Gå till innehåll

Skatt på cashout från stars?


slampen

Recommended Posts

det är ju klart att skatteverket jagar highrollers och storvinnare med mera,

men vad skulle de göra mot mej, som har cashat ut 23 500 kronor?

Orkar de bry sig om mej?

Om banken lämnar upplysningar om ditt uttag och skattehandläggaren orkar bry sig blir det straffskatt med 40%.

Dvs 23500 * 30% = 7050 * 1,40 = 9870kr totalt i skatt.

(7050 är >10% av 1pbb och att utelämna vinsten/inkomsten är oriktig uppgift, därför straffskatt också.)

 

Ganska hög rake va? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 118
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ponera att jag klonkar Sunday Million (rent hypotetiskt, bare with me) och sedan gör en transfer till spelare X (random kompis som inte har ngt emot att leka EKO brottsling) på nästan hela summan.

 

När skatteverket sedan (igen, rent hypotetiskt) frågar mig om skatt på summan, låt säga 200k dollar så är det ju upp till mig att bevisa att jag ej ska betala skatt på denna summa. Om man då säger att man blev stejkad av en spelare på stars som tog 190K dollar själv och gav en 10k dollar för att vara bussig. Man erbjuder sedan kontohistoriken på siten och visar klart och tydligt att man ej gjort några uttag utan gjort transfer till nämnda spelare på 190K.

 

Vad gör dem då? De kan ju inte helt utanvidare få reda på vem det är som man skickat pengarna till osv? Jag har utfört en tjänst och fått 10K dollar för besväret, jag betalar sedermera 3K till staten och sen är man fri? Låter lite för enkelt, så förklara gärna varför det inte skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om banken lämnar upplysningar om ditt uttag och skattehandläggaren orkar bry sig blir det straffskatt med 40%.

Dvs 23500 * 30% = 7050 * 1,40 = 9870kr totalt i skatt.

(7050 är >10% av 1pbb och att utelämna vinsten/inkomsten är oriktig uppgift, därför straffskatt också.)

 

Ganska hög rake va? :)

 

sluta skrämmas

 

 

 

dels så är väl risken om man tar ut 23000kr typ 0.000001 % att skatteverket skulle bry sig.

 

och straffskatt skulle väl med stor sannolikhet inte ges på pokeruttag eftersom allt har varit så osäkert. ( nåt colderose skrev)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör dem då? De kan ju inte helt utanvidare få reda på vem det är som man skickat pengarna till osv? Jag har utfört en tjänst och fått 10K dollar för besväret, jag betalar sedermera 3K till staten och sen är man fri? Låter lite för enkelt, så förklara gärna varför det inte skulle fungera.

 

Frågan är hur du ska få tillgång till pengarna senare, och om skatteverket då undrar var du har fått alla dom pengarna ifrån.

 

Sen lär dom ju knappast kunna knyta ditt nick till just dig som person. Som sagt, problemet lär nog komma när du ska använda pengarna till något större vid ett senare tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur du ska få tillgång till pengarna senare, och om skatteverket då undrar var du har fått alla dom pengarna ifrån.

 

Sen lär dom ju knappast kunna knyta ditt nick till just dig som person. Som sagt, problemet lär nog komma när du ska använda pengarna till något större vid ett senare tillfälle.

 

Polaren drar ju naturligtvis över pengarna till mina neteller via hans neteller och därefter så är det cashout medelst neteller kort?

 

Annars så får väl kompisen helt enkelt casha ut kontanter o ge mig? Även om de tappar värde i madrassen så räcker ju 200k dollar för att täcka alla dagliga utgifter under en låååååååång tid, behöver inte köpa ett hus för pengarna. Knappast så de undrar hur man har råd o köpa mat o gå på bio osv. Om amn nu inte är arbetslös och går på social bidrag osv men nu pratar vi om gemene man inte social grupp 19.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polaren drar ju naturligtvis över pengarna till mina neteller via hans neteller och därefter så är det cashout medelst neteller kort?

 

Annars så får väl kompisen helt enkelt casha ut kontanter o ge mig? Även om de tappar värde i madrassen så räcker ju 200k dollar för att täcka alla dagliga utgifter under en låååååååång tid, behöver inte köpa ett hus för pengarna. Knappast så de undrar hur man har råd o köpa mat o gå på bio osv. Om amn nu inte är arbetslös och går på social bidrag osv men nu pratar vi om gemene man inte social grupp 19.

