del allergier, men tycker det är folk* det är fel på. :-( Får dock självfallet mycket mindre kraftiga utslag av bubbla än av gammelmedia.

 

*Skulle även kunna vara så att det bara är vad som krävs för att synas/läsas/klickas. Är ju inte för inte som AB/expressen blev dummare och dummare. Då är jag inte nödvändigtvis allergisk mot majoriteten, utan snarare dampen som syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje enskild skatt/moms har en egen lafferkurva.

Jag har alltid tänkt att Lafferkurvan ska/bör ses med det totala skattetrycket. Jag kanske har fel.

Det finns säkert några som fortfarande har positiv (om än låg) derivata men för det mesta ligger vi på fel sida toppen.

Om vi ser skatt för skatt så finns det mänger av företeelser som idag inte beskattas ... (btw länken är skum, kan du förtydliga?)

 

Man ska inte heller glömma att ju närmare toppen vi ligger (från vänster) desto sämre verkningsgrad på skatten. Om skatten ökar 1 kr så får vi bara en bråkdel till stadskassan.

Agree.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men Sverige bygger något av ett modernt(?) slavsamhälle. Poängen kanske inte alltid är att maximera antalet skattekronor - kanske är det ibland snarare att styra vart de kommer ifrån och vart de landar och stannar.

 

Folk kanske är dumma ibland också och det kan vara en förklaring för en del saker, men det är rätt uppenbart att tanken inte alltid är att optimera, allra minst helheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men Sverige bygger något av ett modernt(?) slavsamhälle. Poängen kanske inte alltid är att maximera antalet skattekronor - kanske är det ibland snarare att styra vart de kommer ifrån och vart de landar och stannar.

 

Folk kanske är dumma ibland också och det kan vara en förklaring för en del saker, men det är rätt uppenbart att tanken inte alltid är att optimera, allra minst helheter.

 

Precis. Vänstern handlar mer om att trycka åt de rika än att maximera skattetrycket och viktiga är intentionen snarare än resultatet.

 

Ni som minns ..nu har det gått ett helt år:

Vi på Park Lane fick ett inbrott under midsommarhelgen FÖRRA ÅRET och teknisk utrustning stals för nästan en kvarts miljon kronor = grov stöld.

Vi fångade tjuven på film och det tog inte en lång stund tills han var identifierad. Tjuven var känd sedan innan av polisen, stölder, missbruk och annat. Polisen hämtade också in en video där man ser hur han/tjuven skruvar loss utrustning från Park Lanes discjockeybås, polisen vet också vad mannen heter och bor - kan det bli tydligare än så här???

 

Gissa vad som istället sker i Sverige, jo det är tydligen för jobbigt att utreda detta, eller för komplicerat, eller en åklagare som har vaknat på fel sida - men vi fick ett brev (se bild) där det kort och gott stod att: Detta läggs ner, brott går ej att styrka.

 

Jag blev galen, kontaktade polisen och saken blev även uppmärksammad i media. Då plötsligt sa polisen (när Göteborgs-Posten och GT ringde) - att det nog var ett misstag att lägga ner. Polisen menade att de "blandat ihop" Park Lanes mål med ett annat mål för "de hade så lika nummer".

- Detta var i september förra året.

 

Idag juni 2015 har mannen ännu inte åtalats, jag hör inget från polisen, försäkringsbolaget vägrar att betala ut då de enligt dem är oklart vad som hänt då det inte finns något åtal eller dom mot mannen - jag allt är ett skämt och inget leder framåt. Vi har själva fått lägga ut pengar och köpa nytt - trots att alla vet vem som är tjuven. Så är det konstigt att saker och ting håller på att gå käpprakt åt helvete i Sverige, är det konstigt att människor vänder sig till mindre nogräknade figurer för att via dessa skipa rättvisa och få tillbaka sina egna saker. Jag är inte alls förvånad när folk tvingas att sälja sina krav till "hårda gossar" för att dessa sedan plockar in skulden och då kanske ger dem 30% som tack - enkel matematik säger nämligen: bättre med 70% tillbaka av dina ägodelar istället för noll.

 

På ren svenska så är rättssystem vi numera fått i detta land - helt åt helvete!

