Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Trevliga diet-tips :) Tack!

 

Angående pasta, det påverkar min mage negativt så jag brukar undvika det.

 

Vad tror ni om att käka mycket protein i form av fisk,kyckling och ägg. Pumpa på med massa grönsaker och rotfrukter. Kanske lite ost? Nötter, bär osv?

 

Lite paleo med modifiering att jag gärna äter saker från mammamu. Inte lågkolhydrat, men skippa pasta och bröd. Hur fint är det med ris?

 

Angående vegetabiliska fetter, räknas kokos, avokado, oliver och nötter dit? Eller tänkte ni främst på raffinerade oljor av olika slag?

 

främst raps, solrosolja och likande oljor som är flytande i rumstemperatur.

kokos och avacado är ok IMHO även om man kanske inte bör ersätta animaliskt fett med dessa. nötter och oliver känns väl sådär, men så länge man använder dom huvudsakligen som smaksättning och inte som allaround olja så kör på.

 

Jag äter ungefär som du beskriver, mycket animaliskt fett och protein helst från naturbeteskött. jag använder aldrig rapsolja och nästan aldrig mjöl hemma men kan ibland äta surdegsbröd ute eller lunch ute där köttet till 95% sannolikhet är stekt i matolja. jag äter så mycket socker/stärkelse som jag vill. vitt ris innehåller bara stärkelse, ofarligt i min värld men innehåller kanske inte så mycket näring. jag äter det i normala mängder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sen på pucken, men revolutionen är nära!

 

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/western-pooping-bad-your-booty

IFLS är så oerhört mycket om Lisa Simpson; ovanligt vetenskapligt påläst strikt fragile vardagsakademiker med i sammanhanget svagt IQ. Trevlig och ambitiös men myopisk och störig, man vet inte om man känna sympati eller håna, lyssna eller himla med ögonen.

 

Om ett kompisgäng på fyra riktiga bufflar sitter och dricker renat i en epatraktor i Hedesunda så kommer en av dem kallas den smarte och följa IFLS.

 

Eller, ja, det har ju blivit lite mer click hunter på senare tid och därmed nedgradering till snart blaskmedia, men så blir det ju för alla som säljer ut sig vilket alla gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kost gissar ni är bäst om man siktar på mental skärpa och uthållighet snarare än en fysisk sådan? Givetvis uppnår jag helst bägge men är inte villig att känna mig "dimmig" i skallen.

 

Sist på pucken men facit för mig är att dricka 2 koppar kaffe till frukost runt 06.00. Sen utnyttja nästa 4 timmarna till hårt, fokuserat jobb. Kl11 är det lättare lunch på menyn, gärna bestående av lite skinka, ett par ägg och kaffe. Sen är det jobb igen som kombineras med någon kaffekopp/vatten för att vid kl18 äta en ordentlig middag och njuta av kvällen.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att käka mycket protein i form av fisk,kyckling och ägg. Pumpa på med massa grönsaker och rotfrukter. Kanske lite ost? Nötter, bär osv?

 

Lite paleo med modifiering att jag gärna äter saker från mammamu. Inte lågkolhydrat, men skippa pasta och bröd. Hur fint är det med ris?

 

Angående vegetabiliska fetter, räknas kokos, avokado, oliver och nötter dit? Eller tänkte ni främst på raffinerade oljor av olika slag?

 

Tror inte man vinner så mycket på att gå från tillräckligt intag av protein till stort intag av protein. Tror också det finns risk att man förlorar på det.

 

Min åsikt om ris baserat vad jag har läst är att det antagligen är okej i rimliga mängder, men imo se som något som gör maträtter godare, inte som primära energikällan.

 

Vegetabiliskt fett direkt från grönsaker är nog okej, men försök att föredra smör över vegetabiliska oljor. Är du mer intresserad av ämnet så läs:

http://www.amazon.com/Nutritional-Grail-Ancestral-Breakthrough-Renaissance-ebook/dp/B00HZRDWJW

 

 

Lite sen på pucken, men revolutionen är nära!

 

http://www.iflscience.com/plants-and-animals/western-pooping-bad-your-booty

 

Fint att det sprider sig. Lite oväntat att det var den av alla grejjer som skulle sprida sig.

