Gå till innehåll

En änglabok går i graven.


Ängeln17

Recommended Posts

  • Svars 4,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Just nu så sitter man här å väntar på att förhandlingarna mellan arbetsgivaren och facket angående uppsägningarna ska va klara. Så man själv får börja förhandla om sakar å ting.

 

Har oxå sett/följt komiken med SvS och deras stora MTT som de kallar SM. Inte komisk för de som drabbats utan mer för en utomstående som jag, och det komiska ligger ju i hur SvS hanterar hela djävla skiten.

Fast å andra sidan har väl aldrig spelmonopolet tagit sitt ansvar för att skapa goodwill någon gång, vad jag kommer ihåg. Är ju samma sak med Apoteket och troligen alla andra monopol som vi har i Sverige.

Tror de har en "komihåg" lapp uppsatt vid stämpelklockan, så de ser den varje gång de stämplar in. Denna lyder så här:

 

Vad ska vi med goodwill till? Det är ju en kostnad, inte en intäkt. Vi har ju monopol. kunden får snällt vänta till vi har lust att ta hand om honom/henne.

 

Appropå inget annat. 5/1. Då hoppas vi att det smäller i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahaja, Luleå va ju fint. Iaf Scandic´s frukostmatsal och rum. Flygplatsen gick inte av för hackor heller.

 

I princip ett dygn bortkastat på nått djävla hokuspokus som ändå inte är applicerbart i vår verksamhet (som iofs snart är ett minne blott). Å då ska ni veta att jag alltid brukar försöka hitta något som är bra i den här typen av möten.

 

Edit: Inte en isbjörn så långt ögat kunde se. Klart besviken.

 

Pratade med frugan din på svs, trodde det var du.. hörde du var på väg lule men det var tydligen bara frukostmöte.. otur annars hade du fått en guidad tur till de 2 ställen jag hittar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med frugan din på svs, trodde det var du.. hörde du var på väg lule men det var tydligen bara frukostmöte.. otur annars hade du fått en guidad tur till de 2 ställen jag hittar :)

 

Ja, hon nämnde det. Och hade jag tänkt till hade jag hört av mig och så hade vi kunnat tömt receptionen på Scandic på starköl under söndagsnatten. På mitt representationskontot förståss :twisted:.

 

Next time.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det tänks för lite i företagsvärlden,oftas sparkas folk blint vid uppköp och ingen tittar på det mjuka kapiltalet

bara för de har en "fungerande" org.Synergieffekter med ev- imo.

Hoppas du fick en bra deal och att du hittar något bra istället.;-)

Ps.Missade ochså :-) efter det om Luleås flp:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du fick en bra deal och att du hittar något bra istället.;-)

 

Jag fick den deal som jag skulle. Innebär bla annat att jag kan gå på 1 vecka om jag hittar nytt jobb samt att jag behåller lönen i den månad det sker plus en till. Detta mot att jag skrev bort återanställningsskyddet och att jag inte ska gå till någon arbetsgivare, under minst 3 år, som kommer att konkurrera mot företagets framtida verksamhet.

 

Om du kommer söderöver nångång så är du mycket välkommen att besöka vår pokerklubb (Malmö) om du vill ha lite tips och så. Och givetvis spela lite. :-)

 

PM:a mig i förväg i så fall.

 

 

Y got a deal, om jag kommer i era trakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni ser så har jag döpt om dagboken igen. Började med en aning svartare rubrik men tänkte sen om. Det är nämligen så att det där med vikten tappade prioritet helt enkelt. Kom ju lite annat i vägen som känns mer akut.

Inte så att jag kommer sluta gå ner i vikt men troligen kommer jag väl att gå ner av bara farten under den här resan.

 

Numera kommer jag att skriva lite nu och då om vad som händer på vägen till min begravning. Lite mer ur perspektivet underifrån så att säga. Det kan vara om vardagliga händelser som skett, kanske småsaker som ingen annan tycker är intressant men som jag känner att jag måste få ur mig. Det kanske är större händelser som påverkar mitt eller de minas liv och leverna. Eller så kanske det är nått som är pokerrellaterat, små som stora händelser. Det kommer även att inehålla mina försök att hitta ny sysselsättning, för det måste jag ha. Gå hemma hela dagarna och kvällarna skulle göra mig (och frugan med iofs) galen av tristess. Det är ju just det som gör att man vill vara kvar på arbetsmarknaden, den sociala biten man får med andra arbetskamrater, vänner eller ovänner, gillar eller inte gillar, det spelar egentligen ingen roll. Jag skulle prata ihjäl frugan om jag gick hemma hela dagarna.

