Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Nej, insåg att jag sög, är för spattig när det kommer till just btc; kollar kursen 5 gånger om dagen, påverkas strategisk av kortsiktiga fluktuationer etc. Tar även mycket energi ifrån vad jag egentligen vill pyssla med när jag lägger tid på bitcoin.

 

Nu är det bara stopploss som är aktuellt, jag hade ju inte tänkt följa kursen ned till $1 eller så ändå.

 

Ok, jag har sett på nätet att du varit ganska besatt av bitcoins så det var nog en bra självinsikt.

 

Problemet imho med att försöka värdera bitcoins ligger i att det är endast marknadens förväntan som driver kursen vilket är mycket svårt att uppskatta. Aktier har mer substans och underliggande verksamhet som skapar en helt annan grund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad man lär sig här inne. Nu har jag till exempel lärt mig att både de tyska och zimbabwianska hyperinflationerna berodde på att marken/dollarn befann sig i en bubbla som sprack (tack heltok!) och att det i sig berodde på aspies som inte kunde se helhetstrender (tack psykologen!).

 

DET skriver inte mainstreammedia om direkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ville du ju ha hjälp med det. :-P

Inget spännande. Eller jag tycker ju själv att det är spännande, men har bara pillat runt med transaktioner och försök till kontrakt etc. Är rätt noobig i tex C# också så det är trevlig utvecklingskurva.

 

Mål: bygga något som någon annan definierar som "lite coolt" när ethereum går igång.

 

Nä, ville veta mer om vad du kodat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag har sett på nätet att du varit ganska besatt av bitcoins så det var nog en bra självinsikt.

 

Problemet imho med att försöka värdera bitcoins ligger i att det är endast marknadens förväntan som driver kursen vilket är mycket svårt att uppskatta. Aktier har mer substans och underliggande verksamhet som skapar en helt annan grund.

Ja, jag är ju besatt av bitcoin som teknik/lösning. Precis som du säger är ju värderingen på kort (medellång?) sikt helt spekulationsdriven.

 

Om priset drivs av löst folk som skriver om "industri 4.0!", "internet of things!", "Lol zomg!" är nog nipslip och co bättre på att gissa kortsiktiga fluktuationer. Jag stänger intuitivt av öronen.

 

Jag menar hur många här inne kommer inte stänga av öronen när polaren frenetiskt berättar om blockchain/bitcoin/ethereum/whatever för dig om 3 år när Aftonbladet kommer släpande med artiklar om det nya svarta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskt dåligt av mig att inte sikta mer på kvalitet på flashback.

Trillske, en liten nyfiken fråga: Om du räknar ihop samtliga foruminlägg du gjort totalt på alla forum, hur många är du uppe i?

Gissar 35000, hälften svenska hälften engelska.

 

Ganska få direkta enrads-oneliners och lite mer kvalitet på engelska, inte överallt men generellt.

 

Om vi återigen kallt gissar på snittet 7 effektiva min/inlägg är det alltså 245 000 minuter effektivt skrivande, eller 4000 timmar.

 

Enligt klassisk klyscha har jag i sådana fall nåt 40% av de timmar som krävs för att bli bra på något så ni får ha tålamod. Hittills har det tagit ungefär 18 år, så om 25 år kommer ni inte vara så kaxiga längre.

 

På svenska forum är >50% av inläggen parallellt med X antal bord poker och/eller film, därav flashbackkvantiteten. Jag kan rent av känna att det är synd, lite befläckat.

 

Inbjuder härmed till era egna forumredogörelser. Lolzor kan redogöra för hur många inlägg som inte varit: 1) en smilegubbe 2) aptilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är ju besatt av bitcoin som teknik/lösning. Precis som du säger är ju värderingen på kort (medellång?) sikt helt spekulationsdriven.

 

Om priset drivs av löst folk som skriver om "industri 4.0!", "internet of things!", "Lol zomg!" är nog nipslip och co bättre på att gissa kortsiktiga fluktuationer. Jag stänger intuitivt av öronen.

 

Jag menar hur många här inne kommer inte stänga av öronen när polaren frenetiskt berättar om blockchain/bitcoin/ethereum/whatever för dig om 3 år när Aftonbladet kommer släpande med artiklar om det nya svarta?

 

Vad driver på längre sikt?

 

IOT brukar också få mig att stänga öronen även om jag bara ser det sporadiskt i spammet.

 

Jag trodde vi redan hade varit där aftonbladet skriver om detta? Nu är hypen över och bubblan exploderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hur/om det funkar, men Ethereum hävdar att de har IBAN-kombabilitet?!

 

https://github.com/ethereum/wiki/wiki/ICAP:-Inter-exchange-Client-Address-Protocol

 

https://blog.ethereum.org/2015/03/02/gavs-ethereum-d%CE%BEv-update-v/

I also finished the first draft of ICAP, the Ethereum Inter-exchange Client Address Protocol, an IBAN-compatible system for referencing and transacting to client accounts aimed to streamline the process of transfering funds, worry-free between exchanges and, ultimately, make KYC and AML pains a thing of the past. The IBAN compatibility may even provide possibility of easy integration with existing banking infrastructure in some future.