 

Skatteverket lär ju vilja se ett avtal mellan er två, lär ju inte räcka med en skärmdump på att du har fört över pengar till din polare. Så dom lär få reda på vem din polare är och han måste ju då bo i nåt annat land där man inte får några problem med skattemyndigheter och liknande vid ett uttag.

 

Sen vet jag inte hur anonyma netellers kort är, men Neteller lyder väl under EU (eller Stor Britanien) så skatteverket skulle nog kunna få fram ditt namn när de gör en razzia mot bankomatuttag från utländska kort. Så just en vinst ifrån en första plats i sunday million kan nog bli svårt att undkomma skatt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket lär ju vilja se ett avtal mellan er två, lär ju inte räcka med en skärmdump på att du har fört över pengar till din polare. Så dom lär få reda på vem din polare är och han måste ju då bo i nåt annat land där man inte får några problem med skattemyndigheter och liknande vid ett uttag.

 

Sen vet jag inte hur anonyma netellers kort är, men Neteller lyder väl under EU (eller Stor Britanien) så skatteverket skulle nog kunna få fram ditt namn när de gör en razzia mot bankomatuttag från utländska kort. Så just en vinst ifrån en första plats i sunday million kan nog bli svårt att undkomma skatt på.

 

asch.. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att jag klonkar Sunday Million (rent hypotetiskt, bare with me) och sedan gör en transfer till spelare X (random kompis som inte har ngt emot att leka EKO brottsling) på nästan hela summan.

 

När skatteverket sedan (igen, rent hypotetiskt) frågar mig om skatt på summan, låt säga 200k dollar så är det ju upp till mig att bevisa att jag ej ska betala skatt på denna summa. Om man då säger att man blev stejkad av en spelare på stars som tog 190K dollar själv och gav en 10k dollar för att vara bussig. Man erbjuder sedan kontohistoriken på siten och visar klart och tydligt att man ej gjort några uttag utan gjort transfer till nämnda spelare på 190K.

 

Vad gör dem då? De kan ju inte helt utanvidare få reda på vem det är som man skickat pengarna till osv? Jag har utfört en tjänst och fått 10K dollar för besväret, jag betalar sedermera 3K till staten och sen är man fri? Låter lite för enkelt, så förklara gärna varför det inte skulle fungera.

 

Du ska skatta för din vinst, sen spelar det ingen roll om du ger bort pengarna eller har dom kvar på siten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skatta för din vinst, sen spelar det ingen roll om du ger bort pengarna eller har dom kvar på siten.
Exakt. Det finns flera rättsfall där artister gett bort gage till välgörande ändamål. Det är artisten som skall skatta för pengarna och inte mottagaren.
Sen vet jag inte hur anonyma netellers kort är, men Neteller lyder väl under EU (eller Stor Britanien) så skatteverket skulle nog kunna få fram ditt namn när de gör en razzia mot bankomatuttag från utländska kort. Så just en vinst ifrån en första plats i sunday million kan nog bli svårt att undkomma skatt på.
Korten innehåller information om ägaren. Skatteverket kan se på listor från bankerna vem som äger kortet och tar ut pengar.

 

Ska man skatta för vinster som man inte plockar hem till Sverige? (alltså vinstpengar som man låter vara kvar på pokerkontot?)

 

Med lite tvekan så säger jag JA. Mothugg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man skatta för vinster som man inte plockar hem till Sverige? (alltså vinstpengar som man låter vara kvar på pokerkontot?)

 

Med lite tvekan så säger jag JA. Mothugg?

 

rättsreglerna är väl ganska oklara på just detta område. turneringar verkar ju praxis vara att snika pengarna direkt från den enskilda vinsten, cashgame fungerar ju inte på det sättet så för cashgame finns det ingen praxis. det är väl det de funderar på nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rättsreglerna är väl ganska oklara på just detta område. turneringar verkar ju praxis vara att snika pengarna direkt från den enskilda vinsten, cashgame fungerar ju inte på det sättet så för cashgame finns det ingen praxis. det är väl det de funderar på nu
Du missuppfattade frågan...(eller jag ställer dåliga frågor)

-När blir vinster beskattningsbara? När du har dom på ditt pokerkonto eller när du har dom i handen/på bankkontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag borde alltså lägga undan 30% av mina utcashningar

och sedan ta upp det i deklarationen som kapitalvinster så kanske jag

inte behöver skatta? liksom 19 500 och 4 100 kr är ju inga monsterbelopp

direkt. Men om jag tar upp det som kapitalvinst, blir jag krävd på skatt då

eller inte?