 

Nu har det gått ett dygn sedan man blev uppsagd officiellt. Många tankar far igenom huvudet och mycket praktiskt som ska fixas. Anmälan till a-kassa, TRR och en del annat.

 

Arbetslusten är inte direkt på topp så man får plocka fram hela sin profesionalism för att genomföra ett bra arbete. Idag går det så där kan jag säga, men det lär väl bli bättre till nästa vecka med lite distans.

 

En sak som värmer är det stöd jag får av våra kunder, då känner man att man faktiskt gjort ett djävligt bra jobb. Bra för självkänslan.

 

Har faktiskt börjat fundera mer allvarligt på det där med att köra pokerklubben på heltid. Vi får väl se om det kan raggas upp en bra lokal. Fast just nu ser jag fram mot den 5 januari 16.00 då vi räknar med att den första turneringen ska gå av stapeln. här kan man läsa mera.

Sen måste jag sparka på ena svärsonen så han sätter fart med hemsidan.

 

Just det, det kom ett mail från ett företag på västkusten som hade sett mitt cv som jag la ut. De söker en säljinriktad VD och de har en fantastiskt intressant produkt som är en nyuppfunnen lösning på hur man presenterar saker för människor, lite interactivt kan man säga. Jag ser en jättepotensial för produkten som sådan och ett användningsområde som är hur stort som helst. Vi ska höras på telefon på fredag. Sen får vi se om ömsesidigt tycke uppstår och om vi i så fall ska gå vidare och hur.

 

Blev lite mycket det här ser jag men det får väl stå så får vi se när det är dags att uppdatera igen. Beror lite på om det händer nått stort eller litet som jag tycker det är värt att förmedla (som om det vore nån som läser och bryr sig :roll:).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vakna upp i morse till ytterligare en grå å trist dag. Både bokstavligt och bildligt. Kändes som att det kvittade om man gick till jobbet eller ej.

Väl på väg i bilen så blev jag så djävla arg att det bara kokade i mig. Den jag blev arg på var mig själv och jag fick en riktig utskällning där bakom ratten.

 

Man har två val. Det ena är att lägga sig ner å dö och det andra är att se möjligheter. Jag har allid försökt se möjligheter men har sista dagarna vikt ner mig och börjat grubbla hit å dit och tyckt det varit djävligt synd om mig. Nu är det slut och jag kommer att ändra attityd och återgå till den positiva och glada människa jag egentligen är.

 

Började arbetsdagen med att gå över till blomsteraffären här brevid och skicka ett tjog röda rosor till min underbart förstående fru, bara så hon vet att jag uppskattar henne.

Sen ringde jag det samtalet som jag skulle och det va mkt intressant och jag tror de blev intresserade av mig oxå. Vi kommer ha kontakt igen. 16 december för att vara lite mer specifik. Är dock lite för tidigt att uttala sig om hurvida det kommer att leda till något jobb eller ej, men i och med att de inte tackade för intresset och bad att få återkomma så är det ju inte helt dött det spåret.

 

I morgon börjar julen. Nä, säger ni. Det är två veckor kvar drygt. Jo,säger jag. För vi har vikt dagen i morgon till att shoppa julklappar till barn och barnbarn, och i och med det så har julen startat liksom för mig. Nu ska rim sättas ihop, paket slås in och på söndag ska här rullas julköttbullar. Kanske även Janson åker in i ugnen.

 

Idag ska jag efter jobbet kolla på en lokal till det där som jag har som projekt. Ligger inte mitt i stan men hyffsat centralt men ändå avsides så det inte ska kunna störa någon. Den är dock lite dyrare än vad vi tänkt oss men vi får väl se.

 

Efter jobbet ja, det är ju snart det. 20 minuter kvar sen så.

 

Fick oxå reda på att dotra, som ska till att kalva snart, har fixat en blogg ihop med svärsonen. Där de skriver om sin resa fram till det datumet som hon ska kalva. Faktiskt lite kul att läsa och se bilderna de lägger upp. Egen blogg, det är nästan som farsgubben det ;-). Lite stolt är man allt.

 

Och MT. Ja hoppas verkilgen att alla bitar faller ner som de ska så ska vi nog ha en trevlig kväll/natt den 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir det någon PAF-Sviten kryssning nu då det inte finns mässor som är ivägen? Sista kvalet 19 på måndag tror jag

 

Tyvärr så är jag inte arbetsbefriad utan har närvaroplikt till och med 3 maj om jag inte såger upp mig själv innan. Och sen så är jag ändå borta på födelsedagskalas när den går. Så icke denna gång heller men vänta du till efter 3 maj ;-).

