Gå till innehåll

Poker och Aspergers syndrom


jello

Recommended Posts

Jag tog det här testet och fick 109 poäng på det...

http://users.kymp.net/p204188a/svenska/test.htm

 

 

Kan tänka mig att jag som seriös pokerspelare har en hel del personlighetsdrag gemensamt med andra av er. Är pokerspelare överrepresenterade vad det gäller Aspergers? Känns som att det där asociala nästan är en förutsättning för den nya eran av onlinespelare. Synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 164
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Antagligen är asperger överrepresenterade bland duktiga nätgrindare, eller åtminstone tendenser åt det hållet. På samma sätt de är överrepresenterade bland matematiker och duktiga programerare.

 

Men det är knappast en förutsättning, finns ju elitspelare som är så långt man kan komma från aspberger. Exempelvis Sonnert eller Brunson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är knappast en förutsättning, finns ju elitspelare som är så långt man kan komma från aspberger. Exempelvis Sonnert eller Brunson.

 

Men sen tillhör ju båda de den äldre generationen (även Sonnert väl? han har ju i alla fall fina liveframgångar). Och inte kunde man vara nån försynt, tystlåten liten stackare back in the days i Texas heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen tillhör ju båda de den äldre generationen (även Sonnert väl? han har ju i alla fall fina liveframgångar). Och inte kunde man vara nån försynt, tystlåten liten stackare back in the days i Texas heller.

Sonnert är ju verkligen skolad på nätet, så nä.

 

Angående "tystlåten liten stackare" så tror jag visst att många spelare brast rejält vad gäller social kompetens. Bara för att man har Aspberger så behöver man inte vara särskilt blyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sonnert är ju verkligen skolad på nätet, så nä.

Samtidigt är hans liveförmåga fullt jämförbar med hur bra han är på nätet (även om han då tillhör de absolut främsta på nätet). Jag tvivlar på att jag skulle vara ens i närheten av mitt onlinespel live i seriösa sammanhang.

 

Jag tror skillnaden mellan bra livespelare och bra onlinespelare är en viktig distinktion att göra. Typ som att bra bridgespelare i förhållande till briljanta StarCraft-spelare förmodligen är betydligt mer sociala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror skillnaden mellan bra livespelare och bra onlinespelare är en viktig distinktion att göra. Typ som att bra bridgespelare i förhållande till briljanta StarCraft-spelare förmodligen är betydligt mer sociala.

Möjligt, jag tycker det är rätt svårbedömt att bedöma hur mycket färdigheterna live och online skiljer sig åt. Tror dock att stora delar är överförbara. Så länge man inte blir stressad av miljön har jag svårt att se att en skicklig spelare online skulle tappa jättemycket live.

 

Nej, det har du förstås rätt i. Och det var en elak edit ;)

Jag editar ofta samma inlägg fyra-fem gånger. Det är lite en ersättning för att tänka i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittills verkar ju dock inte min teori stämma. Ingen som har högt resultat utom jag. Å andra sidan blir det nog först intressant om man känner till hur mycket personerna spelar poker och hur bra de är. Vad Sven, som spelar poker 4 gånger i veckan på NL25, har på det här testet är ganska ointressant faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 106. Har också hög IQ och är introvert, men jag anser mig inte att ha svårigheter med att läsa människor.

 

Å andra sidan blir det nog först intressant om man känner till hur mycket personerna spelar poker och hur bra de är. Vad Sven, som spelar poker 4 gånger i veckan på NL25, har på det här testet är ganska ointressant faktiskt.

Jo. Det här vore ju förresten en rätt intressant sak att testa bland olika gruper av elitspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade 106. Har också hög IQ och är introvert, men jag anser mig inte att ha svårigheter med att läsa människor.

Nej, just det där med att läsa av människors humör och så vidare har jag heller aldrig haft problem med. Kanske inte är den bästa egenskapen att sakna som pokerspelare.

 

Vi kan ju ställa frågan till alla avancerade pokerskribenter och se vad vi får för resultat :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är asperger överrepresenterade bland duktiga nätgrindare, eller åtminstone tendenser åt det hållet. På samma sätt de är överrepresenterade bland matematiker och duktiga programerare.

 

Men det är knappast en förutsättning, finns ju elitspelare som är så långt man kan komma från aspberger. Exempelvis Sonnert eller Brunson.

 

har mkt svårt att tänka mig att asperger är överrepresenterat bland DUKTIGA pokerspelare. Ska inte påstå att jag kan diagnoskriterier som ett rinnande vatten men att ha svårt med perspektivtagande, förståelse för hur andra tänker och känner samt ha ett statiskt beteendemönster som innebär svårigheter att anpassa sitt beteende till nya situationer e för mig inga fördelar när det kommer till pokerspelande.

Fast det eklart när man läser forum å ser hur många som jämt fokuserar på spelets teknikaliteter å tror att de e allena avgörande för framgång så kan man ju börja undra :D

 

Diagnosen i sig e för övrigt rätt tvivelaktig, men det kanske blir lite väl ot om man går in på det här:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär ju inte vara så många som skriver ut vad de fick när de får ett högt resultat heller, bättre med en poll isf så folk får vara anonyma. Men men kanske skriver folk, vem vet. Själv låg jag på betryggande 67

Vi behöver väl inte medverka till ytterligare stigmatisering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en styvbror med Aspbergers och jag vetifan om han skulle klara av att spela vinnande poker. Han är grymmers på schack dock, det teoretiska skulle han eventuellt kunna behärska efter frekvent repetetiv inlärning, dock skulle han aldrig klara av moneymanagement biten.

 

Sen vetifan om det där med intelligens är relevant, jag är med i Mensa och är inte introvert lr asocial (förutom de 2 punkterna som handlade om man har lätt för att hamna i argumentationer och missuppfattas, minns inte direkt hur det var formulerat), förövrigt är jag inte heller särskilt skarp på matematik heller vilket jag misstänker att Hjort är.

 

Finns det några empiriska studier som tyder på att människor med aspberger ska ha en överlag hög IQ Hjort? Är nyfiken, spontant så tror jag ju inte det, men det kanske är så?

 

lirar NL600 btw, var tydligen relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att människor med Asperger diagnos skulle ha en högre IQ än normalpopulationen är en myt. Visst finns de de som scorar mkt högt på IQ test men inga generella såna resultat finns (i alla fall vad jag fått lära mig). Tvärtom e det vanligt med inlärningsvårigheter bland personer med diagnosen.

Assperger hör ju oxå till autismspectrat å tittar man på indivder med autismdiagnoser så ligger merparten på en IQ under 70.

 

däremot e det nog rätt vanligt att barn med mkt hög kognitiv förmåga kan misstas för att ha en "aspergerproblematik" därav möjligen missuffatningen om det autistiska geniet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick 112. Det kanske är dags att läsa boken jag beställde hem för ett tag sen, Social fobi - Effektiv hjälp med kognitiv beteendeterapi. :)

Angående pokern då? Jag fick högst poäng än så länge men jag tillhör inte toppskiktet i poker ändå. Men jag är i alla fall bättre än medelsvensson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...