Gå till innehåll

Grebbestad raidat av snuten


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 376
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

På Prosharks finns nu en intervju med Grebban. Där säger han att uppgiften om att de fick tips i förväg om razzian är fel. Lokalen tömdes i själva verket för att göra en chipcount, enligt Grebban.

 

En jättebra intervju med Grebban av Jocke Geigert på Prosharks. Reder ut många felaktigheter och frågetecken även om givetvis många frågetecken återstår

 

Källa: http://www.prosharks.se/articles/joakimgeigert/146/

 

I Fredags så skulle EPC i Grebbestad gå av stapeln för tredje året i rad. Nu kom turneringen bara till femte leveln innan ordningsmakten slog till mot de nästan 700 pokerspelarna som samlats i Tanumshallen på Fredagen. Lotteriinspektionen hade polisanmält eventet och polisens insatsstyrka klev in i lokalen strax efter klockan 21.00 och började omhänderta arrangörer och väktare. Sedan dess har Grebban suttit i en sjabbig fyllecell i Uddevalla och fått känna på hur flörhörsteknink går till. Åklagaren ville att de inblandade skulle få sitta ytterligare 2 veckor för att inte riskera att de kunde sammanföra sina historier, men domaren släppte dem med motivation att den bevisföring som var framlagd var den som gällde.

 

Grebban och Mr River är numera på fri fot och ProSharks fick en pratstund med en något utmärglad Grebban på väg hem från häktet till hans föräldrarhem.

 

PS: Nyss utsläppt ifrån häktet i Uddevalla… Hur känns det?

 

Grebban: Underbart skönt faktiskt… det har varit ett rent helvete i fyllecellen under fyra dagar. Åklagaren har utsatt mig för ren terror med väckning vid oregelbundna tider på nätterna. Men mitt samvete har varit rent hela tiden…

 

PS: Du har känt dig säker?

 

Grebban: Vår uppgift på plats har varit att hålla i eventet. Att ta emot folk som ankommer hallen mot uppvisande av legitimation. Alla fick en badge och stämpel för att vi skulle kunna hålla oss till reglerna gällande ”slutet sällskap”. Saken är ju den att under den tiden som jag kom till häktet så kände jag att jag inte hade brutit mot något när det gäller lagen om dobbleri och anledningen till detta var att anmälningsavgiften hade gått direkt till huvudarrangören som är 24H poker och att vi hade kompletta startlistor som gjorde att detta var ett ”slutet sällskap”.

 

Var befinner du dig just nu?

 

Grebban: Just nu så är jag i mitt föräldrahem och kopplar av med en whiskey…

 

Hur upplevde du razzian?

 

Grebban: Jag blev väldigt chockad. Nu efteråt så har jag har bara skummat igenom tidningar mm om s.k. tips via sms och läckor… och ingenting stämmer. Det började med att efter middagen så kom alla spelarna in i lokalen och efter ca 15 minuter så tillkallar en spelare min uppmärksamhet för att han begärde chipcount. Han påstod att det fattades marker mot vad som räknats innan middagen. Jag tog detta med TM direkt och vi beslöt då att det enda säkra var att tömma lokalen direkt för att iordningställa alltihopa. Inget av de andra stämmer. Vi hade långa överläggningar om hur vi skulle göra detta och det fanns bara detta alternativ.

PS: Kom detta som en överraskning eller hade ni detta på känn?

 

Grebban: Det kom som en jätteöverraskning. Jag stod vid ett bord och funderade hur vi skulle lösa detta och plötsligt stod insatsstyrkan där… Jag försökte hitta mina kollegor men de hade redan blivit omhändertagna.

 

PS: Hur ser du på polisens agerande i fallet?

 

Grebban: Det gick väldigt fort på plats. Direkt när insatstyrkan kom så pekade en dam som hade varit med i spelet direkt ut mig ”Det är han…ta honom” ”Det är han som är arrangör” mm.

 

Men snälla du, du har ju spelat själv, kan du vara så vänlig att förklara för mig vad jag är anklagad för” svarade jag lugnt och fick snabbt tillbaka… ”det borde du veta själv…sätt dig ner och var tyst”. Sen anmodades jag att ta på mig min dunjacka och där fick jag stå och svettas i dubbel bemärkelse kan man säga. Jag prövade med att fråga en konstapel om det gick bra att hänga av sig den pga värmen. Då satte han pekfingret mot munnen och sa lite bryskt ”Nonononono” Sen bar det av till Uddevalla och jag har ännu inte fått ngn lista på vad det tagit från mig och när jag frågar om det så blir jag nekad hela tiden.

