Gå till innehåll

Poker och Aspergers syndrom


jello

Recommended Posts

  • Svars 164
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

59 poäng. Förvånansvärt faktiskt efter som jag ofta hamnar i konflikt/diskussion. Fast det beror nog inte på en bristande förmåga att läsa andra människor utan mer på att jag själv är svår att läsa. Många tar mina (oftast elaka) skämt på allvar och får därigenom genast en avog inställning som jag inte direkt sammankopplar med den tidigare lagda onelinern.

 

De som känner mig vet att jag skämtar och det är således inget problem i de kretsarna. Äh, vad jag vill ha sagt är bara att om ni träffar mig så ska ni ge mig både en och två chanser. Jag funkar helt enkelt bäst med människor som själva är extremt ironiska och inte har några pk-begränsningar vad gäller humor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag fick bara 75, trodde nog att jag var aspergigare. Egentligen borde man få 25 pluspoäng bara för att man ids göra ett sånt test.

 

Aspergeregenskaper som gynnar framförallt nätpokerspel är ju förmågan att totalt snöa in på en grej, är man därtill matematisk så borde det ju kunna leda till att man blir oslagbar i pottodds tex.

Men oförmågan att läsa människor och läsa mellan rader osv måste ju vara helt handikappande i poker.

 

Däremot har jag nog tyckt mig se i spelkretsar - då menar jag inte gambling i första hand utan spel som schack, scrabble och även poker - en vanligt förekommande människotyp med vissa drag av asperger...kanske med aspergerns förmåga att snöa in - eller varför inte använda ordet fokusera? - och kunna massor om smala omåden men normalmänniskans förmåga att komunicera med andra. Det kanske är ett hittills oupptäckt syndrom...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte många av frågorna var rätt så underliga...

 

Behovet av att isolera sig är som störst, när jag haft mycket med andra människor att göra.

 

Borde inte detta gälla i stort sätt alla mäniskor som överhuvudtaget har något som helst behov att vara för sig själv ibland. Att det behovet ökar av ha haft (för)) mycket med andra personer att göra?

 

Jag dras lätt in i konflikter med andra människor.

 

Vad innebär det att "dras in i konflikter"? Om det finns en potential till att det blir en konflikt och man ofta väljer att ta den för att man gillar konflikter innebär det att man lätt dras in i konflikter?!?

 

Jag är annorlunda än "normala" människor.

 

Med denna borde man ju få träff på i princip alla ovanliga personlighetstyper och alla möjliga former av syndrom.

 

Jag har tvångstankar.

Jag är ofta deprimerad.

Jag har tics (ryckningar).

 

Alla dessa borde väl stämma in bra mycket bättre på diverse andra diagnoser än på Asberger?

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aspergeregenskaper som gynnar framförallt nätpokerspel är ju förmågan att totalt snöa in på en grej, är man därtill matematisk så borde det ju kunna leda till att man blir oslagbar i pottodds tex.

Men oförmågan att läsa människor och läsa mellan rader osv måste ju vara helt handikappande i poker.

 

Däremot har jag nog tyckt mig se i spelkretsar - då menar jag inte gambling i första hand utan spel som schack, scrabble och även poker - en vanligt förekommande människotyp med vissa drag av asperger...kanske med aspergerns förmåga att snöa in - eller varför inte använda ordet fokusera? - och kunna massor om smala omåden men normalmänniskans förmåga att komunicera med andra. Det kanske är ett hittills oupptäckt syndrom...?

 

Jag tror att du är nära i ditt resonemang. Dvs vissa egenskaper är en fördel medan andra aspergeregenskaper är det inte. Alltså: en fördel att ha vissa egenskaper som räknas som "aspergerdrag", en nackdel att ha aspergers syndrom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att människor med Asperger diagnos skulle ha en högre IQ än normalpopulationen är en myt.

Det har ju ingen sagt heller, bara att aspberger är överrepresenterat bland människor med hög IQ. Vilket jag är rätt säker på att det stämmer. Så snittet kan ju vara normalt, eller lägre, så länge det finns tillräckligt många med diagnosen som är underbegåvad för att väga upp de överbegåvade. Men jag kan väl egentligen inte så mycket om aspberger och om det verkligen är en enhetlig diagnos eller bara en symtomlista med många olika möjliga orsaker.

 

 

det har du rätt i slarvigt läst av mig. Förvånad att du e så säker på nått utan att presentera belägg dock:) Själv har jag aldrig sett några resultat åt endera hållet. Om din hypotes skulle stämma så säger ju det dock en hel del om vilken slasktratt till diagnos Asperger är.

"alla" psykiatriska diagnoser är symptomlistor man inom en expertpanel enats om ska kallas denna diagnos. Sedan säger man att människan HAR denna diagnos då hon uppvisar dessa beteenden. mkt bizarrt det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR

A. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt, vilket tar sig minst två av följande uttryck:

 

påtagligt bristande förmåga att använda varierande icke-verbala uttryck såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester som ett led i den sociala interaktionen

oförmåga att etablera kamratrelationer som är adekvata för utvecklingsnivån

brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra (t ex visar inte, tar inte med sig eller uppmärksammar inte andra på sådant som är av intresse)

brist på social eller emotionell ömsesidighet

B. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

 

omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet eller fokusering

oflexibel fixering vid specifika, oändamålsenliga rutiner eller ritualer

stereotypa och upprepade motoriska manér (t ex vifta eller vrida händerna eller fingrarna, komplicerade rörelser med hela kroppen)

enträgen fascination inför delar av saker

C. Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

 

D. Ingen kliniskt signifikant försening av den allmänna språkutvecklingen (t ex enstaka ord vid två års ålder, kommunikativa fraser vid tre års ålder).

 

E. Ingen kliniskt signifikant försening av den kognitiva utvecklingen eller i utvecklingen av åldersadekvata vardagliga färdigheter, adaptivt beteende (utöver social interaktion) och nyfikenhet på omgivningen i barndomen.

 

F. Kriterierna för någon annan specifik genomgripande störning i utvecklingen eller för schizofreni är inte uppfyllda.

 

 

Det var väl B jag tänkte på när jag pratade om FL spelare. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas verkligen att alla ni som gör det där testet är medvetna om att det inte säger någonting. Det är nååågot mer som behövs för att kunna ställa en psykiatrisk diagnos än ett skitfånigt test på internet.

 

Psykologas: Att just asperger skulle vara en "slaskdiagnos" håller jag inte med om. Är inte i så fall ALLA diagnoser inom autismspektrat "slaskdiagnoser"? Och hur är det med all olika varianter av schizofreni, är de också "slaskdiagnoser" eller? Om man är av den åsikten kanske alla diagnoser som ställs med "utan närmare specifikation" även de är "slaskdiagnoser"? Är du verkligen psykolog eller? Hoppas verkligen att så inte är fallet! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...