Gå till innehåll

Grebbestad raidat av snuten


gdaily

Recommended Posts

Hoppas bara att man kanske kan få det till brottsprovokation..Enligt svensk lag är det olagligt med brottsprovokation (det är t ex förbjudet för svensk polis att köpa knark för att komma åt langare)..

 

Det hade möjligen varit brottsprovokation om polisen varit med och arrangerat tillställningen, men nu var det inte så. Därför kan man glömma den argumenteringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 376
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det hade möjligen varit brottsprovokation om polisen varit med och arrangerat tillställningen, men nu var det inte så. Därför kan man glömma den argumenteringen.

 

Vet att det stämmer som du säger, men personligen kan jag tycka att det är nästan likadant att köpa marker till ett olovligt cashgame.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att det stämmer som du säger, men personligen kan jag tycka att det är nästan likadant att köpa marker till ett olovligt cashgame.

 

Lagen nämner endast den som anordnar (arrangerar) spelet samt den som upplåter lokal för spelet. Inget nämns såvitt jag kan se om den som sponsrar ett spel (upplåter marker, bord, etc), så jag tror att 24hPoker kommer att gå fria.

 

Inom parentes kan jag säga att min åsikt är att försvaret i en eventuell rättsprocess ska rikta in sig på lagparagrafens text om äventyrlighet och betydande ekonomisk vinning, dvs så rimligt tvivel om att arrangörerna skulle ha anordnat ett äventyrligt spel syftande till betydande ekonomisk vinning.

 

"Äventyrligt spel" och "betydande ekonomisk vinning" måste nämligen finnas med tillsammans med olovligt, mer eller mindre slumpbetonat spel för allmänheten, om man ska kunna dömas för dobbleri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag menar inte att intervjun eller hans uttalnade är dålig i sin helhet utan det är följande:

 

 

 

Som är pajas...

 

skulle precis kommentera det.

 

tycker det ger ett otroligt svinigt intryck.

 

han är ju fullt medveten om att det rör sig om en olaglig turnering , att sen stå och blåneka det på det sättet.

 

24hpoker har ju även sponsrat turneringar i malmö där det varit folk från 24hpoker på plats och de uppenbarligen är medvetna om att det är olagligt.

 

 

har själv haft kontakt med killen via mail ang pengar de var skyldiga mig efter en turnering(på 24hpoker ej live) som tog lång tid innan de kom och han var inte precis trevlig. snarare en riktig idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller inte med. Jag tycker iaf att Dersim uttalar sig bra... Vi får väl vänta och se vad som händer...

 

bra i den meningen att det är ett bra uttalande för företaget kanske men som baller säger rent hyckleri och får en att tappa respekt för företaget(hade iofs gjort dte för länge sedan men...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå... dom driver för fan ett företag, klart dom måste säga som dom gör!

Dom sponsrade ju inte grebbestad för att vara så himla snälla utan för att tjäna pengar, nu blev det flopp och dom måste rädda sitt eget skinn för att kunna fortsätta tjäna pengar. Mkt enkelt.

Väldigt trist för arrangörerna men de kände till riskerna, sen tror jag också att 24h kommer få en tuff tid att försöka förklara sin medverkan vidare i rättsprocessen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm nu inte att det inte är ett brott att spela. Det är själva arrangemanget som kan vara brottsligt. Polismännen har alltså inte gjort sig skyldiga till något brott.

 

Har inte ett dugg att göra med huruvida det är brottsprovokation eller inte.

en avhandling säger så här:

 

De regler som gäller är av svepande natur och grundar sig i huvudsak på principerna att provokation endast för tillämpas vid en grov misstanke om ett redan begånget brott och att en provokation inte får förleda någon att begå brott som denne annars inte skulle ha begått

 

Huruvida det har skett i Grebbestad får var och en tolka....Jag personligen tycker inte att det är solklart

 

 

Mer finns att läsa på http://www.jur.lu.se/internet/biblioteket/examensarbeten.nsf/0/E68AEDCE139D12D6C1257199002A363F/$File/exam.pdf?OpenElement

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är dagens lagar genomkorkade och rent förmynderi? Yep.