 

PS: Vad är det dom har tagit från dig?

 

Grebban: Jag har ingen koll på allt men min laptop och mina telefoner tog dom på plats. Sedan gjorde dom tydligen en husrannsakan utan att informera mig om det. Jag fick reda på det 6 timmar efteråt och det såg ut som sju svåra år hemma.. Privat post , personliga saker, syskonbarns personnummer mm hade de tagit. Detta är så sorgligt och jag har som sagt inte fått någon lista på det ännu..

 

PS: Hur var tiden i häktet?

 

Grebban: Det har varit de fyra värsta dagarna i mitt liv. Så utlämnad utan information och utan kontakt med omvärlden som jag har varit önskar jag inte min värste fiende om jag haft någon. Det värsta av allt var att jag dagen efter, Lördag, så tröttnade jag och vid 20.00 tiden så sa jag att jag vägrade att göra några fler förhör innan de tillkallar mig en försvarsadvokat. Jag hade ett namn men sa att de får ta en offentlig i annat fall. Jag fick då till svar att det inte fanns några att tillgå och sedan började den verkliga terrorn. Jag blev väckt varje halvtimme av att de skulle ”kolla om jag levde” med att tända en spotlight in i cellen hela tiden. På tisdagen, två timmar innan förhandlingen så fick jag min advokat och han förklarade för mig att han funnits tillgänglig hela tiden men att jag inte velat ha försvar. Åklagaren hade mörkat detta för att kunna pressa mig på mer saker. T.o.m för min pappa hade de ljugit om detta. Fyllecellen jag hade bestod av en tunn madrass, en papperskudde och en äcklig klosett. En dusch har jag fått och ett par gamla nummer av Hänt Extra av en shysst väktare. Ingen snus eller andra liknande saker som sagt.

 

PS: Hur har du hållit dig uppdaterad under tiden?

 

Grebban: Det har jag inte kunnat. Jag har fått veta att efter det att jag blev släppt, vid häktningsförhandlingarna så var det ett fruktansvärt pressuppbåd men det blev avvisade från lokalen av åklagaren.

 

PS: Vad vet du om läget just nu?

 

Grebban: Det jag vet är att åklagaren inte har så mycket att gå på när det gäller dobblerilagen. Anledningen till att hon ville ha oss häktade ytterligare två veckor var risken för att jag och min kollega kunde snacka ihop oss men domaren syn på detta är att deras bevismaterial finns redan, så vad skulle vi kunna ändra på.

 

PS: Både Tanum Strand och 24H gick snabbt ut och lade all skuld på Grebbestad Event. Hur ser du på det?

 

Grebban: Jag har läst artiklar och trådar på forum nu på eftermiddagen och det finns inga oklarheter alls. När det gäller 24h så är det en presschef som gjort ett kort uttalande om att de fråntar sig som arrangör. Det är märkligt eftersom allt är skött genom deras klient och det är de som betalat det mesta av inkråmet. Bord, stolar, marker, badges mm är deras. Gerbbestad Event är bara registrerat som ett företagsnamn och fungerar som kontaktlänk mellan spelarna och arrangören. Inga konstigheter alls.

 

PS: Din kollega, Mr River, har också släppts men har ni kunnat kommunicera med varandra i häktet?

 

Grebban: Nej inte alls vi har suttit åtskilda i varsin fyllecell hela tiden utan kontakt med varken sig oss själva eller omvärlden.

 

PS: 24HPoker har gått ut med att de betalar tillbaka till de 300 som registrerat sig genom deras klient. Hur blir det med de övriga 481?

 

Grebban: Dessa har också sina pengar på 24H och det kommer förhoppningsvis också att justeras. Jag har som sagt precis kommit ut och vet inte hur det ligger till just nu. Jag har ingen påverkan här. Vet inte alls hur de kommer att handskas med det.

 

PS: Hur ser du på eventet nu. Hur gick tankarna när du var tvungen att lämna Tanum i en polisbil?

 

Grebban: Först och främst så var jag väldigt ledsen. Vi hade läst på lagen och förberett oss utefter de tidigare åren och tagit hänsyn till Halmstadfallet. Vi kände att vi hade gjort allt vi kunde. Det var en FreezeOut vi skulle spela och allt gick igenom en klient. Vi trodde verkligen inte att detta kunde hända…

 

PS: Kommer EPC att spelas igen… och i så fall var?