 

 

 

http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-los-angeles-minimum-wage-unions-20150526-story.html

Labor leaders, who were among the strongest supporters of the citywide minimum wage increase approved last week by the Los Angeles City Council, are advocating last-minute changes to the law that could create an exemption for companies with unionized workforces.

 

The push to include an exception to the mandated wage increase for companies that let their employees collectively bargain was the latest unexpected detour as the city nears approval of its landmark legislation to raise the minimum wage to $15 an hour by 2020.

:roll:

 

 

---

 

Funderar på att köpa en sån här:

http://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_hushall/215940-philips_handhallet_angstrykjarn_steamgo_2-in-1_gc332-87&atcl=external:ref

wvrA7xOl.png

 

Erfarenheter, tankar osv?

 

Also MTailor. Sjukt nöjd med mina senaste skjortor. Slapp tull också. $30 rabatt för att jag tipsade en polare. Han var också nöjd med sin skjorta han fick $30 rabatt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man ha ett mål på $15 när man inte har en aning om vad $15 är värt? Får RB-vibbar, hokuspokus-tal - skjut in pengar i systemet och vips så har vi ökat minimum wage.

 

I övrigt kan de väl fråga sverige hur kul det blir när man ska betala lika mycket oavsett hur lite en person kan prestera. Så länge vi inte får brist på jobb apor kan utföra, vilket inte lär hända, så lär ungdomar få det svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sambon tränar i tights, hon hatar att visa upp sig och avskyr när folk stirrar så det är inte därför men det är tydligen förjävla skönt och hon propsar för att jag skall skaffa, jag vägrar förstås. Jag hatar givetvis crossfit-sekten även om jag tycker det är mer "ok" med tights och shorts över än att bara köra tights rakt av som kille, absolut värst är ju killarna i cykeltights rakt av i gymmet, dvs såna som slutar ovanför knät.

 

Appearantly enligt henne och andra som jag pratar med som är pro-tights, sen om det är sant eller ej vet jag ej men enligt dessa är det en jätteskillnad mellan tights och tights också, framförallt då det skall böjas. Vad som däremot är eventuellt aktuellt för mig personligen är knävärmare/knätjafs för att stabilisera knät och att jag är varm när det är dags för tunga lyft, jag vilar mycket och länge och det är inte direkt så att svetten lackar alla gånger.

 

nu har ju folk börjat med att enbart köra shorts och cphöga sockar alá max uppdragna fotbollssockar. Detta är tydligen inte fotbollssockar som de drar upp som om de har åkt på ofrivillig sock-wedgie utan det ryktas vara "crossfitsockar"! Detta skall hjälpa till med blodcirkulationen sägs det men jag tänker mest att det är mesar som tycker det gör ont att dra marklyft med smalbenen framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sambon tränar i tights, hon hatar att visa upp sig och avskyr när folk stirrar så det är inte därför men det är tydligen förjävla skönt och hon propsar för att jag skall skaffa, jag vägrar förstås. Jag hatar givetvis crossfit-sekten även om jag tycker det är mer "ok" med tights och shorts över än att bara köra tights rakt av som kille, absolut värst är ju killarna i cykeltights rakt av i gymmet, dvs såna som slutar ovanför knät.

 

Appearantly enligt henne och andra som jag pratar med som är pro-tights, sen om det är sant eller ej vet jag ej men enligt dessa är det en jätteskillnad mellan tights och tights också, framförallt då det skall böjas. Vad som däremot är eventuellt aktuellt för mig personligen är knävärmare/knätjafs för att stabilisera knät och att jag är varm när det är dags för tunga lyft, jag vilar mycket och länge och det är inte direkt så att svetten lackar alla gånger.

 

nu har ju folk börjat med att enbart köra shorts och cphöga sockar alá max uppdragna fotbollssockar. Detta är tydligen inte fotbollssockar som de drar upp som om de har åkt på ofrivillig sock-wedgie utan det ryktas vara "crossfitsockar"! Detta skall hjälpa till med blodcirkulationen sägs det men jag tänker mest att det är mesar som tycker det gör ont att dra marklyft med smalbenen framme.

 

Oh brah you so so hardcore 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På göteborgsvarvet var det väldigt många kompressionsstrumpor och tejpbitar på baksidan av benen. Som barfotalöpare som inte har problem med att visa upp mina lurviga ben tycker jag det hela verkar väldigt märkligt.

