Gå till innehåll

Hetsiga diskussioner, från Beachjohans dagbok


Nebbis

Recommended Posts

Vissa säger ju att 10/20 ska vara löjligt svårt på Party. Så svårt att det framtvingat en helt ny spelstil som t o m skulle krossa high stakes liren i Vegas.

 

Det haltar nånstans.

 

vilken stil krossar inte high stakes liren i vegas? skulle tom tro att du (verdi) skulle vara en breakeven-spelare i "the big game".

 

T o m jag? Det var inte dåligt. ;) (jag jobbar på min hybris)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 178
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

"Alla" (främst partypoker-spelare)verkar tycka att party skulle vara så mycket svårare spel på, men varför spelar dom då där? Det är inte logiskt.

 

Det är väl väldigt logiskt. De flesta fiskarna finns på Party, varför också de största hajarna dras dit. Det innebär att Party blir lönsammast i längden för dessa hajar, men samtidigt också att det är där de kommer att möta flest andra duktiga hajar.

 

Ok men sluta gnäll(inte du men andra) om att det är så hårt då och "omöjligt" att plussa på. :) Om det finns så mycket fisk som era inlägg antyder så kan man väl inte kalla det hårt?

 

Precis. Vissa säger ju att 10/20 ska vara löjligt svårt på Party. Så svårt att det framtvingat en helt ny spelstil som t o m skulle krossa high stakes liren i Vegas.

 

Det haltar nånstans.

 

Va? Jag förklarade ju nyss varför det inte haltade: Party är den fiskrikaste sajten. Därför söker sig de största hajarna till Party. När de är på Party och fiskar fisk, så stöter de alltså samtidigt på de andra hajarna som också fiskar fisk. D.v.s. de hittar fiskigare fisk än på andra sajter, samtidigt som de hittar hajigare hajar än på andra sidor. De kan alltså håva in storkovan mot jättelätt motstånd, samtidigt som de hela tiden måste sträva efter att vara den skarpaste kniven i lådan, för att inte trilla ner i mellanskiktet och bli hajmat de också. Det är inte motsägelsefullt någonstans.

 

Att internetlirarna står sig mer än väl mot vegaslirarna har ju förstås även att göra med andra faktorer, såsom ackumulerad erfarenhet/tidsenhet, och hur intensivt de hela tiden analyserar sitt spel. Tror du att Eli Elezra dagligen ingående analyserar flera utvalda händer och stöter och blöter dem mot andra skarpa hjärnor för att hitta missar, eller att han har någon som helst koll på hur mycket han vinner på att spela småpar i tidig position på det viset som han gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nebbis, tack för att du tog dig tid att besvara mitt inlägg sakligt.

 

Jag är ledsen att jag framförde personliga påhopp mot dig. Jag känner dig inte och det är verkligen inte min stil att komma med sånt trams. Jag antar att jag blev tiltad av någon anledning.

 

Jag har spelat i tio år, men sporadiskt. Har det uppfattats som att jag ambitiöst spelat poker i så lång tid så har det varit felaktigt framfört av mig.

 

I vilket fall så kommer jag att fortsätta med mina analyser och jag välkomnar att du, om du känner att du har tiden och viljan, bemöter dem sakligt och utökar min och andras kunskap. Du får mer än gärna bryta sönder alla felaktigheter och tydligt påvisa dem. Jag tar inte illa upp utan välkomnar det som sagt.

 

Det huvudsakliga syftet med mina analyser är inte att utbilda folk eller visa att jag är bror duktig, utan enbart för att få kritik och få mig att tänka till.

 

Men jag skulle välkomna om vi höll det på en saklig nivå.

 

Varför jag använder "finare språk" när jag skriver har inte heller att göra med att jag vill ge sken utav någonting, utan det är sättet jag skriver på, kanske beroende på mitt yrke.

 

Känner du att du inte har tiden eller lusten att bemöta mina analyser så respekterar jag det också, för gud vet om jag själv hade lagt ner den tiden om jag spelat på högre nivåer.

 

Slutligen så förstår jag dina frustration över att bli bemött med personangrepp, och jag tycker det är tråkigt att dina analyser, ej påhopp, försvinner från forumet.

 

Tack och hej, slutspammat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan mina kära pokerforumare är vilket sorts forum vi vill ha?

 

Ska en skribent, utav rädsla för personliga påhopp, inte våga försöka sig på en handanalys där konstruktiv kritikt från bättre spelare förmodligen höjer hans egen spelnivå?

 

Ska samtliga HH enbart besvaras av avancerade skribenter, eller helst enbart av Nebbis och kanske ett par till vilka han respekterar?

