Gå till innehåll

Skatt på cashout från stars?


slampen

Recommended Posts

Jag tycker att man antingen skall alla skatta för sina vinster elelr ingen. EU elelr inte. Men men.

Annars så tycker jag man ska beskattas en viss % vid varje uttag man gör...

Enklast för er, enklast för oss.

Att beskatta varje pott skrämmer oss spelare från att vara ärliga istället, samt så har man ju givetvis inte en aning om hur mycket man ska skatta då.

 

Men har ni börjat beskatta cashbordsspelare än? förutom de riktiga higshstakes gubbarna.

 

Enligt skatteverket så är det ju varje persons enskilda ansvar att ta redap å var siten är registrerad, men såklart vet ju pokersidorna om detta problem och sån fakta är inte alltid lätt att få klarhet i.

 

Sen ett annat problem för er om ni ska beskatta varje pott är ju när spelare byter sidor hela tiden. Jag menar om jag spelat på en icke EU sida ett tag....för över och spelar via neteller på e.x expekt i 1 år. Är ju svårt att få fram historik och sånt så långt tillbaka

 

 

 

:D Äh, ge mig access till ditt pokerkonto/neteller så drar jag skatten direkt.

 

Ni som lämnat feedback ... bra! Nästa vecka ska jag ta tag i saken.

 

Idag strejkade dokumentförstöraren. Fan, jag som hade en massa tråkiga deklarationer jag ville bli av med.

Under tiden som jag väntade på att vaktmästaren fixade min kompis, dokumentförstöraren, surfade jag runt lite på vårt intranet. Där hittade jag en avdelning som man kunde lämna förslag om hur man kan förbättra, effektivisera skattesystemet. Bl.a. hittade jag ett förslag från någon på Kronofogdemyndigheten som ansåg att Svenska Spel skulle meddela KFM vem som vunnit "stora" pengar så att KFM kunde norpa dom före utbetalningen.

 

Anyway, om ni fortsätter att komma med förslag på hur ni vill att beskattningen för pokerspelare ska se ut, så lovar jag att sammanställa förslagen och posta dom i Skatteverkets intranet.

 

Något som Svenska Pokerförbundet vill lämna ett bidrag till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 118
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

jag skulle dock faktiskt vilja ha svar på mina frågor. eller det var kanske det du skulle ta tag i nästa vecka?

en till fråga också, kan du ge nån bedömning om ungefär när i tiden det nya regelsystemet kommer att införas?

Jag tror inte att jag besvara dom. Inte tillräckligt insatt. Dessutom vad jag säger är inte lag. Inte ens det Skatteverket säger är lag.

 

Angående det nya regelsystemet... inte en susning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt säga att man blir granskad av Skattemyndigheterna för att man har stora utgifter men är nolltaxerad.. Det skulle inte bara funka att säga att "vi är några polare hemma hos mig som brukar lira poker några gånger i veckan, helt lagligt och jag brukar oftast vinna" finns väll ingen gräns för vilka pengar man få spela om live i ett privat game eller? Menar rent teoretiskt skulle man ju kunna lira 500/1000 blinds med några polare och dra in 200k. Vad ska skatteverket säga om det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt säga att man blir granskad av Skattemyndigheterna för att man har stora utgifter men är nolltaxerad.. Det skulle inte bara funka att säga att "vi är några polare hemma hos mig som brukar lira poker några gånger i veckan, helt lagligt och jag brukar oftast vinna" finns väll ingen gräns för vilka pengar man få spela om live i ett privat game eller? Menar rent teoretiskt skulle man ju kunna lira 500/1000 blinds med några polare och dra in 200k. Vad ska skatteverket säga om det då?

 

Nä, vinster i homegames är inte skattefria:

 

Uppfyller ni båda kraven så är det bara att börja blanda och ge. Det enda ni behöver tänka på är att eventuella vinster från pokerspelet skall ni ta upp i deklarationen. Tyvärr får ni inte dra av för förlusterna.