 

Gav Joshua Davis • 14 days ago

so validating your identity with a institutional validator will still be necessary until the powers that be give us unassailable methods of providing digital signatures.

 

however, what we can do is, given a web of trust between such institutions, allow them to easily determine who is trusted between them. e.g. perhaps i’ve gone through the KYC/AML verification with Kraken and have an ICAP account with them: XE69ETHKRAKGAVOFYORK.

 

next to my address, in its institutional contract, Kraken could easily point this out.

 

new suppose a friend has an account at bittrex, and wants to deposit a large amount of cash with me. also suppose Bittrex is happy to trust Kraken if Kraken says i’m verified. normally bittrex would be exposed regarding the AML/KYC laws, but now it can trivially check kraken’s institution state for my client account (given by the destination IBAN code XE69ETHKRAKGAVOFYORK) and realise i’m sound.

 

now suppose i wish to deposit cash into Bittrex; normally Bittrex wouldn’t be able to hold cash for me without breaking a load of AML/KYC laws. i now say i’ve an account at a trusted (by Bittrex) institution; i tell Kraken (i.e. issue a signed transaction to their institutional contract) to associate my client account with my Bittrex ICAP code (e.g. XE42ETHTREXGAVOFYORK), or, for added privacy, the hash of it. now Bittrex can be secure knowing that it’s dealing with a trusted client of a trusted institution and accept my deposit.

 

basically, integrated infrastructure to allow institutions to share their trust of individuals.

 

eventually, there will probably end up being a few specific providers of AML/KYC trust, rather than forcing everyone to do it as is the case now. and ultimately, this will probably be either completely decentralised or become a function of the government.

 

---

 

Intervju med Musks Ex:

http://www.marieclaire.com/sex-love/advice/a5380/millionaire-starter-wife/

Still, there were warning signs. As we danced at our wedding reception, Elon told me, "I am the alpha in this relationship." I shrugged it off, just as I would later shrug off signing the postnuptial agreement, but as time went on, I learned that he was serious. He had grown up in the male-dominated culture of South Africa, and the will to compete and dominate that made him so successful in business did not magically shut off when he came home. This, and the vast economic imbalance between us, meant that in the months following our wedding, a certain dynamic began to take hold. Elon's judgment overruled mine, and he was constantly remarking on the ways he found me lacking. "I am your wife," I told him repeatedly, "not your employee."

 

"If you were my employee," he said just as often, "I would fire you."

 

By the time eBay bought PayPal in 2002, we had moved to Los Angeles and had our first child, a boy named Nevada Alexander. The sale of PayPal vaulted Elon's net worth to well over $100 million. The same week, Nevada went down for a nap, placed on his back as always, and stopped breathing. He was 10 weeks old, the age when male infants are most susceptible to SIDS (Sudden Infant Death Syndrome). By the time the paramedics resuscitated him, he had been deprived of oxygen for so long that he was brain-dead. He spent three days on life support in a hospital in Orange County before we made the decision to take him off it. I held him in my arms when he died.

 

Elon made it clear that he did not want to talk about Nevada's death. I didn't understand this, just as he didn't understand why I grieved openly, which he regarded as "emotionally manipulative."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad driver på längre sikt?

 

IOT brukar också få mig att stänga öronen även om jag bara ser det sporadiskt i spammet.

 

Jag trodde vi redan hade varit där aftonbladet skriver om detta? Nu är hypen över och bubblan exploderat.

Nej nej, herregud, "bubblan" har inte ens kommit än. Bitcoin som valuta har visserligen haft ett antal bubblor redan (se tex 2011), men uppfinningen kommer helt ändra hur mänskligheten (och robotar) interagerar/samarbetar, inte bara i västvärlden utan globalt. När detta går upp för folk i allmänhet så kan vi nog räkna med en riktig bubbla någonstans.

 

Sen är det ju det där att man inte vet vart pengarna går in när det är dags nästa gång. VC? Aktier? Coins?

 

Så det är nog vad du har att fundera på om du letar bubblor. :-P Ethereum var det enda projektet med potential jag hittade och då letade jag ändå ganska noga för nåt år sedan. Det är mycket "nål i höstack" över detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög efterfrågan på sådana lösningar..

 

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/03/17/seqr-till-tyskland-far-seamless-att-stiga.html

 

Mobiltjänsten SEQR fungerar i fysiska butiker och hos e-handlare, men också genom tjänsten SEQR Shop Spot, som i korthet gör allt till ett möjligt försäljningsställe, genom att en QR-kod scannas från vilken yta som helst. Det kan ske genom exempelvis en annons, digital banner, en fysisk produkt eller en reklamfilm.

 

Tekniken bakom SEQR möjliggör för handlare att halvera transaktionskostnaderna som kommer med kortköp, och även för konsumenterna blir det billigare att använda mobil betalning. SEQR ger nämligen upp till 3 procent tillbaka på alla köp som görs med tjänsten. Med SEQR kan konsumenter också kostnadsfritt genom mobilnumret föra över pengar mellan konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hög efterfrågan på sådana lösningar..