 

Grebban: Just i dagsläget efter dessa dygnen så vågar jag inte svara varken ja eller nej på detta. Peder Månsson från SvePof lovade mig precis innan jag blev bortförd att de skulle förse mig med en försvarare. Jag har inte sett röken av detta ännu. Just nu sitter vi med varsin försvarsadvokat och vet samtidigt att detta kommer att kosta oss en massa pengar. Så vi hoppas att det blir allvar med diverse insamlingar med tanke på allt vi har gjort för pokern så här långt… annars blir det nog aldrig mer EPC i Grebban…

 

PS: Till sist… Vad tänker du göra nu?

 

Grebban: Nu skall jag avnjuta en whiskey och sen sova i en riktig säng. Att äntligen få sova en hel natt och slippa väktarna och deras helljus varje halvtimme under natten för att se om jag lever…

 

Sov gott Grebban…

 

Tack så mycket.själva

 

/Joakim Geigert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag iaf är rätt. Att arrangörerna behåller raken...

 

I det här fallet kan man ju hålla med, men i princip är det ju så att om en turnering inte kan slutföras så bör väl spelaren hållas skadelös. Om en turnering kraschar på nätet är man ju inte så sugen på att ändå betala rake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grebban: Jag blev väldigt chockad. Nu efteråt så har jag har bara skummat igenom tidningar mm om s.k. tips via sms och läckor… och ingenting stämmer. Det började med att efter middagen så kom alla spelarna in i lokalen och efter ca 15 minuter så tillkallar en spelare min uppmärksamhet för att han begärde chipcount. Han påstod att det fattades marker mot vad som räknats innan middagen. Jag tog detta med TM direkt och vi beslöt då att det enda säkra var att tömma lokalen direkt för att iordningställa alltihopa. Inget av de andra stämmer. Vi hade långa överläggningar om hur vi skulle göra detta och det fanns bara detta alternativ.

 

Kanske har missat det, men har inte hittat det än iaf i tråden.

 

- Detta borde ju kunna bekräftas av de >700 spelarna som fanns i lokalen?

Men det har det ju inte gjorts!? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underskatta inte lagen. Det har funkat att skylla på varandra förrut och så har båda gått fria när det inte kan bevisas vem som är skyldig

 

Vi får se vad som händer, men påståendet (om han verkligen sa så) att 24h skulle ha varit huvudarrangör saknar trovärdighet i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se vad som händer, men påståendet (om han verkligen sa så) att 24h skulle ha varit huvudarrangör saknar trovärdighet i mina ögon.

 

 

Jepp, men frånsäger sig 24h hela ansvaret är det inte oväntat att Grebban också frånsäger sig hela ansvaret. I pressmeddelandet skrivs t.ex (valda urklipp från http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=22385 ):

 

EPC 2007

 

Presenteras av

Grebbestad Event i samarbete med 24hPoker

 

 

· Registrering till denna turnering gör du direkt hos 24hPoker i klienten under ”Tournaments”.

 

· Blindstruktur samt prisstege hittas i 24hPokers klient genom att hitta turneringen och läsa ”description”

 

Trist soppa det där. Turneringen var grymt rolig och välorganiserad när jag spelade den tidgare år. Spelade den dock inte själv den här gången... *puh*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, men frånsäger sig 24h hela ansvaret är det inte oväntat att Grebban också frånsäger sig hela ansvaret. I pressmeddelandet skrivs t.ex (valda urklipp från http://pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=22385 ):

 

 

 

Trist soppa det där. Turneringen var grymt rolig och välorganiserad när jag spelade den tidgare år. Spelade den dock inte själv den här gången... *puh*

 

Vi ska absolut inte gå händelserna i förväg. Jag håller med dig att det är en riktigt trist historia, för alla inblandade. En sådan här pokerturnering borde definitivt kunna hållas utan att behöva riskera den här sortens eftermäle.

 

När det gäller pressmeddelandet så är det taktiskt skickligt skrivet "just in case", ungefär som jag tidigare har skrivit att 24h också har agerat korrekt utifrån sin synvinkel när de har skickat fram ett par lägre tjänstemän (i förhållande till bolagets ledning) för att "förklara situationen" och känna av marknadsläget.

 

Jag har också tidigare skrivit att jag tror att det finns en viss chans - den är liten men i alla fall - att utifrån hur Brottsbalken skriver om vad som måste vara uppfyllt för att man ska kunna dömas för dobbleri, att man kan argumentera att minst ett kriterium inte är uppfyllt och att man därigenom måste frikänna.