 

---

 

Såg senaste ISIS videon. Se på egen risk för ert psykologiska välbefinnande

Spoiler!
http://sendvid.com/g0c71mhk

 

edit död länk, här finns klippen: https://www.flashback.org/sp53806203

Sjuka de är alltså... Testar tre nya sätt att avrätta fångar, väldigt väldokumenterat. Dessa vi ska ge förtur till i bostadköer, dessa som SVT kallar för aktivister och dessa som ledande politiker i regeringen bjuder att föreläsa... Men vi har blaskmedia som totalt snurrat sig vilse utan moralisk kompass som inte kan fördömma det som händer...

 

---

 

http://www.twitch.tv/sethbling

Rätt intressant twitchkanal. Snubbe kör en ganska simpel genetisk algoritm och försöker enbart med den slå diverse nintendospel:

 

---

 

I massa filmer och tv-serier gör FBI massa koola saker med bilder, t ex sattelitbilder, t ex zooma in, enhance och ibland tom roterar de. Vilket vi tittar stör oss på för det inte är möjligt. Eller är det?

http://arxiv.org/pdf/1506.06825v1.pdf

Tydligen kan vi redan göra detta. Vem vet, snart kanske AI kan läsa i tidningen på suddiga bilder från sidan.

 

S&co har faktiskt gjort en bra sak nu. De valde att inte gå vidare med förslaget om DAB. Undrar hur många miljoner som slösades på utredningar om det dock :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående IS-videon upphör jag aldrig att förvånas över hur spektakulära och välproducerade deras videos är. Det är ju närapå snuff med deras krispiga HD-kvalle och all planering bakom.

 

Folk som daltar med IS borde se dessa videos innan de uttalar sig för det är noll sannolikhet att en IS-volunteer från väst inte känner till dessa avrättningar och massmord innan de ansluter sig. Mona Sahlin & co snackar ändå som om småpojkar skulle luras in i det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vis professor sa en gång, "theres no such thing as a free lunch" ;) Lite naivt av dig att tro att det skulle gå att arbitraga marknaden på det sättet?

 

Nu var A>B så tydligen inte så naivt. Mtp på uppköpsmöjligheterna kändes det som att B<<A var orimligt och risken var imo rätt låg på alternativet så gick all in på min gissning. Nu när -7% har blivit ~0% kommer jag börja skaffa lite B också då dessa är lättare att sälja av vid behov.

 

Frågade Avanza hur jag omvandlar dessa till B. Enligt dem kommer man får meddelande och sedan klickar man bara på erbjudande och accepterar det. Antar strategin är att vänta till deadline och sedan fatta beslut att omvandla alla som går om B>A.

 

 

 

TSLA går som tåget också. Gick rykten om att model 3 var försenad till 2018, men Tesla gick in och dementerade detta. Dvs det stora frågetecknet om Teslas viktigaste produkt var i fas blev lite mindre. 3månadersgrafen ser fin ut!

 

Min tredje teknikfavorit MBLY tickar på bra den med.

 

8-)

 

 

---

 

Seriöst Hemberg...

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/06/23/bitcoin-pengabubbla/

Och sedan denna fina bilden:

Portf%C3%B6ljtrappan-4e.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var A>B så tydligen inte så naivt. Mtp på uppköpsmöjligheterna kändes det som att B<<A var orimligt och risken var imo rätt låg på alternativet så gick all in på min gissning. Nu när -7% har blivit ~0% kommer jag börja skaffa lite B också då dessa är lättare att sälja av vid behov.

 

Frågade Avanza hur jag omvandlar dessa till B. Enligt dem kommer man får meddelande och sedan klickar man bara på erbjudande och accepterar det. Antar strategin är att vänta till deadline och sedan fatta beslut att omvandla alla som går om B>A.

 

 

Har du koll på om detta även gäller i en kapitalförsäkring? Jag tänkte också växla B->A förra veckan så la både köp och säljorder. Dock var det bara köporden som gick igenom innan stängning, dagen efter rasade kursen direkt med 10% :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mycket tech-glorifiering även för mig, det vill säga nej absolut inte. Oerhört gräsligt. :-P

 

Datorn borde förövrigt var snabb på att lära sig dålig generisk musik. Mer utmanande och spännande hur den hanterar musik som, luddigt förklarat, levererar främst genom sina tydliga brister och samspelet mellan musikaliskt och icke musikaliskt. Mänskligheten vet inte varför mänskligheten gillar Håkan Hellström (förutom texterna). Vore intressant att se en dator leverera något vi inte förstår varför vi gillar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mänskligheten vet inte varför mänskligheten gillar Håkan Hellström (förutom texterna). Vore intressant att se en dator leverera något vi inte förstår varför vi gillar.

