Gå till innehåll

Hämnd


Gummo

Recommended Posts

Idag kan man i diverse tidningar läsa om en pedofil som blivit mördad och sen uppeldade i sin bil strax utanför Linköping.

 

http://www.expressen.se/index.jsp?a=864945

 

Så sent som i helgen satt jag och min sambo och diskuterade just "hämnd". Om det kvällstidningarna skriver är sant så kan det ju vara frågan om just en hämndaktion. Min undran är varför det ändå är så pass ovanligt som det är. Det vimlar ju av dömda pedofilel, sexbrottslingar och andra "yrkeskårer" av tvivelaktig art i vårt samhälle. En dömnd pedofil är ju inte svårt att få tag på?!

 

Hur kommer det sig att det i varje fikarum snackas om att "man skulle döda den djäveln" när man sitter och bläddrar i bladet men att sen, vad det verkar som, är väldigt få skulle skrida till verket? Är det ett sundhetstecken eller ett bevis för vår flathet?

 

Liknande diskusisoner har ju varit igång här tidigare då bland annat Gdaily av vissa fick utstå en del ifrågasättande då han hänvisade ngn fuskare eller vad det var till några balters basebollträn. (Mins inte historien exakt, men den handlade om att bruka våld i uppläxningssyfte).

 

Personligen låter jag det mesta rinna av mig, men när någon gått över en viss gräns så har jag exakt 0 och inga hämningar. Detta har inte hänt ofta men när det hänt så ifrågasätter jag inte ens mitt handlande med en uns av dåligt samvete och har ej heller drömt några mardrömmar efteråt.

 

Vad tycker ni om hämnd? Är det det vackra fina och juvliga eller ngt skitigt småaktigt och förkastligt?

 

Om pedofilen i bilen är utsatt för en hämndaktion är det då en positiv nyhet (tidningarna brukar ju få skäll för att det aldrig är några positiva nyheter). Eller är det ett tragiskt exempel på att kriminalvården har misslyckats? Eller bägge delarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 160
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag mins inte nått om dömnda pedofilel.

 

Om du har noll spärrar när du blir arg kanske det är dags att söka professionell hjälp. Bara en tanke.

 

Vad är det du hänvisar till att du inte mins rörande pedofili?

 

Vad får dig att tro att jag inte har spärrar när jag blir arg? Jag blir överhuvud taget arg väldigt sällan. Jag har läst igenom mitt inlägg igen och jag får intrycket av att du läst väligt slarvigt. Dessutom är jag en förespråkare för att man inte ska handla i affekt. Det blir ofta tokigt om man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att det i varje fikarum snackas om att "man skulle döda den djäveln" när man sitter och bläddrar i bladet men att sen, vad det verkar som, är väldigt få skulle skrida till verket? Är det ett sundhetstecken eller ett bevis för vår flathet?

Det är väl framför allt människor med en eller annan störning som sitter och gormar på det där sättet. Varför de sen inte gör slag i saken är jag inte säker på, men gissningsvis bryr de sig inte tillräckligt mycket och/eller så vågar de inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog inte ens in att de flesta döms till vård i stället för fängelse, och va inte meningen att de skulle verka som jag vill se fler lynchmobbar! Utan

 

Så inser att inlägget va dumt..

 

Men pratar mycke om hämnd i allmänhet också. Oavsett vad som gör att man känner en hämndlust!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kanske inte 12 år i svenskt fängelse skipar rättvisa jämtemot en pedofil. Men om du dödar en pedofil och hamnar i fängelse i 12 år själv så är du nog ganska orättvis mot ditt våldtagna barn som blir utan pappa/mamma i 12 år.

 

Hämningar finns hos människan av en anledning. Men visst kan hämnden vara fin om den utförs på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan fråga sig vem som ska utkräva en hämnd på t.ex. en pedofil - samhället? Om inte samhället gör det ska då familjen till offret utkräva den eller vem som helst? Om jag dödar en pedofil har inte då någon "rätt" att utkräva hämnd för mordet jag begick?

 

Kan bli en kuslig vendetta, men istället för att döda dömnda sexbrottslingar som tycker jag att Sverige bör ta efter amerikanarna (och engelsmännen tror jag) och lista de dömda så att man kan se var de bor via en sida på Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan fråga sig vem som ska utkräva en hämnd på t.ex. en pedofil - samhället? Om inte samhället gör det ska då familjen till offret utkräva den eller vem som helst? Om jag dödar en pedofil har inte då någon "rätt" att utkräva hämnd för mordet jag begick?

