Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ser på vissa datorer (bl a Inspiron 9400) heter processorn Intel Centrino Duo eller nåt, är det någonting att ha?

 

måste betona att ska du ha en bärbar lr släpbar? du bör fundera på vad du ska använda den till, spela poker lr videoredigera, spela senaste pc spelen etc?

som skrivbordsersättare fungerar det att ta "värsta" laptopen men då blir den väldigt tung, stor, högljud etc och då ska man givetvis satsa på det du skriver om duo core.

 

användningsområdet styr väldigt mkt om man ska satsa på en liten o mkt smidig laptop som fungera o grinda poker på lr om man vill ha en lite strörre modell med FET upplösning...

 

viktskillnad på 1-3kg kanske inte låter så mkt men testa o känn på några olika laptops så förstår du att det är väldigt stor skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen fått hem en Inspiron 6000

 

1GB Ram

WSXGA+ 1680x1050 skärmen

9 cells batteri

Dicota backpack style svart

 

Fick det paketet för 9800kr inkl frakt.

Mycket bra pris för en pokerdator tycker jag. iofs något tung men bär inte runt den så mycket. Skärmupplösningen funkar helt ok för 4 bord samtidigt, överlappar lite lite i höjdled och några cm över vid sidan men inget som stör.

 

Den väger endel men inget som stör mig för kommer inte bära runt den alltför mycket.Sen är ju detta med vikten upp till personen/krav...

 

Sitter enbart 64mb standard Graffe i den men WoW flyter på förvånandsvärt bra ändå.(inte tänkt spela på den men ville testa)

 

Angående leveransen så tog det 7 dagar för mig att få den pga att beställer man enbart en data flygs den till Sverige från Irland= 2dagars leveranstid men i och med att jag fick med en väska oxå gick den med båt av oförklarlig anledning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon!

 

Låter ju lovande.

Hmm om man kan fyrborda OCH WOWa på en dator för 10 lax, varför betala mer? :)

Du beställde den på hemsidan eller?

 

Den här frågan låter kanske fånig...

Men en väska är en bra idé va?

Jag menar...hur fan bär man annars runt den?

 

Och ja just det...exakt hur mycket värde ska man sätta i servicen som ingår i grunden? Hade tänkt välja bort så mycket sånt som möjligt, men då sitter man kanske i skiten ifall nåt går sönder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju nämna för er slöa personer att Inspiron 6000 verkar ha utgått ur sortimentet nu och ersatts av 6400, som är dyrare och har sämre gfx men bättre processor.

 

Dock så verkar 6000 finnas kvar på företagsdelen hos dem till ett riktigt bra pris (6490kr exkl moms för 1GB ram, 1680x1050, bra batteri, dock inbyggt gfx).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på jakt efter en laptop. En liten lätt och smidig.

 

Dom sjysstaste jag hittat är LG och SONYs 12".

 

Är det någon som vet några andra? Jag kan tänka mig 14" också. Det behöver inte vara en miljard i upplösning heller. Antar att jag kommer få nöjja mig med 1200*800 för att få en hyffsad normal prisbild. Det viktigaste är att den är mobil. Grindandet sköter jag hemma.

 

Jag är lite snål, så om någon har några tips på billigare modeller än SONYs är ni välkommna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den infon!

 

Låter ju lovande.

Hmm om man kan fyrborda OCH WOWa på en dator för 10 lax, varför betala mer? :)

Du beställde den på hemsidan eller?

 

Den här frågan låter kanske fånig...

Men en väska är en bra idé va?

Jag menar...hur fan bär man annars runt den?

 

Och ja just det...exakt hur mycket värde ska man sätta i servicen som ingår i grunden? Hade tänkt välja bort så mycket sånt som möjligt, men då sitter man kanske i skiten ifall nåt går sönder?

 

vet inte vad det brukar vara för livslängd på en laptop men kommer du att släpa runt den en del kan jag rekommendera att välja någon typ av servicegrad. Släpar min fram och tillbaka (i en Samsonite-ryggsäck vilket inte känns tungt alls) varje dag till/från kontoret (går 20 min/väg) och efter 2 år så blev det strul med strömkopplingen (gick endast på batteriet) vilket krävde ett nytt moderkort. Ett samtal till Dell och dagen efter kom en tekniker och tryckte in ett nytt - utan extra kostnad. Då kändes det rätt bra att ha den servicen, vilket jag personligen alltid kommer att köra på vid nya köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringde dit och tjatade till mig det lite billigare. tror det skulle kostat ca 10.700kr med de rabatterna de hade då så ungefär 900 billigare blev det genom att ringa o *vara trevlig* ;)

Ryggsäcken jag nämde är kanon + riktigt snygg i mitt o tjejens tycke.

Kör de inte med dubbelt ram erbjudande är det en bra sak ni kan försöka tjata till er *gratis* ändå.

