Gå till innehåll

Hu Nl50 - Orka vika överpar mot en trolig triss?


Recommended Posts

Tolfte handen vid bordet, ingen hand har hitills gått till SD. FI har höjt 4/5 tidigarehänder från knappen. Tidigare har jag bara synat så jag vet inte hur han brukar agera när man slår om hans preflop raises. Han har spelat aggressivt på floppen och CR bluffat en gång samt betat/höjt nästan varje flopp. På turn och river verkar han vilja sakta ned om han inte har något. Nåja, till handen, bakgrundsinformation är inte allt... eller jo, i HU är det allt. Skitsamma.

 

- FI $50.00 [Dealer]

- HERO - $111.00

FI posted the small blind - $0.25

HERO posted the big blind - $0.50

 

HERO: :Ac::Ah:

FI bet $1.00

HERO raised - $3.50

FI called - $3.50

 

FLOP: :3c::3d::8c: [Pott: 7$]

HERO bet - $3.50

FI raised - $7.00

HERO called - $7.00

 

TURN: :4c: [Pott: 21$]

HERO checked

FI bet - $0.50

HERO raised - $11.25

FI called - $11.25

 

RIVER: :5s: [Pott: 43.5$]

HERO checked

FI bet $21.75

 

Om det är intresant har FI 6.75$ bakom och HERO har 89.75$ kvar inför riverbeslutet.

 

Preflop är ju inga konstigheter, reraisar för att få in mer pengar med bäst hand.

 

Floppen känns kall, antingen förlorar jag en stor pott mot en trea eller vinner en liten mot en åtta. Jag leder ut och får en miniraise mot mig. Slår jag om får jag bara syn av bättre händer. Fold känns lite väl vekt så jag synar bara.

 

På turn är jag osäker på hur jag ska agera, funderar på att check-syna och checka river, betar han river också borde han ha trean. Han minibetar så jag slår om för att se var jag står samt ta betalt av sämre händer om jag leder. Minibet kan vara ett dåligt sätt för honom att se var han står med exempelvis en åtta eller pp, samt ett bra sätt att lura med mig när han har trissen.

 

Ja, river kan jag ju inte beta, då får jag bara syn av bättre händer (finns det några sämre händer kvar efter de tidigare gatornas action?). Jag måste ju checka. Ska man checkfolda eller checksyna? Känns bara allmänt mesigt att checkfolda, men jag vill ju inte vara tvungen att betala av med alla överpar mot någon som träffar bra bara för att jag inte orkar lägga.

 

Nå? Vad tycks? Det är en solklar fold va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag klargöra att det är korrekt spelteoretiskt att höja varje hand på knappen, oavsett vad man har. Många Fi har en tendens att syna omslag med lite vad som helst preflop för att de inte orkar vika sig. Jag ser en trea som fullt rimlig.

 

"Förmodligen rent skit eftersom han verkar höja på knappen varje gång."

De flesta händer innehållandes en trea är rent skit.

 

"Sitter han på en trea så är det ett riktigt ollon"

Tycker det passar ihop med att han förmodligen har rent skit.

 

Men så vi tänker aldrig ge upp med våra överpar mot något som luktar set/triss/tvåpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag klargöra att det är korrekt spelteoretiskt att höja varje hand på knappen, oavsett vad man har. Många Fi har en tendens att syna omslag med lite vad som helst preflop för att de inte orkar vika sig. Jag ser en trea som fullt rimlig.

 

"Förmodligen rent skit eftersom han verkar höja på knappen varje gång."

De flesta händer innehållandes en trea är rent skit.

 

"Sitter han på en trea så är det ett riktigt ollon"

Tycker det passar ihop med att han förmodligen har rent skit.

 

Men så vi tänker aldrig ge upp med våra överpar mot något som luktar set/triss/tvåpar?

 

Känns som att vi inte borde kunna hitta lägg här, det finns massa händer vi slår och inte allt för många som slår oss. Beten är inte allt för stor...

 

Sen är det ju även tacksamt att killen endast har halvt inköp från start vilket gör att iaf jag aldrig skulle släppa AA HU här....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att vi inte borde kunna hitta lägg här, det finns massa händer vi slår och inte allt för många som slår oss. Beten är inte allt för stor...

