Gå till innehåll

Poker och Aspergers syndrom


jello

Recommended Posts

  • Svars 164
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nu har en person i denna tråd gått ut med att han har diagnosen Aspergers syndrom så nu kanske alla kan sluta "leka" runt ämnet och visa lite respekt. Tycker att denna tråd slutar här...

 

Väldigt respektfullt att tysta ner ämnen. Inte mycket man kan diskutera och skoja om här i livet...

 

Ärligt talat så tycker jag att man får finna sig i att de mest skilda ämnen diskuteras och skojas om i ett forum som detta. Jag sätter ära i att ha högt i tak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av intresse (och ironiskt nog) är att dessa tvillingar är "bakgrundsmaterialet" till filmen 'Rainman' som i mångt och mycket har gett upphov till myten om sambandet mellan hög IQ och Asperbergers syndrom (och andra former av autism).

 

Jag såg nån dokumentär för ett tag sedan om personen som Rainman byggde på och han var då inte 2 tvillingar. Han var extremt duktig på att memorera saker men hade stora problem att interagera med andra människor (även om det sociala var något han hade lyckats träna upp en hel del).

 

Har ingen aning om vad han hade för IQ, minns inte om de nämnde något om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av intresse (och ironiskt nog) är att dessa tvillingar är "bakgrundsmaterialet" till filmen 'Rainman' som i mångt och mycket har gett upphov till myten om sambandet mellan hög IQ och Asperbergers syndrom (och andra former av autism).

 

Jag såg nån dokumentär för ett tag sedan om personen som Rainman byggde på och han var då inte 2 tvillingar. Han var extremt duktig på att memorera saker men hade stora problem att interagera med andra människor (även om det sociala var något han hade lyckats träna upp en hel del).

 

Har ingen aning om vad han hade för IQ, minns inte om de nämnde något om det.

 

Japp. Kim Peek.

 

http://wisconsinmedicalsociety.org/savant/kimpeek.cfm

 

Jag tror han har låg IQ som de flesta autistiska.

 

//Kollade upp det och han hade 69 vilket även är lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att människor med Asperger diagnos skulle ha en högre IQ än normalpopulationen är en myt.

Det har ju ingen sagt heller, bara att aspberger är överrepresenterat bland människor med hög IQ. Vilket jag är rätt säker på att det stämmer. Så snittet kan ju vara normalt, eller lägre, så länge det finns tillräckligt många med diagnosen som är underbegåvad för att väga upp de överbegåvade. Men jag kan väl egentligen inte så mycket om aspberger och om det verkligen är en enhetlig diagnos eller bara en symtomlista med många olika möjliga orsaker.

 

 

Precis.

 

--------------

 

...och kanske tidigare invändningar mot testet handlar om detta...

 

--------

 

Även konkreta svårigheter att ge relevanta svar på olika frågor finns:

 

 

Hakade särskilt upp mig på frågan "inte lekte med barnen på gården som liten"....

 

Mitt svar är ja om jag inte analyserar orsaken: att jag tillbringade min tid på "fritis", nej förmodligen eftersom jag inte hade något problem med gårdsbarnen, bara det att jag gillade "fritis" bättre.

 

Liknande invändningar kan nog ges mot varje fråga i detta test.

 

Att jag sedan hänger upp mig på dessa frågor tyder måhända på Aspbergers, men mer troligt på testet :) ??

 

 

Fick för övrigt 109 poäng... hmmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har du rätt i slarvigt läst av mig. Förvånad att du e så säker på nått utan att presentera belägg dock:)

Så säker är jag inte på det. Läste det bara i förbifarten i en vetenskaplig artikel. Och det är ju lite på modet att själv definiera sig som det i programerarkretsar, se exempelvis Bram Cohen.

 

Håller med om att många diagnoser är samlingar av egentligen olika egenskaper. Det är därför vi bör ersätta hela psykologskrået med magnetröntgenkameror och deras visa, statistiskt skolade skötare. ;)

 

hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju vissa framstående psykiatriprofessorer som hävdar att samtliga ”bokstavssjukdomar” (Damp, ADHD, MBD, inkl AS etc) bara är snick snack. De menar att alla är variationer av samma form av autism. Jag är beredd att tro på det utan djupare psykiatriska kunskaper helt enkelt eftersom oroliga föräldrar lugnar ner sig per omgående när deras barn får en diagnos.

 

Vad har hänt förresten? Förr hörde man inte talas om alla dessa ”bokstavsbarn”. Finns det några teorier (förutom ”bättre” diagnosticering) varför det är på detta sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av intresse (och ironiskt nog) är att dessa tvillingar är "bakgrundsmaterialet" till filmen 'Rainman' som i mångt och mycket har gett upphov till myten om sambandet mellan hög IQ och Asperbergers syndrom (och andra former av autism).

 

Jag såg nån dokumentär för ett tag sedan om personen som Rainman byggde på och han var då inte 2 tvillingar. Han var extremt duktig på att memorera saker men hade stora problem att interagera med andra människor (även om det sociala var något han hade lyckats träna upp en hel del).

 

Har ingen aning om vad han hade för IQ, minns inte om de nämnde något om det.