 

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/03/17/seqr-till-tyskland-far-seamless-att-stiga.html

 

Mobiltjänsten SEQR fungerar i fysiska butiker och hos e-handlare, men också genom tjänsten SEQR Shop Spot, som i korthet gör allt till ett möjligt försäljningsställe, genom att en QR-kod scannas från vilken yta som helst. Det kan ske genom exempelvis en annons, digital banner, en fysisk produkt eller en reklamfilm.

 

Tekniken bakom SEQR möjliggör för handlare att halvera transaktionskostnaderna som kommer med kortköp, och även för konsumenterna blir det billigare att använda mobil betalning. SEQR ger nämligen upp till 3 procent tillbaka på alla köp som görs med tjänsten. Med SEQR kan konsumenter också kostnadsfritt genom mobilnumret föra över pengar mellan konton.

 

Vi använde den på jobbet under en kampanj förra veckan. Det såg rejält smidigt ut men hoppas inte att de slår igenom.

 

Arbetar i en bar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Also, har alltid vetat att Musk är ett äckel, nu fick man det bekräftat också.

Äckel vet jag inte om jag håller med om, men att det är något av ett asshole socialt är väl ingen nyhet. Har ju inte framstått som speciellt sympatisk någon gång.

 

Det är nog en man att beundra på avstånd snarare än ta en avslappnad fredagsöl med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu när det diskuteras alla möjliga överföringar och tjänster, är det någon som har använt transferwise?

 

jag har förstått det som att om person 1 vill skicka pengar från land A till land B, så finns det ofta någon person 2 som vill skicka från land B till land A. eftersom båda är kunder hos transferwise så skickas pengarna inte över landsgränser utan transferwise clearar det själva. på så sätt kommer en undan de stora bankavgifterna.

 

det är centraliserat och bara ytterligare en "app" som ligger på det vanliga banksystemet, så det inget revolutionerande utan samma gamla risker som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller tvärtom? alpackastrumpköparna som blev av med sina btc vill fortfarande köpa fler alpackastrumpor och måste köpa fler btc. samtidigt kan inte alpackastrumpförsäljarna sälja sina btc till fiatpengar.

 

effektivt är det väl som att 50k btc eller vad det nu handlar om har försvunnit ur ekonomin ett tag? samma antal strumpköpare/säljare, men färre btc som ska tillgodose ekonomin -> högre btc-pris?

 

vem vet liksom. någon proffstyckare som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför det skulle vara negativt för btc-kursen. Om det fanns ett alternativ att fly till så visst, men det gör ju inte det.

 

De lär ju inte ledsna och besluta sig för att börja köpa med visakort/usd.

 

Någon kommentar där sa det bäst, typ "jag är också yrkeskriminell så hatten av". Scams som dessa fördelar alltså pengar från kriminella till kriminella. Även om man såklart kan ha en subjektiv bedömning över vilka av dem som förtjänar pengarna mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.reddit.com/r/EvolutionMarket/comments/2zezlq/evolution_admins_exit_scamming/

 

Vad tror wellboken? Stor värdedrop på bitcoin att vänta?

 

Med 2.0 hindsight så en liten änsålänge iaf.

 

vem vet liksom. någon proffstyckare som vet?

 

I egenskap av proffstyckare som hängt med i snacket när Silkroad1.0, BMR, Sheep, Flugsvamp och SR2.0 försvann så är min slutsats att det är väldigt svårt att säga. Efter SR1.0 så instakrashade kursen mycket mer än nu men å andra sidan var det startskottet på rush från $90->$1300 på bara några månader för att sedan stabilisera sig runt $700. Men det var antagligen en hel del andra faktorer som påverkade.

 

Iaf första kraschen var det väldigt mycket PR. Denna gången blir det antagligen rätt lite PR. För köparna så visst lite förtroende kommer tappas, men av vad jag hört så bryr sig de flesta av köparna inte om de blir scammade på några tusen här och där till den grad att de överväger gatan igen. Främst för att det är så enkelt att överblicka, läsa reviews och välja och vraka och de flesta upplever det som säkert.

 

Alternativen finns redan, Agora är väl den främsta men ett gäng andra verkar promota hårt nu efter Evolution. Antagligen högre scamrisk bland de tidigare. I väntan på att openbazaar kommer och löser det en gång för alla kommer det vara fortsatt hög scamrisk och osmidigt. Kanske detta påskyndar OB, kanske detta slöar ner tillväxten några veckor.

 

Min gissning är att Bitcoinsen som hackats rätt snart kommer bli säljtryck. De tvättas lite, säljs till någon halvskum irl som tvättar vidare och så når de marknadsplatserna.

 

Så skulle säga negativt på kort sikt, lite negativt på medellång tid, chans till positivt på lång sikt(OB). Summa summarum skulle jag säga att det antagligen är lite negativt för Bitcoin. Men ingen dealbreaker, bara en liten nedvärdering.

 

 

---

 

Rätt häftigt, vi har tydligen redan lärt döva att höra via västar:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...