Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

hmm, Dell har försämrat prestandan på X1:an från 12" WXGA till XGA (1024*768??)....det kanske inte gör nåt? ;) ..med en såpass liten skärm kanske man måste köra 1024*768 för att huvudtaget se nåt..??:....eller är jag helt ute och cyklar?? ....får två stycken pokerbord plats med denna upplösning?? ....skall man slå till ändå??...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

hmm, Dell har försämrat prestandan på X1:an från 12" WXGA till XGA (1024*768??)....det kanske inte gör nåt? ;)

 

saxar lite från dells hemsida:

Latitude X1 har prestanda och kvalitet i ett lätt format. Den ger en oöverträffad upplevelse av bärbar affärsdatoranvändning. Latitude X1 är utformad för användare som vill kombinera den senaste tekniken i Intel® 915GMS-chipset med snygg design. Den väger som minst endast 1,14 kg och har en 12,1-tums WXGA bredbildsskärm. Det gör Latitude X1 till en perfekt följeslagare på resan eller kontoret. Tack vare det senaste inom trådlös teknik, som en integrerad 802.11b/g- och BluetoothTM -lösning, ger Latitude X1 förbättrade mobila anslutningar och höjd produktivitet.

 

vars hittar du "din info" om att de försämrat prestandan?

den enda skilnad jag ser från när jag beställde den (förutom HÖGRE pris) så är det att man ej kan få så mkt minne som jag har i min samt att man numera får en dvd-brännare med som standard! e du student så "slänger" de med 3 års gratis drulle fsk

 

lite data från min burk: (jo jag e RUGGIT NÖJD 8-) )

12,1-tums WXGA-bredbildsskärm:

Höjd: 25,0 mm

Bredd: 286 mm

Djup: 196,8 mm

Vikt: 1,14 kg med 3-cells 27 wattimmars batteri

ink: 60GB HD, 1280MB internminne

pris: 15659kr

 

jag har i efterhand beställt ett extra bat. det går att multitabla på denna mini laptop! har en del skärmdumpar om du vill se? de enda jag är lite missnöjd med är som sagt bat. som jag därför köpte ett extra stort samt att betraktningsvinkeln inte är så bra men det berör bara ev. axeltittare :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

länk till dell.com

 

kanske sett fel, men i början står det efter processorn "...+12.1" XGA...".. vore kanon å se lite bilder...

 

* LP - QoS *

 

jo ser det du menar, men min är iaf WXGA! och kollar du under de specs som jag tidigare postade så ser du att det är WXGA upplösning.

vill du däremot ha en mer "släpbar" modell med HÖG upplösning så rekommenderas inspiron 6000 modell med upplösning upp till 1920x1200 (lite osäker på max) men den E HÖG och tillåter mkt grindande på många bord...

 

nån som har länk till någon plats där man kan lägga upp bilder gratis så alla kan se?

pma mig annars så kan jag maila över de bilder jag har på min "dumburk"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell Inspiron 6000?

Är det den enda bärbara datorn som klarar 1900x1200 som inte kostar allt för mycket? Är såååå sugen på att klicka på "köp", men skulle gärna spara några tusingar.

Någon som har koll? Tack!

 

har sökt med lampa och förstoringsglas efter en dator som kan matcha denna dator i prestanda OCH PRISET du betalar för den och jag har ej hittat nån som slår den! kommer nog o komma en hel del förslag här snart, men i upplösning och poker grindande så tror iaf jag den är den bästa på marknaden just nu (nej jag lovar jag är inte köpt av Dell 8-) )

 

en vän köpte nyligen en sådan just för DESS FETA SKÄRM :shock: och upplösning, finns ingen bättre om du ska använda den till pokergrindande!

 

finns en del som säger: "aldrig Dell" men det beror väldigt ofta på samma anledning till varför väldigt många säger: "hata Microsoft", finns ingen logisk... ;)

 

EDIT: missa inte att "uppdatera" skärmen till 1920x1200, det är värt de ca 500kr man betalar iaf man ska multitabla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem min nya Inspiron 6000 för några timmar sen. Och av det jag sett hittills är jag imponerad. 4 bord på Party får plats utan några större problem på min 1680x1050. Enda problemet är väl att den är lite väl stor, men det är ett pris man får betala när man vill ha hög upplösning.

 

Bild på 4 bord i 1680x1050

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem min nya Inspiron 6000 för några timmar sen. Och av det jag sett hittills är jag imponerad. 4 bord på Party får plats utan några större problem på min 1680x1050. Enda problemet är väl att den är lite väl stor, men det är ett pris man får betala när man vill ha hög upplösning.

 

Bild på 4 bord i 1680x1050

 

Varför kör du lägre upplösning än vad skärmen är gjord för? Om man gör det på en TFT-skärm får man dålig skärpa, då en TFT-skärm endast är gjord för att köras i en viss upplösning.

