Gå till innehåll

Var köpa trenchcoat?


Albert

Recommended Posts

Men jag blir lätt sådan när folk, i stället för att reflektera över sina egna åsikter, tar till vedertagna generaliseringar som går ut på att förtrycka eller nedvärdera andra. Det vi hittills har kunnat läsa i tråden är hurvida ett klädplagg är homosexuellt eller ej, och bara bärs av brats eller blottare, när plagget säkert har existerat i över 100 år och burits av alla från militären till Humphrey Bogart (som någon nämnde).

 

Underligt att det ska bli så mycket bråk om just trenchcoats. Herregud, folk får väl ha sin egen smak, men jag önskar att alla kunde utveckla lite mer än att bara påstå att något är "gay".

 

Du inser väl att 99% av inläggen i den här tråden är djupt ironiska och/eller skämtsamma och inte i särskilt stor mån återspeglar folks värderingar? Personligen skrev jag det jag skrev för att retas med Albert, inte för att jag tror att bara blottare och homosexuella bär trenchcoats. När jag skrev att den såg heterosexuell ut så menade jag att den såg alldeles för mainstream ut och inte alls hardcorebögfetischsubkultur-ish som jag hade önskat att min (om jag nu hade någon) trenchcoat såg ut (ser dock nu att det mycket väl kunde tolkas som att jag var ironisk och egentligen menade att den såg gay ut, men det blev väl lite luddigt eftersom jag inte hittade någon passande bild (hade egentligen Trinitys lack-trench i åtanke eller något annat Wasteland-inspirerat)).

 

Lite komiskt att du sedan dyker in och drar vääääääääldigt avlägsna växlar och slutsatser om mig som person baserat på några få meningar jag har skrivit. Antingen är du en usel människokännare eller så har du bara missuppfattat totalt, verkar ju som att det var det senare som tur var. Också väldigt komiskt (tragiskt?) att du väldigt stereotypt och generaliserande dömer ut folk som bor i "hålor" och/eller har läst fordonprogrammet för att sedan skriva ett nytt inlägg om "herregud, folk får väl ha sin egen smak" och hur mycket du ogillar generaliserande utsagor.

 

 

 

Ett tips är att pejla (all-*)in stämningen och ironi-/skämtnivån i en tråd innan du brölar in och börjar kasta snöbollar i ansiktet på folk baserat på lösa antaganden. Men en poäng kan du få, jag hade faktiskt en moppe en gång i tiden, en vit Yamaha DT med rosa sadel och rosa handtag. Kanske inte så macho som du hade hoppats på.;-)

 

EDIT: *Inser ju nu att det där ser extremt Glimne-torrt ut för den som inte genast greppar kopplingen. Hint: Silvers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tar alltid åt mig av kritik om den är relevant. Jag förstår att det för en utomstående kanske kan se ut som om jag går till hårda angrepp mot exempelvis Albert, men det råkar vara så att vi snackar en hel del med varandra även utanför forumet och vi känner ganska väl var gränsen går gentemot varandra.

 

Folk borde få läsa en MSN-konversation mellan Jennez och mig. Begreppet rått borde få en ny innebörd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dina inlägg att döma är du antagligen ganska pretentiös men ännu ung och lågutbildad.

 

Oavsett graden av ironi i tråden, så är förmodliggen det här, i allmänhet, ett av det mest uttjatade och felaktigt använda argumenten.

 

"I prefer the company of peasants because they have not been educated sufficiently to reason incorrectly." Michel Eyquem de Montaigne

 

(För övrigt så är det fult med trenchcoat, om man inte heter bogart, det bara är så.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara det att det inte är ett argument utan en kvalificerad gissning, och guess what? Jag hade rätt... igen.

 

 

Hmmm, av sammanhangent att döma är det svårt att inte tolka det som om du lägger in en negativ värdering i begreppet lågutbildad, och det på ett sätt som, indirekt, nedvärdera den "lågutbildades" argumentation. Men jag kanske, förhoppningsvis, misstolkade dig.

 

Är bara smått allergisk mot människor som överdoserat på högskolepoäng, tillhör onekligen själv den kategorin, och som sedan använder det som nåt som nåt sorts generellt argument i debatter. Men det var, som sagt, kanske inte fallet är.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, av sammanhangent att döma är det svårt att inte tolka det som om du lägger in en negativ värdering i begreppet lågutbildad, och det på ett sätt som, indirekt, nedvärdera den "lågutbildades" argumentation. Men jag kanske, förhoppningsvis, misstolkade dig.

 

Nja, det jag vänder mig mot är inte killens utbildningsnivå. Jag försökte bara visa på att hans sätt att argumentera/uttrycka sig visar att han troligen är lågutbildad men försöker framstå som högutbildad och på det viset sänka hans trovärdighet.

 

Jag har absolut inget emot och ser definitivt inte ner på lågutbildade människor. Något jag däremot föraktar är folk som nöjt sig med ett ”skitjobb” och sedan lider i det tysta. Vill man vara städare och tycker att det är kul så är det bara att gratulera – heck, bra jobbat till och med, du har nått ditt mål! Men är man städare för att man hoppade av gymnasiet och sen inte pallade ta tag i det igen och nu är extremt missnöjd med sin arbetssituation förtjänar man att föraktas pga bristande karaktär och självdisciplin. Det var lite OT, men alltid retar det någon.

 

 

Är bara smått allergisk mot människor som överdoserat på högskolepoäng, tillhör onekligen själv den kategorin, och som sedan använder det som nåt som nåt sorts generellt argument i debatter. Men det var, som sagt, kanske inte fallet är.....

 

En annan sak jag föraktar är folk som studerat i åratal, inte fått jobb och sedan nöjt sig med ett jobb som i förhållande till deras utbildningsnivå kan beskrivas som ett ”skitjobb”.

 

Exempel:

En av mina närmaste vänner spenderade 16 terminer på Lunds universitet, nu har han packat dialysmaskiner vid ett löpande band i två år och har inte orkat söka ngt nytt jobb. What a waste of time and money...

 

OnT: Håller med dig om att människovärde knappast ligger i utbildningsnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...