 

Har själv ett par tights jag springer i på vintern ibland. Fördelen är ju att de inte släpar runt, men å andra sidan har de en ful ovana att bli tightare(eller så blir jag tjockare) och så känns det som att de fjädrar emot lite. Och sommar tycker jag man ska ska shorts så mycket man kommer undan med, för att det är härligt och för att det är sommar. Tycker fortfarande att vi killar borde överväga att gå över till kjol. ^^

 

---

 

PEaYF2Gl.jpg

:(

 

 

Bra att STAR vaknade upp igen :)

 

---

 

Shut up and take my money!

5jA2kO1l.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo är det du som gör det starka påståendet att man inte kan göra något.

 

Ska göra lite motiveringar:

1. Med gräsbeteskött kan vi utöka den odlingsbara markytan enormt:

2. Vi slänger typ 40% av maten redan nu, med en paleodiet som äter mer av fettet, benmärgen etc kan vi antagligen slänga mindre

http://www.fao.org/docrep/014/mb060e/mb060e00.pdf

3. Det finns flera sätt att föda upp gräsbeteskött mycket effektivare än vi gör idag, se t ex:

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/jan/31/food-industry-environment

 

Men lev du i en fantasivärld att vi människa inte öka vår produktivitet.

 

Jag orkar inte skriva ett långt inlägg för att debattera men jag tycker du är otroligt naiv eller dåligt påläst om du inte vill acceptera det konsensus som råder angående huruvida djurhållningen, framförallt nötdjur är ohållbar.

 

Jag rekommenderar att du ser filmen Cowspiracy (går att ladda ner på bukter av olika slag om man inte vill pröjsa) och/eller läser deras faktasida http://www.cowspiracy.com/facts/ där man även bemöter Allan Savory's förslag som du länkar till. Det finns ett konsensus inom forskningen och en anledning till varför FN och Världsnaturfonden kraftigt rekommenderar minskad köttkonsumtion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte skriva ett långt inlägg för att debattera men jag tycker du är otroligt naiv eller dåligt påläst om du inte vill acceptera det konsensus som råder angående huruvida djurhållningen, framförallt nötdjur är ohållbar.

 

Jag rekommenderar att du ser filmen Cowspiracy (går att ladda ner på bukter av olika slag om man inte vill pröjsa) och/eller läser deras faktasida http://www.cowspiracy.com/facts/ där man även bemöter Allan Savory's förslag som du länkar till. Det finns ett konsensus inom forskningen och en anledning till varför FN och Världsnaturfonden kraftigt rekommenderar minskad köttkonsumtion.

 

Om du inte vill debattera finns det gott om andra ställen du inte behöver debattera på. Du bara spammar ad hominem, appeal to authority och dina argument flyger runt och när du blir emotsagd på det ena hoppar du över till något annat. Väldigt dåligt debattstil imo och borde höja varningsflagga för irrationalitet.

 

Har för övrigt inte mycket respekt för FN efter att ha besökt dem. Var mest affärsmän i kostymer som verkade spendera mer tid hos frisören än att läsa sig in på ämnen. WWF har ju starka kopplingar till Monsanto så vetefan hur pålitliga de är heller. Har kanske lite överdriven bias mot dessa stora organisationer, föredrar heuristik och resonemang över auktoritet. Sedan är jag kanske lite halvgalen i att jag misstänker att ökat CO2 i atmosfären är "bra", men det är en gammal diskussion jag inte tänker upprepa med dig då du antagligen bara skulle spamma de gamla argumenten och antagligen inte ens har tänkt över vad konceptet "bra" innebär vilket omöjliggör en rationell diskussion. Så nu vet du att du tror att jag är galen och du tänker inte debattera med mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill debattera finns det gott om andra ställen du inte behöver debattera på. Du bara spammar ad hominem, appeal to authority och dina argument flyger runt och när du blir emotsagd på det ena hoppar du över till något annat. Väldigt dåligt debattstil imo och borde höja varningsflagga för irrationalitet.