 

Wow, här händer det grejer! Jag tvivlar inte en sekund på att du lycksa fixa det för dig på ett bra sätt. Du verkar alltid lösa saker på nåt sätt. Mkt tack vare din inställning, tror jag.

 

Edit: Svepof är mkt intresserade av nya klubbar i LKPG.. :)

 

 

TY. Ja vi får väl se hur det blir med det. Som enväldig diktator så gillar jag inte att ingå i såna däringa förbund. De jobbar bara för demokrati 8-):mrgreen:.

 

Ikväll blire whisky (dock i mindre mängd än förra fredagen :roll: ) och så lite Idol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svepof kommer inte försöka avsätta dig som diktator. :mrgreen: Vi lägger oss inte så mkt i vad du gör, även om vi har förslag och synpunkter på hur en verksamhet kan skötas på bästa sätt, bland annat för att undvika problem med myndigheterna. Och om du trots allt får problem med myndigheterna så kan du ha nytta av ett medlemskap. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick den deal som jag skulle. Innebär bla annat att jag kan gå på 1 vecka om jag hittar nytt jobb samt att jag behåller lönen i den månad det sker plus en till. Detta mot att jag skrev bort återanställningsskyddet och att jag inte ska gå till någon arbetsgivare, under minst 3 år, som kommer att konkurrera mot företagets framtida verksamhet.

 

Inte för att jag vet om du har någon användning av denna information. Men 25§ LAS (företrädesrätt till återanställning) är ett lagskydd som ej går att avtala bort i annat än kollektivavtal(2§ 3st LAS) och den delen av ditt avtal är alltså inte giltigt.

 

Ett trevligt scenario kan vara att hålla ut tills uppsägningstiden löper ut och sedan att det kommer ett jobb som passar din kompetens. Då söker du det jobbet och hävder din rätt till återanställning. Din arbetsgivare kliar sig i huvudet och slänger bort ansökan. Ängeln går till facket och hämtar hem en säck med pengar.

 

Det i fet stil kan nog anses vara ganska innehållslöst med, vad skall företaget göra om du nu går till en konkurrent? Har mycket svårt att tro att den delen av avtalet kan anses vara giltigt, du är ju inte livegen.

 

Så jag måste säga att det är ett rejält bra avtal du klonkat in, rätten att gå inom en vecka med extra månad betalt utan några motkrav :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svepof kommer inte försöka avsätta dig som diktator. :mrgreen: Vi lägger oss inte så mkt i vad du gör, även om vi har förslag och synpunkter på hur en verksamhet kan skötas på bästa sätt, bland annat för att undvika problem med myndigheterna. Och om du trots allt får problem med myndigheterna så kan du ha nytta av ett medlemskap. :)

 

Vilka myndigheter :shock:. Jag har precis utropat nationen Whiskylovers till en egen stat med egen suveränitet. Det måste ju innebära att jag är min egen myndighet 8-).

 

 

Inte för att jag vet om du har någon användning av denna information. Men 25§ LAS (företrädesrätt till återanställning) är ett lagskydd som ej går att avtala bort i annat än kollektivavtal(2§ 3st LAS) och den delen av ditt avtal är alltså inte giltigt.

 

Ett trevligt scenario kan vara att hålla ut tills uppsägningstiden löper ut och sedan att det kommer ett jobb som passar din kompetens. Då söker du det jobbet och hävder din rätt till återanställning. Din arbetsgivare kliar sig i huvudet och slänger bort ansökan. Ängeln går till facket och hämtar hem en säck med pengar.

 

Det i fet stil kan nog anses vara ganska innehållslöst med, vad skall företaget göra om du nu går till en konkurrent? Har mycket svårt att tro att den delen av avtalet kan anses vara giltigt, du är ju inte livegen.

 

Så jag måste säga att det är ett rejält bra avtal du klonkat in, rätten att gå inom en vecka med extra månad betalt utan några motkrav :-D

 

Jag tackar för din omtanke och information.

 

Lite fel har du i det här. Man kan förhandla bort företrädesrätten faktisk. Fast egentligen har det noll betydelse för mig då jag, under inga omständigheter, skulle återgå till min nuvarnade arbetgivare. Jag hade på grund av anställningstid kunnat hävdat min rätt till en position som blev kvar inom företaget men jag är noll intresserad.