 

Men, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns en del som säger: "aldrig Dell" men det beror väldigt ofta på samma anledning till varför väldigt många säger: "hata Microsoft", finns ingen logisk... ;)

 

... Nej, inte alls...

 

 

De enda bra grejerna med Dell är att de är prisvärda och erbjuder högupplösta skärmar på många av sina modeller(dock betyder inte detta att de har bra skärmar!).

 

Ni som letar efter nya laptops råder jag att fråga runt på notebookforums.com, sweclockers.com eller nån liknande sida(se notebookreview.com eller laptoplogic.com för recensioner).

 

Ha dock i åtanke att svenska marknaden är minst sagt begränsad och mkt dyrare än t ex USA(där de flesta recensionerna kommer ifrån).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns en del som säger: "aldrig Dell" men det beror väldigt ofta på samma anledning till varför väldigt många säger: "hata Microsoft", finns ingen logisk... ;)

... Nej, inte alls...

De enda bra grejerna med Dell är att de är prisvärda och erbjuder högupplösta skärmar på många av sina modeller(dock betyder inte detta att de har bra skärmar!).

Ni som letar efter nya laptops råder jag att fråga runt på notebookforums.com, sweclockers.com eller nån liknande sida(se notebookreview.com eller laptoplogic.com för recensioner).

Ha dock i åtanke att svenska marknaden är minst sagt begränsad och mkt dyrare än t ex USA(där de flesta recensionerna kommer ifrån).

ok, kanske lite halvnyanserat svar men det finns säkerligen lika många åsikter som det finns användare. läste på forum, tester etc innan det vart en dell för min del. (har även rekommenderat andra att köpa samma modell som jag och också gjort det och är nöjd, som jag)

ska försöka motivera mig lite bättre.

utifrån dells prestanda och deras priser har jag letat runt en hel del och det finns helt enkelt inget märke som man matcha dem. sen så kanske kvaliteten inte är på lexus kvalitet, men man får väl kort och gott vad man betalar för.

ange gärna vilken modell du förespråkar istället och motivera så får väl respektive läsare själv bedöma "vilken som är mest lockande"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, kanske lite halvnyanserat svar men det finns säkerligen lika många åsikter som det finns användare. läste på forum, tester etc innan det vart en dell för min del. (har även rekommenderat andra att köpa samma modell som jag och också gjort det och är nöjd, som jag)

ska försöka motivera mig lite bättre.

utifrån dells prestanda och deras priser har jag letat runt en hel del och det finns helt enkelt inget märke som man matcha dem. sen så kanske kvaliteten inte är på lexus kvalitet, men man får väl kort och gott vad man betalar för.

ange gärna vilken modell du förespråkar istället och motivera så får väl respektive läsare själv bedöma "vilken som är mest lockande"

 

De modeller jag förespråkar finns inte tillgängliga i Sverige(Sveriges marknad för laptops är verkligen ruskigt dålig, och priserna är omänskliga), men Asus Z71v är bra, och sen har ju Sager många riktigt bra/prisvärda modeller.

 

Själv föredrar jag kvalitét så jag valde en Thinkpad, de är lite dyrare men är klart värda det. Vissa argumenterar för att Lenovos nya modeller inte kan matcha upp till IBMs gamla, men de har ju knappt ändrat något alls på T4X serien så det är ju bara att ta en sådan isf.

 

Dell är som sagt prisvärda, men det är ungefär det enda som talar för dem.

 

Till er som är här och letar efter laptops och inte är så kinkiga på upplösningen kan jag dock rekommendera de nyaste i Acer Aspire serien(t ex 5512 och 5024), de är ruskigt prisvärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en Dell Inpiron 6000. Om ni klicker på länken ser ni att det står "15,4" TFT WXGA LCD-skärm (1280x800)" på både det billigare och det dyrare alternativet. Varför skriver Dell upp upplösningen 1280x800 om den klarar av 1920x1200? Fungerar upplösningen 1920x1200 på båda alternativen?.

 

De har ett erbjuande nu där man får fri frakt och 1000 kr billigare, frågan är om man ska lägga in 2000 kr extra för det dyrare alternativet eller inte (2.00 GHz mot 1.7 GHz och 80GB IDE Hard Drive (5,400rpm) mot 60GB ATA-100 hårddisk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver Dell upp upplösningen 1280x800 om den klarar av 1920x1200? Fungerar upplösningen 1920x1200 på båda alternativen?.

Det är väl snarare så att det är samma skärm på båda alternativen och att de bara klarar 1280x800. Om du vill ha den bättre skärmen så får du gå in på "konfigurerar och köp" och sedan ändra till den andra skärmen.

 

15,4" widescreen skärm WXGA (1280 x 800) [inkluderas i priset]

15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WSXGA+ (1680 x 1050) [lägg till 750,00 kr eller 29:-/månad1]

15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WUXGA (1920 x 1200) [lägg till 1.500,00 kr eller 58:-/månad1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...