 

Kan bli en kuslig vendetta, men istället för att döda dömnda sexbrottslingar som tycker jag att Sverige bör ta efter amerikanarna (och engelsmännen tror jag) och lista de dömda så att man kan se var de bor via en sida på Internet.

 

Men blir inte det som en hämnd från samhället? Alla har ju rätt till en andra chans som de heter, de som skulle stå med på en sån lista lär väl aldrig bli accepterade i samhället?

 

Med hämnd menade jag inte att döda folk, utan de finns olika slags hämndaktioner.. och pedofiler och sexbrottslingar får nog sitt under den tiden de sitter inne! Eftersom jag ser de personerna, främst de som döms för grova sexuella brott och samtidigt döms till fängelse, som några av de lägst stående varelserna på jorden, så rör de mej inte de minsta av att de får lida den tiden de sitter inlåsta i ett fängelse...

 

Inte alltid rätt med hämnd, men enligt mej, så tycker jag att de kan vara nödvändigt ibland! Även om de kan vara en liten handling som gör att jag känner så, så kan den vara mycket kränkande för just mej. Men döda folk tycker jag e att gå lite långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen låter jag det mesta rinna av mig, men när någon gått över en viss gräns så har jag exakt 0 och inga hämningar. Detta har inte hänt ofta men när det hänt så ifrågasätter jag inte ens mitt handlande med en uns av dåligt samvete och har ej heller drömt några mardrömmar efteråt.

 

Det var väl kanske detta jag syftade på.

 

Sedan om du läst ditt inlägg om och om igen kanske du skulle kännt igen en del av de stavfel jag (uppenbart?) radade upp i första meningen.

 

Väl mött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara säga utifrån min egen ålder (42) och allt jag varit med om i mina ungdomsår att jag utan tvekan skulle slå ihjäl den eller dom som våldför sig sexuellt eller på annat sätt på mina barn eller fru.

Dagens sammhälle håller helt på att spåra ur med psykvård och allt annat där förövarna helt eller delvis slipper allt vad straff heter.

Därför lever jag efter devisen,mucka med min familj och du muckar med mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig gissa. Landsbygd, ingen eftergymnasial utbildning, löser helst problem med nävarna, har ett praktiskt yrke... är det fyra rätt av fyra?

 

Tro det lr ej, men nej.. Men måste skönt för dej att ännu en gång få trycka på folk utan att komma med ngt vettigt i en tråd! Om du sa ngt vettigt i 1/3 av trådarna du skriver i skulle du kunna göra mycke nytta här. .

 

Själv förstår jag inte att ngn av moderatorerna inte gett dej en varning än!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro det lr ej, men nej.. Men måste skönt för dej att ännu en gång få trycka på folk utan att komma med ngt vettigt i en tråd! Om du sa ngt vettigt i 1/3 av trådarna du skriver i skulle du kunna göra mycke nytta här. .

 

Själv förstår jag inte att ngn av moderatorerna inte gett dej en varning än!

 

Nej... men allvarligt. Hur smart tycker du själv att det låter? Du vill ha ut massa lynchningsmobbar på stan för skipa "rättvisa"... det är ju inget annat än idiotiskt hur emotionellt tillfredsställande det än må kännas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lever i ett demokratiskt samhälle. Pedofili är en sjukdom pch målet är väl att personen skall kunna fungera i samhället efter avslutad vård? Hur bra vård är ett fängelse kontra psykiatrin?

Vi ska också vara jävligt försiktiga med vilka synonymer vi ger vissa ord. En pedofil är per definition inte en person som begår övergrepp mot barn utan en person som känner sexuell attraktion till barn. De allra flesta pedofilerna inser att de är sjuka och begår aldrig övergrepp mot barn.

 

Nu när vi har rett ut det kan vi gå vidare till vad man bör göra med människor som begår övergrepp mot barn (eller andra människor). Självklart beror det väldigt mycket på vilken typ av övergrepp som begåtts, ibland blir det böter, ibland fängelse och ibland vård. En människa som begår ett brott på grund av en psykos eller permanent psykisk störning behöver vård, punkt slut. Skall vi ge denna person den vården? Ja det tycker jag definitivt. Psykiska åkommor är lika verkliga som fysiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men blir inte det som en hämnd från samhället? Alla har ju rätt till en andra chans som de heter, de som skulle stå med på en sån lista lär väl aldrig bli accepterade i samhället?