 

Länk: Att arrangera ett homegame

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag besvara dom. Inte tillräckligt insatt. Dessutom vad jag säger är inte lag. Inte ens det Skatteverket säger är lag.

 

Angående det nya regelsystemet... inte en susning.

 

aha, jag fick intrycket av ditt tidigare inlägg att du visste hur reglerna var.

 

har du kanske nån aning om det i allmänhet är praxis att tillämpa nya regler retroaktivt?

 

tack för din tid iallafall

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fan vad märkligt. cyntax har du nån koll på detta då? jag menar varför skulle internetvinster inom eu vara skattefria men inte live-vinster inom eu. skomt.

 

Cyntax sover nog nu, så jag svarar i stället. Han kan ju få bekräfta det jag säger. :-)

 

Det stämmer, Skatteverkets syn idag är att vinster fråm hemmaspel ska beskattas under inkomst av tjänst. Hemmaspel är inte för allmänheten och faller inte under lotterilagen, därför ska det beskattas även om spelet sker "i EU".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax sover nog nu, så jag svarar i stället. Han kan ju få bekräfta det jag säger. :-)

 

Det stämmer, Skatteverkets syn idag är att vinster fråm hemmaspel ska beskattas under inkomst av tjänst. Hemmaspel är inte för allmänheten och faller inte under lotterilagen, därför ska det beskattas även om spelet sker "i EU".

 

ok, i see, tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ey grabbar, asså jag är riktigt små spelar, satt in endast 50 dollar, har nu över 400 snart 500 på 2 veckors spel å jag lirar endast cash i omaha, säg att jag tar ut 300 dollar. kommer skatteverket ORKA bry sig om de då? lr kommer dem ringa hem lr skicka brev hem å kräva skatten? då är de ju lite lolish isåfalL?,

å btw så är jag bara 17 än xD:P, fick sätta in i fashans namn. så vill inte sätta han i problem lr något . OCH om jag ska skatta hur fan gör jag de? :o. inte insatt i detta nej. väldigt tacksam för svar :) ,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ey grabbar, asså jag är riktigt små spelar, satt in endast 50 dollar, har nu över 400 snart 500 på 2 veckors spel å jag lirar endast cash i omaha, säg att jag tar ut 300 dollar. kommer skatteverket ORKA bry sig om de då? lr kommer dem ringa hem lr skicka brev hem å kräva skatten? då är de ju lite lolish isåfalL?,

å btw så är jag bara 17 än xD:P, fick sätta in i fashans namn. så vill inte sätta han i problem lr något . OCH om jag ska skatta hur fan gör jag de? :o. inte insatt i detta nej. väldigt tacksam för svar :) ,

 

dem lär absolut inte bry sig.

 

annars så sätt in 30% av pengarna på farsans skattekonto, antar han har ett sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Eftersom du ställer den frågan så antar jag att du inte vet att lagen säger att du ska betala 30% av varje pott över 100 kr. Om motståndaren satsar $10, du går all-in för $990 och han foldar, så ska du betala $300 i skatt. Det är ett extremt exempel, men du bör räkna med att du ska betala många gånger mer i skatt än det belopp som de bästa spelarna på din nivå vinner.

 

Om du har väldigt gott om pengar undanstoppade så antar jag att det rätta sättet att göra det är att berätta allt för Skatteverket i en bilaga till deklarationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ställer den frågan så antar jag att du inte vet att lagen säger att du ska betala 30% av varje pott över 100 kr. Om motståndaren satsar $10, du går all-in för $990 och han foldar, så ska du betala $300 i skatt. Det är ett extremt exempel, men du bör räkna med att du ska betala många gånger mer i skatt än det belopp som de bästa spelarna på din nivå vinner.

 

Om du har väldigt gott om pengar undanstoppade så antar jag att det rätta sättet att göra det är att berätta allt för Skatteverket i en bilaga till deklarationen.

 

Med andra ord så är det olagligt att spela på pokersidor utanför EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...