Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Mjeh, typ:

7 personer röstade ja

5 personer röstade nej

 

Vafalls! 7 personer i FI vill göra lolzor till moderator i tokboken! Avgå!

 

Samtidigt som folk kan rösta utan att vara lika karriärstaktiska. Om jag förstod situationen rätt tycker jag det låter vettigare än att man ska se vem som röstar vad.

 

Apropå FI, gäller ordet omslutning även analt? Ber om ursäkt för de grova orden, men det är ju faktiskt underhållande att det i sådana fall blir precis så omvänt aggressivt som de verkar önska. Typ "ville jävlas så tog hans finaste ägodel och omslöt den med röven".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idén och tankarna till detta är inte mina utan kommer från

. han visar på något som hände i amerikanska kongressen i början av 1970-talet där en stor(?) del av beslut/voteringar skedde bakom stängda dörrar. han härleder många problem till att ha börjat vid samma tidpunkt. kanske är detta den saknade biten i min argumentation.

 

jag har inte haft tid att undersöka hur det har sett ut i sverige för mina första snabba googlingar har inte gett något resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjeh, typ:

7 personer röstade ja

5 personer röstade nej

 

Vafalls! 7 personer i FI vill göra lolzor till moderator i tokboken! Avgå!

.

 

Va 7 röstade för lolzor, vilka var det? Var det ni FI? Nej vi lade ner våra röster, ok vem var det då? Who knows... Kanske SD.

 

Jag:Jaha vem ska jag nu rösta på, jag som inte gillar Lolzor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte rätt logiskt vid en sån här fråga dock? Hög säkerhet med kass information - agerar på brus. Det vill säga naturlig negativ korrelation mellan säkerhet och förståelse.

 

Mm, kanske vi få som vet om att experter har fel men ändå vill vara experter faktiskt oftare är experter?!

 

 

---

 

Dollarn börjar bli rätt kännbart dyr? Om det innan var ganska höga löner i Kalifornien är det ju snart ytterligare 40% högre lön. Hur går det trillske, hittar du något H1B?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan reka folk att ansöka om green card om ni vill till USA, ni kanske inte får ett direkt men sannolikheten är ganska stor att få den inom några år då det är extrema skewat till ex skandinaviska länder då vi har väldigt få som ansöker och har en relativt stor quota eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst är det så. Är lite småsur på att jag inte kört green card lottery för ett par år sen redan, vilket antagligen är en tell att man ska köra på det nu och annars kommer ångra sig igen.

 

Det är ju det där att huvudet blandar ihop det med övriga lotterier. Det "känns" -EV. :D

Mm, kanske vi få som vet om att experter har fel men ändå vill vara experter faktiskt oftare är experter?!
D.v.s. har mer fel, så de bästa av oss fattar att vi är sämre än alla andra? Någonstans måste det ju stanna.

 

Hur går det trillske, hittar du något H1B?

Det vilar på ett enda företag, d.v.s. det är sjukt långt ifrån robust. Med tanke på i vilken rasande takt jag ledsnar på Sverige kan jag dock säkert få för mig att dra ändå, lite mer på måfå. Jag får på riktigt kväljningar av hur den här befolkningen fungerar på aggregerad/samhälls-nivå idag.

 

Antingen kraschar vi och det blir nog inte så kul för någon. Eller så får vi en långt utdragen process där vi blir sämre och sämre (d.v.s. exakt det scenario FN etc gissat länge ska hända med Sverige). I sistnämnda fallet kommer det straffa specifikt de produktiva under kommande år. Är man en latmask är det möjligt att man kan släpa vidare 20-30 år till pensionen medan samhället sakta urholkas, men är man lagd som mig kan man tyvärr inte lägga sig i hängmattan hela dagarna även om det så gav rikligt betalt. Så är man som mig är det lite "skyll dig själv" och inget att gnälla om på efterhand om man stannar.

 

Hela grejen med att vara skyldig att flytta på information är lite "say nothing if youre gay", "ha-ha, youre gay!". Men incitamenten/styrningen är ju tydlig; slåss om gammalt kapital, ge fan i nytt.