 

Har för övrigt inte mycket respekt för FN efter att ha besökt dem. Var mest affärsmän i kostymer som verkade spendera mer tid hos frisören än att läsa sig in på ämnen. WWF har ju starka kopplingar till Monsanto så vetefan hur pålitliga de är heller. Har kanske lite överdriven bias mot dessa stora organisationer, föredrar heuristik och resonemang över auktoritet. Sedan är jag kanske lite halvgalen i att jag misstänker att ökat CO2 i atmosfären är "bra", men det är en gammal diskussion jag inte tänker upprepa med dig då du antagligen bara skulle spamma de gamla argumenten och antagligen inte ens har tänkt över vad konceptet "bra" innebär vilket omöjliggör en rationell diskussion. Så nu vet du att du tror att jag är galen och du tänker inte debattera med mig...

 

Ja min debattstil är förmodligen usel och jag orkar inte riktigt just nu, har haft några såna här nätdiskussioner om just det här förut.

 

Ville bara vara en voice of reason i en ganska intressant dagbok men som tyvärr är väldigt insnöad på att kött är det bästa i världen ur alla aspekter oavsett vad forskning säger om hälsa, miljö eller hänsyn till etiken i att plåga och döda djur.

 

Att du vill avfärda vad de stora organisationerna säger och inte ens fundera på varför köttindustrin är ohållbar bara för att det kanske finns lösningar som fungerar på vissa delar av Australien typ känns som att gå en ganska konstig omväg bara för att kunna rättfärdiga sitt eget beteende.

 

Kolla in Cowspiracy allihop, den är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

---

 

PEaYF2Gl.jpg

:(

 

Narkotikapolitik har alltid varit det ämnet inom vilket jag mest inte ens nästan kan förstå hur någon kan tycka att sveriges/de flesta länders nuvarande linje skulle vara rimlig. Oavsett om man helt kopplar bort alla politiska och ideologiska argument angående det absurda i att bli straffad för det, eller om en nu skulle tycka att alla berusningsmedel härstammar från djävulen och borde utrotas helt; så borde det ju framgått vid det här laget att det fungerar.. bara halvbra med repression (inte ens vid dödstraff och liknande påföljder verkar det ju dock som att det enskilda bruket direkt dör ut).

 

Vad beror det på att just sverige ligger så himla långt efter många övriga länder i inställning och tankesätt här egentligen? Tillochmed knarkkrigets moderland har ju så smått börjat inse att det kanske inte var sådär väldans fiffigt. Försökt luska i det lite, men verkar svårt att dra några belagda slutsatser till hur det kommer sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara vara en voice of reason i en ganska intressant dagbok men som tyvärr är väldigt insnöad på att kött är det bästa i världen ur alla aspekter oavsett vad forskning säger om hälsa, miljö eller hänsyn till etiken i att plåga och döda djur..

 

1. Du framstår inte direkt som voice of reason när du konstant skriver ad hominem så du borde kanske omvärdera din strategi

2. Du fick in en ny logical fallacy: http://www.logicallyfallacious.com/index.php/logical-fallacies/45-anonymous-authority

3. Din kost dödar 25x mer djur än den kosten jag förespråk vilket du inte bemötte innan så det där etik-argumentet kan få stanna kvar 2008 där det hör hemma

 

Men som sagt, ska du ändå inte argumentera, inte lyssna på motståndarsidan och bara vara otrevlig finns det bättre ställen, twitch-chat kanske passar bättre?!

 

Tips om någon som är väl medveten om status quo ändå har en annan åsikt än status quo:

Anta inte att personen inte känner till standardargumenten för status quo.

Börja lyssna på varför personen inte köper status quo, anta för en kort stund att det är sant, sedan försök utreda om det är sant eller ej.

 

Debatt handlar inte om att vinna debatten, det handlar om att vinna livet genom att utreda vad man själv vill tro.

 

Vad beror det på att just sverige ligger så himla långt efter många övriga länder i inställning och tankesätt här egentligen? Tillochmed knarkkrigets moderland har ju så smått börjat inse att det kanske inte var sådär väldans fiffigt. Försökt luska i det lite, men verkar svårt att dra några belagda slutsatser till hur det kommer sig?

