Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Tänkte skaffa en Dell Insperion 9400 eller liknande.

Vad behöver man fixa mer för att kunna lira när man inte har stationär internet uppkopling?

Det ingår ett inbyggt modem i alla Inspiron-datorer. Ett abonnemang är vad

du behöver.

 

Bor man i lägenhet räcker wlan-kort :)

Jag räknade det som en stationär internetuppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Funderar på en ny bärbar dator. Den gamla börjar bli lite seg och pekplattan buggar konstant.

Nån som har några erfarenheter av s.k. ultraportabla datorer?

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010085257

En sån exempelvis... var får man mest pokervärde för pengarna?

 

jag har en dell latitude x1 som fungerar tämligen bra att spela kort på. fördelen är som någon annan säger är just att den är BÄRBAR och inte släpbar. jag ska kolla även ang maxupplösning på vga-out porten som någon annan frågade om, tror du kan köra ända upp till 1920x1200...men jag ska dubbelkolla och återkommer!

 

EDIT:

hitta en länk från dell:

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/latit_x1?c=se&cs=sedhs1&l=sv&s=dhs&~page=5&~tab=specstab#tabtop

som säger det jag trodde, den stödjer hyffsat hög upplösning via vga-out porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska skaffa en bärbar dator nu, funderar på Dell Latitude D820 med 1920x1200-skärmen. Det ä ju en 15.4" - funkar det bra med sån upplösning på en så liten skärm? Det ä inte jobbigt att lira på den? De med 17" blir så sjukt stora - tänkte ut och backpacka med den lite, så ex. dells 9400 känns för stor. Nån som har D820 med den skärmen och kan ge kommentarer? Eller nån annan dator med samma storlek-skärm-förhållande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag funderar också på en laptop. Dell inspiron 9400 eller inspiron 6400 ... 9400 verkar ju onekligen vara mer släpbar än bärbar. Vilken rekommenderar ni ? På 6400 kan man byta upp sig till en skärm med maximal upplösning på 1680x1050. Räcker det för 4-6 bord utan större överlappning? ( iaf 4 bord) Sen undrar jag även om processorn på 1,66GHz och minnet på 512 MB räcker gott till 4-6 bord + surfa, lira msn, se filmer osv? tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ea, du kommer att få lite överlappning på höjden. Men jag tror nog att du överlever det. Vilken av dem man rekommenderar är ju helt beroende på skärmstorleken och vikten/storleken. Det är ju väldigt svårt för oss att avgöra vilken av de faktorerna som spelar störst roll för just dig. Ska du ha den med dig rätt ofta så tror jag att 9400 är för stor och tung. Har själv en bärbar i den viktklassen och jag väljer rätt ofta att inte ta med den.

 

cpu och minnet ska räcka väl till de saker du nämner. Dock kan jag inte svara på hur pokertracker beteer sig om man har en riktigt stor databas. Men jag tror att du klarar dig bra med den prestandan ändå. Ska du uppgradera något tycker jag du ska satsa på mer 1gb i ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Skulle behöva en laptop rätt omgående, och är grymt osäker på vad jag ska ha. Kraven är egentligen inte så stora, 1600*1200 i upplösning så man kan ha 4 primabord utan att ha dom överlappande. Den får gärna vara "bärbar", inte väga allt för mkt med andra ord. Det som även är viktigt är att den ska kunna köpas i affär så man får den omgående. Så någonstans i stockholmsområdet. Så har någon ett tips på en bra dator, som går att köpa i en fin affär här i sthlm, så skrik ut högt!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DELLs "Inspiron 9400" tänkte jag ta o beställa nu innan månadsskiftet, så att jag slipper fraktkostnaden.

 

Kikade lite på DELLs forum idag, och fick lite dåliga vibbar. Där stod något om att deras datorer skulle vara låsta till visst OS, vilket suger pung i så fall ju! Det första jag gör när jag fått en ny datopr är att rensa den på all skit o installera XP Pro.

 

Nån som har bra koll? Skulle det verkligen kunna vara så att det skiter sig när man försöker installera med en skiva som inte DELL har tillhandahållit!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade upp Inspiron 9400 idag......ska man ha tillval för max upplösning (1920x1200) så är det glossy-skärm som gäller. Går inte att få med "vanlig" skärm.

 

Nån som har några erfarenheter av glossy (blank)? Bra eller dåligt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska skaffa en bärbar dator nu, funderar på Dell Latitude D820 med 1920x1200-skärmen. Det ä ju en 15.4" - funkar det bra med sån upplösning på en så liten skärm? Det ä inte jobbigt att lira på den? De med 17" blir så sjukt stora - tänkte ut och backpacka med den lite, så ex. dells 9400 känns för stor. Nån som har D820 med den skärmen och kan ge kommentarer? Eller nån annan dator med samma storlek-skärm-förhållande?

 

har kört på en 15,4 i den upplösning du nämner och det fungerar mkt bra! man får plats med allt och lite till! ända skillnaden med en 17 tummare är väl att saker och ting (pixlarna, tror jag) blir lite större. men har du problem med synen rekommenderar jag optiker besök!

 

ni som vill ha bilder på poker bord i olika upplösningar kan pma mig med er epost (ej hotmail helst!) så kan jag skicka skämdumpar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att uppgradera grafikkortet(eller funkar det som finns) på dell insperion datorerna så man kan köra två skärmar om man är hemma, vilket isf är det då som gäller?

 

 

Och ngn som har en uppfatning om vilket garanti alternativ som är bäst/prisvärt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att uppgradera grafikkortet(eller funkar det som finns) på dell insperion datorerna så man kan köra två skärmar om man är hemma, vilket isf är det då som gäller?