 

Att göra avdrag på förluster också.Du kanske inte ens ligger plus!En vinst betyder inte att man ligger på plus,eller?Visst måste man få göra avdrag på förluster;-)

 

Champ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Det finns flera rättsfall där artister gett bort gage till välgörande ändamål. Det är artisten som skall skatta för pengarna och inte mottagaren.Korten innehåller information om ägaren. Skatteverket kan se på listor från bankerna vem som äger kortet och tar ut pengar.

 

RSV kan inte se vem som äger vilket neteller kort. I alla fall inte det gamla. Jag har inte fått det nya ännu, har ni?

 

Jag har pratat med NETeller om detta. För att RSV ska få tillgång till kontoinformation krävs ett domstolsbeslut och NETeller kommer att informera kunden innan informationen lämnas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får inte göra avdrag för förluster.

 

Jo det får du, d.v.s du får kvitta kapitalförluster som INTE är pokerrelaterade mot kapitalvinster.

 

D.v.s du kanske haft dåligt börsår backat 50k SEK, 80%(osäker på exakt %-sats) av de förlusterna får du kvitta mot dina ev. skattningsbara pokervinster(kapitvinst).

 

Angående när en pokervisnt blir beskattnignsbar, så bör det logiska säga att är man skriven i sverige och svensk medborgare vid vinst tillfället så är du skattepliktig för vinsten?!? eller..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här lite inom parentes kan jag säga att den som klonkar Sunday Million och inte deklarerar sin vinst ber om problem med Skatteverket.

 

Du har vunnit en jättestor summa pengar. Lägg undan 30%, deklarera, var glad och se till klonka en gång till. Vad är problemet? Om man nu inte tycker om att betala skatt så finns det ett ypperligt och sinnrikt enkelt sätt att slippa: Spela på en EU-sajt! Väljer du trots detta spel på en icke-EU-sajt så får du faktiskt rätta dig efter de regler som finns.

 

"Oj, oj, jag har ett jätteproblem på halsen. Jag har precis vunnit 250.000 dollar på Pokerstars. Hjälp, vad ska jag göra??"

 

Ja, vad synd. Du skulle ha sett till att inte klonka då så hade du sluppit den här diskussionen.

 

Herregud...

 

Vilka stora och framförallt rekommenderbara pokersajter håller sig inom EU?

 

Kanske lite off topic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missuppfattade frågan...(eller jag ställer dåliga frågor)

-När blir vinster beskattningsbara? När du har dom på ditt pokerkonto eller när du har dom i handen/på bankkontot?

 

nja men jag tror att du missuppfattade svaret dock. är det en turneringsvinst så verkar praxis vara att den är beskattningsbar direkt vid vinsttillfället. med cashgame finns ännu ingen praxis gällande när den är beskattningsbar så om vinsterna är cashgamevinster så är rättsläget oklart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja men jag tror att du missuppfattade svaret dock. är det en turneringsvinst så verkar praxis vara att den är beskattningsbar direkt vid vinsttillfället. med cashgame finns ännu ingen praxis gällande när den är beskattningsbar så om vinsterna är cashgamevinster så är rättsläget oklart

 

Vinsterna är beskattningsbara så fort man spelat en turnering, i teorin. Men i praktiken ska du ju först deklarera vinsten i din självdeklaration, dvs året efter, och sedan betala in skatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinsterna är beskattningsbara så fort man spelat en turnering, i teorin. Men i praktiken ska du ju först deklarera vinsten i din självdeklaration, dvs året efter, och sedan betala in skatten.

 

jodå det stämmer, men om man dock vinner en turnering och förlorar 50 så man går plus minus noll så ska man ändå skatta för den turneringen man vann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jodå det stämmer, men om man dock vinner en turnering och förlorar 50 så man går plus minus noll så ska man ändå skatta för den turneringen man vann.

 

Ja, det stämmer absolut, men jag har väl inte sagt något annat? Om ja, så undrar jag vad det var i glaset jag drack?? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...