 

Sen är det faktiskt så att även det fetstilta är införhandlat redan i mitt anställningskontrakt och skulle det inte va legitimt enligt lagen så är det för mig en hederssak som jag gått med på i utbyte mot andra förmåner under min anställning.

 

Sen har du rätt i att jag klonka bra med tiden och betalningen men lite förhandlingsvanan har man ju skaffat sig med åren. Dessutom vet jag att jag gjort ett förbannat bra jobb under alla åren vilket oxå visade sig i mitt anställningsbetyg jag fick idag. (Whisky gör att man gärna säger sanningen även om den innehåller lite skryt 8-).)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lite fel har du i det här. Man kan förhandla bort företrädesrätten faktisk. Fast egentligen har det noll betydelse för mig då jag, under inga omständigheter, skulle återgå till min nuvarnade arbetgivare. Jag hade på grund av anställningstid kunnat hävdat min rätt till en position som blev kvar inom företaget men jag är noll intresserad.

 

Sen är det faktiskt så att även det fetstilta är införhandlat redan i mitt anställningskontrakt och skulle det inte va legitimt enligt lagen så är det för mig en hederssak som jag gått med på i utbyte mot andra förmåner under min anställning.

)

 

Så som jag tolkar lagtexten kan jag inte se att min slutsats skulle vara fel. Enda möjligheten att avtala om att annat än innehållet i 25§ LAS är att göra det via ett kollektivavtal. Däremot kan det vara så att du kanske känner till rättspraxis med annan innebörd?

 

Ett avtal är ogiltigt i den mån det upphäver eller inskränker arbetstagarnas rättigheter enligt denna lag.

Genom ett kollektivavtal får det göras avvikelser från 5, 6, 22 och 25-27 §§. Har avtalet inte slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, krävs dock att det mellan parterna i andra frågor gäller ett kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en sådan organisation eller att ett sådant kollektivavtal tillfälligt inte gäller.

 

25§ LAS är paragrafen som reglerar återanställningsrätten. Sen förstår jag om du är noll intresserad av en ny anställning i företaget, av det jag läst i denna dagbok verkar det inte vara någon toppenarbetsgivare i alla lägen. Därför jag tänkte informera om möjligheten att trotts allt hävda återanställningsrätten och genom detta få ut en summa pengar(inte en anställning alltså, allmänna skadestånd är däremot trevliga). Hoppas det löser sig fort med nytt jobb för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller konkurrensklausuler så har jag en del erfarenheter från IT-branchen och där har det visat sig att det inte går att avtala om detta för personer som har varit enbart anställda. Det går att göra så vad gäller delägare i företaget som lämnat företaget, och för anställda medan de verkligen är anställda, så att de inte bedriver konkurrerande verksamhet vid sidan om på fritiden. Anställda som fått sparken kan man verkligen inte ha konkurrensklausuler med. Då kanske man inte skulle ha sparkat dem överhuvudtaget om man var så orolig. Så skulle den värsta konkurrenten erbjuda dig jobb, så är det bara att ta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka myndigheter :shock:. Jag har precis utropat nationen Whiskylovers till en egen stat med egen suveränitet. Det måste ju innebära att jag är min egen myndighet 8-).

 

Ok, då får du mindre problem med åklagarmyndigheten men mer med försvarsmakten. :mrgreen:

 

Edit: "Men mer med" känns som något att använda i förordet till en lärobok i Svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om övriga rättskällor på området, så läser jag 2§ LAS på samma sätt som Mejer. Dock kan det väl vara så att sådant kollektivavtal finns, och att en sådan klausul i ett personligt avtal får giltighet genom detta kollektivavtal?

 

Utan att jag har lusläst LAS så kom den informationen från facket som hade informationsmöte i tisdags på jobbet. Då kom just denna fråga upp och de sa följande:

1. Om ni vill kunna hävda denna regel så måste ni muntligt framföra detta vid uppsägningen och inte enbart kryssa i rutan på pappret.

 

2. Om ni inte öskar detta så kan ni å andra sidan förhandla till er något annat i er uppsägning om ni klarar av det. Och det gjorde jag, så nog är det gilltigt alltid.

 

. Så skulle den värsta konkurrenten erbjuda dig jobb, så är det bara att ta det.

 

Den här biten kan jag köpa att det inte är legitimt och sen har jag oxå tänkt på att företaget faktiskt inte kommer att ha någon verksamhet av denna typ så därför kan jag inte se hur en anställning hos en tidigare konkurent skulle var konkurans mot min nuvarande arbetsgivare. Sen kanske jag inte känner för att vara kvar i den här ankdammen, men det är en helt annan sak.