 

Nu är vi ju inte på långa vägar i en rättegång ännu. Åklagaren kan faktiskt välja att lägga ner målet i brist på bevis, även om det kanske inte är det första man tänker på med tanke på myndigheternas framfart i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att man inte hört något från Ken L ännu? Han har ju högljutt argumenterat för att han vill ha poker klassat som ett skicklighetsspel så att han kan dra av sina omkostnader. Om det nu är så viktigt för honom och några få kringresande livespelare så är det väl bara att pynta upp för advokat och dra detta fall så långt det bara går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om 24h och deras inblandning tycker jag är intressant. Ju mer man läser, desto mer får jag intrycket att de får svårt att fria sig från alla anklagelser om att de var med och arrangerade och inte bara fungerade som sponsor.

 

Nedanstående citat från Expressens pokersajt är ett talande exempel:

 

Enligt Glenn Simonsson skulle även utbetalning av prispengarna ske via pokerklienten på internet, vilket skulle innebära att vinsterna hamnade på spelarnas konton.

– Det känner jag inte till, det har i så fall vårt dotterbolag på Malta hand om, säger Pia Rosin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker diskussionen handlar för mycket om "skuldfrågan" och för lite om "hjältefrågan". Istället för att diskutera vem som "åker dit" juridiskt borde man istället diskutera det faktum att både 24hPoker och Grebban faktiskt utmanar lagen med sin turnering. Båda parter skall ha all heder av detta och alla pokerspelare borde stå bakom dom istället för att stå bredvid och prata skuldfrågan. Namninsamlingar har startat och det är dags att en gång för alla ändra den förbaskade lagen. All heder åt både 24hPoker och Grebban som tar stryk på vägen mot lagändring. Fler sajter och personer borde agera på liknande sätt istället för att fegt stå bredvid och småskratta åt "syndabockarna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker diskussionen handlar för mycket om "skuldfrågan" och för lite om "hjältefrågan". Istället för att diskutera vem som "åker dit" juridiskt borde man istället diskutera det faktum att både 24hPoker och Grebban faktiskt utmanar lagen med sin turnering. Båda parter skall ha all heder av detta och alla pokerspelare borde stå bakom dom istället för att stå bredvid och prata skuldfrågan. Namninsamlingar har startat och det är dags att en gång för alla ändra den förbaskade lagen. All heder åt både 24hPoker och Grebban som tar stryk på vägen mot lagändring. Fler sajter och personer borde agera på liknande sätt istället för att fegt stå bredvid och småskratta åt "syndabockarna".

 

Att det uppstår frågor om brott, straff och skuld är väl inte så konstigt. De frågorna och spekulationerna lär väl snarare bli fler i och med att Grebban har gått ut och pekat ut 24h som huvudarrangör och mer eller mindre skyller ifrån sig och framställer sig, något hårddraget, som ett offer i sammanhanget. "Vår uppgift har varit att hålla i eventet. Att ta emot folk som ankommer hallen...", säger han. Det håller inte riktigt, anser jag. Men jag var inte där, så vad vet jag egentligen? Jag kan bara tycka och reflektera över hur det framställs, hur många i pokersverige har uppfattat att exempelvis inbjudan har gått till, etc, etc. Hur många pokerspelare i Sverige skulle före "incidenten" ha sagt att det är 24h som är huvudarrangör? Inte särskilt många.

 

Sen har jag all respekt för att Grebban med flera har vågat utmana samhällsmaskineriet så här, men på något sätt får man då vara beredda att ta konsekvenserna av det hela och inte skylla ifrån sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler sajter och personer borde agera på liknande sätt istället för att fegt stå bredvid och småskratta åt "syndabockarna".

 

Vilka sajter står bredvid och småskrattar? Var ju iaf jävligt kul när snuten kom, man visste ju inte om det var byggjobbare eller snutar. Hoppas man kan få tillbaka sin buy in så man kan spela nåt annat event istället.

 

Det skojiga är ju bandit24hs alla underhuggare som poppar fram med undanflykter och sen försvinner, efter ett tag kommer en annan underhuggare med snedlugg och märkvärdig titel och säger nåt ännu mer meningslöst.

 

Grabbarna från grebban sitter bakom lås och bom för dobbleri, skulle tro att de slipper undan, hoppas de får ett fett skadestånd . Alternativt får de skaka galler några månader.

 

Polisen måste följa lagen, åklagaren är skyldig att väcka åtal om han/hon bedömer att lagbrott begåtts, domstolen kommer att fälla Grebbanpojkarna, 24 h kommer undan trots sin uppenbara inblandning, de behöver bara skämmas lite, byta namn på sin verksamhet, skapa ett nytt banditskin till b2b som kan heta martins.. (sorry redan taget), vaffansomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...