Gå till innehåll

Hämnd


Gummo

Recommended Posts

  • Svars 160
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Generellt sett finns det nog väldigt få brottslingar som inte har rättfärdigat sitt beteende för sig själv. Hit räknas även de personer som anser sig ha rätt att utkräva den hämnd som samhället inte lägger på andra brottslingar. Det är fullt normalt att känna hat, speciellt om någon närstående person har blivit drabbad, men straff ska utdelas av rättsväsendet för att skydda allas intressen, även förövarens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du hänvisar till att du inte mins rörande pedofili?

 

Vad får dig att tro att jag inte har spärrar när jag blir arg? Jag blir överhuvud taget arg väldigt sällan. Jag har läst igenom mitt inlägg igen och jag får intrycket av att du läst väligt slarvigt. Dessutom är jag en förespråkare för att man inte ska handla i affekt. Det blir ofta tokigt om man gör det.

 

Kan ju bero på?

 

"Personligen låter jag det mesta rinna av mig, men när någon gått över en viss gräns så har jag exakt 0 och inga hämningar. Detta har inte hänt ofta men när det hänt så ifrågasätter jag inte ens mitt handlande med en uns av dåligt samvete och har ej heller drömt några mardrömmar efteråt."

 

 

 

 

Är det ett sundhetstecken eller ett bevis för vår flathet?

 

 

Både och. De flesta skulle ju inte ens hjälpa någon som är döende om de tror någon annan tar ansvaret.

 

Angående hämd så visar studier på att det är en myt att den är ljuv för de flesta. Kanske för stunden men inte i längden.

 

När slutar det?

 

övergrepp ----> hämnd ----> hämd på hämnaren ----> ond cirkel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min undran är varför det ändå är så pass ovanligt som det är.
En kombination av att de flesta inte bryr sig så mycket som de säger, är rätt fega samt faktiskt har spärrar vad gäller att skada andra människor.

 

Personligen låter jag det mesta rinna av mig, men när någon gått över en viss gräns så har jag exakt 0 och inga hämningar.
Det där låter också som något många säger, men som i praktiken inte alls stämmer. Att försöka göra sig större och farligare än man faktiskt är, är ju väldigt vanligt både bland oss och i stort set alla däggdjur. De flesta som gör det backar också när det faktiskt kommer till kritan.

 

Om pedofilen i bilen är utsatt för en hämndaktion är det då en positiv nyhet (tidningarna brukar ju få skäll för att det aldrig är några positiva nyheter).
Bortsett från att "pedofilen i bilen" låter skitkul så är det inte särskilt bra eftersom vi har någon tjomme som springer runt på fri fot och är kapabel att slå ihjäl + elda upp människor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan jag förstod det här snacket om glädjen i att hämnas, och om att brottslingar måste straffas. Vilket behov hos sig själv tillfredställer man då, och varför ska det vara överordnat lagar och samhällsnytta?

 

Vad gäller en person som bevisligen har förgripit sig på barn så känns det rent spontant som att världen blir en lite bättre plats att leva i om personen i fråga dör i en hjärtattack, men personens bortfall överväger inte de negativa effekter som lynchmobbar och hjältemördare och moralens lönnmördare bidrar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka brott ska man bli dödad för då? Pedofili-brott verkar tydligen vara helt ok av någon anledning, då förtjänar man döden. Är de de värsta brotten som finns?

 

Att det dessutom är pedofili-brott när ni (just, DU!) tittar på "NAKED TEENS" har nog ett par av er missat. Japp, ni är pedofiler och skulle åka fast för barnporrbrott om någon kollade er IE-history.

 

Sedan skulle någon komma och släpa ut er i en skog, skjuta er och sedan bränna er kropp.

 

Lagom nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka brott ska man bli dödad för då? Pedofili-brott verkar tydligen vara helt ok av någon anledning, då förtjänar man döden. Är de de värsta brotten som finns?

 

Att det dessutom är pedofili-brott när ni (just, DU!) tittar på "NAKED TEENS" har nog ett par av er missat. Japp, ni är pedofiler och skulle åka fast för barnporrbrott om någon kollade er IE-history.

 

Sedan skulle någon komma och släpa ut er i en skog, skjuta er och sedan bränna er kropp.

 

Lagom nivå?

 

 

Fido,Fot,Plats och Ligg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man medelst knäskålskrossning når samma prevention, långvarigare njutning och lugnare samvete till lägre straffpåföljd.