Rent generellt är Youtube en dålig källa när det kommer till statsvetenskapliga frågor. Trillske likaså. Det sistnämnda när det gäller allt iofs.
Varje aktivt forum eller subforum har en person som är så långt ifrån någon form av självinsikt att han inte förstår vad det implicerar angeånde hans egna slutsatser om andras slutsatser. Eftersom personen då heller inte kan utvecklas naturligt kommer detta fortskrida så länge forumet är att betrakta som aktivt.

 

Du sätter alltså din personliga prägel och det är kanske inte fint, men oundvikligt och om något ett nödvändigt tecken på att forumet är aktivt.

 

(om du tror att jag skojar - analysera valfritt aktivt forum/subforum)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.va.se/nyheter/2015/03/13/it-jatten-skapar-egen-bitcoin-variant/

 

Någon som är påläst angående detta?

Spännande att se om det är Apple eller IBM som hinner först och dödar bitcoin

 

Ingen som tror att Apple kommer med egen valuta? En tjänst som kombinerar Fiat och crypto och gör slut på plånbokseran för gott..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I frågan så uttrycks att det att mänskliga rättigheter måste respekteras, det handlar alltså om ett självständigt område för aspertarianer som vill frihandla bitcoins, knarka och eventuellt hora lite ifred och inte om något minikalifat. Undersökningen är antagligen skev som tusan och andelen som i princip är ok med att till exempel Bromma eller Örgryte bryter sig ur Sverige och sätter sina egna skatter till noll men fortsätter dra nytta av svensk infrastruktur, handel och arbetsmarknad är nog rätt liten. För den delen är det nog också rätt få som skulle bli glada av att få ett svenskt Kristiania nästgårds.

 

För min del skulle jag nog svara principiellt ja och praktiskt nej på de flesta sådana förslag. Jag tycker rätt illa om parasitstater som Monaco. Lite tråkigt att de inte nämner Anders Chydenius på hemsidan. Han ville ju göra Lappland till nattväktarstat redan på sjuttonhundratalet och kunde vara en fin inspiration för dagens tokliberaler (kanske han redan är).

 

Läste prescis ut denna:

ingens-herre-ingens-tral-radikalen-anders-chydenius-i-1700-talets-sverige.jpg

 

intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.va.se/nyheter/2015/03/13/it-jatten-skapar-egen-bitcoin-variant/

 

Någon som är påläst angående detta?

Spännande att se om det är Apple eller IBM som hinner först och dödar bitcoin

 

Ja det ska bli spännande att se. Artikeln var rätt efter, felaktig och intetsägande, men fortfarande över genomsnittlig journalistik. Iaf IBM har forkat Ethereum, deras variant kallas Adept. September förra året twittrade IBM om det hela:

. Enligt IBM avser IBM använda riktiga Ethereum när det går live, de forkeade mest för att de hade mer bråttom än ethereumprojektet med att testa grejjer.

 

Ethereum planerar för övrigt att gå live i mars nu. Ska bli spänannde att se. Min egen gissning är att värdet på mina ether då blir värda ca 5x vad jag köpte dem för. Vad gissar ni? Växelkursen blir? Den var 2000eth/btc, jag gissar den kommer vara ~400eth/btc 30dagar efter genesis block, vad gissar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.va.se/nyheter/2015/03/13/it-jatten-skapar-egen-bitcoin-variant/

 

Någon som är påläst angående detta?

Spännande att se om det är Apple eller IBM som hinner först och dödar bitcoin

Zzz.. vet faktiskt inte varför du tror att du förstår detta utan att sätta dig in det. Apple kan inte döda bitcoin, det är typ sista företaget som passar in i den här utvecklingen överhuvudtaget.

