Gå till innehåll

Hämnd


Gummo

Recommended Posts

Håller med om att det är statens skyldighet att se till att lag och ordning upprätthålls - en omöjlig uppgift om man vill få bort all kriminalitet.

Det är väl upp till dig om du behöver flytta eller inte när staten inte sköter sina uppgifter men verkligheten ser ut som den gör och hade jag bott i ett område där det finns så mycket kriminalitet att man som enskild måste engagera sig så pass mycket att man måste ge sig ut på nattpatrull hade jag flyttat omedelbart.

Det verkar som att du av principskäl vill stanna kvar i ett område som du själv knappt verkar tycka vara en värdig mänsklig uppehållsplats.

 

 

Jag trivs,dom flesta som bor där trivs och området har blivit mycket bättre,sen ska du ha klart för dig att i uppsala flyttar man inte "bara"finns knappt en ledig lägenhet att uppbringa,iallafall inte hyreskontrakt.Jag vet med att nollvisioner inte är annat än visioner,men att bara sitta på röven och inte försöka göra något till det bättre har aldrig passat mig och om alla bara lyfte lillfingret och hjälpte till skulle troligtvis inte sammhället se ut på detta vis idag.

Lite OT,nu är det läggdags,tack för mig för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 160
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag trivs,dom flesta som bor där trivs och området har blivit mycket bättre,

Gott att höra.

 

sen ska du ha klart för dig att i uppsala flyttar man inte "bara"finns knappt en ledig lägenhet att uppbringa,iallafall inte hyreskontrakt.

Köp en bostadsrätt då.

 

Jag vet med att nollvisioner inte är annat än visioner,men att bara sitta på röven och inte försöka göra något till det bättre har aldrig passat mig och om alla bara lyfte lillfingret och hjälpte till skulle troligtvis inte sammhället se ut på detta vis idag.

 

Just det, men man hjälper inte till genom att misshandla pedofiler, även om de förgripit sig på sina egna barn. Och man hjälper inte till genom att nattvandra som en annan Wyatt Earp om syftet är att haffa brottslingar.

 

Lite OT,nu är det läggdags,tack för mig för tillfället.

 

Natti natti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra. Jag är från Skåne och så fort jag hör ”nattvandring” dyker ortsnamn som ”Borrby” och ord som ”medborgargarde” upp för mitt inre öga.

 

Kommer från en liten stad i värmland där det finns rätt mycket inbrott, då gick flera företagare ihop och åkte runt i bil under nätter för att synas och motverka brott. Tror iaf det är ngt liknande han menar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer från en liten stad i värmland där det finns rätt mycket inbrott, då gick flera företagare ihop och åkte runt i bil under nätter för att synas och motverka brott. Tror iaf det är ngt liknande han menar..

 

Jaja, skitsamma, han får nattvandra hur mycket han vill, blir bara så störd på mentaliteten att allt är statens ansvar och om man inte får hjälp så får man göra vad som krävs, lagar eller inte. (obs! Nu räknar jag inte in nattvandring eller laglydiga egna ”förbättringar av samhället” i den mentaliteten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var går gränsen när det gäller civil hämd igentligen?

Väldigt många verkar ju klaga på Hedersmord, medans det är ok att grilla en pedofil. Själv ser jag ingen skillnad på på dessa två sorters hämder. Och jag ser båda som lika fel.

Vi har ett rättsystem av en viss anledning. Och en av dem är att vi mäniskor inte skulle klara av att leva i ett anarkistiskt samhälle.

Visst förstår jag att en fader, moder, broder blir rasande när de hör om pedofiler, även när det inte är just deras barn som blivit utnyttjad. Men att ta lagen i egna händer FÅR INTE vara ok i det samhället vi lever.

 

Är väl en kusligt stor skillnad på att ha ihjäl någon som förgripit sig på ditt barn och att ha ihjäl ditt eget barn för att hon följt sin egen vilja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott att höra.

 

 

Köp en bostadsrätt då.

 

 

 

Just det, men man hjälper inte till genom att misshandla pedofiler, även om de förgripit sig på sina egna barn. Och man hjälper inte till genom att nattvandra som en annan Wyatt Earp om syftet är att haffa brottslingar.

 

 

 

Natti natti.