 

[...]

 

och pedofiler och sexbrottslingar får nog sitt under den tiden de sitter inne!

 

Det är ju det här som är så cepe med rättsystemet, ursäkta uttrycket. Pedofiler och andra sexbrottslingar är ju inte nödvändigtvis mindre benägna att begå samma brott igen bara för att de suttit ett tag i finkan. Släpps man ut ur fängelset så ska det vara för att man bedöms kunna leva i samhället på ett fungerande sätt utan att skada andra människor (eller begå andra brott), inte för att man på något moraliskt sätt har "avtjänat" sitt straff eller "förtjänat en andra chans"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... men allvarligt. Hur smart tycker du själv att det låter? Du vill ha ut massa lynchningsmobbar på stan för skipa "rättvisa"... det är ju inget annat än idiotiskt hur emotionellt tillfredsställande det än må kännas.

 

Aldrig påstått att jag tycker de låter varken smart lr vettigt.. Sa precis hur jag tycker, tycker andra annorlunda får de stå för dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev innan att "Inte alltid rätt med hämnd, men enligt mej, så tycker jag att de kan vara nödvändigt ibland! Även om de kan vara en liten handling som gör att jag känner så, så kan den vara mycket kränkande för just mej. Men döda folk tycker jag e att gå lite långt!"

 

Sen behöver inte den hämnden gå ut över ngn som är pedofil lr har annan psykisk sjukdom, utan det kan finnas flera olika anledningar till att en person kan vilja kräva ut hämnd. och hämnd behöver inte alltid vara en våldshandling.

 

 

Visst kanske de var överdrivet att säga att jag tycker civila borde ta saken i egna händer lite oftare, menade inte att alla som blivit dömda för sexualbrott till antingen, böter, fängelse lr vård ska behöva kolla sej över axeln varje gång de är utanför dörren. Utan främst att de finns otroligt många som går helt fria från såna här saker, och hade jag varit en av de drabbade, hade jag antagligen gjort ngt åt de..

 

Självklart vore de bra om rättssytemet funkade bättre i det här landet, främst psykiatrin, där de gång på gång händer nya saker tack vare att folk inte får den hjälp de behöver. Och de klart vård är bättre än fängelse, för kan inte se hur en människa som döms för grova sexuella brott inte har en psykisk störning.. Men är inte speciellt insatt i de ämnena, utan sa bara min mening. Kanske kom fram på fel sätt, de ber jag om ursäkt för isf!

 

Men ingenting i rubriken på tråden sa ngt om just sexualbrott mm.. Utan mycke av de jag skrivit har handlat om min syn på hämnd i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att jag inte har spärrar när jag blir arg?

 

Personligen låter jag det mesta rinna av mig, men när någon gått över en viss gräns så har jag exakt 0 och inga hämningar. Detta har inte hänt ofta men när det hänt så ifrågasätter jag inte ens mitt handlande med en uns av dåligt samvete och har ej heller drömt några mardrömmar efteråt.

 

Anledningen till att folk i fikarummet inte utkräver hämnd, är att de har spärrar. Även om man rent förnuftsmässigt kan tycka att det är OK att döda en pedofil, har de flesta av oss spärrar som hindrar oss från att göra det. Det är väl bl a det som skiljer oss från djuren. Som sagt: Saknar du dessa spärrar kanske du borde söka professionell hjälp.

 

Idag låter det som du litar på ditt eget omdöme, men vad händer om det omdömet grumlas och du saknar spärrar? Är du killen som en vacker dag kan flippa och slå ihjäl någon som backar på din bil? De flesta av oss kan ibland brusa upp mot våra medmänniskor över skitsaker. Har man spärrar stannar det vid att brusa upp, men för dig kanske det inte gör det en vacker dag. Dessutom låter det här med att inte ha ett uns av dåligt samvete som något som drar åt det psykopatiska hållet. Exakt vad det är du har gjort som du inte haft dåligt samvete över vet jag inte, men det låter i sammanhanget väldigt obehagligt. Det kanske inte är en så dum idé att prata med någon innan något ännu allvarligare inträffar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...