 

IBM? Något mindre ologiskt, åtminstone. I sådanna fall en konkurrent som alla andra - men spännande tack vare marknadsresurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zzz.. vet faktiskt inte varför du tror att du förstår detta utan att sätta dig in det. Apple kan inte döda bitcoin, det är typ sista företaget som passar in

 

Vet faktiskt inte varför du tror dig förstå detta om det är som du påstår att du satt dig in i detta.

Ingen vet hur detta kommer utveckla sig och det borde du ha insett om det nu var så att du försökt reda ut fenomenet kryptovaluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det där är ingen dunner kruger effekt utan raka motsatsen.

 

Dunner Kruger representeras nog bäst på såna här forum där vilsna lekmän gissar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ingen dunner kruger effekt utan raka motsatsen.

 

Dunner Kruger representeras nog bäst på såna här forum där vilsna lekmän gissar.

 

Talar inte dina påståenden rakt emot varandra?

 

Tolkar konvon typ som:

heltok: pf är DK där vi vilsna lekmän gissar :oops:

psykologen: fel, det är motsatsen! :twisted:

psykologen: snarare representeras DK bäst av pf där vilsna lekmän gissar :roll:

 

---

 

cliffs på vad som hänt i moskva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Talar inte dina påståenden rakt emot varandra?

 

Tolkar konvon typ som:

heltok: pf är DK där vi vilsna lekmän gissar :oops:

psykologen: fel, det är motsatsen! :twisted:

psykologen: snarare representeras DK bäst av pf där vilsna lekmän gissar :roll:

 

---

 

cliffs på vad som hänt i moskva?

 

Dunner Kruger effekten är motsatsen till studien, typ. Om du har begränsad metakognitiv förmåga vet jag inte men jag tror den mer refererar till folk som är för korkade för att ens förstå att de är korkade och inte till de med självinsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte varför du tror dig förstå detta om det är som du påstår att du satt dig in i detta.

Ingen vet hur detta kommer utveckla sig och det borde du ha insett om det nu var så att du försökt reda ut fenomenet kryptovaluta.

durrr...

 

Senaste två åren har jag varit extremt fascinerad av krypto. Resultatet: småsumma investerad i bitcoin, ännu mindre i ethereum. 0:- i något annat. Och då tror jag alltså krypto med stor säkerhet är framtiden.

 

Med andra ord, nej, jag vet inte så himla mycket om vilken standard vi kommer anamma. Poängen är snarare att några av oss åtminstone har någon form av analyser bakom saker och ting, och Apple är liksom minst intressant i det här sammanhanget.

 

Du själv drog Apple ur röven.

 

Det betyder inte att jag vet vilket alternativ som blir standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

durrr...

 

Senaste två åren har jag varit extremt fascinerad av krypto. Resultatet: småsumma investerad i bitcoin, ännu mindre i ethereum. 0:- i något annat. Och då tror jag alltså krypto med stor säkerhet är framtiden.

 

Med andra ord, nej, jag vet inte så himla mycket om vilken standard vi kommer anamma. Poängen är snarare att några av oss åtminstone har någon form av analyser bakom saker och ting, och Apple är liksom minst intressant i det här sammanhanget.

 

Du själv drog Apple ur röven

 

Jag har varit intresserad i över två år jag med och köpte mina bitcoins ett halvår före dig om det är det som avgör om man är påläst eller inte.. ;)

Du måste tycka att jag har en riktig guldröv om du tror att jag hämtar allt från den.. ;)

 

Om det blir Apple, Google, Microsoft eller Mastercard som kommer med en lösning har varken jag eller du en aning om. Jag sa detta för över ett år sen och ingen trodde på det då heller.

 

Grejen är att folk skiter i vad valutan heter eller vem som har gjort den, de vill bara kunna betala med mobilen och med en stabil valuta så man inte tvingas föra över pengarna till dollar så snart man har handlat.. Sen att jag personligen tror att Apple kommer ha en stor roll med Apple Pay, som använder dollar som valuta, och sedan kopplar ihop den med en egen krypto är ju något som varken du eller jag kan varken förkasta eller bevisa på denna tidpunkt. Det vi vet är att jag ligger över ett år före dig i det logiska resonemanget av vart utvecklingen lutar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dunner Kruger effekten är motsatsen till studien, typ. Om du har begränsad metakognitiv förmåga vet jag inte men jag tror den mer refererar till folk som är för korkade för att ens förstå att de är korkade och inte till de med självinsikt.