 

Vi har alla rätt... här kommer ett litet urdrag från New York Times:

"As directors came and went and the postponement of shooting on ''Rain Man'' stretched out to 13 months beyond the date originally projected for the start of filming, Dustin Hoffman's research had become massive. Following leads provided by Gail Mutrux, the film's associate producer, he consulted experts on autism at the Institute for Child Behavior Research in San Diego and at the U.C.L.A. Neuropsychiatric Institute as well as on the East Coast. He spent time with autistic people (Tom Cruise and, occasionally, Martin Brest, the first would-be director of ''Rain Man,'' joined him on bowling outings with one man) and with the families of autistic people. He studied the documentary film ''Portrait of an Autistic Young Man.'' He read books and interviewed their authors, among them Dr. Oliver Sacks, who wrote of a set of autistic twins in ''The Man Who Mistook His Wife for a Hat.''

 

The research not only suggested to Mr. Hoffman that Raymond should have ''no grudges, no guile and that if he tries to be manipulative, as we all do, he does it less well.'' It also suggested which of the savant abilities - those oases of brilliance that sometimes accompany autism - Raymond might have. The Sacks twins' ability to calculate rapidly the number of matchsticks spilled from a box became Raymond's ability to count instantly the number of toothpicks spilled from a box in the Cincinnati restaurant scene. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju vissa framstående psykiatriprofessorer som hävdar att samtliga ”bokstavssjukdomar” (Damp, ADHD, MBD, inkl AS etc) bara är snick snack. De menar att alla är variationer av samma form av autism. Jag är beredd att tro på det utan djupare psykiatriska kunskaper helt enkelt eftersom oroliga föräldrar lugnar ner sig per omgående när deras barn får en diagnos.

 

Vad har hänt förresten? Förr hörde man inte talas om alla dessa ”bokstavsbarn”. Finns det några teorier (förutom ”bättre” diagnosticering) varför det är på detta sätt?

 

Det här stämmer inte. ADHD och autism är skilda saker som är nära besläktade, problemen personerna har är inte desamma dock.

 

DAMP är något som professor Gillberg kom fram till, hur övriga världen har ställt sig till den diagnosen vet jag inte. Men den ges väl endast i Sverige och allt mer sällan nu för tiden.

 

MBD var ju ett samlingsnamn för det mesta inom det här området innan man visste mer. Många fick den diagnosen inom alla dessa grupper.

 

AS och autism kan ju mycket väl vara samma sak, skillnaden är ju att om du pratar någon gång mellan 0-3 år så kan man inte få diagnosen autism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick 126 poäng :shock:

Trodde jag verkligen inte. Jag har en relativt hög IQ, och har inga problem i sociala sammanhang. Att däremot totalt strunta i saker jag inte är intresserad av, och att fokusera på det jag gillar är något som alltid varit "jag".

Något underligt är att jag är en människokännare, och har lätt för att förstå sociala samband och att tolka människor. Däremot så var min högstadieperiod lite annorlunda, jag har aldrig haft något intresse av att veta vem som hade sex med vem, eller hur det gick till på senaste festen.

Detta var något jag aldrig var intresserad av, när någon började snacka om liknande ämnen jag inte är intresserad av så stänger jag helt enkelt av. Varför lyssna på något jag inte bryr mig om?

 

Shockerad! Frågan är ju hurpass seriöst detta test är, överväger nu att göra ett riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

109pts.

Men som sagt det där är ju en Lunarstorm-diagnos. Drar mig ofta undan längre perioder för att fokusera eller bara allmänt chilla men när jag är med vänner så är jag väldigt social och jag uppfattas nog inte alls som knepig eller tråkig/välplanerad.

 

Tippar på att jag har hög EQ och vad gäller IQ brukade jag hamna nån poäng ifrån Mensagränsen för 4-5 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju vissa framstående psykiatriprofessorer som hävdar att samtliga ”bokstavssjukdomar” (Damp, ADHD, MBD, inkl AS etc) bara är snick snack. De menar att alla är variationer av samma form av autism. Jag är beredd att tro på det utan djupare psykiatriska kunskaper helt enkelt eftersom oroliga föräldrar lugnar ner sig per omgående när deras barn får en diagnos.

 

Vad har hänt förresten? Förr hörde man inte talas om alla dessa ”bokstavsbarn”. Finns det några teorier (förutom ”bättre” diagnosticering) varför det är på detta sätt?

 

Det här stämmer inte. ADHD och autism är skilda saker som är nära besläktade, problemen personerna har är inte desamma dock.

 

DAMP är något som professor Gillberg kom fram till, hur övriga världen har ställt sig till den diagnosen vet jag inte. Men den ges väl endast i Sverige och allt mer sällan nu för tiden.

 

MBD var ju ett samlingsnamn för det mesta inom det här området innan man visste mer. Många fick den diagnosen inom alla dessa grupper.

 

AS och autism kan ju mycket väl vara samma sak, skillnaden är ju att om du pratar någon gång mellan 0-3 år så kan man inte få diagnosen autism.

 

Jag hade kanske inte rätt bokstavskombinationer i mina exempel där men det förändrar ju inte sakfrågan. Var själv på en otoroligt intressant föreläsning (eller debattkväll) med Sten Levander där en hel hop förbannade föräldrar till bokstavsbarn hade samlats för att uttrycka sitt djupa missnöje med hans påståenden.

 

Det verkade som att föräldrarna var otroligt frustrerade över att deras barns diagnoser så kallt blev upprivna. OBS! Det är ingen som förnekar problemen, bara de otaliga diagnoser som ställs på vad som verkar vara samma syndrom med olika variation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...