 

Mänskligheten gillar inte Håkan Hellströms texter, eller vet inte mänskligheten varför de gillar musiken, (medan de vet varför de gillar texterna) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att han menar att han snott låtar rakt av och satt svensk text till dom.

 

Nähä?

 

och för att förklara mitt inlägg så menade jag 1) att elvis aldrig sjöng "känn ingen sorg 2) att diskussionen huruvida Hellström snott lr inte är så tröttsam att den inte ens borde få föras 2015.

 

vem bryr sig om att Håkan har en line i en av sina låtar som påminner om en rad av the smiths?! Olika språk, olika tider ... Vem tror idag att det ens går att göra originell musik sträck upp en hand.

 

*värt att notera är att jag inte ens gillar hellströms musik, däremot hatar jag diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä?

 

och för att förklara mitt inlägg så menade jag 1) att elvis aldrig sjöng "känn ingen sorg 2) att diskussionen huruvida Hellström snott lr inte är så tröttsam att den inte ens borde få föras 2015.

 

vem bryr sig om att Håkan har en line i en av sina låtar som påminner om en rad av the smiths?! Olika språk, olika tider ... Vem tror idag att det ens går att göra originell musik sträck upp en hand.

 

*värt att notera är att jag inte ens gillar hellströms musik, däremot hatar jag diskussionen.

 

han har tagit väldigt många texter rakt av andra låtar.

Hur som. Är väl bara att se det som hyllningar till andra artister om man är ett fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han har tagit väldigt många texter rakt av andra låtar.

Hur som. Är väl bara att se det som hyllningar till andra artister om man är ett fan.

 

och vem hade den artisten "snott" sina texter ifrån? Att skriva originella texter 2015 (-10 år) måste ändå vara nåt slags önsketänkande ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vem hade den artisten "snott" sina texter ifrån? Att skriva originella texter 2015 (-10 år) måste ändå vara nåt slags önsketänkande ...

 

Ska jag vara ärlig orkar inte heller jag ha diskussionen, gillar inte Håkan förutom Valborg och Det kommer aldrig vara över..., men tycker inte heller det fel att "sno" principiellt. Försökte mest vara fyndig vilket jag faktiskt tyckte jag var. Och det ser ut med din kommentar som du inte kopplar.

 

Men till saken, det är självklart att det går att göra originell musik med nya texter och slingor. Och även om det inte gick hade det gått att göra det mindre tydligt än Håkan gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mänskligheten gillar inte Håkan Hellströms texter, eller vet inte mänskligheten varför de gillar musiken, (medan de vet varför de gillar texterna) ?

Sistnämnda.

 

Var ju inte meningen att det skulle bli någon diskussion. Väldigt många gillar odiskutabelt Håkan Hellströms musik, trotts (antagligen snarare tack vare) att han så att säga "inte kan sjunga" och låtarna är väldigt sångintensiva.

 

Vissa andra gillar inte Hellström överhuvudtaget och det är också odiskutabelt men förändrar ju inte saken.

 

Och även om det inte gick hade det gått att göra det mindre tydligt än Håkan gjort det.

Fast det han gör är ju ofta rätt vågat. Typ försvenskade saker, och klychiga saker som ska bli värdelöst och direkt pinsamt egentligen. Lägg därtill att han liksom antisjunger, utan att göra det aggressivt, så det ska ju också bli värdelöst och pinsamt. Hela grejen ska bli skitkonstig, antingen inte synas eller än värre(?) skrattobjekt på Youtube.

 

Antingen var han dum i huvudet eller så hade han enormt självförtroende, oklart varför han kom så långt att både han och andra märkte att hans "dåliga" var riktigt bra och att den omusikaliska musiken var musikalisk.

 

En av ytterst få svenska musiker som lyckats skapa en del "rörande" musik IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och vem hade den artisten "snott" sina texter ifrån? Att skriva originella texter 2015 (-10 år) måste ändå vara nåt slags önsketänkande ...

 

Fast att översätta andras engelska texter (absolut inte bara en gång) till svenska rakt av är rätt löjligt ändå. Oavsett hur mycket du hatar diskussionen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...