 

 

Och ngn som har en uppfatning om vilket garanti alternativ som är bäst/prisvärt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att uppgradera grafikkortet(eller funkar det som finns) på dell insperion datorerna så man kan köra två skärmar om man är hemma, vilket isf är det då som gäller?

Och ngn som har en uppfatning om vilket garanti alternativ som är bäst/prisvärt?

 

att uppgradera grafikkort på en laptop är nog ett allt för komplicerat och dyrt alternativ, satsa på ett bra från början!

nästan alla bärbara datorer har minst en VGA-utgång som du lämpligen kopplar in din externa skärm via. (vissa har även S-video ut som du kan koppla till TV, medan andra har DVI-ut vilket är att föredra!)

 

hur menar du garanti bäst/prisvärt? det beror väl på vad du vill ha? ofta täcker din hem fsk ganska så bra om du e orolig för stöld...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att uppgradera grafikkortet(eller funkar det som finns) på dell insperion datorerna så man kan köra två skärmar om man är hemma, vilket isf är det då som gäller?

Och ngn som har en uppfatning om vilket garanti alternativ som är bäst/prisvärt?

 

att uppgradera grafikkort på en laptop är nog ett allt för komplicerat och dyrt alternativ, satsa på ett bra från början!

nästan alla bärbara datorer har minst en VGA-utgång som du lämpligen kopplar in din externa skärm via. (vissa har även S-video ut som du kan koppla till TV, medan andra har DVI-ut vilket är att föredra!)

 

hur menar du garanti bäst/prisvärt? det beror väl på vad du vill ha? ofta täcker din hem fsk ganska så bra om du e orolig för stöld...

 

Ok, jag menade dom altenativa grafikkorten man kan välja mellan på dells hemsida, om orginalkortet duger eller om ngt av dom andra gör det. samma med garantin, skiljer ca 3k mellan 1 och 3års garanti

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lite kluven jag angående laptop-köp. Har lite funderingar kring upplösning osv.

Är sugen på att köpa Dells 640m den lilla med 14,1 skärmen men vet inte om 1440*900 är något att hurra för, annars är ju datorn ok. Vore det bättre att satsa på en 15,4 tummare med bättre upplösning tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lite kluven jag angående laptop-köp. Har lite funderingar kring upplösning osv.

Är sugen på att köpa Dells 640m den lilla med 14,1 skärmen men vet inte om 1440*900 är något att hurra för, annars är ju datorn ok. Vore det bättre att satsa på en 15,4 tummare med bättre upplösning tro?

 

Smaken är ju som sagt som baken...själv har jag beställt mig en 9400 med 1920x1200-upplösning samt en ordentlig ryggsäck att konka omkring denna gigant i! :D

 

Jag antar att du tänker lira poker på datorn, då du är inne på pokerforum.nu. Frågan är ju då: Tänker du multitabla?

Om INTE...varför ha högre upplösning? ...OM...ja då tycker jag personligen att det är grymt skönt att ha gott om plats på skärmen, så man även kan klämma in lite MSN/surfning!

 

Man får tänka till ordentligt hur och var man har tänk använda sin laptop, och välja storlek och prestanda därefter.....inte helt enkla val alltid. Man får hoppas att man inte ändrar sig :shock:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ny bärbar förra året som jag varit grymmt missnöjd med från början. Tom så att jag ibland åkt iväg med min bärbara från 1999 för att jag föredragit den...

 

Så jag har bestämmt mig att jag framför allt skall vara nöjd med burken, kostnad m.m. får vara sekundärt...

 

Har kikapå på både ultra lätta och powerlaptops. Just nu har jag fastnat för Acers nya. Acer 9802WKMi Core duo.

 

20" skärm, 200Gb, DVD-RW m.m.

 

Laptop - Ja

Bärbar - Nej (Släpbar)

 

Förhoppningsvis åker jag och kikar på den under veckan.

 

Men 7,8kg är inte så mycket, jag har haft både bärbara 286:or och 386:or som vägt mer :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ny bärbar förra året som jag varit grymmt missnöjd med från början. Tom så att jag ibland åkt iväg med min bärbara från 1999 för att jag föredragit den...

 

Så jag har bestämmt mig att jag framför allt skall vara nöjd med burken, kostnad m.m. får vara sekundärt...

 

Har kikapå på både ultra lätta och powerlaptops. Just nu har jag fastnat för Acers nya. Acer 9802WKMi Core duo.

 

20" skärm, 200Gb, DVD-RW m.m.

 

Laptop - Ja

Bärbar - Nej (Släpbar)

 

 

Förhoppningsvis åker jag och kikar på den under veckan.

 

Men 7,8kg är inte så mycket, jag har haft både bärbara 286:or och 386:or som vägt mer :twisted:

Skärm: 20,1" TFT WSXGA+ CrystalBrite (1680x1050) Inte riktigt vad man önskar av en 20 tummare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag undrar om de finns någon som kan hjälpa mig?

Jag ska köpa en laptop och dessa är dom krav jag har:

 

1. Ska kunna spela två bord med minimal överlappning.

2. Ska gå och spela World of Warcraft utan några speciella problem eller för dålig grafikinställningar.

3. Ej ett krav, men gärna lätt och lång batteritid.

4. Ej ett krav, men så billig som möjligt.

 

Är de någon som har en laptop som klarar av allt de? De jag är mest ute efter är att få veta vilka bärbara burkar som klarar av att spela wow på.. Så någon som brukar göra de på sin burk får gärna höra av sig! :D

 

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...