 

Borde man göra något? Yep.

 

Vad då? Statskupp?

 

Är det korkat att försöka genomföra en storturnering i Sverige och dessutom göra det på ett så öppet sätt? Ja då.

 

"Är dagens lagar genomkorkade och rent förmynderi?"

- Nej, men tillämpningen av vissa lagar är under all kritik. Dessutom har lagstiftarna svårt att hänga med i utvecklingen många gånger men grundsyftet med lagar och förordningar är att skydda medborgarna.

 

"Borde man göra något?"

Ja, det finns många sätt att anpassa lagar efter verkligheten som råder. Kanske skulle lagar oftare tas upp för justering och tillämpning av dem borde kanske anpassas till det som lagstiftarna uppenbarligen avsett med lagen.

 

Exempel:

- Poker i "goda vänners lag" beivras ej, då kanske man skulle lagstifta om att det är tillåtet?

- Tjuvskytte klassas straffrättsligt ofta hårdare än grov förskingring av t.ex. 55 miljoner, rimligt? I think not!

- En 16-åring flicka som tvingas till sexuell handling av 5 män under hot har inte blivit utsatt för våldtäkt om hon inte gjorde tillräckligt mycket motstånd.

- En polis kan sälja beslagtagna bilar till sig själv och sedan sälja dem vidre till personer som fått sina bilar beslagtagna utan rättslig påföljd. Hans överordnade kan sedan gå ut i TV och påstå att det är "olyckligt och uppenbarligen inte bra". Troligtvis inte heller vad lagstiftare och polis tänkt sig som polisiär verksamhet.

 

Det finns många exempel men det är inte lagarna i sig som är "dåliga". Problemen är oftast hur de tillämpas och vilka prejudicerande domar som finns.

 

 

Mvh

 

Varken "Poliskramare" eller "Monopolförsvarare" utan realist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är dagens lagar genomkorkade och rent förmynderi?"

- Nej, men tillämpningen av vissa lagar är under all kritik. Dessutom har lagstiftarna svårt att hänga med i utvecklingen många gånger men grundsyftet med lagar och förordningar är att skydda medborgarna.

 

"Borde man göra något?"

Ja, det finns många sätt att anpassa lagar efter verkligheten som råder. Kanske skulle lagar oftare tas upp för justering och tillämpning av dem borde kanske anpassas till det som lagstiftarna uppenbarligen avsett med lagen.

 

Exempel:

- Poker i "goda vänners lag" beivras ej, då kanske man skulle lagstifta om att det är tillåtet?

- Tjuvskytte klassas straffrättsligt ofta hårdare än grov förskingring av t.ex. 55 miljoner, rimligt? I think not!

- En 16-åring flicka som tvingas till sexuell handling av 5 män under hot har inte blivit utsatt för våldtäkt om hon inte gjorde tillräckligt mycket motstånd.

- En polis kan sälja beslagtagna bilar till sig själv och sedan sälja dem vidre till personer som fått sina bilar beslagtagna utan rättslig påföljd. Hans överordnade kan sedan gå ut i TV och påstå att det är "olyckligt och uppenbarligen inte bra". Troligtvis inte heller vad lagstiftare och polis tänkt sig som polisiär verksamhet.

 

Det finns många exempel men det är inte lagarna i sig som är "dåliga". Problemen är oftast hur de tillämpas och vilka prejudicerande domar som finns.

 

 

Mvh

 

Varken "Poliskramare" eller "Monopolförsvarare" utan realist

 

 

Ja, du har ju helt rätt och jag "överdrev" eller skrev utan att tänka igenom vad jag faktiskt skrev. Lagar som är till för att skydda medborgare har jag inga problem med - det är mer det ekonomiska förmynderi och tankekontrollen som staten pysslar med som jag vänder mig emot. Och jag är faktiskt poliskramare av ren princip - ett "ädelt" yrke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då är vi på samma spår.