 

Sen är det ju även tacksamt att killen endast har halvt inköp från start vilket gör att iaf jag aldrig skulle släppa AA HU här....

 

Håller helt med här. skulle nog aldrig lägga den handen här. han kan ju sitta på 88 men den risken tar jag...

 

__________

Sluta fega så vågar du mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag klargöra att det är korrekt spelteoretiskt att höja varje hand på knappen, oavsett vad man har.

 

Var har du fått det ifrån?

Visst, knappen är värt en del, men varenda hand du får över snittet är en monster mot en sån. Knappen kan omöjligt kompensera att han går in med en sämre hand 2/3 av tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag klargöra att det är korrekt spelteoretiskt att höja varje hand på knappen, oavsett vad man har.

 

Var har du fått det ifrån?

Visst, knappen är värt en del, men varenda hand du får över snittet är en monster mot en sån. Knappen kan omöjligt kompensera att han går in med en sämre hand 2/3 av tiden.

 

Knappen betyder allt HU och det är som sagt spelteoretiskt korrekt att höja varje gång därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tvingades välja mellan att folda här eller att pissa ner mig offentligt, så skulle jag välja att folda. Efter en viss betänketid.

 

Bra poäng, håller med fullständigt.

 

Och höj river när han har $6 bakom.

 

Och angående om han kan ha en trea så är det som sagt heads up. Man kan ju lätt ta en en syn med 34s eller nåt. i det här läget så har han kanske inte implicita för det men det är itne jättefel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen utvecka.

 

Glömde bort att jag svarat i den här tråden men hellre sent svar än inget svar,typ.

 

Eftersom position är sjukt viktigt hu så vill du lira de stora potterna därifrån, det är ju ganska självklart egentligen.

Dessutom är många motståndare veka och och checkfoldar på floppen om du raisat pre. Jag lirar ioförsig mest hu sng och har en känsla av att det är vanligare med veka spelare där än i cg, men har lirat för lite hu cg för att vara en pålitlig källa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde bort att jag svarat i den här tråden men hellre sent svar än inget svar,typ.

 

Eftersom position är sjukt viktigt hu så vill du lira de stora potterna därifrån, det är ju ganska självklart egentligen.

Dessutom är många motståndare veka och och checkfoldar på floppen om du raisat pre. Jag lirar ioförsig mest hu sng och har en känsla av att det är vanligare med veka spelare där än i cg, men har lirat för lite hu cg för att vara en pålitlig källa :)

 

Ja. Dessutom är det där LÅNGT, LÅNGT, LÅNGT ifrån samma sak som att det är spelteoretiskt korrekt att höja med ALLA händer från knappen HU. Att jag vill spela de stora potterna från knappen är självklart, men jag vill inte spela de stora potterna med t ex 72o. Att man ska höja med FLER händer från knappen är givetvis sant, men det visste ju alla redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan ingen som foldar i cg bara för att du raisat pre kan jag ju säga.

Definitivt inte med tillräckligt stor frekvens för att det ska vara korrekt att höja på knappen med any 2.

 

Folk utgår (Ofta korrekt) ifrån att du gör en c-bet.

Du pratar om partier som nästan inte finns alls idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan ingen som foldar i cg bara för att du raisat pre kan jag ju säga.

Definitivt inte med tillräckligt stor frekvens för att det ska vara korrekt att höja på knappen med any 2.

 

Folk utgår (Ofta korrekt) ifrån att du gör en c-bet.

Du pratar om partier som nästan inte finns alls idag.

 

 

Som jag skrev så spelar jag mest hu sng och där är det ganska vanligt på de nivåer jag spelar ($20-€50) . Och ja, med tillräckligt stor frekvens för att det ska vara korrekt att höja med allt.

 

Jag har tyvärr inga länkar där bättre och mer erfarna spelare säger att det är spelteoretiskt korrekt att höja any2 från knappen i hu cg, men jag är ganska säker på att det stämmer, eller åtminstone "nästan" alla händer. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men jag faktist rätt svårt att lita på vad just du skriver DrRoland, då du ju brukar ha ganska konstiga idéer om saker och ting.

 

edit : nej det är kanske inte många som foldar för att du höjt preflop men många som foldar för att de missat sin hand. Och höjer du pre ligger det mer pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...