Då är det väl inget forum utan en utbildningshemsida för ett antal avancerade spelare? Då kan moderatorerna lika gärna ta bort vår möjlighet att skriva något svar till trådarna.

En skribent som av rädsla inte vågar uttrycka sin åsikt borde väl rimligtvis vara så pass osäker på sina kunskaper att denne inte borde posta sin åsikt. Helt klart att en skribent som inte är helt säker på sin sak ska helt enkelt skita i att skriva något svar och utelämna det till de som verkligen kan sin sak. Är väl ingen som vill ha en "dålig" handanalys bara för att någon tomte ska få försöka sig på en handanalys...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan mina kära pokerforumare är vilket sorts forum vi vill ha?

 

Ska en skribent, utav rädsla för personliga påhopp, inte våga försöka sig på en handanalys där konstruktiv kritikt från bättre spelare förmodligen höjer hans egen spelnivå?

 

Ska samtliga HH enbart besvaras av avancerade skribenter, eller helst enbart av Nebbis och kanske ett par till vilka han respekterar?

Då är det väl inget forum utan en utbildningshemsida för ett antal avancerade spelare? Då kan moderatorerna lika gärna ta bort vår möjlighet att skriva något svar till trådarna.

En skribent som av rädsla inte vågar uttrycka sin åsikt borde väl rimligtvis vara så pass osäker på sina kunskaper att denne inte borde posta sin åsikt. Helt klart att en skribent som inte är helt säker på sin sak ska helt enkelt skita i att skriva något svar och utelämna det till de som verkligen kan sin sak. Är väl ingen som vill ha en "dålig" handanalys bara för att någon tomte ska få försöka sig på en handanalys...

 

Jag trodde hela poängen med handanalysforumet var att man kunde resonera sig fram tillsammans. Att plocka idéer från olika personer. Inte att få det "rätta" svaret serverat från en enda person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg mig, om en person kan ge dig det rätta svaret, vad har du då för intresse av att läsa alla andras "felaktiga" bidrag?

Problemet är att klura ut vem, om någon, som har det rätta svaret. Kan man lätt se det så behöver man ju inte svar över huvud taget.

 

Inlärningsmässigt är det också effektivt att tänka "högt", även om det är fel, snarare än att bara passivt läsa in saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öht sett programmet...?

 

Exempel 1: DN, med JJ, synar 20-30 k höjning preflop av snortight rik gubbe (har 100k bakom) och foldar när gubben går allin på flop bestående av rags.

 

Exempel 2: S. Farha limpar UTG med J3o och synar sedan en stor höjning.

 

 

Finns oräkneliga fler exempel på usla spel...

 

 

Var sänds dom programen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du öht sett programmet...?

 

Exempel 1: DN, med JJ, synar 20-30 k höjning preflop av snortight rik gubbe (har 100k bakom) och foldar när gubben går allin på flop bestående av rags.

 

Exempel 2: S. Farha limpar UTG med J3o och synar sedan en stor höjning.

 

 

Finns oräkneliga fler exempel på usla spel...

 

 

Var sänds dom programen??

 

GSN

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg mig, om en person kan ge dig det rätta svaret, vad har du då för intresse av att läsa alla andras "felaktiga" bidrag?

 

Om vi tar TT-handen igen som exempel. Du skulle, gissar jag, svara något i stil med, checka turn och ge honom en chans att bluffa annars gör du om din egen hand till en bluff och då kör en bra spelare över dig. Det är det "rätta" svaret trots att vi inte vet någonting om motståndaren.

Det verkar som att du antar, säkerligen baserat på dina erfarenheter, att spelarna som du möter är väldigt aggressiva och duktiga. Min utgångspunkt är en helt annan på $2/4. Många spelare som jag möter kan mycket väl syna turn och river med både 89, 99, 87, A8 m.m. i den aktuella handen och flera skulle heller inte betta om jag skulle checka till dem på turn. Nu är ju den aktuella nivån €2/4 så varför ska vi anta att fi är bra och aggressiv och inte dålig och passiv?

 

Trots allt exploaterar man folks spelstilar på olika sätt och en passiv spelare som ofta synar second barrel med mellanpar där tycker jag att man bör straffa i den situationen. Samtidigt förstår jag absolut poängen med att ge en aggressiv spelare chansen att bluffa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ännu ett påhopp, denna gång av verdi. Frågan är om de tar slut någongång? Vem är näste man att hoppa på mig för något, ISTÄLLET för att verkligen försöka motbevisa mig/visa mig korkad/komma med något som helst argument för att jag har fel i nånting jag säger överhuvudtaget här?

De e ju inte direkt din diskussionsstil, så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt för att jag lägger mig i här - och dessutom hjälper till att fylla Beachjohans dagbok med fler inlägg som inte handlar om dagboken.