 

Dunner Kruger representeras nog bäst på såna här forum där vilsna lekmän gissar.

 

Tycker fortfarande dina poster men talar emot varandra lite. Men iaf, ja. Postade länken för att den nämndes i samma artikel som grafen. Inte för att den beskrev samma fenomen. Två olika sidor på samma mynt. Att vi här är experttyckare som tror vi är bättre än snittet och därmed har dubbel risk att vi faktiskt oftare har fel. Kanske visar sig att paleo -> hjärtinfart, deflation -> ekonomiska kriser, bitcoin -> fluga etc. Bra att vara medveten om eventuella bias.

 

Om det blir Apple, Google, Microsoft eller Mastercard som kommer med en lösning har varken jag eller du en aning om. Jag sa detta för över ett år sen och ingen trodde på det då heller.

 

Grejen är att folk skiter i vad valutan heter eller vem som har gjort den, de vill bara kunna betala med mobilen och med en stabil valuta så man inte tvingas föra över pengarna till dollar så snart man har handlat.. Sen att jag personligen tror att Apple kommer ha en stor roll med Apple Pay, som använder dollar som valuta, och sedan kopplar ihop den med en egen krypto är ju något som varken du eller jag kan varken förkasta eller bevisa på denna tidpunkt. Det vi vet är att jag ligger över ett år före dig i det logiska resonemanget av vart utvecklingen lutar..

 

Eventuella konkurrenter som googlecoin, chinacoin etc har diskuterats flera gånger här. Imo var de största hotet mot Bitcoin. Har nervärderat dem sedan dess. Sure om de dyker upp innan Bitcoin har vuxit större än dem har den en chans att bli defaultvalutan. Problemet är bara att för att konkurrera ut Bitcoin måste de har ungefär samma storleksordning på friktionen som Bitcoin. Och har de väl det kan de växlas mot bitcoin lika friktionsfritt. Och isåfall är barriären för att gå över till Bitcoin i princip borta. Några rader kod och existerande p2p-exchanges så behöver inte användaren ens se att den faktiskt inte använder chinacoin utan istället Bitcoin.

 

Ska inte alla pengar isåfall gravitera mot den bättre valutan måste den nya valutan i princip vara lika bra på allt som Bitcoin. Dvs lika låg inflation, lika låg skatt etc. Vad är isåfall vinsten med att ge ut valutan, så då kan vi nog utesluta fedcoin och chinacoin. Googlecoin finns kvar, men som satoshi skrev 3rd party etc. Vi har väl inte glömt varför det blev bitcoin och inte e-gold som vann?

 

Hittade ett fint citat på reddit:

Spoiler!
The Fedcoin if ever developed would make Bitcoin more successful. Here's why. First, it would as you already said bridge the gap b/t fiat and Bitcoin. It would make incredibly easy to switch b/t the two. The "Fedcoin" would still be control be the Fed and its unlimited minting capabilities so in the end Fedcoin does not solve the Long Term store of value problem that Bitcoin does. We all know how fiat eventually ends with unlimited printing power. Moreover, the Fedcoin would make Bitcoin more successful. Just think if a tiny fraction of the wealth from the USD was stored in Bitcoin. We are talking easy $40,000+ a coin here. I would love to see Fedcoin. For a while it may be much less volatile than Bitcoin but over time it would make Bitcoin more stable. Eventually, 20 years or more Bitcoin could possibly be more stable than Fedcoins. For the long term store of value problem Bitcoin just needs to consistently go up over time. From what I have ready there are BitUSD being developed so by the time Fedcoin finally comes along it may be late. Eventually, the USD has to go digital b/c it makes logical sense. However, I in no know seeing killing Bitcoin b/c again its centralized and controlled by the Feds. The biggest downfall I see to Fedcoin would that developers cannot build on top of it. Bitcoin will eventually smooth out in price volatility once all these super cool Apps get layered on top. I mean who ever could have imagined Facebook, Uber, Amazon and Bitcoin in 93'. Going back to your specific question "what are the benefits to Fedcoin" I will list them clearly. 1. Increases Bitcoin adaption by easy of transfer 2. Its obvious that if you are using these Fedcoins (digital dollars) Bitcoin would seem that much more familiar to use and that alone would give Bitcoin a boost of new users 3. Hedging is a big one and it probably could fit under easy of transfer. However, its important b/c let's say another type of crisis breaks out. We'll we already now what the Feds we do - print more Fedcoins! Everybody runs over to Bitcoin just like Gold in 09' but this time its Gold 2.0 where everyone can transact anywhere in the world. Now the bigger question is will the Feds policy still be effective when there's an alt currency that goes up in value longterm while at the same time being a payment protocol. My best guess is eventually over time the masses will learn to trust Bitcoin the Currency much more than Fedcoins. So in the end Fedcoin helps Bitcoin gain acceptance. Go Fedcoin…LOL!

 

Ok, har lite problem med vissa saker han skriver, men iaf, lite bra tankar döljs i bruset.

 

 

---

 

Lite LCHF grejjer. Ann Fernholm är jävligt bra på att promota sin tes. Om den stämmer så är den väl rätt jävla obv? Är det inte rätt sjukt att fler reagerar och är intresserade av att göra lite studier och se om resultaten från de gamla studierna kan reproduceras?

Fin metafor 3.20, sedan runt 13min min börjar hon argumentera för sin tes. Publiken :(

 

---

 

Historian bakom ethereum:

https://blog.ethereum.org/2015/03/14/ethereum-the-first-year/

Lärde mig bland annat att e^pi-pi ≈ 20 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vi vet är att jag ligger över ett år före dig i det logiska resonemanget av vart utvecklingen lutar..
Jaha, okej. Bara så att jag är med kan vi sammanfatta händelseförloppet:

 

Bakgrund:

NipSlip bettar som enda(?) människa att Apple via Apple Pay lanserar en Bitcoin-konkurrent. Trillske (med flera) bettar på Ethereum - som enda projekt av hur många som helst - bredvid bitcoin.

 

Händelseförlopp:

IBM går in och bettar på Ethereum-protokollet.

 

Slutsats:

NipSlip hyllas som visionär.

 

Sen begriper jag inte varför du tid och otid lägger ett värde i att du köpte bitcoin för länge sedan, men hela grejen är samtidigt så oviktig att jag förhoppningsvis inte är barnslig nog att fortsätta detta. För att förklara min vilsenhet till detta i övrigt kommer dock här en teknisk jämförelse, två amatörer emellan:

 

 

Trillske:

+ Har studerat blockchain av tekniska anledningar snarare än ekonomiska

+ Har kodat blockchain

+ Har studerat i synnerhet kryptografi, bland annan systemteknik

- Har lite knapp erfarenhet av att köpa och sälja bitcoin

 

NipSlip:

+ Har mångårig erfarenhet av att köpa bitcoin för dollar

- Har aldrig kodat något

- Uppvisar åtminstone utåt ett direkt ointresse för det tekniska

- Saknar förkunskaper för att studera kryptografi eller annan systemteknik

 

 

 

Vad är isåfall vinsten med att ge ut valutan
Ja, det är ju den ständiga logiska luckan i resonemanget.

 

Luskat ut varför IBM forkar btw? Jag får inte ihop det helt. De verkar nämligen fortfarande förlita sig på att Ethereum devs löser kvarvarande problem. Men om de forkar innebär det ju att de drar vidare med sin egen utvecklingsenhet.

 

Hela grejen med Ethereum är ju en öppen plattform. Betyder det att IBM inte tycker/inte litar på att de kommer lyckas med den intentionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...