Vår politik och auktoritetsapparat handlar väldigt lite om att analysera argument och mest om att nätverka med likatänkande. Därav att den bestämmande eliten och media lever i sin egen bubbla och de är helt övertygade om att alla andra åsikter måste vara totalt fel så de försöker väl vara "voice of reason" och peka på RNS vetenskapliga studier etc som visar att en cannabislegalisering hade gjort halva Sverige såsiga i skallen. Och ungefär där slutar debatten varje gång. Men jag är positiv, förändringen i debatten går väldigt fort. Vi har en lång bit kvar att vandra men till varenda cannabisartikel som kommentarer tillåts ser jag måånga som argumenterar för legalisering och de få som argumenterar emot får inte direkt stå oemotsagda. Så långsamt sipprar åsikterna ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du framstår inte direkt som voice of reason när du konstant skriver ad hominem så du borde kanske omvärdera din strategi

2. Du fick in en ny logical fallacy: http://www.logicallyfallacious.com/index.php/logical-fallacies/45-anonymous-authority

3. Din kost dödar 25x mer djur än den kosten jag förespråk vilket du inte bemötte innan så det där etik-argumentet kan få stanna kvar 2008 där det hör hemma

 

Men som sagt, ska du ändå inte argumentera, inte lyssna på motståndarsidan och bara vara otrevlig finns det bättre ställen, twitch-chat kanske passar bättre?!

 

Tips om någon som är väl medveten om status quo ändå har en annan åsikt än status quo:

Anta inte att personen inte känner till standardargumenten för status quo.

Börja lyssna på varför personen inte köper status quo, anta för en kort stund att det är sant, sedan försök utreda om det är sant eller ej.

 

Debatt handlar inte om att vinna debatten, det handlar om att vinna livet genom att utreda vad man själv vill tro.

 

Att hänvisa till konsensus inom rådande forskning är samma sak som logical fallacy för dig? Jag försöker utgå från att du känner till standardargumenten, du försöker låtsas som att de inte finns av anledningar som är ungefär "ja men jag tänker inte tro på det så..."

 

Om du med nummer 3 syftar på den artikeln du postade som målar upp ett scenario med bara gräsbetande kor i ett hypotetiskt scenario som omöjligen kan förse större delen av mänskligheten med kött så håller det ju knappast för att försvara hur majoriteten av kött framställs, där det per definition skördas mer grödor som leder till fler oavsiktliga offer.

 

Sen vet jag inte om du förespråkar en värld där man bara äter kor (gräsbetande sådana) och helt är med på att bojkotta annan djurmisshandel som den inom ägg, gris, kyckling, mjölk och fiskindustrin t.ex. Eller om du bara bryr dig om etik just för argumentens skull och inte alls är intresserad av att minska lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Narkotikapolitik har alltid varit det ämnet inom vilket jag mest inte ens nästan kan förstå hur någon kan tycka att sveriges/de flesta länders nuvarande linje skulle vara rimlig. Oavsett om man helt kopplar bort alla politiska och ideologiska argument angående det absurda i att bli straffad för det, eller om en nu skulle tycka att alla berusningsmedel härstammar från djävulen och borde utrotas helt; så borde det ju framgått vid det här laget att det fungerar.. bara halvbra med repression (inte ens vid dödstraff och liknande påföljder verkar det ju dock som att det enskilda bruket direkt dör ut).

 

Man ser värdet i att hålla ner användadet av en drog som gör folk ännu mer slöa, oproduktiva och dumma i huvudet än som redan krävs för att överhuvudtaget börja röka på. Det ger dessutom företag en bra ursäkt att screena för drogbruk i stället för att tvingas ha kvar massa pårökta idioter.

 

Stonerkulturen är bland det värsta som finns på planeten och jag skulle inte ha några problem med hårdare bestraffning för marijuanabruk enbart för att eliminera eller minimera den.

 

Och så dåligt fungerar ju knappast förbuden. Se på Amsterdam som blivit ett stort skämt med en våldsgraf som skulle göra Michael Mann (både regisörren och klimatbluffaren, I guess) avundsjuk och där ingen normal människa skulle sätta sin fot. Att hävda att förbud funkar dåligt så vi lika gärna kan strunta i dem har blivit ett populärt cop out-argument, se bara tortyrfrågan. Det är ju snarare ett argument för hårdare tag, vilket jag förespråkar (både när det gäller knark och tortyr).

 

Vad beror det på att just sverige ligger så himla långt efter många övriga länder i inställning och tankesätt här egentligen? Tillochmed knarkkrigets moderland har ju så smått börjat inse att det kanske inte var sådär väldans fiffigt. Försökt luska i det lite, men verkar svårt att dra några belagda slutsatser till hur det kommer sig?

 

Vi har många Agdor och Gunillor och Inga-Lills här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...