 

Ok, då får du mindre problem med åklagarmyndigheten men mer med försvarsmakten. :mrgreen:

 

Edit: "Men mer med" känns som något att använda i förordet till en lärobok i Svenska.

 

Men med mera kort va kanske vad du tänkte på :mrgreen:.

 

Sen vad försvarsmakten anbelangar så säger mina underättelsekällor att Sverige håller på att nedrusta så till den milda grad att de inte ens kan ge verkningseld. Med andra ord inget att orao sig för ;-).

 

 

Idag har som tidigare nämts julen startat. Vi har spenderat hela dagen med att handla julklappar till diverse barbbarn och barn. Jag hade oxå turen att springa på en julklapp till frugan på Hallbergs.

Vi passade oxå på att käka lite god mat och därefter köpte man sig ett par nya byxor. Storlek 36" det är 4" mindre än de jag fick köpa i början av sommaren. Känns rätt skönt faktiskt.

 

Nu blir det lite jobb med att förbereda till den 5 januari och sen ska man försöka vila en stund. Ikväll blir det antagligen en hel del poker då jag inte lirat på några dagar. Och för landets skull så får man väl klämma ner en wirre oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att jag har lusläst LAS så kom den informationen från facket som hade informationsmöte i tisdags på jobbet. Då kom just denna fråga upp och de sa följande:

1. Om ni vill kunna hävda denna regel så måste ni muntligt framföra detta vid uppsägningen och inte enbart kryssa i rutan på pappret.

 

2. Om ni inte öskar detta så kan ni å andra sidan förhandla till er något annat i er uppsägning om ni klarar av det. Och det gjorde jag, så nog är det gilltigt alltid.

 

1. Ja visst är det så att rätt till återanställning enligt 25§ LAS måste hävdas av den anställde(eller via facket). Återanställningsrätten gäller i 9 månader efter entledigadetillfället. Dock måste man ej hävda den vid denna tidpunkt utan man kan när som helst göra detta under giltighetsperioden.

 

Sen förstår jag inte varför facket säger att ni måste framföra detta muntligt. Ett papper går minst lika bra, det är upp till arbetsgivaren att bevisa att du ej hävdat din rätt.

 

2. Ja du har onekligen förhandlat fram detta. Detta leder dock inte till att avtalet är giltigt om det inte är så att det finns ett kollektivavtal bakom. Avtal som bryter mot lagen är inte giltiga. Sen att du verkar ha för avsikt att följa detta ogiltiga avtal är hedervärt, men om du vill går det bra att bråka rejält :-D

 

Men nu ska jag ta och slå igen lagboken och ta mig ett glas 10 årig Laphroiag och överväga en flytt till Whiskylovers. Det verkar vara en nation med trevlig inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast å andra sidan har väl aldrig spelmonopolet tagit sitt ansvar för att skapa goodwill någon gång, vad jag kommer ihåg. Är ju samma sak med Apoteket och troligen alla andra monopol som vi har i Sverige.

Tror de har en "komihåg" lapp uppsatt vid stämpelklockan, så de ser den varje gång de stämplar in. Denna lyder så här:

 

Apoteket och systemet är de bästa affärer vi har i landet. Fördelen med dessa är att de är välsorterade och det är bra ordning och reda. Snyggt och fint. Jämför systembolaget med valfri matvaurbutik tex. Internationell forskning visar att alkoholskadorna i ett samhälle minskar om man inte tillåter försäljning av alkohol överallt.

 

En stor fördel med apoteket är att monopolet förstås pressar priserna på läkemedel. När Norge slopade sitt apoteksmonopol så steg priserna i höjden. När Ryssland slopade sitt apoteksmonopol så blev servicen bedrövlig eftersom apoteken slutade kräva apoteksexamen när de anställde folk!

 

Elpriset har gått upp 3 gånger eller ngt sen vi avreglerade elmarknaden.

 

SvS har marknadens lägsta rake!

 

Sen taximarknaden avreglerades så blev lönerna lägre och taxipriserna högre!

 

Svensk "socialiserad" sjukvård rankas kompetensmässigt på första plats i europa och totalbetyget blir en fjärdeplats pga problem med köer. I internationella jämförelser som oberoende institut gör så hamnar vi alltid över 10 placeringar över amerikansk sjukvård. Samtidigt som vi lägger 8% av BNP på sjukvården medans de lägger 12%.

 

Sverige har fyra gånger så hög social ekonomisk mobilitet jämfört med USA.

 

Att tro att monopol alltid är av ondo tyder på ett pubertalt politiskt tänkande IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...