 

 

Bostadsrätt köpte vi i början av 90 talet och gick på en ordentlig blåsning när ränntekrisen kom och föreningen mer eller mindre tappade greppet,vart till och sälja med brakförlust och ett beslut att aldrig mera bostadsrätt.

 

Syftet med kvällsvandringen var och är inte någon enskild vendetta utan att ha lite koll på ungdommarna på helgerna och visa att vi finns vilket resulterade i att både småbråk och skadegörelsen minskade ordentligt.Att man sen fick effekten av att dom lite grövre (banditerna)drog sig för att göra bryt här är det ju bara att tacka och ta emot för.

 

Sen skulle jag gärna villja veta vems ansvaret är enligt din åsikt,och om du tycker att vi ska släppa dårarna vind för våg bara för att ingen vill ta ansvar.Vi i vårt område gör vad vi kan för att få en bra tillvaro men någon psykvård eller annan vård kan eller ska vi inte behöva syssla med,det åtligger faktiskt just stat och kommun.Det enda som saknas är pengarna för att driva en effektiv vård,pengar som defenitivt finns bara det att viljan saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag gärna villja veta vems ansvaret är enligt din åsikt,och om du tycker att vi ska släppa dårarna vind för våg bara för att ingen vill ta ansvar.Vi i vårt område gör vad vi kan för att få en bra tillvaro men någon psykvård eller annan vård kan eller ska vi inte behöva syssla med,det åtligger faktiskt just stat och kommun.Det enda som saknas är pengarna för att driva en effektiv vård,pengar som defenitivt finns bara det att viljan saknas.

 

Självklart är det statens ansvar att se till att alla får adekvat vård och idag fungerar inte psykvården i Sverige. Är helt enig med dig där.

Vi skiljer oss i ståndpunkten vad man som enskild kan göra för att undvika att drabbas av detta. Jag menar att man har ett eget ansvar och att man med tanke på rådande läge får göra det bästa av situationen, dvs se till att skaffa sig ett boende där kriminaliteten är låg (om man nu värdesätter det) m.m. I grunden är det bra att folk till exempel nattvandrar så länge det inte utvecklas till något slags medborgargarde.

 

Jag fick intreycket av att det område du bor i var ganska hårt ”drabbat” av socialfall, psykpatienter etc och jag anser att man då får ta sitt ansvar (särskilt om man har barn) och flytta därifrån istället för att vänta på att staten skall gripa in (som de visserligen borde, men inte gör). Nu verkar dets om att området du bor i inte alls överensstämmer med bilden jag fick från dina tidigare inlägg så att använda just dig och ditt område som exempel är kanske inte så relevant längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det statens ansvar att se till att alla får adekvat vård och idag fungerar inte psykvården i Sverige. Är helt enig med dig där.

Vi skiljer oss i ståndpunkten vad man som enskild kan göra för att undvika att drabbas av detta. Jag menar att man har ett eget ansvar och att man med tanke på rådande läge får göra det bästa av situationen, dvs se till att skaffa sig ett boende där kriminaliteten är låg (om man nu värdesätter det) m.m. I grunden är det bra att folk till exempel nattvandrar så länge det inte utvecklas till något slags medborgargarde.

 

Jag fick intreycket av att det område du bor i var ganska hårt ”drabbat” av socialfall, psykpatienter etc och jag anser att man då får ta sitt ansvar (särskilt om man har barn) och flytta därifrån istället för att vänta på att staten skall gripa in (som de visserligen borde, men inte gör). Nu verkar dets om att området du bor i inte alls överensstämmer med bilden jag fick från dina tidigare inlägg så att använda just dig och ditt område som exempel är kanske inte så relevant längre.

 

 

För att göra en lång historia kort så var det en av Uppsalas mest drabbade förort men som i alla andra städer så flytas buset mer eller mindre runt och speciellt till nybyggda områden i förorterna.

Det är väl den starkaste orsaken till att vi valt att bo kvar,det och barnens ovilja att flytta därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, bra. Jag är från Skåne och så fort jag hör ”nattvandring” dyker ortsnamn som ”Borrby” och ord som ”medborgargarde” upp för mitt inre öga.

 

När jag hör "nattvandring" så tänker jag på de pappor som drog ut med golfklybor nånstans i södra delen av Sverige och gjorde orätt rätt. Det är civilkurage det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...