Jag anser egentligen att poilisen borde få betydligt större befogenheter att ingripa samtidigt som man ökar kraven/kontrollen på dem så att de verkligen inte missbrukar sin roll.

 

Det värsta är dock Myndigheter som tror att de är både polis, åklagare, domare och bödel! Jag har under åren byggt upp ett liknande "hat" mot myndigheter som du har mot Ongame. Det är ytterst sällan man stöter på regelverk hos t.ex. Försäkringskassan som man verkligen uppfattar är till för att stödja det regering och riksdag försökt genomdriva. De jävlarna lever ett eget liv i en egen värld. Det är faktiskt lättare att resonera med ett vinstdrivande försäkringsbolag vid en tvist då de faktiskt kan tappa en kund även om det är småpengar för dem.

 

Åter till tråden syfte nu...

 

Är det någon från Pokerförbundet som har regelbunden kontakt med nuvarande politiskt ledning i Sverige och har det tagits någon kontakt kring Grebbestad med politikerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte ett dugg att göra med huruvida det är brottsprovokation eller inte.

en avhandling säger så här:

 

 

 

Huruvida det har skett i Grebbestad får var och en tolka....Jag personligen tycker inte att det är solklart

 

 

Mer finns att läsa på http://www.jur.lu.se/internet/biblioteket/examensarbeten.nsf/0/E68AEDCE139D12D6C1257199002A363F/$File/exam.pdf?OpenElement

 

Jag tycker det är hundraprocent solklart att det inte är brottsprovokation från polisens sida. Ditt citat från avhandlingen ändrar inte min tolkning på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arrangörerna häktade.

 

Så var det klart, får dom sitta i kurran lite till :/

 

Klickade på länken och skrattade till lite. "Pokerarrangörer begärs häktade" säger rubriken, men tittar man på reklamen precis till höger ser man en stor annons för "Mamma Unibets träningspaket". Ironi på hög nivå kan tyckas, själv ser jag framför mig en lagstiftare som står och kliar sig i huvudet och inte har en aning hur fan detta skall lösas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Begärs häktade stod det... en helt annan sak än att de är häktade. Åklagaren begär häktning, domstolen häktar.

 

Precis och det här är nog ett av de fallen där domstolen kan tänkas att inte häkta. För en utomstående så verkar inget av villkoren för häktning vara uppfyllda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis och det här är nog ett av de fallen där domstolen kan tänkas att inte häkta. För en utomstående så verkar inget av villkoren för häktning vara uppfyllda.

 

Nja, kanske... alla villkor är nog uppfyllda. (sannolika skäl misstänkt för gr dobbleri, fängelse över ett år i straffskalan och kollussionsfara(undanröja bevis?, brukar vara ganska standard när det är flera inblandade.)

 

Domstolen kan dom välja att inte häkta, t.ex. säga att åtgärden inte uppväger det intrång som häktning innebär.

 

Jag spekulerar nu bara är inte så insatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, då har vi olika tolkningar av det här

 

Som försvarare skulle jag rikta in mig på Brottsbalkens kriterier som ska vara uppfyllda för att någon ska kunna dömas för dobbleri och visa att minst en av dessa kriterier inte har varit uppfyllda. Jag anser att det faktiskt finns en liten liten chans att argumentera framgångsrikt i denna fråga även om det säkert är ett tufft jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ite dags att släppa det här med brottsprovokation eller inte?

Nu har vi en stor arrangör med flera kända spelare som var på plats. Låt oss hoppas att det nu blir en ordentlig utredning och ev. lagändring av detta, så vi i framtiden vet vad som gäller. Jobbigt för dom som är häktade/anklagade men någon måste någongång genomgå den processen för att vi pokerspelare skall kunna kommma ut ur garderoben.

Mandela fick betala ett högt pris för sin åsikt, men idag har många han att tacka för mycket. (Ingen klockren jämförelse kanske men jag hoppas ni förstår principen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...