 

Visar inte den här diskussionen att det kanske är dags att dela in forumet i olika insatsnivåer? Visst, ett svar kanske är facit (som vissa säger), men det beror helt på insatsnivåerna. Smålirare kommer ibland med konstiga analyser av high stakes-spel, men det händer precis lika ofta att storspelare kommenterar mikrolir och ger helt hårresande råd, eftersom de verkar ha glömt eller helt enkelt inte vet hur spelet där ser ut. Vad som är rätt svar i en given situation är fruktansvärt beroende av insatsnivån.

 

Edit: Skulle inte en mod kunna lägga över de senaste sidorna här i en ny tråd, så slipper Beachjohan allt det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först det pokermässiga: TT handen som är överpar. Jag skulle agera olika beroende på vad som föll på turn och på readen på FI. Mot en väldigt aggressiv fi så skulle jag vara mer benägen att betta pot om steg eller färgdrag fylls. Inte så mot en fiskcallingstation. Där skulle jag kanske checkfolda. Om inte färg eller stege fylls på turn så skulle jag ändå betta, men försöka hålla nere potstorleken. Om ett överkort kom (förutom A) så skulle jag betta lite högre för att representera det. hmmm..men handen är väldigt readberoende och väldigt beroende av vad som faller på turn. Men checka på turn känns det sällan som om jag skulle göra.

 

Sedan det stora bråket:

 

 

KLNSADKNDASBÖDSABJDSABJÖDSÖBJDASBJADSBJDSALJLDBSBDSLBJLADBJLÖDBLÖ JDBLÖJDBLJÖDBLÖJDSABSDALSLBLJÖAAÖDLBÖASDASDJDSBÖASLÖÖALJJÖLAÖLJALÖJDJLASLASD

 

Seriöst det är för mig helt ofattbart hur man lyckas skriva så mycket smörja som du gör supertequila. Allt du skriver är REN rappakalja, ibland är det bara konstaterande av totalt uppenbara saker, men merparten av det du skriver är förslag som rentav skadar folks utveckling. Du ger så felaktiga råd att det nästan är ledsamt att se, jag mår ILLA av att se någon sitta och omedvetet förstöra andra spelares framtid genom att de överhuvudtaget lyssnar på vad du skriver och försöker få fram någon logik i det. Det är skrämmande, och jag kan inte påstå att jag inte är nyfiken på hur dina tankegångar (om det finns några överhuvudtaget) går när du sitter och skriver ditt stoff och analyserar händer på det sätt du gör.

 

Du gör folk en otjänst genom att skriva överhuvudtaget, så jag uppmanar helt enkelt alla som läser på det här forumet att fullkomligt ignorera allting SuperTequila skriver, det kommer stjälpa mer än hjälpa er att lyssna på hans "råd" i längden, det kan jag garantera.

 

 

Wow, kanske ett av de mest obehagliga och otrevliga inläggen jag sett på pokerforum (som inte följts av "användaren avstängd"). Borde ju rimligen följas av att den som skrev det varnas. Dessutom ett väldigt långt inlägg som inte innehöll en skymt av pokeranalys. Jag skulle bli jätteledsen om någon skrev så till mig som svar på en analys. Allt prat om att det skulle vara en hatkampanj mot användaren som skrev det låter befängt. Skriver man ett sånt här inlägg helt oprovocerat så lär man få räkna med att bli åthutad.

 

Jag skulle gärna se en bra motivering av forummoderatorerna till varför ett sånt inlägg inte ska följas av en avstängning/varning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, nu var det ju moderatorerna jag ville ha ett svar ifrån. Men tack för synpunkten. Sedan vet jag inte om du är sarkastisk eller allvarlig. Det finns liksom två ganska skilda åsikter om det :)

 

Men jag hoppas verkligen inte att det är så som du säger. dvs att en bra spelare får mer utrymme att uppföra sig illa än en dålig. Det vore ju isåfall en rätt trist attityd.

 

Well, jag skall försöka få in lite dagboksrelaterat material också. Så jag frågar av ren nyfikenhet´. Beachjohan, vad har du för BR? och vad anser du om spelet på HSP, överlag bra spel eller dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se en bra motivering av forummoderatorerna till varför ett sånt inlägg inte ska följas av en avstängning/varning.

Självklart är det tråkigt när det blir så hård attityd, och vi har en dialog med Nebbis just nu.

 

Parallellt så har vi i moderatorgruppen en rätt aktiv intern diskussion om det hela. Samtidigt försöker få alla inblandade att lugna ner sig lite istället för att steama publikt.

 

Tänk rosa moln! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...