 

 

Jag har inte riktigt förstått USAs utövande av dödsstraff av just denna anledning. Själv skulle jag tycka det vore värre att vara inlåst på 2*4 meter i resten av mitt liv än att bli grillad i elektriska stolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var går gränsen när det gäller civil hämd igentligen?

Väldigt många verkar ju klaga på Hedersmord, medans det är ok att grilla en pedofil. Själv ser jag ingen skillnad på på dessa två sorters hämder. Och jag ser båda som lika fel.

Vi har ett rättsystem av en viss anledning. Och en av dem är att vi mäniskor inte skulle klara av att leva i ett anarkistiskt samhälle.

Visst förstår jag att en fader, moder, broder blir rasande när de hör om pedofiler, även när det inte är just deras barn som blivit utnyttjad. Men att ta lagen i egna händer FÅR INTE vara ok i det samhället vi lever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag tycka det vore värre att vara inlåst på 2*4 meter i resten av mitt liv än att bli grillad i elektriska stolen.

 

Helt klart! Det är ju bara coolt att få känna på hur det är att, som de säger, ”ride the lightning”.

 

Fast vette fanken... hade det varit 110% garanterat att man skulle sitta livet ut hade jag nog hellre tagit dödsstraff men så länge det finns en minimal chans att komma ut hade jag nog hellre suttit bakom galler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att folk i fikarummet inte utkräver hämnd, är att de har spärrar. Även om man rent förnuftsmässigt kan tycka att det är OK att döda en pedofil, har de flesta av oss spärrar som hindrar oss från att göra det. Det är väl bl a det som skiljer oss från djuren. Som sagt: Saknar du dessa spärrar kanske du borde söka professionell hjälp.

 

Idag låter det som du litar på ditt eget omdöme, men vad händer om det omdömet grumlas och du saknar spärrar? Är du killen som en vacker dag kan flippa och slå ihjäl någon som backar på din bil? De flesta av oss kan ibland brusa upp mot våra medmänniskor över skitsaker. Har man spärrar stannar det vid att brusa upp, men för dig kanske det inte gör det en vacker dag. Dessutom låter det här med att inte ha ett uns av dåligt samvete som något som drar åt det psykopatiska hållet. Exakt vad det är du har gjort som du inte haft dåligt samvete över vet jag inte, men det låter i sammanhanget väldigt obehagligt. Det kanske inte är en så dum idé att prata med någon innan något ännu allvarligare inträffar?

 

Att brusa upp och slå ihjäl någon som backar in i ens bil har väl inget med hämnd att göra? I alla fall trodde inte jag det. Det låter ju snarare som att man agerar i affekt, med en impulshandling. Hämnd är väl ngt mer uträknat, planerat. Man behöver väl över huvud taget inte vara arg när man hämnas? Eller? Jag pratar snarare om att man tex planterar en "snodd" båt i garaget hos den person man vet har gjort inbrott i farfars sommarstuga. Efter det ringer man ett anonymt samtal till bengen och vips har man utkräft en liten hämnt. Varför skulle man banka på ngn som backat på ens bil? Du verkar ju lite snurrig ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kombination av att de flesta inte bryr sig så mycket som de säger, är rätt fega samt faktiskt har spärrar vad gäller att skada andra människor.

 

Det där låter också som något många säger, men som i praktiken inte alls stämmer. Att försöka göra sig större och farligare än man faktiskt är, är ju väldigt vanligt både bland oss och i stort set alla däggdjur. De flesta som gör det backar också när det faktiskt kommer till kritan.

 

Bortsett från att "pedofilen i bilen" låter skitkul så är det inte särskilt bra eftersom vi har någon tjomme som springer runt på fri fot och är kapabel att slå ihjäl + elda upp människor.

 

Jag håller med dig om att det låter som ett klockrent exempel på ngn som vill visa sina muskler. Som du säger, ett inte helt ovanligt beteende.

 

Gällande uppeldningen av peddon i bilen: Vilket är värst, att vi har pedofiler som springer omkring i samhället och är beredda att förgripa sig på för dom läckra småungar, eller att vi har en person som springer omkring och är beredd att elda upp en pedofil som inte nöjt sig med att drömma?

Personligen har jag hellre en eldare än en peddo. Men jag tycker absolut inte att lagar med mera skall uppmuntra den sortens beteende. Det skulle ganska snabbt gå åt helvete om lagarna stiftades med brottsoffrets inställning till förövaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...