 

Jag har bara 1 års service på min, vill man ha mer så kostar det ju extra om de nu inte ger det billigare såsom jag fick minne o ryggsäck billigare.

 

DoH! kollade Dell nu och såg att den utgått :( fanns där igår.....gissar att man har tur ibland iallafall hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck.. beställde en inspiron 6000 igår, idag ringer dom upp och säger att den utgått från sortimentet men kan erbjuda en 6400 till samma pris. "mycket bättre på allt". visst säger jag och går med på det.. sen kollar jag upp den och ser att den inte har något eget minne till grafikkortet och saknar tv-out... smått leds.. ringer nog upp dom idag och säger att jag inte vill ha den och beställer en LG lw75 istället...

 

Hur skulle ni göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ja just det...exakt hur mycket värde ska man sätta i servicen som ingår i grunden? Hade tänkt välja bort så mycket sånt som möjligt, men då sitter man kanske i skiten ifall nåt går sönder?

 

En bärbar är väldigt svår, för att inte säga omöjlig, att plocka delar ur och köpa nya. Det är en stor nackdel. I en stationär burk går det alltid att plocka ur saken som gått sönder och köpa nytt (om det nu inte är någon konstig märkesburk, men sådana köper man inte som privatperson ändå). Å andra sidan brukar bra laptops hålla bra de första åren, bara man inte misshandlar dem alltför mycket.

 

Något att tänka på är givetvis hur beroende du är av burken. Är du starkt beroende av burken är det värt mycket pengar att få en snabb service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack,

 

Datorn är väl mest tänkt att tjäna som dels ersättning för min hemmaburk (har tänkt på tv-kort också) men också att ta med framför allt till skolan, kanske grinda lite SNG på lunchen och sånt.

Således kommer jag att använda den ofta och mycket.

Kanske är värt att lägga ut nån extra tusing på god service...

 

Ugh...ju mer jag kollar, desto svårare blir det...

 

Dell, Fujitsi/Siemens, Sony VAIO mm mm...vad köpa vad göra hehe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hey. Jag funderar på en bärbar dator, men kan ingenting om dem. Kan ni rekomendera någon så skulle det vara schysst.

 

Det viktigaste ska vara att den klarar av många, minst 6 iaf, bord på B2B. Att den klarar MSN-messenger och spelar upp musik, gärna film. Spela spel på den bryr jag mig inte om, kommer inte spela ett enda spel så det är helt onödigt.

 

Gärna bra batteritid, lätt och billig. Kort sagt, en bra dator men jag skiter helt i om jag kan spela spel på den eller inte.

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lagt min beställning.

 

Det fick bli en Inspiron 6400

 

Duo Core 2GHz

XP Media Center

2x512MiB

80GiB 5400rpm

256Mib ATI Mobility Radeon X1400

3 års service

Bärväska (ryggsäck)

TV Tuner

15.4" UltraSharp W Screen SXGA+ 1680x1050

Nån jävla skrivare ingick också

MacAffee (skit va?) ingick i 15 mån

 

Summa sumarum 16800

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacAffee (skit va?) ingick i 15 mån

 

Aldrig kört McAfee förut men fick med det med min Dell, tycker det funkar ganska bra faktiskt och man märker knappt av det, kräver inte så mycker kraft av burken heller.

Kommer nog fortsätta köra det och glömma annat skit som Norton och dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

1900 finns i alla fall på Dell's XPS-maskin som jag kör på sedan ett par veckor. En riktigt grym laptop och allt det blåa ljuset som lyser både från locket och från sidorna gör ju att man ser grymt cool ut även om man inte har anlag för det. 8-)

 

Den är också lättare än min föregångare Inspiron 5150 men den är ju större så jag rekommenderar deras XPS-ryggsäck om den ska släpas med. Stor nog att bo i men sitter grymt skönt på ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har kikat lite på en dell inspiron 9400, med 17" skärm som har 1440x900 upplösning... Är den nåt att ha? Kan man spela 4 bord på den (prima) utan stor överlappning och pallar den msn + musik samtidigt?

Tacksam för svar från någon kunnig där ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat lite på en dell inspiron 9400, med 17" skärm som har 1440x900 upplösning... Är den nåt att ha? Kan man spela 4 bord på den (prima) utan stor överlappning och pallar den msn + musik samtidigt? Tacksam för svar från någon kunnig där ute.

 

den ser mkt bra ut och så kan du ju välja till BRA upplösning!

17" UltraSharp™ Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife

 

EDIT: JA det blir stor skillnad hur många bord du får plats med om du tar högre upplösning, helt klart värt det!

 

slutpris på ca 15k om du tar bort 3 års service och "mellan modellen av de förvalda"

nice att man får till bra med minne och grafikkort oxå! bör räcka alldeles utmärkt till det du vill och mer därtill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...