Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Skiljer ju bara knappt 200kr för det dyrare wlan-kortet så jag tar det men jag är inte riktig säker på skillnaden. En kompis som kan mera än mig om datorer rådde mig att ta det i alla fall.

 

En större processor och en snabbare hårdisk bryr jag mig inte om att välja. Är alldeles för dyrt enligt mitt tycke mot vad man får ut av det.

 

Btw. Mitt pris var utan någon förlängd garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

När jag pillade lite så hamnade jag runt 17k, utan blåtand. Hmm.

Var många val jag var osäker över.

T.ex hur stort värde är det med 7200rpm gentemot 5400rpm på en laptop?

Hur stor är skillnaderna mellan processorerna? (Hittade inget på toms hardware eller google, men prisskillnaden var ju stor)

Vad skiljer de olika wlan-korten åt?

 

Det ni bör tänka på är vad ni ska använda den till? Betänk att det är en BÄRBAR och då prioriterar man oftast tystnad, låg vikt, bra batteri! Sen tror jag inte det är så många som spelar senaste 3D-spelet på sina laptops, men jag kan vara fel ute. Ska ni bara ha den till att spela poker på så räcker SÄKERT grundkonstruktionen med maxad skärmupplösning och extra minne (minst 1024MB). Ang wlan-kortet duger säkert grundvarianten men vill man ha "värsta" så ta det. Jag skulle nog hellre lägga några kronor på Win-XP Pro.

Lycka till med köpet! Och glöm ej att nämna att ni är studenter så får ni mer rabatter (ca 5% lr typ gratis 3 års drulle fsk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde min dator nu men man fick inte kombinera studentrabatt med andra erbjudanden. Fick ändå 1000kr rabatt på tre års garanti.

 

Det är ju rätt märkligt egentligen för om man läser på mecenat hemsidan så säger de ju "alltid 5% extra studentrabatt". Men, men, det är ju rätt bra priser ändå under de här erbjudandeperioderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Har läst igenom allt och kollat på många laptops.

 

Men kan ändå inte bestämma mig, skulle vara så tacksam om någon kunde ge mig några exempel efter mina kriterier:

 

Pris: ca 15,000 sek inkl. moms.

 

- 14-15 tum

- 1600-upplösning

- Ska kunna kopplas till LCD-TV

 

Jag har inte tänkt att spela spel, men vill kunna göra det följande smidigt;

 

Spela 3 bord, MSN aktivt, musik spelandes och Mozilla Firefox uppe utan att det ska vara otroligt segt.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dell i6400

 

Tja,

 

Har läst igenom allt och kollat på många laptops.

 

Men kan ändå inte bestämma mig, skulle vara så tacksam om någon kunde ge mig några exempel efter mina kriterier:

 

Pris: ca 15,000 sek inkl. moms.

 

- 14-15 tum

- 1600-upplösning

- Ska kunna kopplas till LCD-TV

 

Jag har inte tänkt att spela spel, men vill kunna göra det följande smidigt;

 

Spela 3 bord, MSN aktivt, musik spelandes och Mozilla Firefox uppe utan att det ska vara otroligt segt.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Dell i6400? Köpte just i6000 då jag inte kunde hitta några direkta fördelar med den andra dellen. Allt var dyrare och skärmen klarade inte 1900*1200 som 6000 gör. Enda skillnaden jag kunde se var att den väger 200 gram mindre.

 

Ni som har koll vad är skillnaden för nåt måste det vara som man betalar extra för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Dell i6400? Köpte just i6000 då jag inte kunde hitta några direkta fördelar med den andra dellen. Allt var dyrare och skärmen klarade inte 1900*1200 som 6000 gör. Enda skillnaden jag kunde se var att den väger 200 gram mindre.

 

Ni som har koll vad är skillnaden för nåt måste det vara som man betalar extra för?

 

Måste hålla med och undrar samma sak, ser just nu ut som att jag köper en 6000, tack för tipset heltok!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde igår en Dell Inspiron XPS M170 som jag får om en dryg vecka.

Någon som vet något om denna?

Riktpriset låg på dryga 30.000 men genom min starka personlighet lyckades jag få ner priset till ca 21.000 efter en stunds samtal med den trevliga säljaren. Inte illa...

 

Snyggt prutat med att priset för standardmodellen ligger på 18421kr :)

Du måste fläskat på väldigt mycket extraprylar då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man nöjer sig ju aldrig med standard eller? ;)

Det var ju lite extra kräm på processorn, 100gb 7200 hd, 2GB ram, office prof, ryggsäck (det är ju för f-n 17" och ryms inte i min befintliga Samsonite), complete care, 3-års på platsen garanti etc.

Tyckte det var lika bra att fläska på när man ändå var i farten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon här tipsa om en bra laptop som kostar max 10kkr. Har inte tänkt spela speciellt mkt spel på den. Det blir mest poker, musik osv på den. Den får gärna väga rätt lite, schysst ram-minne prioriterar jag och även en hyfsat stor skärm (iaf "14). Sen får designen vara snygg men det är inget måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va F-N! Kan man PRUTA hos Dell?! Har köpt mängder med prylar där, lite svårt att pruta när man kör via webben.....

 

Hur mycket kan man få ner paketet om man köper exmpelvis XPS:en med en massa lull-lull (utan 3-års supporten givetvis)???

 

Jag har iofs köpt flera datorer till min firma där de 5-6 senaste åren men om det är det som avgör om priset går att trimma vet jag ej.

Jag gjorde i alla fall som så att jag kollade upp vilket dator jag ville ha, plockade bort deras 3-års support m.m. och ringde upp Dell för att snacka med en säljare. Han bad mig då skicka datorkonfigurationen (finns funktion för det när du lagt datorn i din kundkorg hos Dell) till hans e-post för att skicka en offert. Han kunde justera priset något men framförallt lägga på sånt som inte kostar dem något direkt, som tex 3-års supporten (som är rätt skönt att ha).

 

Jag fick tipset av en kollega som vid samtalet med säljaren också påtalat att han jämförde modellen med en HP eller nåt. Då var det ännu lättare att få rabatt. :lol:

 

Jag kan verkligen rekommendera Dell. Har inget att klaga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men va F-N! Kan man PRUTA hos Dell?! Har köpt mängder med prylar där, lite svårt att pruta när man kör via webben.....

Hur mycket kan man få ner paketet om man köper exmpelvis XPS:en med en massa lull-lull (utan 3-års supporten givetvis)???

 

lite svårt via webben men via tele brukar det gå iaf på laptops! sen om du ska köpa en stationär så måste jag nog rekommendera att plocka ihop en på komplett lr datorbutiken! där får du mkt mer valuta för pengarna, förutsatt att du kan lite om datorer...alt kolla tråden om köptips för stationära datorer

e lite anti dells stationära då de inte är de lättaste att mecka med samt att de inte alltid har standard minne etc varför ev uppgraderingar kan bli mkt dyrt o jobbigt

EDIT: såg visst att dell hade laptops som oxå hette xps, trodde bara det var stationär...my bad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har en uppfattning om den här skärmen (15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) på dell inspiron 6000 funkar bra att multtabla på? Vi snackar 4-5 bord. Någon som har samma skärm?

 

MVH

 

Drillerkiller

 

Har en annan Inspiron med samma skärm och kör man på B2B är det inga problem att köra fyra bord på högsta upplösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...